rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.618
    Antall liker
    27.884
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

    Personlig vil jeg si at å bare lese forsiden på nettsiden til Firdaposten er slitsomt…

    Men hvis man skal jobbe i tidligere Sogn og Fjordane Fylke hvor rundt 97% av skoleelevene hadde nynorsk for 10 år siden, kan det nok bli litt vanskelig å slippe unnav nynorsk både i det offentlige og i det private næringsliv….
    Du tar feil. Av ren nysgjerrighet gikk jeg inn på Finn.no og så etter ledige stillinger i Sunnfjord. Orket ikke å gå igjennom alle 120 ledige stillinger, men av de 10-15 jeg så på, var det ikke en eneste som krevde nynorsk. Veldig mange krevde at den tilsatte skulle snakke norsk, men det skulle da bare mangle.

    Jeg klikket selvsagt på både stillinger i det offentlige og i det private.

    Mvh
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    555
    Antall liker
    657
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du tar feil. Av ren nysgjerrighet gikk jeg inn på Finn.no og så etter ledige stillinger i Sunnfjord. Orket ikke å gå igjennom alle 120 ledige stillinger, men av de 10-15 jeg så på, var det ikke en eneste som krevde nynorsk. Veldig mange krevde at den tilsatte skulle snakke norsk, men det skulle da bare mangle.

    Jeg klikket selvsagt på både stillinger i det offentlige og i det private.

    Mvh
    I norge kan man vel kun kreve norsk, svensk og dansk målføre…
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hvorfor i all verden skulle du måtte skrive/snakke nynorsk om du flytter til Sogn og Fjordane? Satser du på en ny karriere i Firdaposten?

    Mitt bokmål blir forstått av selv den mest hardbarkede stril, og selv har jeg lært å bli glad i dialekten her ute. ( Det skal sisu til å stå imot det voldsomme kulturpresset som foregår, men det er en diskusjon for en annen anledning.)

    Mvh
    alle jobber i presse og kommunikasjon der borte krever graut.
    av en eller annen syk grunn.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ble kontaktet av redaktøren i voss da jeg var i ferd med å legge ned filmmagasinet, hun lurte på om flytting til voss og en jobb som redaksjonsleder kunne være aktuelt.
    her er svaret jeg gav, oversatt av ai.
    alle som skriver burde føle at de har en personlig stemme, men her hører jeg bare grautgnål.

    Hei Ingvil, i morgon er dagen då vi offisielt legg ned Filmmagasinet, og eg har ein uoversiktleg arbeidsdag i vente. Pressemelding må sendast ut, alle kinoar, annonsørar, leverandørar og samarbeidspartnarar må varslast, skribentar må trøystast, spørsmål må svarast på, osv. Men vi kan gjera det enkelt og ta det viktigaste poenget her på mail: Eg jobbar som sagt berre på bokmål, sjølv om eg forstår nynorsk utmerkt både skriftleg og munnleg. Har jo lese delen min litteratur, aviser og tidsskrift opp gjennom åra. Men skriving på nynorsk vil eg ikkje skryta på meg at eg beherskar *supergodt. På grunnskulen hadde eg valet mellom nynorsk og vietnamesisk som sidemål, og foreldra mine var veldig opptatt av at eg skulle ta vietnamesisk, for å bevara i alle fall litt av røtene våre. Så eg har ikkje ein gang gjennomført den obligatoriske grunnskule-nynorsken. Etter det første svaret eg fekk frå deg, og nokre timar med *research på Avisa Hordaland, har eg innsett at de jobbar 100% på nynorsk, forståeleg nok *mtp geografien og kulturarven (sjølv om eg personleg trur det vil styrka mange lokal- og regionaviser.vestpå dersom ein inkluderer nokon journalist-stemmer på bokmål òg). Eg er ein veldig *ærgjerrig og redeleg person, og tar eg ei arbeidsstilling ein stad, så er ambisjonen alltid å gjera ein så god jobb som i det heile mogleg, og bidra til å gjera produktet litt betre. Sånn sett er eg usikker på om eg kan yta bestet mitt for dykk.
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.002
    Antall liker
    1.328
    Torget vurderinger
    5
    Foruten den årlige Førdefestivalen er vel stedet like dødt som en strandet nise. Men boligprisene tilsier at det er rom for en oppgradering på hifi-fronten?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.557
    Antall liker
    3.677
    Sted
    Sunnmøre
    Men boligprisene tilsier at det er rom for en oppgradering på hifi-fronten?
    Jamt over er alt billigare enn Oslo, men Førde (som Sogndal) er ikkje kjend for å vera rasande billig. Så vil mange gjerne ha større hus når dei flyttar ut av Oslo, også, helst eitt dei kan gå rundt.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Synes du er flink, jeg...... :)

    Mvh
    bestet mitt for dykk.
    jeg kjørte som sagt svaret gjennom en digital grautkvern for moro skyld før jeg sendte det til redaktøren i avisa hordaland, hun måtte innrømme at det ikke var den beste nynorsken hun har lest.
    voss var uansett uaktuelt mtp avstand til florø, da kan vi like godt bo på østlandet.
     
    Sist redigert:

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    555
    Antall liker
    657
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du har jo mulighet for å bli godt kjent med flyselskapet Wideroe?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jamt over er alt billigare enn Oslo, men Førde (som Sogndal) er ikkje kjend for å vera rasande billig. Så vil mange gjerne ha større hus når dei flyttar ut av Oslo, også, helst eitt dei kan gå rundt.
    førde er usaklig dyrt mtp at "byen" i det store og hele er et veikryss, ja.
    sterkt næringsliv og rask vekst er vel grunnen.
    en sentrumsleilighet på 100kvm ligger rundt 5 mill.
    men flytter jeg til de kantene, så blir det ikke for å kose meg med det urbane livet i downtown førde, for å si det forsiktig.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.862
    Antall liker
    16.156
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    førde er usaklig dyrt mtp at "byen" i det store og hele er et veikryss, ja.
    sterkt næringsliv og rask vekst er vel grunnen.
    en sentrumsleilighet på 100kvm ligger rundt 5 mill.
    men flytter jeg til de kantene, så blir det ikke for å kose meg med det urbane livet i downtown førde, for å si det forsiktig.
    Flytter du til utkanten så er det fremdeles gangavstand til dowtown. Rushtrafikken skal også være overkommelig 😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn