Renaissance Audio demo på Nola høyttalere



Velkommen til minimesse på lørdag 7. november fra kl. 11-16.
Renaissance Audio AS har denne gangen gleden av å introdusere Nola høyttalere ved modellen Viper Reference II i sitt produktspekter. Det er et høyttalermerke som får særdeles god kritikk i fagpresse både i tester og fra messerapporter. Modellen som det vil bli spilt på har åpen baffel i mellomtone og diskant, og lukket basskasse med eksternt delefilter.
Introduksjonspris kr. 125000,-

Roald Mikkelsen
Renaissance Audio AS
c/o Telebutikken
Chr. Michelsensgt. 2b
5012 BERGEN
spotlight.no@hotmail.com
www.renaissanceaudio.no
Mob. 45227819


http://hometheaterreview.com/nola-viper-reference-ii-loudspeakers-reviewed/

http://www.nolaspeakers.com/reviews/hifinews/ViperReference-Dec2008/ViperRef-Dec2008.html
 

Vedlegg

Kommentarer

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Lykke til!
Jeg fikk det ikke til å passe. Dro fra Bergen i dag. Er tilbake ca 30. november.
Har du noe spennende å vise fram da?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Takk for en flott demo. Likte godt det jeg hørte. Meget åpen, ren og frigjort lyd. Vil tro både høyttalerkonstruksjonen og det faktum at var er god avstand til sidevegger og frontvegg hos Roald bidrar til det. Lydbildet hadde også god størrelse til tross for vinkling rett på lytteren. Bassen synes jeg ikke satt helt. Sweetspot tett på bakvegg (ca.30-40cm) er garantert synderen her. Det ble da oppsamling av bass som stakk seg ut. Skikkelig nivå i dypbassen manglet også. Her vil jeg anbefale Roald å prøve å dra sofaen minst 1,5m fra bakvegg og heller plassere høyttalerne tettere og eventuelt noe lengre bak. Det vil bidra positivt i hele frekvensområdet. Kanskje gi mer dybdefølelse også.
Noe jeg var spent på var om integrering mellom åpen baffel og lukket basskasse satt. Det var ikke mulig å si p.g.a. de nevnte bassproblemene, men merket at det totalt sett låt litt slankt. Kan vel så mye skyldes rommet og plassering. Vanskelig å si hva som er hva. Men alt i alt en høyttalere som til tross for litt vrien plassering av sitteposisjon, kvitterte med imponerende toner. Spennende høyttaler og flott finish.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Tror ikke Roald har behov for råd om hvordan han skal få høyttalerene til å spille optimalt.
Jeg kjenner ingen som er like dyktig på dette område som Roald.

Endre
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Endre Askeland skrev:
Tror ikke Roald har behov for råd om hvordan han skal få høyttalerene til å spille optimalt.
Jeg kjenner ingen som er like dyktig på dette område som Roald.

Endre
Hehe. Roald får bedømme selv, men det er ganske innlysende at å sitte tett på bakvegg aldri er optimalt hvis man har litt kunnskap om akustikk. Men Roald må som alle andre velge et kompromiss og kanskje har han valgt det beste. Det var nå uansett bare et tips om han ikke allerede har prøvd det ut.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Tror faktisk Roald har mer kunnskaper om akustikk enn deg, og av den grunn er han nok i god stand til selv å vurdere de beste løsningenen selv.

orso skrev:
Endre Askeland skrev:
Tror ikke Roald har behov for råd om hvordan han skal få høyttalerene til å spille optimalt.
Jeg kjenner ingen som er like dyktig på dette område som Roald.

Endre
Hehe. Roald får bedømme selv, men det er ganske innlysende at å sitte tett på bakvegg aldri er optimalt hvis man har litt kunnskap om akustikk. Men Roald må som alle andre velge et kompromiss og kanskje har han valgt det beste. Det var nå uansett bare et tips om han ikke allerede har prøvd det ut.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Da oppsummerer jeg slik at jo flinkere du er jo mer kan du gi fanden ;D

Elektron
 

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
240
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Hei.
Takker for hyggelig besøk idag fra mange engasjerte og entusiatiske mennesker. Folk var stort sett strålende fornøyd og smilte og koste seg, men en kan vel ikke forvente å tilfredstille alle 100%. Vi er alle forskjellige og har ulike preferanser.

Til orso sin orientering så har jeg hatt anlegget snudd 180 grader, der lytteposisjonen var minst 2 meter ut fra bakvegg - dvs. der som nå rack og elektronikken står, og høyttalerne stod tilsvarende ut fra bakvegg. Ifølge orso sine teorier burde dette da gi et mye bedre resultat. I praksis har det overraskende nok faktisk vist seg å være stikk motsatt. Det spiller definitivt mye bedre slik det står nå, og det er INGEN av de som har hørt begge alternativer som ikke har foretrukket det siste. Jeg har derimot hatt kunder som har vært nesten ekstatisk over det de har hørt med den plasseringen som ble brukt idag, men dog med annet utstyr. Jeg vil derfor konkludere med at det i noen tilfeller er forskjell på teori og praksis ;)

Mvh.
Roald.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Designeren skrev:
Til orso sin orientering så har jeg hatt anlegget snudd 180 grader, der lytteposisjonen var minst 2 meter ut fra bakvegg - dvs. der som nå rack og elektronikken står, og høyttalerne stod tilsvarende ut fra bakvegg. Ifølge orso sine teorier burde dette da gi et mye bedre resultat.
Mvh.
Roald.
Hvor har jeg nevnt at man skulle snu anlegget 180 grader? Jeg mente at det kunne være verdt å prøve og trekke sofaen minst 1.5 m lengre ut fra bakvegg og da trekke høyttalere litt lengre bak, sette de nærmere hverandre eller en kombinasjon av både trekke høyttalerne lengre bak og tettere sammen. Poenget er da at man kommer ut fra bakveggen. Jeg har ikke sagt noe om å snu anlegget 180 grader. Hvordan det fungerer er jo umulig og si før man har prøvd og det er tydelig at du har testet det. Men jeg har forståelse for at det må gjøre kompromiss med plassering. Her skal det også være rom for passering av kunder. Det er uansett et kompromiss jeg selv ville så langt det var mulig og prøvd å unngå. Men det kan godt hende at en slik plassering jeg skisserer vil være uheldig på andre områder og ikke totalt sett bedre. Det vet man som sagt først når man har prøvd.

La meg bare for legge til at høyttalerne imponerte meg på mange parametre. Jeg gikk fra lytteseansen med et veldig bra inntrykk av høyttalerne. Og det som jeg syntes trakk ned vet jeg skyldes plassering og ikke noe annet. Jeg merket ikke bassproblemene med musikken som ble spilt av Roald da jeg var innom og lyttet litt første gang, men da jeg satte på egen CD med musikk med bra med bass senere ble det veldig tydelig. Slik bass er helt vanlig når man sitter til bakvegg i mindre eller større grad. Så det kan jo godt tenkes at noen av de andre besøkende ikke merket dette p.g.a. musikk valget. Er det lite bass i musikken, så hører man det ikke nødvendigvis.
Og sitte inntil bakvegg er også negativt på spesielt et annet området, men det skal jeg ikke gå inn på her.

Jeg takker nå uansett for en fin demo. Jeg er fult klar over at jeg er kritisk når det kommer til mye med lyd, men jeg er heller ikke personen som bare nikker og smiler når jeg blir spurt om hvordan jeg syntes det låt. Håper også verten setter pris på ærlige tilbakemeldinger.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.124
Antall liker
768
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
får vel legge ut litt mer informajson etterhvert til neste arrangement hos Roald ..
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.664
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Endre Askeland skrev:
Tror ikke Roald har behov for råd om hvordan han skal få høyttalerene til å spille optimalt.
Jeg kjenner ingen som er like dyktig på dette område som Roald.

Endre
Da må jo konklusjonen bli at bassen ikke satt helt? Synd.
 

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
240
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Takker for at også orso i stor grad likte det han hørte, og det ga han også uttrykk for :). Jeg synes det er sunt med meningsutvekslinger, og liker at vi mennesker ikke alltid er enige. Jeg setter derfor pris på at du nyanserer din oppfattelse av hva du hørte, og at du har meninger om hvor jeg burde hatt både lytteposisjon og høyttalerplassering. Verten setter definitivt pris på ærlige tilbakemeldinger. Flott!

