Målrettet reklame er vel i seg selv ikke en uting, det er bedre å få relevant reklame enn irrelevant. Og reklame betaler for drift og tjenesteinnhold, alternativet er at alle nettjenester blir betalingstjenester. Vi ser jo allerede i dag at feks aviser legger mer og mer innhold bak betalingsmurer fordi reklameinntektene ikke er tilstrekkelige, men uten reklame overhodet vil ALLE tjenester på internett koste penger å bruke; e-post, søkemotorer, you name it. Internett kan ikke være både gratis og reklamefritt, utover rene dugnadstjenester som Wikipedia da.
Baksiden er selvsagt at det samles inn data om oss, og vil man unngå dette må man aktivt ta grep som beskrevet i innlegg over her. Kryptering og VPN funker, ellers går det også an å installere og surfe gjennom TOR-browseren hvis man ikke vil betale for en VPN-tjeneste. Og man kan også bruke krypterte meldingstjenester som Signal eller Telegram i stedet for Messenger og SMS. Hvis du ikke tar slike grep kan en grei leveregel være å anta at det du sender ut på nettet er å anse som public domain. Hvis du skal poste innlegg på HFS så bør du anse innholdet som offentlig tilgjengelig og oppføre deg deretter, og skal du avtale en dophandel eller gjøre annen lyssky aktivitet bør du ikke bruke åpen kommunikasjon overhodet.
Men jeg ser ikke noen grunn til å bli helt tin-foil hat heller. Selskaper som Google samler inn info om milliarder av mennesker, så den blir åpenbart ikke lest eller gått gjennom manuelt. Du er ikke noe annet enn en binærstreng blant milliarder andre, som er mye vanskeligere å finne i denne kjempehaugen med data enn i real-life. Og det har også slått meg hvor dumme reklamealgoritmene til tjenester som Facebook egentlig er. Hvis jeg klikker meg inn på Elkjøp og kjøper meg en vaskemaskin, så får jeg reklame for vaskemaskiner på Facebook i tre uker etterpå. Og det krever ikke spesielt mye intelligens for å skjønne at jeg ikke er interessert i en ny vaskemaskin rett etter at jeg har kjøpt meg én. Og hvis du prøver å feks skifte kjønn til fra mann til kvinne på Facebook, så vil du fort se at reklamene for barbermaskiner og verktøy byttes ut med reklamer for sminke og dameundertøy. Så det er ikke akkurat noen veldig avansert personlighetsprofilering det er snakk om her.