Reparasjon av subwoofer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Heisann. Kjøpte en PSB HD8 kompakt subwoofer i dag, som viste seg å være defekt (selger var grei og refunderte umiddelbart). Den vil ikke skru seg på. Prøvde å bytte sikringa først, uten hell. Jeg åpna den opp og inspiserte forsterkeren, men jeg er ikke kyndig på elektronikk så var ikke lett å se hvor det hadde skjært seg, men det lukta suspekt så noe må det være. Denne har en BASH-forsterker, om jeg har skjønt riktig.

    Er det verdt å få denne fiksa? Den kosta jo en 10-15.000 i sin tid, og størrelsen er midt i blinken for meg. I såfall, hvem foretrekker dere til slike reparasjoner i Oslo-området?

    Har lagt ved litt bilder under fra min amatørmessige inspeksjon, om noen kyndigere vil ta en titt.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    892
    Antall liker
    931
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    På bilde fem kan det se ut til at det lekker fra en kondensator eller to.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.444
    Antall liker
    2.661
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    På bilde fem kan det se ut til at det lekker fra en kondensator eller to.
    La også merke til det, men jeg lurer på om det kan være festemasse (?). Ser de har brukt det flere andre steder, blir vel muligens en del mer vibrasjoner når forsterkeren er boltet fast i subkassa (?)
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    892
    Antall liker
    931
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    La også merke til det, men jeg lurer på om det kan være festemasse (?). Ser de har brukt det flere andre steder, blir vel muligens en del mer vibrasjoner når forsterkeren er boltet fast i subkassa (?)
    Mulig det, så bare ut til å være mye mer gugge her.
    @olelovold har du bilde av toppen på kondensatorene i bilde 5?
     

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Nå har jeg funnet feilen, tror jeg. Tok meg litt tid siden det var gjemt i det mest utilgjengelige delen av forsterkeren, der hvor skumdekt kabel kommer ut:

    IMG_9898.JPG

    Fikk lyst litt inn der og da så jeg dette:

    IMG_9892.JPG IMG_9889.JPG
    IMG_9891.JPG


    Her er det noe som har gått galt, ja. Hva har skjedd her, og er det fiksbart?
     

    Vedlegg

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.444
    Antall liker
    2.661
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg funnet feilen, tror jeg. Tok meg litt tid siden det var gjemt i det mest utilgjengelige delen av forsterkeren, der hvor skumdekt kabel kommer ut:

    Vis vedlegget 970349

    Fikk lyst litt inn der og da så jeg dette:

    Vis vedlegget 970348 Vis vedlegget 970347 Vis vedlegget 970350

    Her er det noe som har gått galt, ja. Hva har skjedd her, og er det fiksbart?
    Det så ikke så bra ut nei. Om det kan fikses - tja, alt kan fikses, men til hvilken pris (?)
    Har du prøvd å google etter en lik forsterker (?). Alternativt, sett på muligheten for bytte til en annen forsterker (?)
    ? Er hvor i forsterkeren det har gått galt, og er det mulig å bytte akkurat den delen ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn