rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    yeah, en rørfri påske drar seg mot slutten.
    håper folk har hatt det fint hvor de nå har vært og hva de nå har gjort, og ikke latt "dugnad"-moralistene ødelegge gleden ved livet.
    snapperne ble sendt på dør rett før påske, og da tenker dere kanskje at jeg var misfornøyd med dem, hehe.
    men, neida, det betyr bare at jeg i løpet av den uken de sto oppkoblet på ølmagene hørte nok til at jeg vil satse videre på dem.
    de står nå hos lassemann for oppgradering av koblingskondensatorer (alt som ikke er kondo kan forbedres), samt en liten mod for å redusere gain med 10 db, slik at de passer mitt anlegg.
    endringer i anlegget krever litt jobb og fintuning, men alt i alt er vel snapper noe av det råeste jeg har hørt av pentodeforsterkere.
    tenk naim chromebumper med mer fylde og rørglød, så har du en lydfilosofi som manley tydeligvis jobber etter.
    det er tempo, rytmisk driv og leading edge - vi snakker om en sprudlende spilleglede som drar tankene vekk fra typiske hifi-parametre.
    men hverken snapper eller noen andre pentodeforsterkere som jeg kjenner til kan måle seg mot dht se når det gjelder det ekstreme nærværet og gjennomsiktigheten i mellomtonen. ingenting kan måle seg mot gode dht se-forsterkere brukt på riktig måte når det kommer til denne øvelsen (og de fleste andre øvelser også), synes jeg.

    men det skjer alltid positive ting når man får inn en forsterker som i utgangspunktet er overkill hva effekt angår; lydscenen vokser, høyttalerelemente står mer i giv akt og er klare til å levere uten å svette når man skrur volum godt oppover langt forbi komfortnivå, og slike egenskaper er flott for en kar som spiller sin dose metal og dramatiske operaer med ujevne mellomrom.
    snapper låter langt mer frekvenslinjær og nøytral enn rørforsterkere av den gamle skolen, men har like fullt den typiske el34-fargede mellomtonen som jeg liker så godt.
    også er det kontrollen og slagkraften i bunnoktavene, da...
    manley (og vtl) viser virkelig at det ikke er noe problem å få el34 til å feste grepet så lenge utgangstrafoene er gode nok.
    en litt rundere, saftigere bass enn de råeste transistorbaserte målemonstrene er det nok, men det er uansett mer enn fast nok i mine ører.
    høyttalerne mine er ganske tørre i de nedre frekvenser og jeg vil ikke ha det for tight.

    er temmelig sikker på at jeg skal klare å integrere snapperne i anlegget på en tilfredsstillende måte, og er glad for at jeg endelig har tatt steget og samlet eveanna manleys favorittkombo. hun har brukt steelhead+snapper i nesten 20 år nå, og sendte meg dette bildet av lytterommet sitt for ikke så lenge siden.
    og så får vi se om dht se-abstinensene kommer tilbake... :cool:


    eveanna.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    snapper er nok skreddersydd for den type høyttalere, ja.
    men, næh, hadde jeg hatt lyst på tannoy 15’, så hadde det stått tannoy 15’ i stua for lenge siden.
    satser på å få gjort noen grep på snapperne for å tilpasse dem mitt bruk.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hadde man hatt tre anlegg burde jeg beholdt Hiraga sin Lectron JH50. Aldri hørt El 34 låte slikt. Gleder meg til æ høre Manley, hakket mer brutale hva watt angår og kontroll vil jeg tro

    Håvard
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lectron er gode saker.
    jeg har dog bare hørt det i forbifarta, tror det var jh60, likte det godt.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Digg!
    Her har ikke grillsesongen startet ennå.
    Får gjøre noe med det. Snart. Kanskje
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    webern går på 14. året nå, har ikke skippet en eneste beat (eller bit)!
    dere får ta turen når hysteriet har lagt seg.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    god hælj, folkens.
    litt neoprog for de spesielt uinteresserte.
    glættis sound og ganske banale tekster, men at de gutta kan spille er det ikke så mye å krangle på.


     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    etter lengre tid i karantene kom endelig stikkpillene i hus.
    jantzen rød koblingskondiser, etter sterke anbefalinger av lassemann og haavard.
    jeg har hørt en rekke apparater med jantzen rød innvendig og alltid likt lyden.
    felleskarakteren har vært en åpen, glatt og dynamisk lyd.
    thor audio preampen til haavard ble klart bedre da han fikk moddet med jantzen, i forhold til originalen som jeg hadde i mitt eie.

    jantzen 1.jpg



    kirurg lassemann er i full gang med operasjonen på snapperne.
    legg merke til størrelseforskjellen mellom jantzen og de originale koblingskondensatorene.
    pinnene må brukes nesten til fulle for å løfte dem opp fra inngang/driver-kortet som ligger rett under rørene, slik at de ikke dulter bort i andre ting.

    jantzen 2.jpg


    jantzen 3.jpg
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    får bare håpe at de lange bena ikke plukker opp støy....det er normalt en fordel å ha capsene så nær kortet som mulig...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    svetter ikke voldsomt over det.
    aldri hørt noe støy i noen av lassemanns kreasjoner, stoler på han.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Bankieren burde ha plukket opp essensen av de sagn som fortelles om denne mannen. Sagaer nedtegnes. Sanger synges. Dr. Lassemann.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Morten er flink han :). Og med voksenopplæring gitt fra grotten i Halden begynner det virkelig å bli en god forståelse av tingene.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    LMC er inne på noe. Dette er kondisser som kan skilte med lav L. Lange bein hever denne. Grunnleggende hensyn man ofte tar i kretsutvikling.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    som sagt, dette er ikke noe jeg bekymrer meg for.
    lassemann har moddet og reparert sin andel rørsleder, og er vel mer kjent for å fjerne støy enn å indusere støy.
    inngang/driver-kortet er adskilt fra psu, og trafoene står i isolerte hus på oversiden.
    dessuten er ingenting irreversibelt, i tilfelle det skulle oppstå en krise av et eller annet slag.


    576768d1585334279-rendezvous-rama-img_1947.jpg
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    LMC og MakkinTosken.. Jeg følger med sånn litt på sidelinjen og kanskje jeg lærer noe. Jeg er i utgangspunktet ikke så veldig fan av å jobbe med print, særlig ikke i rørforsterkere. Men i hardwire konstruksjoner bruker vi ofte beina til de passive komponentene som strømbaner mellom de ulike komponentene. Hvordan forklarer dere dette? Det motstrider jo med påstandene over. Jeg er ingen fagmann i dette, kun selvlært pga interesse. :)

    Mvh lassemann
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det motstrider jo med påstandene over? Jeg er ingen fagmann i dette, kun selvlært pga interesse. :)

    Mvh lassemann
    Gjør det, det? Hardwiring består ofte i å lage direkte punkt til punkt ruter.

    Å gjøre signalbaner så korte som mulig for å minimere parasittær induktanse bør jo ikke være ukjent selv for lekmenn. Om man bruker kondensatorer som bypass på større kondensatorer er det for nettopp å bypasse induktansen. Man kunne i teorien laget en tilnærmet perfekt kondensator ved stadig lodde parallelle kondensatorer med minkende verdi på beina til større. I teorien - for allerede ved tre-fire kondensatorer vil induktansen fra beina sette en stopp for ytterligere forbedringer. Merk at man også helst lodder støykondensatorer direkte på beina til diodene i en likeretter, nettopp for å minimere serieinduktansen som motvirker shunting av støy.

    Anbefaler deg å lese Morgan Jones bok Valve Amplifiers. Det får du lettforståelig forklaring på det jeg "påstår" og mye annet. :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    LMC og MakkinTosken.. Jeg følger med sånn litt på sidelinjen og kanskje jeg lærer noe. Jeg er i utgangspunktet ikke så veldig fan av å jobbe med print, særlig ikke i rørforsterkere. Men i hardwire konstruksjoner bruker vi ofte beina til de passive komponentene som strømbaner mellom de ulike komponentene. Hvordan forklarer dere dette? Det motstrider jo med påstandene over. Jeg er ingen fagmann i dette, kun selvlært pga interesse. :)

    Mvh lassemann
    vet ikke men da står gjerne ikke komponentene over "planet" til resten av kretsen?
    har bare hørt at det kan være et problem...ikke ute etter "å ta" noen/deg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    som sagt, dette er ikke noe jeg bekymrer meg for.
    lassemann har moddet og reparert sin andel rørsleder, og er vel mer kjent for å fjerne støy enn å indusere støy.
    inngang/driver-kortet er adskilt fra psu, og trafoene står i isolerte hus på oversiden.
    dessuten er ingenting irreversibelt, i tilfelle det skulle oppstå en krise av et eller annet slag.
    Dette er det paradoksale i deler av dette miljøet. På den ene siden er mange opptatt av riktige rør, kondensatorer, kabler, føtter osv osv. Men når det kommer litt faktabasert innsikt fra sidelinjen om grunnleggende tommelfingeregler for optimal kretsutvikling, da reiser busten seg?

    Go figure!?;)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det motstrider jo med påstandene over? Jeg er ingen fagmann i dette, kun selvlært pga interesse. :)

    Mvh lassemann
    Gjør det, det? Hardwiring består ofte i å lage direkte punkt til punkt ruter.

    Å gjøre signalbaner så korte som mulig for å minimere parasittær induktanse bør jo ikke være ukjent selv for lekmenn. Om man bruker kondensatorer som bypass på større kondensatorer er det for nettopp å bypasse induktansen. Man kunne i teorien laget en tilnærmet perfekt kondensator ved stadig lodde parallelle kondensatorer med minkende verdi på beina til større. I teorien - for allerede ved tre-fire kondensatorer vil induktansen fra beina sette en stopp for ytterligere forbedringer. Merk at man også helst lodder støykondensatorer direkte på beina til diodene i en likeretter, nettopp for å minimere serieinduktansen som motvirker shunting av støy.

    Anbefaler deg å lese Morgan Jones bok Valve Amplifiers. Det får du lettforståelig forklaring på det jeg "påstår" og mye annet. :)
    Takk for informativ forklaring. Den tar jeg til meg. Men forstår fortsatt ikke problemet i denne konkrete saken.

    Og ja, boka du henviser til den har jeg..
    DSC_1465.jpg


    Mvh
    lassemann :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er vel bare å smacke opp forsterkerne og teste så snart kondisene er på plass, så får man svaret.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takk for informativ forklaring. Den tar jeg til meg. Men forstår fortsatt ikke problemet i denne konkrete saken.

    Og ja, boka du henviser til den har jeg..


    Mvh
    lassemann :)
    Problem og problem. Bare snakk om et mindset og tommelfingerregler for å unngå/minimere potensielle problemer. L og C bør konstant være i bevisstheten når man konstruerer/modder. Folk får gjøre hva de vil, hadde holdt kjeft om ikke LMC hadde kommenter.;)

    Ikke boka jeg referer til, den du har, har jeg ikke lest.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    som sagt, dette er ikke noe jeg bekymrer meg for.
    lassemann har moddet og reparert sin andel rørsleder, og er vel mer kjent for å fjerne støy enn å indusere støy.
    inngang/driver-kortet er adskilt fra psu, og trafoene står i isolerte hus på oversiden.
    dessuten er ingenting irreversibelt, i tilfelle det skulle oppstå en krise av et eller annet slag.
    Dette er det paradoksale i deler av dette miljøet. På den ene siden er mange opptatt av riktige rør, kondensatorer, kabler, føtter osv osv. Men når det kommer litt faktabasert innsikt fra sidelinjen om grunnleggende tommelfingeregler for optimal kretsutvikling, da reiser busten seg?

    Go figure!?;)
    fjas.
    busten reiser seg? hvilken bust?
    det kan fint være at dere har rett og at det vil oppstå støy, og da må man jo løse det på en eller annen måte, feks sette på plass de originale igjen.
    er bare glad for at folk påpeker ting hvis de ser noe som kan gi problemer, jeg.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    en måte å løse det på er å kjøpe noe som passer på printet i ønsket flavor...eller bare gi F og se hva som skjer...:cool:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    en ting er sikkert; hverken lasse eller jeg vil leve med støy, så dette finner vi ut av tidsnok.
    jeg er allergisk mot den slags, utover et lett, deilig rørsus når man stikker øret inntil diskant.
    det verste som kan skje i akkurat dette tilfellet, er at jeg må fortsette å ha snapperne i original stand, og det lever jeg fint med.
    da har jeg brukt 1500 på komponenter som blir liggende i skuffen, og det blir ikke det dyreste som ligger ubrukt hos meg, for å si det forsiktig.

    idag har imidlertid frøkna bursdag, og jeg er mer bekymret for om blomstene jeg kjøpte igår og smugholdt i live over natta vil falle i smak.
    blir hjemmefeiring og da settes det ekstra krav til rombehandling.
    her er et bilde fra den gangen man kunne reise og feire bortevekk.
    vi har alltid humret litt av bilder av ektepar som er prikklik hverandre, eller eiere som ligner på kjæledyra sine.
    men dette bildet viser jaggu at etter mange års samliv har vi faen meg begynt å ligne på hverandre vi også, enda så ulike vi var i utgangspunktet.


    elinle.jpg
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, you got that right!
    men det er mer.
    samme kosthold og deling av seng, gleder og bekymringer gjennom et par tiår gjør noe med folk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med feiring :). Nå som tiltak imot corona ser ut til å lette litt blir det nok en tur på sletta hos Lassemann. Har noe jeg vil han skal se på. Uansett mengde kunnskap så er han såvidt ydmyk at han gir seg ikke før ting fungerer. I motsetning til andre cocky "verdensmestre" som vet alt om rørforsterkere uten en gang å ha sett på den, men basert seg på antagelser fra tideligere bragder...

    FB_IMG_1584454641081.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    noen som kjenner til disse?
    tesla monopots (lagd av telefunken?).
    1w 235k ohm.


    C2D0B6B7-59BE-44B7-BD56-0C4C88329FC2.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gutta er hjemme igjen!
    støypraten overfor her?
    nok et hfs-tilfelle av stor ståpikk for ingenting.
    ingen støy, utover det suset som alltid har vært der, og som man hører når man setter øret inntil elementene.
    ikke til å unngå med rørblokker på 100w/31db gain på høyttalere med 98db følsomhet.
    er veldig happy for at operasjonen gikk bra, og forbløffet over hvor mye disse konfisene spiller inn på lyden.
    men det får jeg komme tilbake til når jantzen har fått noen timer på seg.
    stor takk til lassemann!


    DEF85EBC-B6A2-4656-A66D-FA76B76D06F8.jpg
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    gutta er hjemme igjen!
    støypraten overfor her?
    nok et hfs-tilfelle av stor ståpikk for ingenting.
    ingen støy, utover det suset som alltid har vært der, og som man hører når man setter øret inntil elementene.
    ikke til å unngå med rørblokker på 100w/31db gain på høyttalere med 98db følsomhet.
    er veldig happy for at operasjonen gikk bra, og forbløffet over hvor mye disse konfisene spiller inn på lyden.
    men det får jeg komme tilbake til når jantzen har fått noen timer på seg.
    stor takk til lassemann!


    Vis vedlegget 583438
    Herlig! Har gjort det her med mange forsterkere og har ikke opplevd en eneste skuffelse med den modden.. ;)

    Mvh lassemann
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn