Respons og Reidar Perssons Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    ser ut som den grafen der er full av smoothing
    Ser ut som det ja. Har selv Clio! Er sikkert nærfeltmåling, som også er måling fri for refleksjoner og andre forstyrrelser. Hvis man ikke da måler før den største refleksonen. Men utganspunktet her er det mest avgjørene og beste utgangspunktet.
    Målingen er på 1m avstand. Den er uten noen glatting/vekting. Den er uten romrefleksjoner da hensikten er å måle høyttaleren og ikke rommet.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Den kurva var rimelig flat ja!

    Er det rimelig å anta at forsterkeri frå Mola Mola og kanskje også Vera, vil kunne matche disse høgtalarane godt? :)

    Mvh Arild
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Tradisjonelt er det blitt anbefalt litt rør i kombinasjon med Respons. Altså stikk motsatt signatur av Vera. Tror ikke Vera er kjempematch.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Tradisjonelt er det blitt anbefalt litt rør i kombinasjon med Respons. Altså stikk motsatt signatur av Vera. Tror ikke Vera er kjempematch.
    Hva...? Hvem er det som tradisjonelt sett foreslår rør til Respons? Joda, kraftige rørforsterkere kan fungere, men behøver slett ikke være et bedre forslag enn gode transistorløsninger.86 dB / 1W / 1m i kombinasjon med nominell 4 Ohm impedans, kan neppe sies å være typisk rørforsterkermat. Godt motoriserte klasse-D forsterkere driver dem godt, har hørt flere tilfeller av dette.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.318
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker chipamp til mine Respons i dag og har brukt Hypex Ncore til de lenge. :)
    Jeg synes det har matchet godt.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Tradisjonelt er det blitt anbefalt litt rør i kombinasjon med Respons. Altså stikk motsatt signatur av Vera. Tror ikke Vera er kjempematch.
    Hva...? Hvem er det som tradisjonelt sett foreslår rør til Respons? Joda, kraftige rørforsterkere kan fungere, men behøver slett ikke være et bedre forslag enn gode transistorløsninger.86 dB / 1W / 1m i kombinasjon med nominell 4 Ohm impedans, kan neppe sies å være typisk rørforsterkermat. Godt motoriserte klasse-D forsterkere driver dem godt, har hørt flere tilfeller av dette.
    Nå tenkte jeg på pre eller dac. Ikke effekt. Og jeg diskuterte kun signatur.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    ser ut som den grafen der er full av smoothing
    Ser ut som det ja. Har selv Clio! Er sikkert nærfeltmåling, som også er måling fri for refleksjoner og andre forstyrrelser. Hvis man ikke da måler før den største refleksonen. Men utganspunktet her er det mest avgjørene og beste utgangspunktet.
    Målingen er på 1m avstand. Den er uten noen glatting/vekting. Den er uten romrefleksjoner da hensikten er å måle høyttaleren og ikke rommet.
    På en meters avstand blir det alltid noe kamfilter i målingen når den er uglattet og ikke gatet. Kanskje den bare er glattet 1/48 - Ser jo bra ut
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.126
    Sted
    Under stjernene
    Mola Mola Makua (linjeforsterker/RIAA/DAC) og Kaluga power sammen med Artist er en fantastisk musikkformidler.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Tradisjonelt er det blitt anbefalt litt rør i kombinasjon med Respons. Altså stikk motsatt signatur av Vera. Tror ikke Vera er kjempematch.
    Hva...? Hvem er det som tradisjonelt sett foreslår rør til Respons? Joda, kraftige rørforsterkere kan fungere, men behøver slett ikke være et bedre forslag enn gode transistorløsninger.86 dB / 1W / 1m i kombinasjon med nominell 4 Ohm impedans, kan neppe sies å være typisk rørforsterkermat. Godt motoriserte klasse-D forsterkere driver dem godt, har hørt flere tilfeller av dette.
    Nå tenkte jeg på pre eller dac. Ikke effekt. Og jeg diskuterte kun signatur.
    Det framkom ikke i ditt innlegg, som faktisk hadde effektforsterkeren Vera som utgangspunkt for ditt svar.
    Signaturmessig vil det hele komme an på smak og behag, vil jeg tro. Og selv om det er rør i kjeden, betyr ikke dette en spesifikk signatur, det kan låte like bredspektret som en hver annen teknologi. Og når man spør hvilken forsterker som burde passe til høyttaleren, så spør en vel mest om det som driver høyttalerne, vil jeg tro. I utgangspunktet er det derfor sånn at jeg ville prøvd meg fram, om jeg skulle bruke rør til Respons. Det kan fungere strålende, men det er ikke gitt.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Tradisjonelt er det blitt anbefalt litt rør i kombinasjon med Respons. Altså stikk motsatt signatur av Vera. Tror ikke Vera er kjempematch.
    Hva...? Hvem er det som tradisjonelt sett foreslår rør til Respons? Joda, kraftige rørforsterkere kan fungere, men behøver slett ikke være et bedre forslag enn gode transistorløsninger.86 dB / 1W / 1m i kombinasjon med nominell 4 Ohm impedans, kan neppe sies å være typisk rørforsterkermat. Godt motoriserte klasse-D forsterkere driver dem godt, har hørt flere tilfeller av dette.
    Nå tenkte jeg på pre eller dac. Ikke effekt. Og jeg diskuterte kun signatur.
    Det framkom ikke i ditt innlegg, som faktisk hadde effektforsterkeren Vera som utgangspunkt for ditt svar.
    Signaturmessig vil det hele komme an på smak og behag, vil jeg tro. Og selv om det er rør i kjeden, betyr ikke dette en spesifikk signatur, det kan låte like bredspektret som en hver annen teknologi. Og når man spør hvilken forsterker som burde passe til høyttaleren, så spør en vel mest om det som driver høyttalerne, vil jeg tro. I utgangspunktet er det derfor sånn at jeg ville prøvd meg fram, om jeg skulle bruke rør til Respons. Det kan fungere strålende, men det er ikke gitt.
    Jeg ser i ettertid at innlegget mitt kunne misforstås og da blir det gjerne det. Skal passe på å være presis men det var litt tidlig på morran.
    Konstruktøren benytter ARC og selv bruker jeg A / AB.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Tradisjonelt er det blitt anbefalt litt rør i kombinasjon med Respons. Altså stikk motsatt signatur av Vera. Tror ikke Vera er kjempematch.
    Hva...? Hvem er det som tradisjonelt sett foreslår rør til Respons? Joda, kraftige rørforsterkere kan fungere, men behøver slett ikke være et bedre forslag enn gode transistorløsninger.86 dB / 1W / 1m i kombinasjon med nominell 4 Ohm impedans, kan neppe sies å være typisk rørforsterkermat. Godt motoriserte klasse-D forsterkere driver dem godt, har hørt flere tilfeller av dette.
    Persson selv anbefalte ARC rørforsterker til meg da jeg hadde Respons.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    ser ut som den grafen der er full av smoothing
    Ser ut som det ja. Har selv Clio! Er sikkert nærfeltmåling, som også er måling fri for refleksjoner og andre forstyrrelser. Hvis man ikke da måler før den største refleksonen. Men utganspunktet her er det mest avgjørene og beste utgangspunktet.
    Målingen er på 1m avstand. Den er uten noen glatting/vekting. Den er uten romrefleksjoner da hensikten er å måle høyttaleren og ikke rommet.
    Ja, det viser at Reidar har gjort jobben og Respons er bygget uten feil. Rommet hører med, men hvor interessant er det i praksis ? Det er vel ingen som sitter 1m fra høyttaleren og hører på musikk? Frekvenskurven blir endret i ethvert rom og selv med Respons er plassering i rommet med tilhørende resonanser/refleksjoner en avgjørende betydning.
     
    Sist redigert:

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    ser ut som den grafen der er full av smoothing
    Ser ut som det ja. Har selv Clio! Er sikkert nærfeltmåling, som også er måling fri for refleksjoner og andre forstyrrelser. Hvis man ikke da måler før den største refleksonen. Men utganspunktet her er det mest avgjørene og beste utgangspunktet.
    Målingen er på 1m avstand. Den er uten noen glatting/vekting. Den er uten romrefleksjoner da hensikten er å måle høyttaleren og ikke rommet.
    Ja, det viser at Reidar har gjort jobben og Respons er bygget uten feil. Rommet hører med, men hvor interessant er det i praksis ? Det er vel ingen som sitter 1m fra høyttaleren og hører på musikk? Frekvenskurven blir endret i ethvert rom og selv med Respons er plassering i rommet med tilhørende resonanser/refleksjoner en avgjørende betydning.
    Det er interessant å måle lyden fra høyttaleren uten rommet. Lyden fra høyttaleren er direktelyden som treffer deg først i lytteposisjon, og har størst betydning for lyden. Rommets påvirkning kommer etter direktelyden i tid, men påvirker også resultatet. Grunnen til at det måles på kortere avstand er at det da er lettere å måle høyttaleren uten at rommet påvirker målingen.
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    ser ut som den grafen der er full av smoothing
    Ser ut som det ja. Har selv Clio! Er sikkert nærfeltmåling, som også er måling fri for refleksjoner og andre forstyrrelser. Hvis man ikke da måler før den største refleksonen. Men utganspunktet her er det mest avgjørene og beste utgangspunktet.
    Målingen er på 1m avstand. Den er uten noen glatting/vekting. Den er uten romrefleksjoner da hensikten er å måle høyttaleren og ikke rommet.
    På en meters avstand blir det alltid noe kamfilter i målingen når den er uglattet og ikke gatet. Kanskje den bare er glattet 1/48 - Ser jo bra ut
    Målingen er 100% uten glatting. Den er med gating ellers hadde rommet kommet med på målingen.
    Respons Magna Musicum sin frontbaffelen er smal, akustisk dempet og kantene har ulik avstand til elementsenter hele veien. Det er derfor tilnærmet ingen kamfilter effekt selv om det måles på 1 meter. Respons bruker bare et element til hvert frekvensområde og får derfor ikke utfasningsproblemer mellom elementene, elementene som benyttes har ingen konoppbrytninger i områdene de benyttes. I sum gir dette en så jevn frekvensgang og utklingning at det kan se ut som målingen er glattet noe den ikke er.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er interessant å måle lyden fra høyttaleren uten rommet. Lyden fra høyttaleren er direktelyden som treffer deg først i lytteposisjon, og har størst betydning for lyden. Rommets påvirkning kommer etter direktelyden i tid, men påvirker også resultatet. Grunnen til at det måles på kortere avstand er at det da er lettere å måle høyttaleren uten at rommet påvirker målingen.
    Godkjent :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Målingen er 100% uten glatting. Den er med gating ellers hadde rommet kommet med på målingen.
    Respons Magna Musicum sin frontbaffelen er smal, akustisk dempet og kantene har ulik avstand til elementsenter hele veien. Det er derfor tilnærmet ingen kamfilter effekt selv om det måles på 1 meter. Respons bruker bare et element til hvert frekvensområde og får derfor ikke utfasningsproblemer mellom elementene, elementene som benyttes har ingen konoppbrytninger i områdene de benyttes. I sum gir dette en så jevn frekvensgang og utklingning at det kan se ut som målingen er glattet noe den ikke er.
    Fortsatt Godkjent :)
     

    skallet hare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2012
    Innlegg
    305
    Antall liker
    671
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    53
    DSC_0063_1_copy_2322x4128.jpg

    Anbefales på det sterkeste oppgradering til berylium og aktuelle mellomtone. Nye kondiser fra multicap til delefilter er også viktig del av oppgraderingen.
    Har noen prøvd andre superkondiser i delefilteret forresten? Særlig den siste som sitter parallell før 5" mellomtone revelator?
     
    Sist redigert:

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Ble det noe av oppgraderingen hos Andervik Audio av Respons høyttalere som annonsert tidligere?
    Forøvrig et unikt tilbud fra Terje og herr Person. For min egen del passet det ikke tidligere å oppgradere mine Respons Grand LE.
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Nei, tror ikke det ble noe av det. Jeg har et par Grand Le som jeg ville oppgradere og meldte fra til
    Andervik, men hørte ikke noe mer. Antar at det ble »korona utsatt»
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Som 2M skriver over ble oppgradering av Respons høyttalere ikke noe av pga korona med karantener osv. Beklager det, men skal prøve å få noe tilsvarende til ved en senere anledning.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Vi får kose vårs med ringradiatorene eller softdomene i mellomtiden, da. Ingen plage det heller, for å si det forsiktig. Det blir mest bagrunnslytting med åpen verandadør nå om dagen...
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    877
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Etter noen fine år med Respons Grand Artist Millennium i stuen så er det på tide med noe annet. :)
    De som sitter og vipper bør kjenne sin besøkelsestid! ;)

    Test mk2 Anniversary
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Noen som har sub koblet i lag med Respons, hva er erfaringen?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Husker så tydelig da jeg første gang hørte musikken spille opp i Gøteborg Konserthus. Det første som slo meg som et lyn var: Jøss, dette låter akkurat som hjemme hos Vadseth!!

    Gjett hvor Persson har brukt et utall timer for å finne ut hvordan en høyttaler skal låte.
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Er det noe man kan friske opp høyttalerene med olje andre midler?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    God morgen, Terje. Vet du om disse produktene er tilgjengelig i Norge? De dukker ikke opp på forhandlerkartet på produsentens nettside. Er ikke hypp på harrytur. Spesielt ikke nå...
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    God morgen, Terje. Vet du om disse produktene er tilgjengelig i Norge? De dukker ikke opp på forhandlerkartet på produsentens nettside. Er ikke hypp på harrytur. Spesielt ikke nå...
    Hei
    Du kan prøve her: https://www.osmonorge.no/innendors
    Har kun kjøpt i Sverige, men det blir lite svenskehandel på meg også om dagen av kjente årsaker...
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Nya Magna Musicum har hittat hem till mig. Sista paret med Strange Attractors fötter. Vis vedlegget 662133
    Solide saker, blåser ikke over ende når du lufter, de der. Fint liv og spill i treverket. Med eikeparkett må du vel også ha lys finer. Selv er jeg svak for valnøtt, men at du har skaffet deg flotte høyttalere er det ingen tvil om.
     

    Gson

    Medlem
    Ble medlem
    31.03.2020
    Innlegg
    32
    Antall liker
    76
    Sted
    Kristianstad
    Solide saker, blåser ikke over ende når du lufter, de der. Fint liv og spill i treverket. Med eikeparkett må du vel også ha lys finer. Selv er jeg svak for valnøtt, men at du har skaffet deg flotte høyttalere er det ingen tvil om.
    Yes! Hade ett par andra MM innan... Men dem var lite gulaktiga i faneren så det passade inte alls! (Amerikansk ek) så jag bytte till denna pga faneren var väldigt livlig. Gjorde högtalare snyggare! Tycker vanligtvis också bättre om valnöt men just i dessa respons så föredrar jag ek :) passar bättre till möbler och golv dessutom :)
    20200501_155245-01.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn