Rel Strata 5 brumming.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har dratt frem min Rel 5, som har stått ubrukt i over halvannet år for å prøve den i kjeller.
Har koblet alt riktig så langt jeg evner å forstå og på High Level (høyttalerutgang fra effekt til sub)
Gul på venstre monotrinn +
Rød på høyre monotrinn +
Sort på GND på Karan Linestage

Dette er akkurat slik jeg gjorde sist på disse BC monotrinnene, men det er en forskjell.
Den gang kjørte jeg ubalansert inn til BC eVo 2 (MF linestage) Slik forstått at da står knappvalg på xlr på BC og ikke rca..............
Nå er det balansert hele veien, og jeg mener at jeg har hørt noe om det med balansert og Relsuber.
Det står faktisk ikke noe om dette i manualen balansert/ubalansert.

Det står at jeg skal koble sort i GND på linestage og det har jeg gjort og pluss (+) på ht. utgang er vel rød?
Knappene som styrer valget mellom mono/stereo XLR/rca på effekttrinnene er også riktig satt.

Noen som kan hjelpe med oppklaring.
Det brummer.
Mvh.KW

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
237
Torget vurderinger
19
Prøv å lodde - på en phono-plugg (skjermen/-) og sett den i en ledig utgang på forsterkeren (jeg bruker recorder - rec på E-450). Lærte dette av Mono da jeg hadde Storm 5. Bruker dette på REL 505 nå.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har nå skummet gjennom vennetråden til Rel og der er det jo en del info om dette.
Kan virke som det ikke er mulig å få bassinfo med den koblingen jeg har brukt uten brumming, når effekt er monoblokker og balansert.
I tillegg hadde en/noen problem med klasse D (Midgaard) med Relsub, mine Bel Canto er jo også klasse D uten at jeg aner om problemet dermed er likt.

Ja, det sto vel også noe om tilfelle der monoblokkene er brokoblet og det er jo mine.

Tror ikke jeg tør prøve det du forslår Trond B.

Er det bare å gi opp og ikke risikere noe, eller er det en løsning på dette?

Mvh.KW

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
237
Torget vurderinger
19
Jeg hadde Midgaard før. Mulig det er samme problemet på Bel Canto. Jeg fikk montert en svart boks på ledningen hos Mono på Strata 5 som jeg hadde dengang. Kontakt Mono. Husker ikke nå om det gjaldt brumming eller at det ikke kom noe lyd.
Jeg kjører balansert på Accuphase E-450 men den er ikke klasse D. Skal ikke kunne skje noe skade om du prøver det jeg foreslår, er "kun" jording som går i den svarte ledningen. Denne måten er anbefalt av Mono på balanserte forsterkere. Står også nevnt i bruksanvisningen men da med tilkobling til chassi el. lign.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
OK.
Men hva er forskjellen på den måten å feste sort (jord) på kontra å bruke egen GND på linestage?

En ting er ren balansert stereo effektforsterker, mine BC er brokoblede ,balanserte monotrinn.

Vi får se om det kommer andre på banen etterhvert.
Ellers takk så mye for hjelp/forslag :)

Mvh.KW

Topp Bunn