Reklame, overrasket og forundret.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Leser litt nyheter på kveldstid og i BA -bergensavisen dukker plutselig dette opp:

    7661475E-91BF-4BE2-B371-911BB8ED5946.jpg

    Edit-Får ikke snudd bildet på iPaden

    Denne annonsen linker til produsentens hjemmeside som selger direkte. Helt urelevant for 99% av BAs lesere som neppe vet hva noe slikt kan være.

    Det er da det slår meg for første gang at dette må jo dukke opp fordi noen plukker opp mine lesevaner og retter reklame direkte mot meg, eller ?

    Noen andre som har opplevd noe lignende?

    Mvh forundret Atle
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Heisann

    Det er da det slår meg for første gang at dette må jo dukke opp fordi noen plukker opp mine lesevaner og retter reklame direkte mot meg, eller ?

    Noen andre som har opplevd noe lignende?

    Mvh forundret Atle
    Dette er helt vanlig og det skyldes at dine data lagres og settes i system slik at markedsføringen kan rettes mot noe som analysene viser at du er interessert i. Velkommen til 2018.

    -BB-
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.912
    Antall liker
    11.301
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dessverre så altfor vanlig. Når jeg bestiller deler eller leiter etter et eller annet hos de leverandørene jeg bruker på jobb, er det nesten like sikkert som amen i kjerka at de samme delene dukker opp som DA hvis jeg kikker innom Facebook på kveldinga... og det er ikke engang via samme PC..... skumle saker - egentlig. Vil vi ha det slik??
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Tja, hvis alternativet er reklame for datingsider, støvsugere og annet så er det faktisk ålreit med relevant reklame. Men: skyggesiden er den massive sammenstillingen av data på tvers av alle nettsteder, apper (lokalisering), butikk-kjøp osv. som nå er teknisk mulig.

    Eksempel: La oss si at du er registrert på abc.com med din e-postadresse. De vet også hvilken IP-adresse du kobler deg opp fra og hva slags nettleser du vanligvis bruker. Deretter surfer du på side 123.com. Disse to sidene har samarbeid, og med litt sammenstilling av data kan faktisk 123.com finne ut hvem du er med passelig høy treffprosent. Eller kanskje bare 123.com selger sine data om deg til en annen tredjepart?

    Heldigvis har EU innført GDPR som er såpass strikt og med massive bøter ved brudd på forskriftene. GDPR sikrer deg rett til sletting av data, begrensinger på innsamling av data og krever at all ny bruk av innsamlede data skal godkjennes av deg som bruker.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For tiden forfølges jeg av annonser for «Begagnade traktorer ur konkursbon.» Det er relativt ubegripelig for meg, så jeg klynger meg til håpet om at denne teknologien er langt fra ufeilbarlig. :)

    Men hvis jeg er en tur innom hjemmesidene til Elfa Distrelec kan man banne på at de samme reklamefeltene er fylt av annonser for motstander og kondensatorer de neste to-tre ukene.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.912
    Antall liker
    11.301
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Minner meg om en historie fra ca 15 år siden.... Vi har et lite vacuumkammer på jobb, som brukes til bl.a. potting, testing av baroswitcher og div kretser. Den ble da drevet av først en stempelpumpe og deretter en diffusjonspumpe, og begge var gamle og slitne... Etterhvert passe heit om øra heiv jeg meg på PCen på kontoret for å finne nye vacuumpumper..... jeg fant alt annet enn slike pumper som jeg egentlig trengte...:)
    Nokså greit at den krysslinkingen av info var blitt vanlig da....
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er så enkelt som å tømme cache i nettleser og slette cookies på pc med jevne mellomrom hvis dette irriterer.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Det er så enkelt som å tømme cache i nettleser og slette cookies på pc med jevne mellomrom hvis dette irriterer.
    Nei, det hjelper ikke mye. Nettstedene tar ditt «fingeravtrykk» på mange måter. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Device_fingerprint
    Hvis du f.eks. ikke logger på Google.com så vil de lage en skyggeprofil på deg. Denne kan selvfølgelig sammenstilles med annen profil de har på deg fra et annet nettsted.

    Det skjer uansett forbedringer i nettleserne for å gjøre denne type profilering vanskeligere, se f.eks. denne artikkelen om hva som kommer i neste Safari på Mac: https://www.cnet.com/news/new-safar...ojave-and-ios-12-crack-down-on-nosy-websites/
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    AdBlocker. Får du ikke lov å lese avisen online mens du blokkerer reklamen, dropp avisa.
     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    185
    Dette er mye verre enn som så.

    Nye mobiltelefoner, som er påslått men ikke i bruk, trigger på (produkt)ord med stemmegjenkjenning og sender info inn i systemet enten det er Apple eller android/Google.

    Tenk på det nestegang dere kakler om utenkelige ting med en påslått mobil i lomma..
    Plutselig kommer mann ikke gjennom immigration i USA..
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Er ikke lenge før man må gå med sølvpapir rundt skallen..... eller flytte ut på landet hvor man ikke har dekning.

    Som vi har diskutert før her inne... og som forumeier benekter: ALLE har full rett til å bli slettet fra alle registre.

    -BB-
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er noen greie måter man kan fjerne 99 av reklame og tilpassede poster etc. Bruk gjerne en anonym søkemotor i tillegg.

    1. Installer en god adnlocker
    2. Ghostery
    3. Anti-adblock killer
    4. Privacy badger
    2 andre greie er always hhps og disable html autoplay



    Bruker du Facebook, så skrur du først av Platform, skrur på full privacy setting på alle områder) og deretter F.B Purity og Social Fixer. (sett SF opp med ordliste slik at du ikke får noen suggested, posts, noiw trending etc. Ingen overhodet

    Så legger du inn Epic Privacy Browser og bruker den til private søk, og ikke Google. (da er du logget av FB og Google automatisk også).
    Til slutt passer du på at du alltid bruker VPN. Private Internet Access er en god og rimelig en.

    ---

    Det tar kanskje en time eller to å gå igjennom alt, men så er de ferdig mer reklame og slikt en gang for alle, du kommer i alle fall langt og jeg skal love at der er en helt annen opplevelse å surfe på nett. Lurt å ikke ha FB app på telefonen, men hvis du må innom så bruker man i det minste en web browser.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.293
    Sted
    Trondheim
    Du kommer langt med adblock, ghostery og f.eks. duckduckgo.

    Jeg får så godt som aldri reklame for hverken det ene eller det andre.
    Dessuten har jeg slått på "Forhindre nettstedsporing" og "Be nettsider om å ikke spore meg".

    Det hender at jeg ikke kan se noe innhold på en side fordi jeg bruker adblock. Da setter jeg adblock på pause mens jeg leser innholdet, og slår den på igjen etterpå.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Målrettet reklame er vel i seg selv ikke en uting, det er bedre å få relevant reklame enn irrelevant. Og reklame betaler for drift og tjenesteinnhold, alternativet er at alle nettjenester blir betalingstjenester. Vi ser jo allerede i dag at feks aviser legger mer og mer innhold bak betalingsmurer fordi reklameinntektene ikke er tilstrekkelige, men uten reklame overhodet vil ALLE tjenester på internett koste penger å bruke; e-post, søkemotorer, you name it. Internett kan ikke være både gratis og reklamefritt, utover rene dugnadstjenester som Wikipedia da.

    Baksiden er selvsagt at det samles inn data om oss, og vil man unngå dette må man aktivt ta grep som beskrevet i innlegg over her. Kryptering og VPN funker, ellers går det også an å installere og surfe gjennom TOR-browseren hvis man ikke vil betale for en VPN-tjeneste. Og man kan også bruke krypterte meldingstjenester som Signal eller Telegram i stedet for Messenger og SMS. Hvis du ikke tar slike grep kan en grei leveregel være å anta at det du sender ut på nettet er å anse som public domain. Hvis du skal poste innlegg på HFS så bør du anse innholdet som offentlig tilgjengelig og oppføre deg deretter, og skal du avtale en dophandel eller gjøre annen lyssky aktivitet bør du ikke bruke åpen kommunikasjon overhodet.

    Men jeg ser ikke noen grunn til å bli helt tin-foil hat heller. Selskaper som Google samler inn info om milliarder av mennesker, så den blir åpenbart ikke lest eller gått gjennom manuelt. Du er ikke noe annet enn en binærstreng blant milliarder andre, som er mye vanskeligere å finne i denne kjempehaugen med data enn i real-life. Og det har også slått meg hvor dumme reklamealgoritmene til tjenester som Facebook egentlig er. Hvis jeg klikker meg inn på Elkjøp og kjøper meg en vaskemaskin, så får jeg reklame for vaskemaskiner på Facebook i tre uker etterpå. Og det krever ikke spesielt mye intelligens for å skjønne at jeg ikke er interessert i en ny vaskemaskin rett etter at jeg har kjøpt meg én. Og hvis du prøver å feks skifte kjønn til fra mann til kvinne på Facebook, så vil du fort se at reklamene for barbermaskiner og verktøy byttes ut med reklamer for sminke og dameundertøy. Så det er ikke akkurat noen veldig avansert personlighetsprofilering det er snakk om her.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Blant de mer sofistikerte skjer følgende mens en nettside lastes:

    basert på en antagelse om hvem du er (kjønn, alder, økonomi, bosted, yrke osvosvo) samlet inn - gjerne på tvers av enheter man bruker lages det en profil som sendes til en rekke selgere av online-reklame. Det avholdes en elektronisk auksjon og høystbydende får sin reklame i den reklamesloten som ble auksjonert bort.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.631
    Antall liker
    15.715
    Torget vurderinger
    2
    ^Og det skjer på mikrosekunder.

    Et lite situasjonsbilde fra et besøk på newyorker.com. Syv annonser ble blokkert og 38 trackere ble identifisert.
    4 har jeg tillatt å følge meg, så jeg får målstyrt reklame.

    Skjermbilde 2018-08-13 kl. 14.02.00.jpg

    Skjermbilde 2018-08-13 kl. 14.01.00.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dette er mye verre enn som så.

    Nye mobiltelefoner, som er påslått men ikke i bruk, trigger på (produkt)ord med stemmegjenkjenning og sender info inn i systemet enten det er Apple eller android/Google.

    Tenk på det nestegang dere kakler om utenkelige ting med en påslått mobil i lomma..
    Plutselig kommer mann ikke gjennom immigration i USA..
    Kan du dokumentere dette, eller er det bare din form for humor?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke noe om dette, men man bør nok være forsiktig med de stemmestyrte høyttalerne som nå kommer fra google og andre. De er jo online og basert på talegjenkjenning så vidt jeg forstår, så de må jo gjenkjenne ord og benytte de til noe, og da blir man ganske avhengig av hvordan data håndteres - om man i det hele tatt er bekvem med å la noe "lytte på" hva som sies...… Med alle forbehold om at her er det noe jeg ikke har forstått.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Det er sant at de tar opp lyd, men det er jo ikke noen som sitter og hører på samtalene dine. Infoen lagres i ett eller annet maskinkodeformat og kjøres gjennom noen algoritmer som høyttaleren bruker for å forbedre stemmegjenkjenningen og sikkert generere eller tilrettelegge for generering av noe målrettet reklamefjas. For å kunne reelt avlytte samtalene dine trengs rettsordrer og aktører som Amazon, Google og Apple er generelt livredde for å bryte juridiske regler siden de da vil rammes av gigantsøksmål. Det går litt begge veier det der, i kraft av å være så store blir også disse firmaene selv gått veldig mye etter i sømmene; av andre private aktører, konkurrenter og haugevis av advokater og firmaer som sikler etter store søksmål. Jeg ville vært mye mer skeptisk til en dings fra et ukjent, kinesisk noname-firma enn en tilsvarende fra Apple eller Google. Så det er ganske paranoid å tro at man plutselig havner i Guantanamo fordi høyttaleren overvåker samtalene dine. Det er så mye data som samles inn at det ikke finnes nok folk i verden til å gå gjennom det manuelt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.293
    Sted
    Trondheim
    DEt er verre enn det. De kan også lytte på bakgrunnslyder og logge det. F.eks. tidspunkt for når du slår på TV, når du hører på radio, hvilke TV-program du hører på osv... Det er utrolig hvor detaljert profil de kan lage ut fra denne informasjonen.
    Problemet kan også være at informasjon blir sendt ved en feil. Vi har hørt om slike smarthøyttalere (dette var vel Googles) som har sendt opptak av en samtale til noen i adresselista til den som hadde samtalen.
    Den informasjonen som samles inn blir riktignok behandlet som Slubbert sier, men det er fullt mulig for en eller annen å faktisk overvåke det som skjer i et hjem med en slik høyttaler. Lett å tenke CIA her, men også PST eller noen annen med slik myndighet.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Tja, de har jo prøvd seg før:

    Apple vs FBI: All you need to know.

