Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Thorerjo, MBS: En pickup skal ha minst femti timer innspilling og vil åpne seg mye deretter. Så vær tålmodige, gutter..Carbon vil overraske stort etter den tid.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jorwed: Den originale forsyninga er tilgjengelig fra importør...
     

    jannisj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2018
    Innlegg
    96
    Antall liker
    27
    Driver å planlegger litt fremtidige oppgraderinger her, så da blir det raskt noen spørsmål :)
    Hvor vanlig er 45rpm plater?
    Jeg har kun LP plater i dag, og ser vel ikke for meg å kjøpe noe annet en LP plater heller forsåvidt.

    Spørsmålet er pga jeg vurderer å oppgradere subplatter og pulley til dual belted 33 1/3 i stedet for single belted 33/45

    -jannis
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Driver å planlegger litt fremtidige oppgraderinger her, så da blir det raskt noen spørsmål :)
    Hvor vanlig er 45rpm plater?
    Jeg har kun LP plater i dag, og ser vel ikke for meg å kjøpe noe annet en LP plater heller forsåvidt.

    Spørsmålet er pga jeg vurderer å oppgradere subplatter og pulley til dual belted 33 1/3 i stedet for single belted 33/45

    -jannis
    Om ikke du har spesiellt interesse for singler så er det bra safe å oppgradere, det kan väre noen spesial/audiofile pressinger som er 45 rpm, men ikke så mange att jeg har fölt det som noe problem eller utfordring, har knapt brukt det på mine tre siste spillere...

    mvh
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Driver å planlegger litt fremtidige oppgraderinger her, så da blir det raskt noen spørsmål :)
    Hvor vanlig er 45rpm plater?
    Jeg har kun LP plater i dag, og ser vel ikke for meg å kjøpe noe annet en LP plater heller forsåvidt.

    Spørsmålet er pga jeg vurderer å oppgradere subplatter og pulley til dual belted 33 1/3 i stedet for single belted 33/45

    -jannis
    Hvilke spiller har du?

    Hvis du også oppgraderer til Neo PSU etterhvert, så er problemet uansett løst!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Har en original Planar 3 med Elys 2som jeg omtrent ikke bruker, har brukt den max 25timer.
    Den er koblet rett inn i Denonen (signaturen under).
    Lyden er ikke i nærheten av Roon gjennom den innebygde streameren/Dacen i Denon.
    Lyden fra Planar 3 er grå, mørk og kjedelig.
    Hvordan trimme den så det blir mer MORRO, hva bør prioriteres?
    Har prøvd den i Rega Brio(2017) med samme resultat.
    Har en IFI phono liggende en plass, men klarer ikke finne den:cool:
     

    jannisj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2018
    Innlegg
    96
    Antall liker
    27
    Driver å planlegger litt fremtidige oppgraderinger her, så da blir det raskt noen spørsmål :)
    Hvor vanlig er 45rpm plater?
    Jeg har kun LP plater i dag, og ser vel ikke for meg å kjøpe noe annet en LP plater heller forsåvidt.

    Spørsmålet er pga jeg vurderer å oppgradere subplatter og pulley til dual belted 33 1/3 i stedet for single belted 33/45

    -jannis
    Hvilke spiller har du?

    Hvis du også oppgraderer til Neo PSU etterhvert, så er problemet uansett løst!
    Planar 2, så må oppgradere til 24v motor og neo psu i såfall da.
    med resten av mods, så befynner prisen vel å nærme seg en p6 :p

    -jannis
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    399
    Hei. Jeg har en Rega Planar 3 med Elys2 pickup. Ser det er tilbud på Nagaoka på Stereofil nå. Er noen av dem en god oppgradering uten at jeg behøver å heve armen eller fikle med andre ting?
    Jeg har en RP6 med Nagaoka MP200 og er fornøyd. Sporer godt, passe fyldig lyd, men savner kanskje noe i toppen.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Har en original Planar 3 med Elys 2som jeg omtrent ikke bruker, har brukt den max 25timer.
    Den er koblet rett inn i Denonen (signaturen under).
    Lyden er ikke i nærheten av Roon gjennom den innebygde streameren/Dacen i Denon.
    Lyden fra Planar 3 er grå, mørk og kjedelig.
    Hvordan trimme den så det blir mer MORRO, hva bør prioriteres?
    Har prøvd den i Rega Brio(2017) med samme resultat.
    Har en IFI phono liggende en plass, men klarer ikke finne den:cool:
    Kjenner ikke RIAA-en din. (Kanskje det kan være noe å oppgradere?).

    Jeg har veldig god erfaring med følgende oppgradering av P3: TT PSU. Så hvitbelte og Groovetracer subplatter. Til PU funker en DV 20X2L veldig bra, men det tok helt av med en Hana ML. Levde godt med en Rega Aria lenge, men da jeg fikk et veldig godt tilbud på en Electrocompaniet ECP 2 var det nye høyder. Men alt dette koster jo en del, da...:rolleyes:
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Er det noen konsensus om hvilken RIAA som får mest mulig ut av Elys 2 på en RP3?
    Halter nå avgårde med en NAD PP2 men tenker det må være noe bedre.
    ^ Tviler på at det er konsensus, men det meste er bedre enn NAD PP2 (har selv hatt en lignende). Regas egen Fono spiller jo fint sammen med Elys 2.
    Er det noen konsensus om hvilken RIAA som får mest mulig ut av Elys 2 på en RP3?
    Halter nå avgårde med en NAD PP2 men tenker det må være noe bedre.
    Hadde håpet på litt mer respons da..........................
    Jeg spiller med innebygget RIAA i Elex-R, så kan dessverre ikke hjelpe. Men: har en kamerat med nye Fono MM og Exact og han er superfornøyd. Tror ikke du går feil i det hele tatt med Fono MM.



    Er det noen konsensus om hvilken RIAA som får mest mulig ut av Elys 2 på en RP3?
    Halter nå avgårde med en NAD PP2 men tenker det må være noe bedre.
    Hadde håpet på litt mer respons da..........................

    Om det er den som får ”mest” ut av Ely´s skal väre usagt, men jeg gikk fra en relativt kostbar rigg av annet merke til P3/Elys 2 m/Fono MK3 og det var både boogiefaktor og kult å spille vinyl igjen, absolutt gode parhester, jeg valgte samme Fono MM MK3 til min P6 & Exact i sommer, tror ikke du går mye feil...

    mvh

    Takk for svar.

    Noen som har sammenlignet Fono MM MK2 og MK3 ?
    Det er kun kosmetisk forskjell på mk2 og mk3. Dette har jeg direkte fra Rega.

    Da må jeg bare takke for hjelpa.

    Koblet opp Fono MK2 tidligere i dag og har hørt på noen plater i ettermiddag og jeg må bare si forskjellen var STOR, uten å ta for hardt i.
    Fornøyd med den.

    Samtidig er jeg litt skuffet, har sprettet tre nye album i dag og alle hadde "peiskos" i overmål. To av de er 180g pressinger (uten at det har noe med saken å gjøre).
    Led Zeppelin 180, Amy Winehouse-Frank 180 og Knut Reiersrud-Woodo without killing chicken.

    Har tidligere nesten utelukkende handlet brukt og det er ikke ofte de er så ille selv om de ikke er vasket før bruk.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Samtidig er jeg litt skuffet, har sprettet tre nye album i dag og alle hadde "peiskos" i overmål. To av de er 180g pressinger (uten at det har noe med saken å gjøre).
    Led Zeppelin 180, Amy Winehouse-Frank 180 og Knut Reiersrud-Woodo without killing chicken.

