Relativt kompakt 2-veis med topphorn - Idémyldring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Er veldig glad for at jeg satt disse på hjul, gjør det litt lettere å flytte rundt. Er noen svære småtasser dette. :cool:
    Sokkelen skjuler hjulene fint.

20180214_185558.jpg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Da skulle du ha løftet på 2446/47 med ferritmagnet ;)

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Noen skjær i sjøen er det

1
    På onsdag gikk jeg over dsp settings og fikk ryddet opp i noen tabber hadde gjort der, det ryddet allerede opp mye i lyden. Nå bruker jeg kun rephase til å lage deleflankene på 2216ND siden 2x4HD ikke har LR 36db/oct, resten gjøres med PEQ.
    Skulle i gang med målinger for å justere videre, men da ville ikke UMIK1 fungere. Dukker ikke opp på device manager og lukter svidd (!?) ved USB-tilkoblingen, den blå led-pæren tennes heller ikke så denne er nok død.

Konklusjon: Ikke koble inn/ut målemikrofon mens pc står på (selv om jeg har gjort dette mange ganger før)!! Ny mic er bestilt.

2
    Siden målinger og dsp justeringer ble satt på vent tenkte jeg i går å finne ut av en ulyd i den ene wooferen. Det har vært en liten ulyd i denne fra dag 1, som virker å komme fra opphenget. Trodde det først var fiselyder som gikk via skrue-hullene så monterte skiver under boltene og etterstrammet. Når dette ikke hjalp plukket jeg ut elementet fra kassen og testet i "free-air". Samme ulyd da...

Har sendt mail til speaker exchange, men er ikke særlig optimistisk ift. reklamasjon siden det nesten er 2 år siden jeg kjøpte disse. Ser ingen åpenbare skavanker på elementet, så dette er for meg ganske mystisk.

20180411_195741.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Sheit! Subber spole når du trykker på membran?

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Nei, heldigvis ikke.
    Det virker til å stamme fra selve opphenget. Men jeg begynner å lure om det kan forplante seg gjennom konen også, fra et annet sted. Skal sjekke om limet på spider sitter som det skal når jeg kommer hjem i dag.
    Skikkelig dritt egentlig, fryktelig sjenerende lyd selv om det hovedsakelig er ved større bassutslag det gjør seg gjeldende.

Trodde ikke det var så mange skjær oppe ved mjøsa, så satser på å ha funnet de som er nå... :rolleyes:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.810
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vi hadde et lignende problem med en 15". Det viste seg at spider hadde løsnet på en liten del av sektoren. Sprekken var praktisk talt usynlig. Litt TEK7 på en tannpirker som "kost" og det ordnet seg.

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Vi hadde et lignende problem med en 15". Det viste seg at spider hadde løsnet på en liten del av sektoren. Sprekken var praktisk talt usynlig. Litt TEK7 på en tannpirker som "kost" og det ordnet seg.
    Takk for tipset!

Har nå saumfart elementet opp og ned; sjekket alle limfuger, klemt på opphenget og spider mens det spiller og i det hele tatt sjekket alt jeg får sjekket. Uten å finne noen åpenbar årsak for denne skurringen. Det endte med at jeg satt kniven i elementet (grøss, ingen god følelse..) og fjernet dustcap, for det høres ut som at lyden forplanter seg derifra. Ser at polstykket (?) ikke er helt sentrert, men det skraper ikke borti. Problemet må ligge bak spider, tror jeg.

20180412_204019.jpg

20180412_204212.jpg

Speaker exchange har tilbydt meg en god pris på nytt element så jeg kommer til å takke ja til dette. Får bare bla opp og skylde på egen naivitet, kommer til å teste alle elementer ved annkomst heretter...

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Det er jernet som kostermest. kan du få nytt membran fra S.E. YouTube har masse videoer om hvordan man limer på papp.

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Hei,

det kan være en mulighet. Er dette riktig mon tro? Radian 2216 Neo Recone Kit RK2216N-8 - Speaker Exchange

Etter ytterligere testing tror jeg det er det usentrerte polstykket som forårsaker ulyden, elementet har sikkert fått seg en trøkk under transport..
    Tipper at ubalanse i magnetfeltet påvirker voicecoil så det oppstår resonanser, som forplanter seg videre i membranet.

Når jeg har fått det nye elementet får jeg eksperimentere litt mer, må ha lyd i mellomtiden :)

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg skal til å bygge ett par M2 kloner for en kar, og sitter å kikker på kapplisten din, det jeg lurer på er hvor "difraksjonsbaffel" er plassert? Jeg har ikke sett noe slikt på de få bildene jeg har funnet av M2?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.186
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hei, jeg skal til å bygge ett par M2 kloner for en kar, og sitter å kikker på kapplisten din, det jeg lurer på er hvor "difraksjonsbaffel" er plassert? Jeg har ikke sett noe slikt på de få bildene jeg har funnet av M2?
    Det er vel den utstikkende delen som er nederst på fronten?
    4C991CFF-4951-4D5B-B2B3-2D84B9D144FD.jpeg

Johan-Kr

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Riktig. Har forløpig ikke laget den på mine grunnet kompleksiteten med buen.
    Det sies at eq-punkt rundt 200-250hz er direkte tilknyttet denne baffelen.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, selvsagt. Ble litt forvirret av at det ikke var tegnet hull til portene i den :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.402
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan gikk det med dette prosjektet til slutt? Ble de solgt?

Pr i dag er dette fortsatt mulig:

IMG_7025.jpeg

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kom aldri i mål med disse lydmessig, men det skyldes nok rommet/kokken og ikke råvarene 😅 De solgte jeg for lenge siden, og jeg tror de nylig byttet eier igjen.

En artig konstruksjon men jeg har nok mer sans for horn med litt smalere spredning.
    Tidligere var jo disse spredelinse nesten umulig å få tak i.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn