rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.158
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg testet Duelund silver Cast i diskanten og VSF i mellomtonen, og det falt ikke i smak hos meg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Duelund lager mange ganger mye rare enkle greier, men god lyd blir det av det. Så som Kaiser Kawero som bruker bl. annet Duelund. De har en "hinsides" god lyd.

    Mvh
    Kjell
    aldri hørt kaiser kawero.
    hvilken living voice har du?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg testet Duelund silver Cast i diskanten og VSF i mellomtonen, og det falt ikke i smak hos meg
    han som jeg kjøpte mundorfkondisene av tipset om vishay justerbare motstandere som visstnok skal være veldig bra, kjenner du til de?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Morro å lese om komponentbytte i delefilter. Blir nysgjerrig på hva som sitter i horna mine. Kanskje det kan være verdt å ta en titt og se om noe kan byttes 😎
    Behagelig skive av NHØP forresten 😊
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Bare for supplere LMC sine erfaringer med Duelund vs. Mundorf. I mine Ølmage-filtre fungerte Duelund aldeles nydelig. Jeg foretrakk helt klart de überdyre CAST PIO kondisene og spolene sammenlignet med Mundorf (riktig nok var dette silver gold in oil og ikke silver). Testet også North Creek spoler og endte opp med Duelund som foretrukket komponent også her. Mistenker at både preferanser og ht system spiller inn på hva man foretrekker. Om lydforbedringen var verdt prisen, er sikkert også diskutabelt. Det var uansett morro å teste noe av det råeste som lages bare for å se hvor langt Ølmagene kunne dras med passiv deling. Nå var jo mine filtre noe utradisjonelt konstruerte (seriefilter designet av Oblivion), så det kan godt være at andre filter design vil gi andre resultat. Slik kan det også være i andre konstruksjoner/filter design tenker jeg. Så kan man jo legge x-faktoren - preferanser til ligningen og resultatet blir om mulig enda mindre forutsigbart. Har du tenkt å ramle ordentlig utpå komponent testing Rama, er det kanskje like greit å flytte filtrene inn i eksterne filterbokser så du har plass til å leke litt?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    når jeg snakker om forbedringer ved komponentbytter i filteret, så overdriver jeg en smule for å gjøre meg forstått.
    har sagt det før og gjentar gjerne: det er ikke snakk om "fått nye høyttalere" her, snarere små endringer og eventuelle forbedringer - det er jo detaljer vi jobber med for å holde juicen flytende og liv i hobbyen.
    det er de samme høyttalerne som står der, og de spiller slikt ørene mine alltid har likt.
    så, nei, jeg kommer ikke til å brenne av masse penger på eksotiske og rådyre filterkomponenter.
    er fremdeles skeptisk til å gå amok på den fronten.
    å skifte bredbåndselement fra fe203en-s til fe208es-r gav et løft større enn alt av filterfikling og utbytting av elektronikk i anlegget tilsammen.
    DET føltes som å få nye høyttalere, og burde sette ting i perspektiv.
    forøvrig blir det eksterne filterbokser på sikt, som jeg allerede har nevnt, slik at jeg kan huse større/grovere spoler.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    forrige eier hadde et uhell med en kranglevoren preamp, som tok med seg både utgangsrør og b+ sikring i den ene snapper-blokken.
    jeg har vært litt bekymret for at dette kunne ha skadet en katodemotstander eller to, siden et av kt77-rørene vingler litt på biasen.
    målte katodemotstanderne for å se om de var iorden,.og joda, alle er fremdeles inntakte og måler 10ohm.
    ergo er det ene kt77-røret et mandagseksemplar, greit å isolere problemet.
    elsker manley og manuelle old schol greier der man kan sjekke ting på egen hånd med et multimeter, og ikke nymotens, avansert autobias og sikring ditten og sensor datten som tvinger deg inn på verksted for alt mulig.





    5A1C5ECE-48D3-4744-806D-FB392C9B3478.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.158
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    vær obs på at en motstand kan ohme helt på spec, men likevel være nær ved å ta kvelden...det har jeg opplevd flere ganger, spesielt med Mills 5 og 12w trådviklede effektmotstander
    de er slettes ikke uvanlige i amerikansk utstyr
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    vær obs på at en motstand kan ohme helt på spec, men likevel være nær ved å ta kvelden...det har jeg opplevd flere ganger, spesielt med Mills 5 og 12w trådviklede effektmotstander
    de er slettes ikke uvanlige i amerikansk utstyr
    Hmm, de bruker jeg en del for de låter flott. Hva bruker du nå som er like bra lydmessig?
    Mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.158
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    caddock 930 der jeg kan.....likte ikke bobling/koking hverken i riaa eller poweramper
    finnes sikkert andre og idag...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vær obs på at en motstand kan ohme helt på spec, men likevel være nær ved å ta kvelden...det har jeg opplevd flere ganger, spesielt med Mills 5 og 12w trådviklede effektmotstander
    de er slettes ikke uvanlige i amerikansk utstyr

    takk for info.
    kjøpte noen ekstra rør til å ha i reserve.
    skal skifte ut det vinglete røret og holde et øye med den posisjonen.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fremdeles strålende fornøyd med mundorf i filteret.
    og når det ikke går sånn superbra i livet, setter man på litt musikk fra den gangen alt var en dans på roser med hodet dynket i hårgele og ballgenser godt stukket nedi steinvasket, høyvannsoppbrettet levi’s 501.


    1A457C50-347E-4F09-85D0-19E46C09A27D.jpeg
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    fremdeles strålende fornøyd med mundorf i filteret.
    og når det ikke går sånn superbra i livet, setter man på litt musikk fra den gangen alt var en dans på roser med hodet dynket i hårgele og ballgenser godt stukket nedi steinvasket, høyvannsoppbrettet levi’s 501.


    Vis vedlegget 668485
    Du skal ha for evne til å tegne smått angstbiterske bilder i huet på en stakkar.. Savner dog Sebago pent knyttet, hvite sokker og Ladyfix i luggen uten at det nødvendigvis ga noen forløsende effekt..
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Du skal ha for evne til å tegne smått angstbiterske bilder i huet på en stakkar.. Savner dog Sebago pent knyttet, hvite sokker og Ladyfix i luggen uten at det nødvendigvis ga noen forløsende effekt..
    ah, men jeg hadde bare billige kopier, ikke ordentlig sebago docksides.
    hvite.
    en dag så jeg meg i langspeilet i gangen i full mundur med ball, 501 og hvite seilsko, med et gult skateboard under armen, og tenkte nok var nok.
    skrelte av meg alt, gikk på loppis og kjøpte en mørkebeige journalistfrakk og bestemte meg for å bli mørk og vanskelig.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fikk tegningene mine brutalt refusert fra høstutstillinga under begrunnelsen at de var for abstrakte og uforståelige, men se hva snekker nikko har klart å gjøre med dem etter en runde edb!
    what a man, what a friend.
    skal skjøte ut filterkammeret slik at det blir plass til større spoler.


    20AEB6FC-14C7-443B-8D65-0C1ECBF3F8CD.jpeg



    B82914BE-41E4-4BAF-881B-D85E21624BE7.jpeg
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    endelig bestemt meg for spoler etter altfor lang tid i tenkeboksen, og det blir mundorf all the way siden jeg fremdeles er i skynene over hva silveroil-kondisene presterer.
    grovt overdimensjonert både på fulltone og diskant, og punget dessuten ut for baked varnish og vacuum impregnation og gud vet hva, viktig å holde sysselsettinga igang på mundorf-fabrikken i disse harde tider.
    helt høl i huet, naturligvis, med tanke på hvor lite strøm høyttalerne mine drar.
    bestilling er lagt inn hos hificollective, og dette må feires med en overdimensjonert rødspette! :ROFLMAO:


    282137AA-C03C-4492-9179-72FF7A3206B4.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.158
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du kommer ikke til å angre...mine TAD 4003 har 3mm innbakte spoler fra Northcreek og det går aldri mere enn en watt eller 3, men forskjellen var enorm med 4001
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.319
    Torget vurderinger
    5
    Rødspetta er i hvert fall value for money! Vil vise seg med resten 😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe, og slik som du lovpriste Jantzen for kort tid siden... ;) ... Men veldig bra med filter-kammer...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.158
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Silver in Oil er en av de få komponenter jeg kategorisk anbefaler.....og Duelund Cast motstander
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hehe, og slik som du lovpriste Jantzen for kort tid siden... ;) ... Men veldig bra med filter-kammer...
    nei, det har vel aldri skjedd at du har likt noe for så å bytte det ut når du finner moe bedre.
    fucking jerk.
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du kommer ikke til å angre...mine TAD 4003 har 3mm innbakte spoler fra Northcreek og det går aldri mere enn en watt eller 3, men forskjellen var enorm med 4001
    du kommer ikke til å angre...mine TAD 4003 har 3mm innbakte spoler fra Northcreek og det går aldri mere enn en watt eller 3, men forskjellen var enorm med 4001

    her er spole for diskanten din, lmc.
    (tror forresten troels gravesen kommer til å daue av latter når jeg forteller han hvilken dimensjoner jeg endte på, men sammenlignet med greiene dine er de som halspastiller).


    D4C95EDE-3D3E-4B84-B285-4FE70E71AEBB.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.158
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om TG dauer av latter og du jodler av glede , er vel det greit....:ROFLMAO:

    ofte oppfatter jeg de extremt teknisk kunnige som en stor begrensning for fremdrift
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    om TG dauer av latter og du jodler av glede , er vel det greit....:ROFLMAO:

    ofte oppfatter jeg de extremt teknisk kunnige som en stor begrensning for fremdrift
    troels er hyggelig og hjelpsom, og jeg har respekt for kunnskapene hans.
    fint med sånne folk slik at man kan lære basic teknikk og rasjonalitet, og så får vi audioter sensasjonalisere videre på våre stier og se hvor de fører oss.
    har plaget både deg, lassemann og troels med spørsmål rundt passive filtre og lært litt av alle, men til syvende og sist får jeg knote på egen hånd og gjøre mine egne erfaringer, tror ikke det er noen vei utenom.
    feilkjøp blir lagt i en skoeske med merkelapp "studielån" på.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tja, broder gunner har kanskje et ferdigoppusset garrard 401 drivverk, men jeg har fått en feeet plinth klargjort for sme arm av vermin!
    hvem er mest pusetryne og må gi fra seg det han har og la den andre fullføre prosjektet?
    norsk tipping tar imot spill nå! :ROFLMAO:


    F9C2C720-D8A8-4563-A8CC-5C9CA95F10DB.jpeg
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det er tydelig at du ikke sitter på drivverket ja, for da hadde du ikke satt plinthet opp-ned :LOL:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sjukt svært, ender vel med at begge prøver å prakke det på den andre.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vi får sjå...

    Min WB hadde fått plass i det hølet der 🙄
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ^ hmmm kan du leve med den lave tiltroen, broder gunner?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    🤷‍♂️

    Ikke noe problem, lar meg sjelden affisere av slikt. Helt greit å bli undervurdert, jeg legger jo ofte opp til det selv. Sannheten er fortsatt slik at jeg sitter på et strøkent Garrard 401 drivverk, mens du sitter på drivved, håhåhå!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn