Reloop HIFI turn 3

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Hei, har akkurat kjøpt meg en Turn3 og benytter integrert RIAA forsterker men syntes lyden er veldig lav, må høyt på potmeteret for og få vanlig lytte volum.. noen som har noen tips? Kjøpe en ny og bedre RIAA forsterker ?

Andre tips og triks til denne spilleren eller generelt til en som er helt fersk på vinyl fronten mottas med stor takk :)

Mvh Aleksander
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Om du må til klokka 12 på volumknotten for å få greit volum på platespilleren, der du må ligge på kl 9 for en CD er det ganske normalt.

Om du har svært dårlig gain i kjeden, så kan du få litt udynamisk lyd, men det merker du fort om du sammenligner med cd.

Johan-Kr
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg har også en Turn3. Har ikke festet meg med at det er noen store forskjeller mellom når jeg bruker platespilleren eller streamer.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Takk for svar:) Syntes lyden er bra og dynamisk, når det gjelder gain så har jeg ikke peiling.. må nok ha det dobbelte på potmeteret kontra CD. CD og streaming er veldig likt med CD kanskje ett lite hakk høyere :)

Mvh Aleksander
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.060
Torget vurderinger
32
Den innebygde riaa-forsterkeren på Turn3 kan skrus av og på. Den skal gi 4 mikrovolt ut med den på, og da bør det være mer enn nok gain sammenlignet med vanlige linjekilder. Har du sjekket at du har skrudd på det innebygde riaa-trinnet?

Roy
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Ja har prøvd både on og off. Og på en av de er det kun i bakgrunnen jeg hører noe lavt. Kan det være en feil på den?
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.060
Torget vurderinger
32
Ja har prøvd både on og off. Og på en av de er det kun i bakgrunnen jeg hører noe lavt. Kan det være en feil på den?
Den skal stå på "on" så vidt jeg har skjønt. Hva mener du med at "på en av de er det kun i bakgrunnen du hører noe lavt"? Når preampen er slått av, vil ikke signalet være forsterket i det hele tatt. Da skal riaa-forsterkningen foretas utenfor platespilleren.

Roy
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Jeg mener at hvis man kobler en platespiller uten RIAA rett i en forsterker uten phono inngang å vrir potmeteret høyt opp vil man høre musikken svakt Hehe
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.060
Torget vurderinger
32
Jeg mener at hvis man kobler en platespiller uten RIAA rett i en forsterker uten phono inngang å vrir potmeteret høyt opp vil man høre musikken svakt Hehe
Da er vi enige. :)

Roy
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Alek264: Dette er da enklere enn du kanskje tror.

Hvis du bruker en innebygget RIAA i (for)forsterkeren din: Skru RIAA i Turn 3 AV.
Hvis du kobler Turn 3 DIREKTE PÅ EN LINJEINNGANG ( merka alt annet enn PHONO/DISC): Skru RIAA i Turn 3 PÅ.

RIAAen er fredsmegleren mellom analogt og digitalt i formatkrigen CD/LP, de to kildene trenger den for å kunne samarbeide/snakke sammen. Det en RIAA gjør er å ta det skjøre signalet fra pickupen opp på et nivå som lar den mye høyere utstyrte linjeinngangen ( CD-spilleren er tilpasset den) arbeide med det. Det gir ei forsterkning som oftest ligger midt imellom rent nivåmessig. Så det at du må vri opp vinylen er helt normalt, det. Prøv feks Rega Fono MM, med van den Hul i overføringa. Helt annen verden enn det du har.
 
Sist redigert:

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Alek264: Dette er da enklere enn du kanskje tror.

Hvis du bruker en innebygget RIAA i (for)forsterkeren din: Skru RIAA i Turn 3 AV.
Hvis du kobler Turn 3 DIREKTE PÅ EN LINJEINNGANG ( merka alt annet enn PHONO/DISC): Skru RIAA i Turn 3 PÅ.

RIAAen er fredsmegleren mellom analogt og digitalt i formatkrigen CD/LP, de to kildene trenger den for å kunne samarbeide/snakke sammen. Det en RIAA gjør er å ta det skjøre signalet fra pickupen opp på et nivå som lar den mye høyere utstyrte linjeinngangen ( CD-spilleren er tilpasset den) arbeide med det. Det gir ei forsterkning som oftest ligger midt imellom rent nivåmessig. Så det at du må vri opp vinylen er helt normalt, det. Prøv feks Rega Fono MM, med van den Hul i overføringa. Helt annen verden enn det du har.
Takk for svar :) skal prøve meg fram litt, mener du at lyd nivået blir høyere med van den hul til signal overføringa? Den RIAA'n som sitter i den skulle være bra og hadde vel 41db forsterkning etter hva de sa på soundgarden, og vi fant ingen RIAA i deres sortiment som hadde høyere forsterkning(mulig jeg misforsto noe). PR nå spilles det høyt fra CD og streaming mens platespilleren tar seg av musikk ved "normale" lytte nivåer :)

