Høyttalere Reparere Dynaudio Xeo 5?

pølselars

Medlem
Ble medlem
22.11.2007
Innlegg
41
Antall liker
30
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hei, har et par Dynaudio Xeo 5 i stua hvor den ene høyttaleren ikke fungerer lenger. Dette er som kjent en aktiv høyttaler og når jeg setter i kontakten så hører jeg et relè som kontinuerlig klikker av og på. Har kontaktet et verksted som opplyste at det koster i underkant av 4000 kroner å sette inn en ny forsterker. Og nå er jeg i villrede på hva jeg skal gjøre.

Uten at jeg har fulgt så nøye med på bruktmarkedet i det siste så antar jeg at verdien på disse ikke er allverden - kanskje 5-6000 kroner (mangler fronttrekk og original emballasje så må selges lokalt i Oslo-området)? I tillegg så er jeg redd for at den andre høyttalern skal få samme feilen. Så i utgangspunktet er det fristende å selge de (og hub og fjernkontroll) som de er.

Største problem er at samboer liker dem veldig godt. Det går primært på lyden, som hun opplever som veldig behagelig (hun spiller mye kor-musikk), men jeg tror brukervennlighet og få bokser og kabler også teller positivt.

Så nå hadde det vært fint med tips om hva jeg skal gjøre. Lønner det seg erfaringsmessig å reparere disse? Eller er det kanskje mulig å få et verksted til å prøve å reparere selve feilen, ikke bare bytte ut hele forsterkerdelen? Eller vil feilen da bare oppstå på nytt? Eller har utviklingen gått så langt at disse ikke har noen spesiell verdi lenger - kanskje jeg bare skal kjøpe et par Sonos og sette opp i stereo? Innspill mottas med takk!
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.851
Sted
Karmøy - Rogaland
Moderne elektronikk er såpass komplisert, at det beste er å bare skifte ut hele modulen. Hvis høyttalerne fungerer godt til bruket, ville jeg bare fått byttet forsterkermodul og blitt ferdig. Kostnaden med å selge noe defekt og kjøpe nytt blir nok vesentlig mye større.
 
Topp Bunn