Jeg har imidlertid prøvd det du påpeker burde vært gjort, men det fungerte ikke bra. Sikkert pga. søylen som står midt i rommet, som da gjør at høyttalerne etter mitt skjønn kommer for tett på hverandre ift lytteposisjon. Lydbildet ble trangere, og jeg mistet den fantastiske dybden og bredden i bakrommet til høyttalerne som jeg setter så stor pris på. I tillegg til at lydbildet "falt" sammen, så forsvant noe av dynamikken og livet. Verden er desverre slik at vi må kompromisse i en eller annen retning.

Orso har definitivt ikke nevnt at jeg skulle snu anlegget 180 grader. Jeg nevnte det fordi at det har vært prøvd som det teoretisk beste alternativet. Lytteposisjonen var da mer enn 2m ut fra bakvegg, samtidig som som høyttalerne stod tilsvarende langt ut fra sin bakvegg. Dvs. at både høyttalerne og lytteposisjonen var på ca 1/3 av rommets lengde. I teorien så burde det fungert glimrende - men det gjorde det altså ikke.

Det vil alltid være uenigheter vedrørende både valg av utstyr og plassering av det, men "treffer" jeg noe i sjelen til de fleste av dem som lytter til musikk hos meg, og klarer å gi dem en flott opplevelse....er jeg fornøyd med det! Den perfekte lyd for alle finnes ikke!
 

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
240
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Til Erato.
Hehe, heldigvis er konklusjonen mer omfattende enn det....eller? ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.664
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Designeren skrev:
Til Erato.
Hehe, heldigvis er konklusjonen mer omfattende enn det....eller? ;)
Joda! ;)

Ville bare påpeke at det virket som rommet var optimalt og høyttalerne perfekt plassert, samt at lytteren satt absolutt perfekt. Det må i så fall være første gang i historien, selv om det utvilsomt besittes stor kompetanse på plassering og innredning. Jeg vil i hvert fall aldri utelukke at små justeringer kan ha stpr innvirkning på dette området.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er spennende høyttalere (man liker dipoler 8)).

Det kunne kanskje ha noe for seg å eksperimentere med å drepe refleksjonene fra veggen bak lytteposisjonen når den er såpass nær. 10-15 cm Rockwool Akustikkplate kan gjøre underverker fra nedre mellomtone og opp, og jeg tviler ikke på at Designeren er i stand til å få slikt til å se bra ut også.
Om man liker slike underverker er en annen sak, men jeg tror pedal implementerer noe slikt i heimen etter forslag fra meg med flere.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Det er spennende høyttalere (man liker dipoler 8)).

Det kunne kanskje ha noe for seg å eksperimentere med å drepe refleksjonene fra veggen bak lytteposisjonen når den er såpass nær. 10-15 cm Rockwool Akustikkplate kan gjøre underverker fra nedre mellomtone og opp, og jeg tviler ikke på at Designeren er i stand til å få slikt til å se bra ut også.
Om man liker slike underverker er en annen sak, men jeg tror pedal implementerer noe slikt i heimen etter forslag fra meg med flere.
Det er brukt noen plater med Ecophon på bakvegg hos Renaissance. Regner med de er 30mm eller 40mm tykke. Altså ikke tykke nok til å gjøre noe med bassen, men det hjelper selvfølgelig i øvre frekvensområdet.
 

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
240
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Det er brukt Ecophon Master som jeg tror er 40mm og virker ned til ca. 125 hz. I tillegg er det gjort noe i bakvegg under Ecophonplatene. Kom gjerne inn og hør folkens. er interessert i at folk lytter og sier sin mening både om bassen og lydbildet ellers.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Neste gang jeg er i Bergen kommer jeg innom. Men ikke hold pusten, jeg er i den vakre byen så alt for sjelden.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.664
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Neste gang jeg er i Bergen kommer jeg innom. Men ikke hold pusten, jeg er i den vakre byen så alt for sjelden.
I så fall vet du hvem du må kontakte. Gratis overnatting og dypdykk i min omfattende vinsamling kan påregnes.....
 

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
240
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Ser frem til evt. besøk jeg Valentino.... Du får innvilge deg en "pilgrimstur" til Bergen og butikken min. Neste helg skjer det spennende ting! Kommer snart noe om det her på HFS. FØLG MED!!!!
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.124
Antall liker
768
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
alltid morsomt å ta turen til Norges hi-fi mekka i Bergen,og nyte rødbrus og boller
 

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
240
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Nei der var jammen Nevaton og....
Har du hørt den sangen "Kom Moiz du skjønne milde......" :D ;D
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Renaissance Audio demo på Nola høyttalere

Det er absolutt verdt å ta turen innom Renaissance Audio. Rommet er delt i to og i den andre lyttedelen er det lang avstand til bakveggen. Det meste av det jeg hørt der har holdt høyt nivå. Von Schweikert VR-4 SRMK2 var det aller best i mine ører. Det er også veldig god avstand til frontvegg som skaper sjelden god dybde i lydbildet.

Det er uvanlig at man hører så bra lyd i en butikk som hos Renaissance Audio. Kan nevne i den anledning at jeg hadde med en kamerat der for en stund siden. Vi var også innom Soundgarden samme dag og hørte på to kostbare oppsett. Kameraten min har ikke noe særlig erfaring med hifi, men har vært aktiv i kor i lang tid. Han bemerket at lyden hos Soundgarden var uengasjerende og overhodet ikke tiltalende, men seansen hos Roald gjorde at han faktisk fikk lyst til å skaffe seg et godt anlegg.
 

Informasjon om bruker

Designeren
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
54
Link til alle artikler
29
Designeren sine annonser
Bransjenyheter
BLACK FRIDAY HOS RENAISSANCE AUDIO 15 - 55% rabatt

BLACK FRIDAY HOS RENAISSANCE AUDIO 15 - 55% rabatt

  • 0
BLACK FRIDAY TILBUD - ALLE VARER I BUTIKKEN MINUS 15 - 55% RABATT Priseksempler: Focal Sopra No.2 Imperial Red Finish demo Kr. 89.900,- (veil. 142.000,-) Devialet Expert 220 Pro demo kr. 62.000,-...
Fortsett
Bransjenyheter
Led Zeppelin og Robert Plant lytteparty med Focal Kanta No. 3!

Led Zeppelin og Robert Plant lytteparty med Focal Kanta No. 3!

  • 1
Renaissance Audio og Multirom inviterer til lyttefest i forkant av konserten med Robert Plant på Bergenfest Lørdag inntar en av rockens store legender Plenen på Koengen. Sammen med det solide...
Fortsett
Bransjenyheter
Opplev SPEC forsterkere i demo hos Renaissance Audio lørdag 23. mars kl. 12-15.00

Opplev SPEC forsterkere i demo hos Renaissance Audio lørdag 23. mars kl. 12-15.00

  • 13
RA inviterer med backup fra Bebop Hifi til demo på SPEC forsterkere, med spesielt fokus på den nye SPEC RSA-M99, og den mindre SPEC RSA-777EX. SPEC ligger absolutt helt i forkant med klasse D...
Fortsett
Bransjenyheter
Nydelige Focal Kanta No. 1 i demo....klar til å gi deg gåsehud!

Nydelige Focal Kanta No. 1 i demo....klar til å gi deg gåsehud!

  • 5
Velkommen inn til lytting på den fantastiske Focal Konto No. 1. Det er absolutt en stativhøyttaler utenom det vanlige! Den er dynamisk og levende, og spiller med stor autoritet og kroppslighet...
Fortsett
Bransjenyheter
Fantastiske Focal Kanta No. 3 i demo t.o.m. tirsdag 11. desember. KOM INN OG LYTT!

Fantastiske Focal Kanta No. 3 i demo t.o.m. tirsdag 11. desember. KOM INN OG LYTT!

  • 0
Focal har fått enormt mye positiv omtale i fagpresse av Kanta-serien, som består av 3 modeller - Kanta No.1 , No.2 og No 3. Fantastiske Kanta No. 3 er nå i demo, og bør absolutt oppleves! Jeg har...
Fortsett
Bransjenyheter
Sonus Faber Sonetto lansering hos Renaissance Audio onsdag 17. oktober kl.19-21.

Sonus Faber Sonetto lansering hos Renaissance Audio onsdag 17. oktober kl.19-21.

  • 0
Renaissance Audio og Mono AS inviterer til offisiell lansering av høstens store nyhet på høyttalerfronten, med den nye flotte serien Sonus Faber Sonetto! Det blir som vanlig en hyggelig kveld med...
Fortsett
Topp Bunn