Respons Ratio Auream

Reidars Persson sin nye toveis høyttaler er nå ferdigutviklet. Den har fått navnet Ratio Auream, som betyr "det gylne snittet" som den er designet etter.

Høyttaleren er makset ut kvalitetsmessig med dobbelt kabinett med dempesjikt mellom og ekte valnøtt finish, nitidig innvendig demping av kabinett, internkabling med teflonisolasjon og 99,9999 solidcore ofc kobber, Cardas rhodium terminaler, Scan Speak beryllium diskant, 24dB delefilter med kvalitetskondensatorer av tinnfolie i diskanten m.m.

Men viktigst er at Reidar Persson har brukt sin know how fra 40 år som høyttalerdesigner de siste månedene til å prøve ut elementer, fintune delefrekvenser og kurver til det kjedsommelig for å oppnå jevnest mulig frekvensgang og spredning horisontalt og vertikalt. Resultatet?
Reidar har flere ganger den siste tiden sagt følgende til meg på tlf: Jag kunde lyssna på dessa resten av mitt liv.
Resultatet er bedre enn han hadde forventet, og overgår det Reidar trodde var mulig innenfor disse rammene.

Ratio Auream blir leveringsklar i slutten av april, men prisen er ikke fastsatt enda. Kommer tilbake med prisinfo når prisen er fastsatt.
 

Vedlegg

Kommentarer

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Endelig kom bilder av disse små tassene, jeg har hørt lovende ord om lydkvaliteten. Disse gleder jeg meg til å få høre når Andervik Audio får dem i hus.
Håper bare ikke jeg må ta med meg et par hjem :cool:
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Spennende! Første Respons med SB Acoustics element?
 
M

MusicBear

Gjest
Spennende! Første Respons med SB Acoustics element?
Spennende, dette, og i så fall er den ikke fra deres reference serie Satori. Også spennende hvor delefrekvensen er lagt.
Eneste "ikke-spennende" er hvordan den låter, det er gitt ved "Made by Reidar Parsson, Sweden" :)

Jo, forresten, hvor mye brystklang og grunntoneområde den har iboende, med så liten bassmellomtone - DET er spennende å høre hvordan bokstavelig talt høres ut :)
 

Andervik Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
245
Antall liker
335
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
12
Jo, forresten, hvor mye brystklang og grunntoneområde den har iboende, med så liten bassmellomtone - DET er spennende å høre hvordan bokstavelig talt høres ut :)
Godt poeng Musicbear. Riktig balanse og grunntone er viktig, og en mangelvare på svært mange høyttalere i dag. Også store. Mange produsenter lar diskant gå uten demping i forhold til de andre elementene, med det resultat at høyttaleren er helt ute av balanse da virkningsgraden faller betydelig nedover i frekvens.
Reidar Persson er en garantist for at dette er tatt hensyn til i sine kreasjoner. Reidar er svært opptatt av dette og ville aldri levert en høyttaler der han ikke mente grunntone og balanse var ivaretatt.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Må si jeg liker mer designet på mine Baby Grand, men de har nok fått en verdig arvtaker lydmessig vil jeg tro.
Blir vel dessverre ikke mulig å høre disse her i Bergen, det skulle jeg gjerne gjort.

Kanskje de vil erstatte mine Baby Grand i min hjemmekino senere, håper de ikke har altfor høy pris. :p
 

Andervik Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
245
Antall liker
335
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
12
Spennende, dette, og i så fall er den ikke fra deres reference serie Satori.
Det er riktig at det ikke er fra Satori serien. Satori elementene ble testet men var ikke lydmessig gode nok.
Kan det sies litt om str og generell spec -opplysninger?
Målene er bredde 19cm, høyde 31cm, dybde 21cm. Vekt 7kg. Laveste impedans 4 ohm i bassområde ellers stort sett jevn impedans på 6 ohm opp til 88 kHz bortsett fra litt høyere i mellomtone. (Maks område for måleutstyret benyttet 88kHz)
 

Andervik Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
245
Antall liker
335
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
12
Må si jeg liker mer designet på mine Baby Grand, men de har nok fått en verdig arvtaker lydmessig vil jeg tro.
Blir vel dessverre ikke mulig å høre disse her i Bergen, det skulle jeg gjerne gjort.

Kanskje de vil erstatte mine Baby Grand i min hjemmekino senere, håper de ikke har altfor høy pris. :p
Hei Skinnyboy
Hvis det er aktuelt for deg å kjøpe høyttalere, og Respons Ratio Auream er interessante for deg, skal vi få arranagert det så du kan få hørt de.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Må si jeg liker mer designet på mine Baby Grand, men de har nok fått en verdig arvtaker lydmessig vil jeg tro.
Blir vel dessverre ikke mulig å høre disse her i Bergen, det skulle jeg gjerne gjort.

Kanskje de vil erstatte mine Baby Grand i min hjemmekino senere, håper de ikke har altfor høy pris. :p
Hei Skinnyboy
Hvis det er aktuelt for deg å kjøpe høyttalere, og Respons Ratio Auream er interessante for deg, skal vi få arranagert det så du kan få hørt de.
Må vel se hvilken prisklasse disse havner i, før det blir aktuelt med kjøp.
Men min kone hadde nok akseptert disse også, som hun gjør med mine «babyer».
Ønsket mitt er jo 4(5) lettplasserte høyttalere i hjemmekinoen, samt en sub, det har jeg jo ikke foreløpig.
Om det i tillegg er aktuelt med innbytte, så er det jo lettere å slå til på et kjøp når skattepengene kommer.

Hjemlån i egen stue er vel heller ingen umulighet, vil jeg tro.
Men ville jeg ikke vært veldig redd for å kjøpe disse uprøvd i egen stue, Respons som merke stoler jeg på.
 

Informasjon om bruker

Andervik Audio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
335
Link til alle artikler
86
Andervik Audio sine annonser
Bransjenyheter
"DIAMOND AWARD for unparalleled excellence" skriver Audiokey Reviews om Mola Mola Kula integrert

"DIAMOND AWARD for unparalleled excellence" skriver Audiokey Reviews om Mola Mola Kula integrert

  • 1
The Mola Mola Kula integrated amplifier is, to our ears, a state of the art in one box amplification solution. The rich midrange, the perfectly articulated and controlled bass, along with the...
Fortsett
Bransjenyheter
Velkommen til prøvelytting av Respons Jussi nå og i hele påsken

Velkommen til prøvelytting av Respons Jussi nå og i hele påsken

  • 0
Respons og Reidar Perssons nyeste design Jussi er igjen på lager og tilgjengelig for prøvlytting nå og i hele påsken inkludert helligdagene. Ta gjerne kontakt for å avtale prøvelytting eller bare...
Fortsett
Bransjenyheter
Mola Mola Perca effektforsterker får strålende omtale av Dean Waters i Positive Feedback sin helt ferske test

Mola Mola Perca effektforsterker får strålende omtale av Dean Waters i Positive Feedback sin helt ferske test

  • 3
To say that I'd never heard a class D sound so pure would be an understatement. I can't recall having heard any amplifier sound this pure and, more importantly, musical. Les hele testen her: Perca...
Fortsett
Bransjenyheter
Mola Mola Lupe riaa testet i Stereophile

Mola Mola Lupe riaa testet i Stereophile

  • 0
Strålende omtale av Lupe i siste Stereophile: At $9850, its price is high, but the Lupe delivers performance that matches up well with even more costly alternatives. The versatility it offers is...
Fortsett
Bransjenyheter
Project RS2 T powersupplyupgrade med Farad Super 3

Project RS2 T powersupplyupgrade med Farad Super 3

  • 5
Project RS2 T cd drivverk leveres med en rimelig switchet strømforsyning som ikke yter drivverket full rettferdighet. Project tilbyr også en enkel lineær strømforsyning som forbedrer...
Fortsett
Bransjenyheter
Lumin poweroppgradering til Farad Super 3 kit

Lumin poweroppgradering til Farad Super 3 kit

  • 8
Lumin streamere har orginalt et enkelt powersupply som ikke er optimalt lydmessig. Vi tilbyr oppgraderingskit med et markedets beste power, Farad Super 3, og ledningskit som passer til Lumin sine...
Fortsett
Topp Bunn