    Har tidligere nesten utelukkende handlet brukt og det er ikke ofte de er så ille selv om de ikke er vasket før bruk.
    Har også opplevd noen slike tilfeller. Ved ett tilfelle var den ene sida på en flett ny vinyl omtrent ikke spillbar. Etter en vask kom det seg betraktelig. Har lest noe om at det kan ligge "rester" etter vinylpressingen på nye plater, så nå pleier jeg alltid å gi alle nye plater en vask før jeg spiller dem.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    El Mariachi, IvarT: Løses enkelt ved å gjøre platevask til steinhard rutine, selv på nye skiver. De skal rett og slett vaskes før bruk dersom de ikke har vært i hus LENGE , og allerede ER vaska. Den Fonoen har du ihvertfall i ti år, EM..

    Jannisj: Dersom du har tenkt å beholde Planar 2, la den være som den er i drivverket og venn deg til å flytte reima hvis du skal spille 45 uten ekstern forsyning. Evt. ta inn en dyrere Rega for 33, der alt det du ønsker er gjort innomhus hos Rega. Sett så 2 til å spille 45RPM permanent. Dobbelt så moro.
     
    Sist redigert:

    jannisj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2018
    Innlegg
    96
    Antall liker
    27
    Jannisj: Dersom du har tenkt å beholde Planar 2, la den være som den er i drivverket og venn deg til å flytte reima hvis du skal spille 45 uten ekstern forsyning. Evt. ta inn en dyrere Rega for 33, der alt det du ønsker er gjort innomhus hos Rega. Sett så 2 til å spille 45RPM permanent. Dobbelt så moro.
    45rpm plater ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe.
    Her blir det tangospinner subplatter, solid bronze dual 33 pulley.
    Tecnoweight eller origin live motvekt med stub.
    Mulig det også blir Rega sin 24v motor oppgradering, med påfølgende neo psu etterhvert.
    (Sistnevnte vil jo også løse et evt problem med 45rpm plater).
    Pickup så står det stort sett mellom Nagaoka MP-200 og Rega Exact

    -jannis
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    MP-110 og Rega har fått noen timer sammen nå.Det spiller så bra så jeg vil si du får veldig mye vinylglede for ett Budget på ca 8000.-.Sleit litt med støy da pinnene var noe tynnere enn på Carbon.Så det er veldig viktig å få det tight her, for Rega har en veldig spesiell løsning når det gjelder jording.Jord går til minus på ene RCA pluggen.Hos meg så støyer det når jeg bruker Graham Slee riaa men på Tandberg TR-1010 er det ingen støy.Så rett riaa er noe å tenke på.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Thorerjo: Regaer har innvendig jording, ja. Så jordskruen skal være "stengt" på RIAAen din. En lakrislisse jordingskabel er da overflødig. Håper du har mange år igjen med den kombinasjonen. VFM-faktor er skyhøy der. Uten drivverksendringer, forøvrig!!:cool:
     
    Sist redigert:

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Samtidig er jeg litt skuffet, har sprettet tre nye album i dag og alle hadde "peiskos" i overmål. To av de er 180g pressinger (uten at det har noe med saken å gjøre).
    Led Zeppelin 180, Amy Winehouse-Frank 180 og Knut Reiersrud-Woodo without killing chicken.

    Har tidligere nesten utelukkende handlet brukt og det er ikke ofte de er så ille selv om de ikke er vasket før bruk.


    Har også opplevd noen slike tilfeller. Ved ett tilfelle var den ene sida på en flett ny vinyl omtrent ikke spillbar. Etter en vask kom det seg betraktelig. Har lest noe om at det kan ligge "rester" etter vinylpressingen på nye plater, så nå pleier jeg alltid å gi alle nye plater en vask før jeg spiller dem.
    Kan jeg komme dette til livs med en Knosti eller må det sterkere lut til?
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Knosti vil sikkert funke.

    Men, psst: Okki Nokki kommer med ny vasker og da vil jeg tro den "gamle" kan fås til hyggelig pris. Knosti koster tross alt en lapp den også, så...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Thorerjo: Og plutselig hoppa du enda to hakk til opp med Planarens allerede skyhøye VFM. Bra!!
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte meg en ny rega planar 2 på tilbud hos soundgarden for litt siden, men blir ikke helt enig med meg sjøl om jeg bare skal levere den tilbake. Lyden er jo bra for all del, den leverer nesten like god lyd som dacen som er innebygget i min Hegel H390. Bare det er jo et kjempeskussmål. Men lyden er ikke like god som når jeg streamer via spotify connect. Joda jeg får den lille ekstra kilingen i øre av vinyldiskanten. Men opplever også at lyden er noe lysere å mere øretrettende en via dacen. Nå har jeg bare den medfølgende carbon pickup, og for å være helt ærlig så klarer jeg ikke å tro at lyden plutselig skal få helt nye høyder med å gå på fks en exact.. Men skal ikke uttale meg da jeg ikke har fått prøvd akkurat det enda. Stygt redd at den fine spilleren bare blir stående å samle støv. For å være helt ærlig så forventet jeg å få en fetere lyd med skikkelig spark i hele spekteret, men lyden er nok best med streaming via dac foreløpig værtfall.

    Noe innspill folkens?? 😊
     

    jannisj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2018
    Innlegg
    96
    Antall liker
    27
    Kjøpte meg en ny rega planar 2 på tilbud hos soundgarden for litt siden, men blir ikke helt enig med meg sjøl om jeg bare skal levere den tilbake. Lyden er jo bra for all del, den leverer nesten like god lyd som dacen som er innebygget i min Hegel H390. Bare det er jo et kjempeskussmål. Men lyden er ikke like god som når jeg streamer via spotify connect. Joda jeg får den lille ekstra kilingen i øre av vinyldiskanten. Men opplever også at lyden er noe lysere å mere øretrettende en via dacen. Nå har jeg bare den medfølgende carbon pickup, og for å være helt ærlig så klarer jeg ikke å tro at lyden plutselig skal få helt nye høyder med å gå på fks en exact.. Men skal ikke uttale meg da jeg ikke har fått prøvd akkurat det enda. Stygt redd at den fine spilleren bare blir stående å samle støv. For å være helt ærlig så forventet jeg å få en fetere lyd med skikkelig spark i hele spekteret, men lyden er nok best med streaming via dac foreløpig værtfall.

    Noe innspill folkens?? ??????
    Hvor mange timer har du spilt på den?
    Hørt flere si at carbon trenger ganske mange spilletimer før den faktisk spiller som den skal

    -jannis
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte meg en ny rega planar 2 på tilbud hos soundgarden for litt siden, men blir ikke helt enig med meg sjøl om jeg bare skal levere den tilbake. Lyden er jo bra for all del, den leverer nesten like god lyd som dacen som er innebygget i min Hegel H390. Bare det er jo et kjempeskussmål. Men lyden er ikke like god som når jeg streamer via spotify connect. Joda jeg får den lille ekstra kilingen i øre av vinyldiskanten. Men opplever også at lyden er noe lysere å mere øretrettende en via dacen. Nå har jeg bare den medfølgende carbon pickup, og for å være helt ærlig så klarer jeg ikke å tro at lyden plutselig skal få helt nye høyder med å gå på fks en exact.. Men skal ikke uttale meg da jeg ikke har fått prøvd akkurat det enda. Stygt redd at den fine spilleren bare blir stående å samle støv. For å være helt ærlig så forventet jeg å få en fetere lyd med skikkelig spark i hele spekteret, men lyden er nok best med streaming via dac foreløpig værtfall.

    Noe innspill folkens?? ������
    Hvor mange timer har du spilt på den?
    Hørt flere si at carbon trenger ganske mange spilletimer før den faktisk spiller som den skal

    -jannis
    Bare en 10 timer ca. Jeg har hørt flere si det ja. Så jeg tenker å gi den mere tid.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Rega er veldig ømtålelig i forhold til vibrasjoner fra høyttalerne.
    Bør plasseres på et så støtt og solid underlag som mulig.
    Men du kan ikke forvente hi-end kvalitet av en P2.
    Et lite tips fra en Rega-frafallen:
    Finn fram ditt favoritt spor fra ditt favoritt album, start platespilleren og spill samtidig av sporet fra en strømmetjeneste.
    Du risikerer (desverre) at låten høres 'friskere' og mer engasjerende ut fra platespilleren, men det viser seg at sporet, som egentlig skulle vare 3:42
    nå varer bare 3:35. ''The Rega Mix''
    I mine øyne er dette juks, men whatever. :rolleyes:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke hvor stor avstanden er fra 2 til 3 hos Rega.
    Men jeg får betydelig bedre lyd fra vinyl hos meg med RP40 (stort sett en litt jålete RP3) med Exact.
    Hadde en stund håp om å nedgradere på vinylsiden og kjøpte en Pro-Ject Debut Carbon med Ortofon 2M Red, men det var veldig kjedelig og gjorde digitalt så mye bedre i anlegget at platespilleren ikke ble brukt.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Vet ikke hvor stor avstanden er fra 2 til 3 hos Rega.
    Men jeg får betydelig bedre lyd fra vinyl hos meg med RP40 (stort sett en litt jålete RP3) med Exact.
    Hadde en stund håp om å nedgradere på vinylsiden og kjøpte en Pro-Ject Debut Carbon med Ortofon 2M Red, men det var veldig kjedelig og gjorde digitalt så mye bedre i anlegget at platespilleren ikke ble brukt.
    Jepp. Rega er helt mediokre platespillere som går litt for fort (ca 33,85 rpm?) slik at resultatet høres 'mer engasjerende' ut, med en fantastisk 'rytme' og 'engasjement'
    og derfor gir fart på rockefoten.
    Hva med å spille av vinylen slik artisten (og produsenten) mente at det skulle høres ut?
    Det Rega driver med er rett og slett juksing.

    puh - da fikk jeg det endelig ut av systemet.

    Kommer ikke til å kommentere i denne tråden lengre da min Planar 3 såvidt unngikk øksen og er solgt til østlandet en plass :rolleyes:
    Dere får ha det fint i Ry Gandy-land.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Vet ikke hvor stor avstanden er fra 2 til 3 hos Rega.
    Men jeg får betydelig bedre lyd fra vinyl hos meg med RP40 (stort sett en litt jålete RP3) med Exact.
    Hadde en stund håp om å nedgradere på vinylsiden og kjøpte en Pro-Ject Debut Carbon med Ortofon 2M Red, men det var veldig kjedelig og gjorde digitalt så mye bedre i anlegget at platespilleren ikke ble brukt.
    Jepp. Rega er helt mediokre platespillere som går litt for fort (ca 33,85 rpm?) slik at resultatet høres 'mer engasjerende' ut, med en fantastisk 'rytme' og 'engasjement'
    og derfor gir fart på rockefoten.
    Hva med å spille av vinylen slik artisten (og produsenten) mente at det skulle høres ut?
    Det Rega driver med er rett og slett juksing.

    puh - da fikk jeg det endelig ut av systemet.

    Kommer ikke til å kommentere i denne tråden lengre da min Planar 3 såvidt unngikk øksen og er solgt til østlandet en plass :rolleyes:
    Dere får ha det fint i Ry Gandy-land.
    Nå var det vel ikke Rega som ble omtalt som kjedelig av RoDa da....

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    ..
    Nå var det vel ikke Rega som ble omtalt som kjedelig av RoDa da....

    mvh
    Nei - det var årsaken til at Rega'en var kjedelig,
    musikken hørtes ut slik artisten mente at den skulle høres. :)
    Mulig jeg misforstår deg litt her, som jeg leser det var det en Pro-Ject Debut Carbon som gjorde musikken kjedelig ifht digitalt, mener det står en Rega der igjen nå da...


    Siterer Roda litt fritt her...
    "Hadde en stund håp om å nedgradere på vinylsiden og kjøpte en Pro-Ject Debut Carbon med Ortofon 2M Red, men det var veldig kjedelig og gjorde digitalt så mye bedre i anlegget at platespilleren ikke ble brukt.

    Har forøvrig ikke noe problem med att du ikke var fornøyd med Rega, selv har jeg gått andre veien, fra en kostbar spiller/pu og nedgradert til Rega P6/Exact og er såre fornøyd, mer kult å spille plater nå enn før :)

    mvh
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Vet ikke hvor stor avstanden er fra 2 til 3 hos Rega.
    Men jeg får betydelig bedre lyd fra vinyl hos meg med RP40 (stort sett en litt jålete RP3) med Exact.
    Hadde en stund håp om å nedgradere på vinylsiden og kjøpte en Pro-Ject Debut Carbon med Ortofon 2M Red, men det var veldig kjedelig og gjorde digitalt så mye bedre i anlegget at platespilleren ikke ble brukt.
    Jepp. Rega er helt mediokre platespillere som går litt for fort (ca 33,85 rpm?) slik at resultatet høres 'mer engasjerende' ut, med en fantastisk 'rytme' og 'engasjement'
    og derfor gir fart på rockefoten.
    Hva med å spille av vinylen slik artisten (og produsenten) mente at det skulle høres ut?
    Det Rega driver med er rett og slett juksing.

    puh - da fikk jeg det endelig ut av systemet.

    Kommer ikke til å kommentere i denne tråden lengre da min Planar 3 såvidt unngikk øksen og er solgt til østlandet en plass :rolleyes:
    Dere får ha det fint i Ry Gandy-land.
    Vel. Jeg har en Rega RP3 med Neo TT PSU. Den går klokkereint i 33.33 og 45. Ha det fint videre selv, each to his own som engelskmennene sier. At du er misfornøyd betyr ikke at det gjelder for alle andre.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    .....

    Vel. Jeg har en Rega RP3 med Neo TT PSU. Den går klokkereint i 33.33 og 45. Ha det fint videre selv, each to his own som engelskmennene sier. At du er misfornøyd betyr ikke at det gjelder for alle andre.
    Syns det er flott at selskapet nå føler at spillerne er gode nok til at de ikke behøver å jukse med hastigheten.
    (Når det gjelder siste delen av setningen etter; jo - det gjaldt alle rega-spillere før 1998.
    Om du tror at jeg bløffer kan du lett google; rega turntable speed.
    Mange, ja - veldig mange, var fornøyd med det.
    At de justert hastigheten i den senere tiden er jo flott.
    At jeg syns utgangspunktet er juks er selvsagt mitt problem ;).)

    mvh Hans
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    ..
    Nå var det vel ikke Rega som ble omtalt som kjedelig av RoDa da....

    mvh
    Nei - det var årsaken til at Rega'en var kjedelig,
    musikken hørtes ut slik artisten mente at den skulle høres. :)
    Mulig jeg misforstår deg litt her, som jeg leser det var det en Pro-Ject Debut Carbon som gjorde musikken kjedelig ifht digitalt, mener det står en Rega der igjen nå da...


    Siterer Roda litt fritt her...
    "Hadde en stund håp om å nedgradere på vinylsiden og kjøpte en Pro-Ject Debut Carbon med Ortofon 2M Red, men det var veldig kjedelig og gjorde digitalt så mye bedre i anlegget at platespilleren ikke ble brukt.

    Har forøvrig ikke noe problem med att du ikke var fornøyd med Rega, selv har jeg gått andre veien, fra en kostbar spiller/pu og nedgradert til Rega P6/Exact og er såre fornøyd, mer kult å spille plater nå enn før :)

    mvh
    Rega p6 og exact altså. Jeg har ikke tenkt å gi opp min p2 og carbon enda i hvertfall, så får jeg se an og kanskje prøve en exact etterhvert.. Siden jeg nå har investert i litt vinyl😄
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    ..
    Nå var det vel ikke Rega som ble omtalt som kjedelig av RoDa da....

    mvh
    Nei - det var årsaken til at Rega'en var kjedelig,
    musikken hørtes ut slik artisten mente at den skulle høres. :)
    Mulig jeg misforstår deg litt her, som jeg leser det var det en Pro-Ject Debut Carbon som gjorde musikken kjedelig ifht digitalt, mener det står en Rega der igjen nå da...