    Hvis du havner på radaren til CIA, eller for den del PST, vil det nok være vesentlig enklere for dem å installere tradisjonelt avlyttingsutstyr i kåken din enn å gå via en smarthøyttalerprodusent.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Og det er mye enklere å bryte seg inn i et vanlig hus med brekkjern enn det er å hacke et smarthus. Og det er mye enklere å tjuvkoble enn gammel bil enn å hacke en ny. Og det er mye enklere å kutte bremsekablene enn å programmere en bil til å kjøre av veien. Så klart har ny teknologi sine sårbarheter, men i det store og hele er sårbarhetene til gamle/tradisjonelle løsninger mye større.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.293
    Sted
    Trondheim
    Ja, men Apple er jo veldig spesielle her. Apple har ingen mulighet til å logge seg inn på folks iPhoner. Passord og slikt ligger kryptert i egen hardware på iPhonen som ingen kan få tak i. Mister du passordet til din iPhone kan ikke Apple hjelpe deg. De har ingen mulighet til å få tak i passordet. Det FBI ville var at Apple skulle legge inn en bakdør i OSet slik at FBI (eller andre) kunne komme inn ved å kontakte Apple. Det har Apple nektet.
    Google er nok ikke like prinsippfaste (er jeg redd).
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Nok en grunn til IKKE å anskaffe seg en under middels dårlig trådløs høyttaler, m.a.o
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    For tiden forfølges jeg av annonser for «Begagnade traktorer ur konkursbon.» Det er relativt ubegripelig for meg, så jeg klynger meg til håpet om at denne teknologien er langt fra ufeilbarlig. :).
    Du også!?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Har i lang tid vært forfulgt av slike, forsåvidt hyggelige reklamer. Håper det er fordi algoritmen "vet" at den store lottogevinsten er på vei slik at får råd til dette.:cool:

    Linssen reklame.jpeg

    Boat reklame.jpeg

    Men etter å ha søkt etter en luftenøkkel for radiatorer, dukket denne reklamen opp fra Clas Ohlson:
    Clas radiatornøkkel.jpg

    Nå er jeg ikke lenger så sikker med dette om den store gevinsten....???:p
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.228
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    «Meet bigtittied Russian brides willing to marry fat bald men from Trøgstad» er ikke det kjekt da?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette er mye verre enn som så.

    Nye mobiltelefoner, som er påslått men ikke i bruk, trigger på (produkt)ord med stemmegjenkjenning og sender info inn i systemet enten det er Apple eller android/Google.
    [...]
    Kan du dokumentere dette, eller er det bare din form for humor?
    Ikke helt korrekt, men nesten. Kilden til dette er at det har blitt gjort kjent at Facebook har søkt om (eller fått, er litt usikker) patent på programvare som skal kunne trigges av et eksternt lydsignal som igjen starter opptak av lyd (samtaler) for å analysere innhold og returnere data.
    Sannsynligvis er hensikten å kunne legge inn dette lydsignalet i reklamer på tv for så å finne ut hva seerne sier om reklamen de akkurat har sett, og selge analysen tilbake til annonsøren.

    Noe jeg ikke har sett skikkelig dokumentasjon på er at det hevdes av facebook allerede benytter opptak og stemmeanalyse (hittil bare i USA såvidt jeg vet) for å kunne vise deg reklame basert på hva du snakker om. Søkte litt på nett og fant at noen hadde gjort forsøk på å snakke om ting de ikke ellers snakket om (i dette tilfellet, voksne uten barn bestemte seg for å snakke om babyer for å se hva som skjedde), for så å få reklamer for babyprodukter i sine facebookannonser, noe de aldri hadde fått før.
    Dette er vel å merke et enkeltstående eksperiment som jeg ikke har sett andre bekrefte tidligere. Men patentsøknaden er visstnok reell. Facebook selv har bekreftet at de har søkt om dette patentet, men at de ikke har tenkt til å bruke det. Noe som høres sannsynlig ut. eeeehhhnei.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn