V
vredensgnag
Gjest
Det er godt å få ørene ut i virkeligheten. VredensFrydensgnag er nå i Baskerland, i vakre og på mange måter ubeskrivelige San Sebastian.
Her begynte en månedslang musikkfestival i forgårs, og i kveld er det premiere på Carmina Burana. Gårsdagens generalprøve var imponerende, etter forlydender. Selv var jeg på "bassreferansekontroll" i katedralen til Den gode hyrde.
Her kan dere se subwooferne.
Europas orgelmiljø (det finnes, nytt for meg, men det finnes!) er samlet i San Sebastian til Orgelsyklusen, der kjente og nye verk fremføres i byens mange kirker. Rikdom fra fiske og industri har muliggjort orgelekstravaganser som har holdt liv i byggekunsten over hele kontinentet.
Til glede for de mange orgelprofessorer og -studenter i salen hadde man gjort noe jeg ikke har sett før, storskjerm som viste arbeid på klaviatur og fotpedaler, sett ovenfra, fra siden og med fotkamera.
Verkene som ble fremført krevde ulik innsats. På verket Epiphania - som jeg aldri har hørt før - kunne jeg telle hele tre par hender i arbeid, i tillegg til to meget travle føtter.
Dette verket ble under innledningen presentert slik: fra urtiden, mens planeten er i skapelsesprosessen, og før havet blir til. (Y el mar no existe ya.)
Man kan levende forestille seg hva man skal høre, før det spilles - og akkurat dette verket satte steinmurene i svingninger - så nå har jeg bassreferanse.
Nærbilde på fotarbeid, mens håndverket ses i det lille bildet. Bilderegissøren vekslet ivrig mellom disse.
Men hva kan man si om nyere orgelverk? Ytterst selvrefererende musikk, med lydorgier. Kveldens siste verk hadde en lengre introduksjon enn verkets varighet, der komponisten ønsket å fortelle om hva tanken var med musikken. Nå er jeg på den andre siden av femti, men vanligvis forteller musikken jeg lytter til om intensjonen. Komponist Laurent Carle ønsket å utforske orgelets muligheter som rytmeinstrument, en spennende tanke, som han glemte etter ca. to minutter, før han husket det igjen i avslutningen. Jeg kunne godt tenkt meg å høre tre par hender tilhørende marimbaspillere på stort orgel, men det var altså ikke i går kveld.
Høydepunktet, og dette er et pek til dagens komponister, var Händels Orgelkonsert nr. 1, og da spesielt andanten. Dette har jeg ikke hørt før, men her var det tydelig at Händel skjønte han hadde kommet på en flott strofe, for den ble bearbeidet så jeg fikk frysninger og ståpels, og Loreto Fernández Imaz spilte med klangen i katedralen så jeg fikk et stort smil som varte gjennom påfølgende fødsel av jordkloder.
Psalmus av Marian Borkowski har jeg heller ikke hørt før - men her viste skjermen utdrag fra notearkene, som inneholdt markeringer (inkl. sinuskurver) jeg aldri har sett før. Det å spille orgel krever sine hender, føtter og opptil flere par hoder.
Orgelsyklusen fortsetter med Kjellgren, Krämer og Ospital senere i uken. Første kveld spilte Michel Bouvard. Han fremførte Bach, Franck, Widor og Vierne helt uten lange introduksjoner eller påstander om at dette var før havet ble skapt - men det var en del skapelsesprosess over det vi opplevde.
Flere detaljer følger. Og takk til berxter som satte meg på sporet av at Carmina Burana er mer enn et utdrag man har hørt altfor ofte, både i reklame og i hafai-demoer!
Valentino bør ikke klikke på denne linken - siden man vil finne både Harnoncourt og Savall her.
http://www.quincenamusical.com/eng/index.php
Fortsettelse følger!
Her begynte en månedslang musikkfestival i forgårs, og i kveld er det premiere på Carmina Burana. Gårsdagens generalprøve var imponerende, etter forlydender. Selv var jeg på "bassreferansekontroll" i katedralen til Den gode hyrde.
Her kan dere se subwooferne.
Europas orgelmiljø (det finnes, nytt for meg, men det finnes!) er samlet i San Sebastian til Orgelsyklusen, der kjente og nye verk fremføres i byens mange kirker. Rikdom fra fiske og industri har muliggjort orgelekstravaganser som har holdt liv i byggekunsten over hele kontinentet.
Til glede for de mange orgelprofessorer og -studenter i salen hadde man gjort noe jeg ikke har sett før, storskjerm som viste arbeid på klaviatur og fotpedaler, sett ovenfra, fra siden og med fotkamera.
Verkene som ble fremført krevde ulik innsats. På verket Epiphania - som jeg aldri har hørt før - kunne jeg telle hele tre par hender i arbeid, i tillegg til to meget travle føtter.
Dette verket ble under innledningen presentert slik: fra urtiden, mens planeten er i skapelsesprosessen, og før havet blir til. (Y el mar no existe ya.)
Man kan levende forestille seg hva man skal høre, før det spilles - og akkurat dette verket satte steinmurene i svingninger - så nå har jeg bassreferanse.
Nærbilde på fotarbeid, mens håndverket ses i det lille bildet. Bilderegissøren vekslet ivrig mellom disse.
Men hva kan man si om nyere orgelverk? Ytterst selvrefererende musikk, med lydorgier. Kveldens siste verk hadde en lengre introduksjon enn verkets varighet, der komponisten ønsket å fortelle om hva tanken var med musikken. Nå er jeg på den andre siden av femti, men vanligvis forteller musikken jeg lytter til om intensjonen. Komponist Laurent Carle ønsket å utforske orgelets muligheter som rytmeinstrument, en spennende tanke, som han glemte etter ca. to minutter, før han husket det igjen i avslutningen. Jeg kunne godt tenkt meg å høre tre par hender tilhørende marimbaspillere på stort orgel, men det var altså ikke i går kveld.
Høydepunktet, og dette er et pek til dagens komponister, var Händels Orgelkonsert nr. 1, og da spesielt andanten. Dette har jeg ikke hørt før, men her var det tydelig at Händel skjønte han hadde kommet på en flott strofe, for den ble bearbeidet så jeg fikk frysninger og ståpels, og Loreto Fernández Imaz spilte med klangen i katedralen så jeg fikk et stort smil som varte gjennom påfølgende fødsel av jordkloder.
Psalmus av Marian Borkowski har jeg heller ikke hørt før - men her viste skjermen utdrag fra notearkene, som inneholdt markeringer (inkl. sinuskurver) jeg aldri har sett før. Det å spille orgel krever sine hender, føtter og opptil flere par hoder.
Orgelsyklusen fortsetter med Kjellgren, Krämer og Ospital senere i uken. Første kveld spilte Michel Bouvard. Han fremførte Bach, Franck, Widor og Vierne helt uten lange introduksjoner eller påstander om at dette var før havet ble skapt - men det var en del skapelsesprosess over det vi opplevde.
Flere detaljer følger. Og takk til berxter som satte meg på sporet av at Carmina Burana er mer enn et utdrag man har hørt altfor ofte, både i reklame og i hafai-demoer!
Valentino bør ikke klikke på denne linken - siden man vil finne både Harnoncourt og Savall her.
http://www.quincenamusical.com/eng/index.php
Fortsettelse følger!
Vedlegg
-
47.5 KB Visninger: 723
-
70.2 KB Visninger: 710
-
75.8 KB Visninger: 703