    Siterer Roda litt fritt her...
    "Hadde en stund håp om å nedgradere på vinylsiden og kjøpte en Pro-Ject Debut Carbon med Ortofon 2M Red, men det var veldig kjedelig og gjorde digitalt så mye bedre i anlegget at platespilleren ikke ble brukt.

    Har forøvrig ikke noe problem med att du ikke var fornøyd med Rega, selv har jeg gått andre veien, fra en kostbar spiller/pu og nedgradert til Rega P6/Exact og er såre fornøyd, mer kult å spille plater nå enn før :)

    mvh
    Rega p6 og exact altså. Jeg har ikke tenkt å gi opp min p2 og carbon enda i hvertfall, så får jeg se an og kanskje prøve en exact etterhvert.. Siden jeg nå har investert i litt vinyl������
    Ja, i sommer kom det inn en P6/Exact-Fono MM mk3....
    Jeg hadde en P3/Elys 2/Fono MM mk3 som jeg solgte for halvannet år siden, nedkjøpet fra den dyre riggen var altså til en P3 & Co....den var modda med Tangospinner sub-platter og white belt, funderingene var å modde videre med psu og Exact på den, men jeg tok heller varianten med en ”ferdig modda” P6/Exact, det sparte meg både tid og noen kroner mot den andre veien.

    Som nevnt en annen plass så synes jeg til tider Elys 2 kan få litt ufortjent tyn og kritikk (pris og nivå tatt i betraktning, det er en ”billig" pu) det var P3 oppsettet som gjorde det kult å spille vinyl igjen for min del, jeg er oppvokst med vinylen og savnet litt den der ubekymrede deilige musikk følelsen fra 80 tallet, det ble liksom for mye hifi og for lite musikk, den der herlige gamle følelsen gav P3/Elys 2 meg tilbake, absolutt ikke siste ordet i noen parametre, men meget bra boogie & fun-factor!

    Skal man ha vinyl på samme nivå som man får digitalt idag, begynner det å koste litt..er min erfaring, for meg skal vinylen være musikalsk glede og ikke hifi-pedanteri/perfeksjonisme, men....man skal vel aldri si aldri, men jeg kjenner meg rett så ferdig med den disskeringen og letingen etter ”rett” lyd, man bedrev på det værste, misforstå meg rett! det var kul det også, men viste seg å være feil vei, for min del! ;)

    mvh
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    ..
    Nå var det vel ikke Rega som ble omtalt som kjedelig av RoDa da....

    mvh
    Nei - det var årsaken til at Rega'en var kjedelig,
    musikken hørtes ut slik artisten mente at den skulle høres. :)
    Mulig jeg misforstår deg litt her, som jeg leser det var det en Pro-Ject Debut Carbon som gjorde musikken kjedelig ifht digitalt, mener det står en Rega der igjen nå da...


    Siterer Roda litt fritt her...
    "Hadde en stund håp om å nedgradere på vinylsiden og kjøpte en Pro-Ject Debut Carbon med Ortofon 2M Red, men det var veldig kjedelig og gjorde digitalt så mye bedre i anlegget at platespilleren ikke ble brukt.

    Har forøvrig ikke noe problem med att du ikke var fornøyd med Rega, selv har jeg gått andre veien, fra en kostbar spiller/pu og nedgradert til Rega P6/Exact og er såre fornøyd, mer kult å spille plater nå enn før :)

    mvh
    Rega p6 og exact altså. Jeg har ikke tenkt å gi opp min p2 og carbon enda i hvertfall, så får jeg se an og kanskje prøve en exact etterhvert.. Siden jeg nå har investert i litt vinyl??????
    Jeg synes kanskje du forventer litt mye av ett såpass billig oppsett. Pickup er nok det som gjør størst utslag på lydkvalitet så du har masse å hente på å bli kvitt carbon pickup. Når det er sagt koster det fort en del penger hvis man skal oppnå veldig god lyd med platespiller. Så da blir det mest aktuelt å gå for en dyrere spiller sammen med ett godt riia trinn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn