Rega vs Thorens

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Sitter i dag med en Rega P5 / RB700 som er i daglig bruk. Den andre er Thorens TD-160 Super / SME M2 som jeg skal overhale med litt nye deler, smøring etc.
Hvilke av disse spillerne anses som den beste? Vet dette er et subjektivt spørsmål, men når alt kommer til alt så må vel den ene stikke av med seieren som den mest komplette, lydmessig sett.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Disse er vel så totalt forskjellige at det må bli vanskelig å svare på. ...men sånn sett er det jo da det er morsomt å ha to spillere. Hvis jeg skal gjette, vil jeg tro at det er P5 som er lettest å ha med å gjøre av de to. (?)
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg heier på Thorensen, og er spent på hva du kommer frem til:)
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Enig i at dette er to vidt forskjellige spillere, og det er ingen tvil om at P5 er lettest med å gjøre da dette er en plug'n'play sak. Jeg skal prøve ut diverse andre armer på Thorens. Den første armen blir en Seac WE-317 som virker som en spennende arm.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
En Saec høres umiddelbart ut som en tung arm til opphenget på en 160,men så lenge du får etterjustert,er det vel ok....
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Var inne på tanken på at denne armen kunne bli i tyngste laget, men som du nevner så får jeg etterjustere. Det må man vel gjøre uansett hvilke arm man setter på?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Klart, men det er slett ikke sikkert opphenget vil fungere optimalt med en så tung arm, og begynner det å subbe, er det i alle fall et minimum å skaffe nye og friske fjærer.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jeg har full, umodda Regarigg, basert på P5, men har oppgradert til drift via TT PSU,og bruker Rega Fono MC og Ortofon Rondo Bronze. Kablingen er fra VDH, terminert med WBT. Den riggen bør du også prøve..du sitter nemlig på en knall snurre, Kjetil! Kun en bedre Rega vil kunne erstatte den her, men jeg har flere favoritter- Michell og Oracle for eksempel..
 
Sist redigert:

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg prøvde ut denne Seac armen, og den ble desverre for tung. Men nå skal det være sagt at fjærene som står i spilleren burde vært skiftet ut for lenge siden. Det er di originale fjærene som står i. Jeg var inne på tanken å skifte disse ut med Linn sine fjærer. Om jeg ikke tar feil så er disse noe stivere enn Thorens sine. Da burde det funke greit iht. til armen. Men så var det bouncen da...den kan muligens bli noe i stiveste laget?

Vedr. Regaen så var det en tid der jeg holdt på å skifte ut deler med Groovetracer, samt å skaffe meg TT PSU. Men prisen ble såpass høy at jeg hadde muligens kommet bedre ut av det med å skifte ut spilleren med f.eks. Gyrodeck som jeg har hatt lyst på over lengre tid. Når det er sagt så har jeg overhodet ikke noe imot Regaen. Har alltid likt hva den står for, men samtidig er jeg kommet til et punkt der jeg ønsker litt forandring. Og Thorens spilleren har aldri fått sjangsen til å bevise hva den kan yte her hjemme hos meg. Jeg føler at at Thorens kan bli en bedre spiller enn Rega om jeg foretar de rette oppgraderinger.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Den blir iallefall annerledes! Men om du tenker sånn er mitt tips å ikke prøve å gjøre noe mer med noen av dem, men heller legge ut beggge to og bruke resulterende cash på en Michell- Gjerne en Gyro SE eller TecnoDec- med Sumiko Blue Point på..Michell er nemlig verd penga sine, de også! Og OHC har gode priser på dem for tida. Samt også flere gode Trichord riaaer som går som hånd i hanske til Michell..
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Dette er jo gode spillere begge to, uten at jeg vil betegne den ene som bedre enn den andre. Jeg vil heller beskrive dem som
forskjellige, snarere enn bedre og dårligere. Så må din smak (og resten av anlegget ditt) avgjøre hvem som er best for deg.

Thorens:
Stor, varm, "koselig" lyd med litt ekstra nivå i bassen. Erkeanalogt. Kan bli litt dorsk om den ikke matches riktig, men dette
avhjelpes bra med å bytte av platematte.

Rega:
Linnsk med fokus på driv og dynamikk med noe lysere klangkarakter. Kanskje mer korrekt enn Thorensen, men dette betyr
ikke nødvendigvis at du foretrekker dette.

Du sier ingenting om hvilken pickup du skal bruke.

Jeg ville brukt Regacomboen (RB700=11,5g) om det er snakk om medium til stive pickuper, gjerne med litt varm klangkarakter.
Forslag: Ortofon 2M Bronce, SoundSmith MMC (jo dyrere, jo bedre), Ortofon Cadenza Bronce, Dynavector 10X5, XX-2 eller DV-20X
Audio Tecnica at-33EV samt Benz MC (alle modeller).

Jeg ville brukt Thorens/SME M2 (=9,5g) komboen sammen med medium stive pickuper, gjerne med litt kjøligere klangkarakter.
Forslag: Ortofon 2M Black, SoundSmith MMC (jo dyrere, jo bedre), Ortofon Cadenza Black, Dynavector 10X5 og muligens Audio
Tecnica at-OC9.

SAEC armen (=12g) ville jeg montert på et vintage japansk værk med samme type pickuper som jeg foreslår til Regacomboen.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du hektar på ein svært veleigna pickup på Regaspelaren (døme: Dynavector), vil du ha ein spelar det normalt vil vere ei utfordring å "banke" for Thorens 160, men om du har en SME-arm eller liknande kvalitetsnivå, vil nok drivverket av Thorens i mange samanhengar opplevast som betre. Om du spanderer på deg ei eigna vegghylle vil Rega hauste meir ut av dette enn 160 (som også fortener ei vegghylle). Det er altså mange vurderingar som bør gjerast.
Men begge spelarane har sine overmenn, på dei fleste felt. Eg for min del har vorte svært glad i dynamikk, og har såleis prioritert ein vesentleg dyrare spelar. Eg treng også å kunne utføre raske pickupskift innimellom, slik at eg har hamna på ein spelar som passar dei behova eg har. Denne framgongsmåten tykkjer eg er den einaste rette, og då vert vurdering av generelt "best" vanskelege. Best til ditt bruk, vil vere den lure tilnærminga.
Lukke til
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Takk for råd, folkens. Setter stor pris på det!

Pickupen som blir benyttet er en Ortofon 2M bronze. Har vært godt fornøyd med denne. Når tiden kommer til utskiftning, vil jeg nok vurdere å gå opp til 2M Black. Riiaen er Xindak LP-1 med standard rør. Kommer nok til å beholde denne, men vil prøve å finne et godt NOS rør til den.

Jeg har lenge hatt lyst til å sette sammen et vintage anlegg med utgangspunkt i Marantz 2270 / 2275 og Thorens spilleren. Kanskje dette kan bli litt vel mørkt lydbilde? Dette kan dog veies opp med lystklingende PU og høyttalere, vil jeg tro.
Det er noe med denne Thorens spilleren. Jeg har opptil flere ganger tenkt tanken på å selge den. Men hver gang har jeg bare ikke hatt hjerte til det, selv om den har ligget nedpakket i flere år. Og nå er det jammen på tide å gjøre noe med den.

Lyden kan nok falle i smak hos meg, da jeg er svak for vintage lyd. Synes dagens moderne lydbilde blir noe klinisk. Og jeg har hatt en god del utstyr i hus opp gjennom årene uten at jeg har blitt komfortabel med lydbildet. Klarer ikke helt å legge bak meg lyden fra Marantz receiveren min gamle mor hadde en gang i tiden.
Det var mer sjel i det lydbildet enn det jeg har fått til med diverse komponenter de siste 20-25 årene. Og for meg er det det musikk handler om. Jeg har ikke behov for et analystisk verktøy. Jeg har selv vært der hvor jeg til slutt lyttet mer til lyden enn musikken. Førte bare til frustrasjon ;-)
 
Topp Bunn