Regaen går baklengs

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Solgte min Rega Planar 3 for en stund siden. Ny eier opplyser at motoren nå går baklengs. Dette medfører logisk nok et problem med å spille plater... Platespilleren fungerte 100% da den ble sendt fra meg, er det mulig spilleren kan ha fått skader under transport som forklarer problemet?
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
dette er jo selvsagt ikkeno problem. bare snu nettstikket!!!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.772
Antall liker
10.189
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Rockefoten slo meg. Men kanskje en retningsbestemt nettkabel som kunne passe på at elektronene gikk rett vei kunne være et alternativ?

Har aldri hørt om at noe kan skje med en elmotor som medfører dette. Men om det kan være noe med drivverket, feks en rem, tannhjul el som pga manglende transportsikring (?) kan ha kommet ut av posisjon må nesten en Regaeier svare på. Har eieren prøvd å åpne den: noe sånt burde være lett å fastslå?
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Prøv å gi motoren en dytt i riktig retning ved oppstart.
Eller har noen motorer en hjelpevikling og en kondensator som sørger for riktig startretning. Muligens er kondensatoren defekt/skedet under transport?

Spør importøren (Mono as?)
Sleiven
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Dytt i riktig retning ved oppstart nytter ikke, sier eier. Får ta meg en telefon til Mono i morgen.
 

Masterdude

Medlem
Ble medlem
22.05.2005
Innlegg
20
Antall liker
0
Solgte min Rega Planar 3 for en stund siden. Ny eier opplyser at motoren nå går baklengs. Dette medfører logisk nok et problem med å spille plater... Platespilleren fungerte 100% da den ble sendt fra meg, er det mulig spilleren kan ha fått skader under transport som forklarer problemet?
Hei!
Jeg har vert borti noe lignende med en SL1200.

Dette skjedde merkelig nok kun bestemte tider på dagen.

Fant etterhvert ut at dette skyltes at naboen er radioamatør, og hver gang han sendte med stor uteffekt på senderen sin gikk spilleren baklengs.

Be han sjekke om det er noen i nabolaget som driver med radiosendinger.

Eventuellt at han bor i nærheten av en mobiltelefonmast.

Hvis problemet er konstant, er det store muligheter for at det ikke er et resultat av ytre påvirkning.


Mvh. Artsfrende.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Kan det være at en uheldigvis har kommet til å krysse gummibandet idet man skulle skifte mellom 33 og 45 RPM?

Og om det så er at motoren har snudd retning, så bruk trikset og den vil gå andre veien :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.135
Antall liker
1.454
Torget vurderinger
4
Hei!
Jeg har vert borti noe lignende med en SL1200.

Dette skjedde merkelig nok kun bestemte tider på dagen.

Fant etterhvert ut at dette skyltes at naboen er radioamatør, og hver gang han sendte med stor uteffekt på senderen sin gikk spilleren baklengs.

Be han sjekke om det er noen i nabolaget som driver med radiosendinger.

Eventuellt at han bor i nærheten av en mobiltelefonmast.

Hvis problemet er konstant, er det store muligheter for at det ikke er et resultat av ytre påvirkning.


Mvh. Artsfrende.
Rega planar 3 er en utrolig enkel konstruksjon.
En motor og ei reim.
Å sammenligne den med en kompleks direktedrevet SL1200 med mye elektronikk har ingen relevans.

Tipper motoren er defekt.
Hva sa Mono, Toriamos?
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Her har man nok et problem med kondensatorene! Det sitter to stykk i styreenheten. Disse sitter loddet på et print, og kan ha løsnet under transport.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Solgte min Rega Planar 3 for en stund siden. Ny eier opplyser at motoren nå går baklengs. Dette medfører logisk nok et problem med å spille plater... Platespilleren fungerte 100% da den ble sendt fra meg, er det mulig spilleren kan ha fått skader under transport som forklarer problemet?
Det er defekt motorstyring og/eller defekt motor (man trenger vel ikke akkurat å være ingeniør for å komme med en slik konklusjon). Jeg har også vært borti at det har skjedd ved at noen loddetinnrester har kortsluttet en printbane på motorstyringen, det kan ha skjedd f.eks etter transport. Det bør være forholdsvis greit å sjekke kortet for motorstyringen at alle komponeneter og ledninger sitter fast og at det ikke er noen av komponentene som ser brent eller skadet ut. Motorstyringen sitter under dekselet under spillere, husk å ta ut kontakten først!
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Takk for svar. Tipper en sjekk av printkortet til motoren er det første som skal skje.
Mono sier de har vært ut for det samme, da noen loddebiter hadde løsnet og festet seg på feil sted.
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Du får vel bare sende den nye eieren "Grevens Greatest" på vinyl i julegave. ;D
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
504
Kan det være at en uheldigvis har kommet til å krysse gummibandet idet man skulle skifte mellom 33 og 45 RPM?

Og om det så er at motoren har snudd retning, så bruk trikset og den vil gå andre veien    :)
Rart at dette forslaget ikke blir kommentert.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.156
Antall liker
3.268
Torget vurderinger
2
det var vel ikke særlig alvorlig ment.
Opphavsmannen er jo den samme som har utførlig redegjort for funksjonen av oscillatoren i RIAA forsterkning.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.718
Antall liker
8.157
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Eller at remmen har innsiden ut........... altså at den står på "vranga"............ da burde jo teoretisk ting spille bak-frem ? hmmmmmmmmmmmm........ ;)
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
det var vel ikke særlig alvorlig ment.
Opphavsmannen er jo den samme som har utførlig redegjort for funksjonen av oscillatoren i RIAA forsterkning.
Noen har jo altfor god hukommelse her :D ;D
Men det ville jo virke, bare at avstanden mellom drivhjulet og tallerkenhjulet er så kort at gummireima kommer borti seg selv og spilleren går altfor sent (av gummiband friksjonsgrunner)...:-/

Grevens greatest?? finnes den? Hvor får man kjøpt sånt?

Forresten så har jeg også en gammel P2 med motorfeil. Den går med ca. 7 RPM, litt kjipt kanskje... men likevel, all musikk som spilles hører jo plutselig ut som Black Metal :)
Så kanskje her var et tips?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Er det forresten tilfelle at Rega går litt for fort (1%) , og at dette ikke er en helt tilfeldig feil?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.983
Antall liker
13.402
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
skal være glad om den går i det hele tatt ::)
IMO
Mvh
Leif
 
K

kbwh

Gjest
Nå må dere være snille! Har hatt min i 18 år, og den spiller og spiller og spiller og spiller. Forlengs.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Hei, min Rega er 26 år! Den går også riktig vei, den kan riktignok gå litt seinere hvis man sløver med reimbytte.
 

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
Er det forresten tilfelle at Rega går litt for fort (1%) , og at dette ikke er  en helt tilfeldig feil?
Er ikke dette for å få litt mer "dynamikk" og fres i musikken? Hadde blitt en smule irritert om jeg hadde absolutt gehør og investerte i en svinedyr rega! ;)
 
Topp Bunn