Mvh Aleksander
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Alek264: Ikke høyere, bare bedre:rolleyes: Da har du utstyret til å få det beste ut av en Rega Fono MM også..Det som ER høyere her er signalet til CD.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Kom over en Project tube ds på black friday så spontan kjøpte den. Å der satt lyden som ett skudd.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Hei igjen, sliter med ujevn lyd i kanalene med min Turn3 om 2M Black.. noen som har tips? Har byttet om på kanalene på både PU og forsterker (rca) og da flytter problemet seg over til andre kanalen. Utstyret står i Signaturen

Mvh Aleksander
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Er ledningene mellom pickup og arm på rett plass? Er pickup'en riktig justert?
 

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Innlegg
120
Antall liker
147
Sted
Norge
Har en Reloop Turn 3, ville bare meddele at et pickup bytte fra Ortofonen til Nagaoka Mp-200 (2500kr på ebay, rett i postkassa uten toll(!)), blåste streameren min av banen! (Node 2 med coax ut til en Accuphase Dac 40). Skal ikke mere til. Har koblet Reloopen til en Accuphase Ad 20 riaa. Syntes lyden var litt innestengt med Ortofonen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Haakonsunden: MP200 er en knall pickup, det. Men hvilken Ortofon byttet du fra? En 200 er direkte konkurrent til 2M Black prismessig. De koster noenlunde det samme fra norsk importør. Får bare håpe or din del at du ikke har røket på en Ebay-svindel...sånt er dodgy..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Haakonsunden: Det er natt og dag, ja...as well it should be...
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
373
Antall liker
446
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
16
Da har jeg en brukt slik på vei til meg i posten med en Rega Exact 2 pickup - håper jeg blir fornøyd. Har ikke hatt platespiller på over 8 år pga. små barn. Nå skal LPene fram igjen i lyset - har 500-600 :) Det gledes!

Ting jeg bør tenke på når jeg monterer opp spilleren? Må/bør vekt på tonearmen justeres? Har vært justert til ny pickup av forrige eier. Skal i utgangspunktet bruke det interne RIAA trinnet og koble den opp på analog inngang på min Hegel Röst.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Trondsv: Det interne RIAA-trinnet i Røst er bra, det. Til å være en "fulldigitalist" av en forsterker. Nå husker jeg ikke helt, men Turn 3 har løse signalkabler? Gi den isåfall en van den Hul The Thames...Formålsbygd, med innebygd jordleder til spilleren. Den vil sørge for å bibeholde analog karakter i en forsterker som også LÅTER "digitalt"...Slik Chameleon B gjør med den samme forsterkeren. Sonus låner den hvite nordmann noe mer sydlandsk temperament og varme. Røst er i det hele tatt et minimum av forsterker til denne italieneren- effektmessig og!
 
Sist redigert:

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
373
Antall liker
446
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
16
Trondsv: Det interne RIAA-trinnet i Røst er bra, det. Til å være en "fulldigitalist" av en forsterker. Nå husker jeg ikke helt, men Turn 3 har løse signalkabler? Gi den isåfall en van den Hul The Thames...Formålsbygd, med innebygd jordleder til spilleren. Den vil sørge for å bibeholde analog karakter i en forsterker som også LÅTER "digitalt"...Slik Chameleon B gjør med den samme forsterkeren.
Kan ikke se at det er noe internt RIAA trinn i Röst'en. Sikker på at du ikke forveksler det med en annen forsterker?
Hegel Röst
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
373
Antall liker
446
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
16
Trondsv: Det interne RIAA-trinnet i Røst er bra, det. Til å være en "fulldigitalist" av en forsterker. Nå husker jeg ikke helt, men Turn 3 har løse signalkabler? Gi den isåfall en van den Hul The Thames...Formålsbygd, med innebygd jordleder til spilleren. Den vil sørge for å bibeholde analog karakter i en forsterker som også LÅTER "digitalt"...Slik Chameleon B gjør med den samme forsterkeren.
Ja, det er ikke fastmonterte signalkabler så det kan plugges på hva som helst her.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Trondav: Det har jeg nok gjort, ja...tenkte H80 og H90..Men Turn 3 derimot..DEN har intern RIAA. Min feil..må være sola ute.
 
X

X186841

Gjest
Det hjelper ikke å tenke H80 eller H90, de har heller ikke innebygd RIAA
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
373
Antall liker
446
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
16
Det hjelper ikke å tenke H80 eller H90, de har heller ikke innebygd RIAA
Har funnet ut det etter å ha dobbelsjekket :) Har H90 og Röst selv og kan bekrefte at ingen av de har innebygget RIAA trinn. Ser at H80 heller ikke har det.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Trondav: Grei start uansett. Men definitivt også rom for forbedringer! Vil du bytte RIAA, hent en Rega Fono MM.
 
Sist redigert:
Topp Bunn