Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Da har det gått vel snart 2 mnd siden jeg fikk P8 i hus. Har ikke tall på hvor lange plater jeg har spilt, men er nok rundt 200ish.

    Med tanke på innspilling av PU, så har det ikke vært en brå overgang, men en sakte men sikker forbedring av lyden. Bassen er enda fastere og spiller med mer punch enn tidligere og lydbildet er stort, oppløst og flott.

    Har ikke mye erfaring eller hørt på mange platespillere tidligere (SL1210, TD1600 Project Classic blant annet) og oppgraderte fra en Project Espirit DC, men dette er for meg i en helt annen liga enn min tidligere Project. Sikker på at jeg hadde tatt blindtestet 10/10 ganger. Hadde jeg fortsatt hatt ProJecten skulle jeg faktisk testet [emoji3]

    Nå er det jo mange dyre og således bedre spillere enn P8 der ute, men hvordan kan det låte bedre enn dette? Det er rett og slett magisk god lyd i mine ører.

    Og Apheta2? Tja, hva skal man si, den er jo en stor del av vellyden her.

    Skulle gjerne ha hørt på flere platespillere, og vurderer faktisk å anskaffe en Linn LP12 bare for å ha noe å sammenligne med. P10 med Apheta3 er jo også en våt drøm. Flere PU hadde også vært morsomt å teste, f.eks Lyra Delios, Hana ML, Benz Micro Ace osv, men uten å ha hørt på dem og uten egentlig å inneha peiling på dette, kan jeg ikke skjønne at de nevnte kan være bedre enn Apheta2.

    Så Oppgraderingsviruset er definitivt ikke borte, men nå skal platespilleren i hvert fall få stå på plassen sin noen år!

    Legger ved et lite stemningsbilde, og avslutter denne ukvalifiserte synsingen og Regaskrytingen fra min side [emoji3]

    NB: platestrammer (ikke vekt) på grunn av vindskeiv vinyl.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Dette er bilder av "lokket" til P8. Finnes det noe tilsvarende til forgjengeren RP8? I følge MONO så passer ikke dette på RP8 pga. knekken som er der.

    C5DBA39E-9D0E-4B00-B264-3D9A441EA43D.jpeg


    2DBD9471-CC85-4EB0-8CB1-940DEC7726ED.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg fikk samme tilbakemelding fra Mono, Dolbytor. Kjøpte dette på OHC til min RP10. Rimelig og fungerer fint.

    C136E96A-35D3-4E09-8673-8C2D7CBE72F3.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Så bra ut det Karmana! Vet du hvilket fabrikat det er? Jeg var inne på hjemmesidene til OHC, men fant ikke dette...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Så bra ut det Karmana! Vet du hvilket fabrikat det er? Jeg var inne på hjemmesidene til OHC, men fant ikke dette...
    Husker ikke, men skal sjekke når jeg kommer hjem. Rart den ikke er på nettsiden. Er vel bare et par måneders tid siden jeg kjøpte den hos dem.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det ser helt identisk ut, så tok jeg sjansen og bestilte ett. Takk for hjelpen Karmana :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg syns det er ganske utrolig at ikke Rega laget et cover som også passet til eldre modeller, men dem om det...:rolleyes:
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Og helt utrulig at bakloddet tar i ved shimsing av arm,kunne laget det litt høyere,latterlig
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Og helt utrulig at bakloddet tar i ved shimsing av arm,kunne laget det litt høyere,latterlig
    Det er fordi Roy Gandy mener at VTA ikke er særlig viktig:

    "Arm height or V.T.A adjustment can be a controversial subject. Rega believes that the integrity of the arm fixing onto the arm mounting board is much more important than the questionable facility of arm adjustment. The arm should be reasonably parallel to the record surface or slightly lower at the mounting. The only time a spacer is necessary to raise the arm height is if the rear of a cartridge is hitting the record whilst playing"

    Rega VTA Fact Sheet by Roy Gandy

    -BB-
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Rar holdning,hadde det vært noe problem å laget lokket 1cm høyere. Hadde en Rega tidligere og holdt på å drepe stiften når æ la ned lokket. Var ikke klar over denne feilkonstruksjonen da. Ja,vil si at det er akkurat det. Men skal ikkje si meir om dette,e vel ikkje alle som liker å høre. Men likte armen,fin å betjene osv
     

    Nod

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    18
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe betryggende med det å bli (litt) eldre. Man får perspektiv, man slår seg til ro, man nyter det man har fremfor å stadig jage noe nytt. Jeg er så lettlurt at jeg fant mitt nirvana for en stund tilbake. Svært få justeringer har blitt gjort siden, nykommere har gang på gang måttet se seg slått. Tilværelsen min er sikkert utdatert i manges øyne, men hva gjør vel det. Det formidler min musikk akkurat slik jeg liker det best. Det er simpelthen herlig. Og slik gikk årene frem til en skjebnesvanger høstkveld hvor behovet for et «prosjekt» meldte seg. Vinyl har alltid lusket i skyggene, holdt behørig på avstand av fornuft, en stadig voksende cd-samling, og særdeles god avspilling av Spotify, hva kunne vel vinyl by som jeg ikke hadde mer enn nok av allerede? Men så var det denne mørke novemberkvelden da, hvor viljen var svak, behovet for «noe» stort, og opplaget begrenset (verdens beste salgstriks forresten – aner ikke hvor mange ganger jeg har falt for limited eller special editions…fungerer nesten hver gang). Jeg klarte å hale det hele ut maksimalt ved å inkludere mitt første seriøse forsøk på DIY gjennom en Muffsy riaa, men så til slutt var det hele fullbyrdet og den sto der klar til å spille musikk – min nye Rega RP40:

    IMG_9351.jpg


    Noen justeringer er gjort, byttet ut PU til fordel for en Audio Technica AT-VM95SH, ny platter og sub-platter fra Fidelity Designs, så ikke helt standard. Men alle endringer har bidratt til at jeg nyter musikken min stadig mer. Små detaljer har falt på plass hele veien, og nå tror jeg at jeg er i ferd med å slå meg til ro. Må bare finne ut av dette med platematten, som i seg selv virker som en liten vitenskap med omtrent like mange meninger som det finnes produkter. Litt nysgjerrig på den fra Fo.Q components, så kanskje den må testes ut.

    IMG_9379.jpg


    Jeg hadde ikke helt sett for meg hvor gøy alt dette faktisk kom til å bli. Jeg har hatt gleden av å høre på og lære av genuine entusiaster underveis, jeg har en reell eierglede i det som formidler musikken, og kanskje mest overraskende, jeg kjøper musikk som aldri før. Favoritter fra samling min, nye album, på mange måter har dette bidratt til at jeg har gjenoppdaget gleden ved å kjøpe musikk igjen, for den har vært litt i dvale noen år. Nå derimot dukker det stadig flatpakkede herligheter opp i postkassen.

    Det er absolutt ikke slik at jeg ble slått i bakken av hva vinyl gjorde lydmessig, men dette nye uttrykket er annerledes, et kompliment til det jeg allerede har, en utvidelse av horisonten og det føles rett og slett som en heftig vitamininnsprøytning. Det har blitt enda mer glede i musikken, ikke nødvendigvis selve lyden, selv om jeg er mektig imponert over hva dette beskjedne oppsettet er kapabelt til. Men hobbyen min er litt mer spennende nå etter at Reagen fant sin plass. Farlig moro rett og slett.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Hvordan setter dere anti skate på Rega spilleren deres? Det mest naturlig er kanskje å følge Rega instruksjonene?

    Har en RP6 med Exact PU. Stiftetrykk satt til 1,75 (med digital vekt) og AS til ca 1.5. Spiller stort sett bra, men noe sibilance på enkelte plater (kan skyldes pressingen). Ute etter å optimalisere også AS, men klarer ikke bli klok på hvordan..
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Hvordan setter dere anti skate på Rega spilleren deres? Det mest naturlig er kanskje å følge Rega instruksjonene?

    Har en RP6 med Exact PU. Stiftetrykk satt til 1,75 (med digital vekt) og AS til ca 1.5. Spiller stort sett bra, men noe sibilance på enkelte plater (kan skyldes pressingen). Ute etter å optimalisere også AS, men klarer ikke bli klok på hvordan..
    Har akkurat samme problem med min Rega. Har byttet til en Technics, og utrolig mye enklere å sette opp
    Har aldri fått AS til skikkelig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan setter dere anti skate på Rega spilleren deres? Ute etter å optimalisere også AS, men klarer ikke bli klok på hvordan..
    2 alternative fremgangsmåter som kan benyttes (skalaen på spilleren er i beste fall retningsgivende, men et ok utgangspunkt ved AS = stifttrykk).
    a) Justering via testplate, som må ansees å være den beste måten.
    b) Med utgangspunkt i AS = stifttrykk, justere seg frem med hørselen opp/ned i forhold til utgangspunktet.

    Ja, en del plater kan ha fuzz, siblanter osv så man skal ikke stole blindt på å bruke én plate som referanse.
     

    Toma_99

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2010
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Har hatt en RP6 en stund nå, og tidvis har det kommet litt 'motor-dur' i høyttalerne (jord/kabelproblem). Det har gått bort ved å bevege litt på kabelen. Nå i dag koblet jeg ut spilleren, og da jeg koblet sammen igjen, var høyre høyttaler (rød plugg) død. Regner med det "endelig" ble brudd i kabelen. Har sjekket at det ikke er på RIAA-siden, så det kan utelukkes.
    Etter hva jeg har lest, er det neppe, med mine loddeferdigheter, noe vits i å prøve å reparere kabelen. Er det like greit å skifte/oppgradere tonarm? Det er originale RB303, påsatt spacer som sitter der nå.
    Ny platespiller har jeg egentlig ikke planlagt å skaffe nå i første omgang :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ...tidvis har det kommet litt 'motor-dur' i høyttalerne (jord/kabelproblem). Det har gått bort ved å bevege litt på kabelen. Nå i dag koblet jeg ut spilleren, og da jeg koblet sammen igjen, var høyre høyttaler (rød plugg) død. Regner med det "endelig" ble brudd i kabelen...
    Litt usikker på hva du mener med koblet ut - og sammen igjen?
    Det virker jo, slik du beskriver det som om det er nærliggende å tro at du kan ha vakkel/brudd i phonokabelen i forbindelse med phonopluggen (dårlig lodding?).
    Skjermingen der er vel til å skru av og dermed enkelt å både sjekke - og utbedre.

    Som regel er det kun étt sted det hender det blir brudd i en, eller flere av ledningene og det er ved armrøret der kablene går fra armrøret ned i basen.
     

    Toma_99

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2010
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    ...tidvis har det kommet litt 'motor-dur' i høyttalerne (jord/kabelproblem). Det har gått bort ved å bevege litt på kabelen. Nå i dag koblet jeg ut spilleren, og da jeg koblet sammen igjen, var høyre høyttaler (rød plugg) død. Regner med det "endelig" ble brudd i kabelen...
    Litt usikker på hva du mener med koblet ut - og sammen igjen?
    Det virker jo, slik du beskriver det som om det er nærliggende å tro at du kan ha vakkel/brudd i phonokabelen i forbindelse med phonopluggen (dårlig lodding?).
    Skjermingen der er vel til å skru av og dermed enkelt å både sjekke - og utbedre.

    Som regel er det kun étt sted det hender det blir brudd i en, eller flere av ledningene og det er ved armrøret der kablene går fra armrøret ned i basen.
    Takk for svar.
    Med 'koblet ut, og sammen igjen' mente jeg at den ble koblet fra RIAA (måtte flytte på ting for en gangs skyld). Og så koblet på igjen.
    Jeg regner vel også med at det er noe med kablen (mest sannsynlig ved lodding på phono-pluggen), kunne dog ikke se noe tegn til det da jeg skrudde den opp. Jeg får ta en litt nøyere titt.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare jeg som ikke har fått det med meg? Det er en ny Aria på vei
    http://www.rega.co.uk/aria-mk3.html
    Bortsett fra ny front og at MC preset er satt tii Rega MC, er det noen endringer fra mk2 og mk1?
    Mk2 vs mk1 er jo bare ny front med buede sider.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Er det bare jeg som ikke har fått det med meg? Det er en ny Aria på vei
    http://www.rega.co.uk/aria-mk3.html
    Bortsett fra ny front og at MC preset er satt tii Rega MC, er det noen endringer fra mk2 og mk1?
    Mk2 vs mk1 er jo bare ny front med buede sider.
    Aner ikke om det er store forandringer, men designet ser ut til å følge de siste forsterkerne.
    Og her har prisen gått opp 15%....


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Helt greit at de oppgraderer, men å bytte fronten på produktene er ikke oppgradering. Og synes jeg ikke er helt innafor.
    For meg virker det som mk1 ->mk2 -> er rent kosmetisk.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    De må jo liksom bytte designet på hele range'en, når de først bytter på én. Dette er jo bokser som er ment å matche hverandre. Om det er grunn nok til å kalle det for Mk2 er et annet spørsmål, kanskje de burde brukt en annen nomenklatur.
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle i skønne REGA-venner.

    Jeg har lige skiftet mine signal-kabler mellem pladespiller og step-up samt mellem step-up og RIAA ud med nogle REGA Couple 2 RCA-kabler. Og sikken en opgradering af lyden. Selv min elskede hustru kunne ikke forstå, at et kabelskift kunne give en så stor forbedring af lyden. Lyden blev varmere, og samtidig kom der mange flere detaljer oppe i diskanten. Ja, det lyder selvmodsigende, at lyden både bliver varmere, og at der samtidigt bliver flere detaljer i diskanten, men sådan opleves det. Jeg kan på det varmeste anbefale dette REGA Couple 2 kabel. REGA anvender det også på P8, så nu er der endnu en grund til at købe en P8 på et tidspunkt :)

    Også stor ros til det nye lay-out her på Hifisentralen. Det ser SUPER godt ud (y)

    Mange venlige hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    luefisk

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2018
    Innlegg
    25
    Antall liker
    10
    Har akkurat tatt i bruk min Rega Ania pick-up, men er litt usikker på hvilke innstillinger jeg skal bruke på min Tube box s. Noen som har erfaring?

    Har satt den opp slik de anbefaler for Oroton Rondo Red her. Låter veldig bra, men synes jeg må skru opp forsterker-lyden langt høyere enn jeg er vant til. Har på 61 DB gain som det står her også. Eller må jeg bare venne meg til å skru ned volumet kraftig ned før jeg går over til å lytte på andre kilder?



    Skjermbilde tube.JPG
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Anbefalt belastning er 100 ohm endring av belastning vil ikke påvirke lydstyrke. Prøv og sette den til 67 db gain.
     
    Sist redigert:

    luefisk

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2018
    Innlegg
    25
    Antall liker
    10
    Hørtes i alle fall mye bedre ut nå, om ikke høyere. Tror plata jeg testet med var mixet litt lavt også. Takk!
     

    luefisk

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2018
    Innlegg
    25
    Antall liker
    10
    Får litt sus fra rørene når jeg må skru forsterkeren litt høyere enn jeg ønsker, og tror det fortsatt skal være mulig å få litt mer dynamikk ut av pick-uppen.

    Kan det være noe å hente på å oppgradere til Rega Aria der, som vel skal lyde bedre på alle måter, samt ha høyere gain?
    Eventuelt snuser jeg også litt på en step-up, f.eks Ortofon T-20.
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Luefisk.

    Jeg har en Pro-ject Tube Box DS2. Da jeg på et tidspunkt opgraderede den med en Ortofon ST-80 SE skete der ting og sager. Det har været en af mine bedste forbedringer af mit anlæg. Den første gang jeg satte Ortofon ST-80 SE til mit anlæg, troede jeg først, at jeg havde glemt at tænde for forstærkeren (REGA ELICIT R) eller RIAA’en, for højttalerne var HELT lydløse. Men da jeg først fik sat en plade på, var der lyd. Og hvilken lyd. Der blev nu meget mere smæld i trommerne og stemmerne stod mere skarpt, og lyden var helt ren. Og der blev flere detaljer. Lyden fik også en mere dynamisk og ren karakter. ORTOFON ST-80 SE er mere end alle pengene værd. Hold da op en forbedring.

    Mvh. og god pinse til jer alle
    Vinylfan DK
     

    luefisk

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2018
    Innlegg
    25
    Antall liker
    10
    Endte opp med å bytte ut tube boxen, og bestilte meg Rega fono MC. Så får videre investeringer avvente om jeg blir bitt av LOMC-basillen.

    Takk for forslagene, vinylfan og Peder!
     

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Luefisk.

    Da jeg i 2018 købte min forstærker REGA ELICIT R, hørte jeg den sammen med pladespilleren REGA P6. Pickuppen var REGA ANIA og RIAA’en var REGA FONO MC. Det lød faktisk forbavsende godt, og det var grunden til, at jeg købte forstærkeren. Jeg kan huske, at jeg var meget forundret over, at den forholdsvis billige REGA FONO MC kunne lyde så godt. Jeg har senere læst, at ANIA og FONO MC er udviklet til hinanden, og det er måske derfor, at der er den store synergieffekt. Jeg er sikker på, at du bliver glad for din FONO MC.
    Giv lige en tilbagemelding om, hvordan du synes, at din nye FONO MC lyder i forhold til din gamle PRO-JECT TUBE BOX S.

    Mvh.
    Vinylfan DK
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Luefisk: Det er en grunn til at jeg fortsatt har min Fono MC 2000..Hvis det ikke legges VESENTLIG mer på bordet i "rede penge", finnes ikke bedre ;) Den vil du bli fornøyd med.

    Vinylfan DK: Du har lært å IKKE vurdere Hi-Fi etter antallet nuller bak første tall i prisen? Godt, så... :) Den kombinasjonen gjør det der skal gjøres. Og mer dertil..Det er et kjærkomment trekk i nesten all britisk Hi-Fi, og et faktum jeg har fått nok en bekreftelse på siste uke.
     
    Sist redigert:

    Vinylfan DK

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    38
    Antall liker
    96
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Auditor.

    Jep, det er ikke altid det dyreste Hi-Fi, der lyder bedst. Og det er jo også dét, der gør denne hobby så spændende.
    Tænk også på hvilke musikalske glæder en REGA BRIO og en REGA P3 kan give (y):unsure: Ja, det er ikke altid pengepungens størrelse, der afgør, hvor megen glæde man opnår.

    Jeg var i England i 1973 som ganske ung, og allerede dér var jeg fascineret af den britiske lyd.

    Hvilken bekræftelse fik du i sidste uge. Fortæl, fortæl!

    Mvh.
    Vinylfan DK
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn