Resistorer i rørforsterker

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Hvilke egenskaper bør restistorer man bruker på ulike steder i rørforsterkere ha?

Jeg vil gjerne ha innspill på hvilken type resistorer som fungere bra i ulike deler av en forsterker ettersom jeg holder på med ett diy prosjekt. Det finnes jo et utall tips om hva som låter bra på nettet, så kanskje det er en ide å forholde seg til det litt mer objektive i startfasen. Jeg hadde for enkelhetens/økonomiens skyld tenkt å bruke 3W metallresistorer fra elfa over hele fjøla, men en diskusjon her på sentralen kan vel uansett være nyttig.

Resistorer/ motstandere oppgis å ha ulike egenskaper som toleranse, effekttålighet, maksimal spenning, men hva er temperaturkoeffecient oppgitt i ppm/C?

I en rør- effektforsterker har man f.eks strømforsyning, inngangstrinn, utgangstrinn, bias krets og feedback krets, samt at rørene har ulike deler som gitter, katode og anode.

Generelt gjelder det vel at alle resitorene bør tåle en maks spenning med margin til hva psu-en maks leverer.

I PSU-en er det kanskje greit å bruke det som heter effektmotstander som tåler f.eks 10W strøm og har en aluprofil som kjøleribbe, for ikke å begrense strøm fra psu-en?

Er det forskjell på hvilke motstander man bør bruke på rørets ulike deler.
Bør man inn på gitter i inngangstrinn bruke en motstand som har høy presisjon/ toleranse, mens ut anode inngangstrinn/ inn på gitter ved effektrør ha høyere effekttålighet?

I biaskretsene går det kanskje ikke så store mengder strøm, slik at også her er presisjon/tåleranse viktigere enn effekttålighet, og det samme gjelder kanskje for feedback - kretser?

Motstand til psu: [ftp]http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&dok=2012530.htm?_60_663_93

[/ftp]

3W fra elfa: [ftp]http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=7492.htm[/ftp]

Lavere toleranse: [ftp]http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2012491.htm[/ftp]

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Det er forskjell.  Derfor er det også forskjell i pris.  Avhenging av strømtrekket gjennom motstanden må du jo ha noe som tåler dette uten å bli for varmt.  Nå tåler motstander masse varme, og generelt er jeg blir fortalt at regelen "klarer du å ta på det uten å svi fingrene, så er det OK" er en grei pekepinn.  Noen har opplevd at motstander har laget støy, eller strålet støy til andre komponenter.  Caddock motstander er ansett for å være det beste du kan putte inn i spenningsdelen.  I signaldelen anbefales 2W Audionote Tantal motstander.  Benytter du nevnte komponenter, er du temmelig sikker på at du ikke får noe tull pga motstandene.
Delene finner du på http://www.partsconnexion.com
Selv om de koster noen kr pr stk, så jevner det seg ut, for i forhold til elfa, så har ikke pcx så stive behandlignsgebyrer.  Det er gjerne billigere å plassere  en liten ordre og få den sendt fra Ontario enn fra Oslo.  

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Jo takk for tips. Caddock 25W er ikke så mye dyrere enn elfas, men når det kommer litt opp i antall så blir AN til 70 kr stykket nokså dyrt.

Er temperatur-koeffecient hvor mye resistansen i enheten endrer seg om temperaturen blir f.eks veldig høy?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg tror temperatur koeffecienten beskriver det ja. Har aldri klart å måle noen endringer på Caddockene. Endringen i spenningen på nettet er mye større.

Få som bygger komersielt tar seg råd til å benytte slike komponenter. Skal du bygge en enhet til deg selv, så mener jeg AN tantalum er en god investering. Jeg tror ikke det er så vanlig at gode konstruksjoner har store mengder av motstander i signalveien. Har du mer enn 3-4 på hver kanal i f.eks en pramp så kan det være en idè å se på konstruksjonen?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ta fram skjemaet og kalkulatoren. Regn ut effekttapet i hver enkelt komponent. Multiplisser med 2 eller 3 for å være sikker. Jeg tenker mest på at noen komponenter kan bli ubehagelig varme. Uten at det egentlig er noe farlig tegn. I den forsterkeren du skal bygge tror jeg ikke det er mer enn 2W effekttap i noen av motstandene. Det er ingen eller få som utsettes for den maksimale spenningen i strømforsyningen. For ikke å gjøre ting unødig komplisert (og dyrt) anbefaler jeg 2W av fabrikat Beyschlag. Snakk med Brynjar / Motron. Han har det meste til hyggelige priser.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Er i gang med et diy effekt trinn beskrevet i tråden - "Mullard 5-20". PSU, inngangstrinn, fasesplitter og utgangstrinn i to kanaler trenger til sammen ca 50 resistorer.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Bayschlag er et bra tips, har allerede fått priser hos Brynjar. Linket til elfa sine fordi jeg ikke fant bayschlag sine på nettet.

Men er det en ide å bruke disse caddock "kool-pack" utgavene som kan moteres på kjøleribbe eller skrues i alu-kabinettet i strømforsyningen. Da får man vel svært god kjøling?
[ftp]http://www.partsconnexion.com/catalog/resistors_files/sheet002.html[/ftp]

Hvordan monterte du dine Erland?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.388
Sted
Holmestrand
For den som skal bygge selv:
Les elektrisitetslære!
Deretter kan man gå i gang med elektronikken.

1. Elektrisitet er ikke ufarlig
2. Hvis man vet hva man gjør, og forstår sammenhengene kan man spare seg penger, og derved raskere og billigere komme fram til det ønskede resultat.

;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Vet ikke om Beyschlag eksisterer i dag. Men Motron har hauger og lass med disse klassiske kvalitetsmotstandene. Kjøling mot chassis er ikke noe poeng. Ikke i dette tilfellet. Det har kun noe for seg når motstanden blir så varm at den ikke kvitter seg med varmen på normalt vis. Det vil si utsråling i luft. Disse Caddock motstandene har en flate på størrelse med en negl. Med 25W effekttap eller mer må de monteres på kjøleflate. Ellers tåler de ikke mer enn 1-2 watt. Det er enklest å sammeligne disse motstandene med utgangstransistorer. Tenker på termiske egenskaper.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Tror det er vishay som lager bayschlag resitorer, men det jeg fant av hjemmesider var av svært kompleks karakter.

Er det bayslag som man ser på inter-bildet i din PP forsterker, Audiomix?

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Vær oppmerksom på at mange resistortyper ikke tåler høyere spenninger enn 200-250 volt, selv om de tåler høy effekt. KIWAME og KOA er japanske resistorer som tåler det meste, produserer lite støy og er forholdsvis rimlige.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Er det bayslag som man ser på inter-bildet i din PP forsterker, Audiomix?
Tror det er BEYSCHLAG hele veien. De er safe med hensyn til det meste. Tåler "rørspenninger" med god margin, har utmerkede audioegenskaper og lite støy. Og de er å få i butikken på hjørnet (Motron).

Topp Bunn