Restaurant Oslo (sentralt)

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Skal overaske min kjære med show i Oslo.

Dette er ikke før i Mars, men billetter til både fly og show er kjøpt. Da er det bare spiseplassen før showet som mangler! Ikke det at vi er så "fin" på det, men det bør være et måltid av "ypperste klasse"! (skal jo tross alt imponere litt) ;)

Prisen på måltidet spiller ingen rolle siden vi svært skjelden er på restaurant i gourmetklassen, i tillegg til at jeg har god tid til å spare noen kroner.

Noen forslag?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Et veldig bra sted og en personlig favoritt er Palace Grill ved Solli Plass. Kun dagens, som er en høyst omskiftelig 10-retter (+/-) som koster ca 1000 kroner. Løs snipp og ingen bordbestilling. Det siste kan jo være problematisk, men om man kommer tidlig og melder seg i døren på restauranten før kjøkkenet er åpent så får man bord etter å ha ventet i baren (er i det minste min erfaring).

http://www.palacegrill.no/

Vicarious skrev:
Oro har bra kjøkken mener jeg.

http://www.ororestaurant.no
Jeg har ikke vært på Oro siden Terje Ness drev det forrige gang, og da var det veldig bra, og nå er han jo tilbake igjen så...
På hjemmesiden står følgende: "Oro Restaurant Terje Ness blir ekslusivt men ikke eksluderende. "
Det stemte så til de grader før hvertfall. Dønn stramt og og blottet for løs snipp, men så vennlig og inkluderende at jeg ble imponert. Adelig og nærmest folkelig, men ikke snobbet.
Jeg er nysgjerrig på hvordan det er nå.

N

nb

Gjest
totte skrev:
men om man kommer tidlig og melder seg i døren på restauranten før kjøkkenet er åpent så får man bord etter å ha ventet i baren (er i det minste min erfaring).

http://www.palacegrill.no/
Det varier mye, særlig kan det bli problemer på torsdager og fredager. Er ofte fullt allerede før klokka fem. Men absolutt et bra sted.

Skal du spise samme dag som showet du skal har du et lite prolbem det tar litt tid å spise de beste måltidene, og skal dere være ute klokken X for å rekke noe annet blir det ikke helt det samme. Men om du har god tid er det mye bra i Oslo, for noe helt utenom det vanlige ville jeg kanskje godt på Oscarsgate. Dyrt, men veldig bra.

Value for money-messig er det lite som slår Ylajali på Solli Plass - nyoppusset og kjøkkensjefen er eks. Oscarsgate og Palace grill. Skyhøy klasse på mat og sympatiske priser på svært gode viner.

Når du bestemmer deg for hvor dere skal, ville jeg ringt restauranten, bestillt og forklart situasjonen (dvs at dere skal rekke ett eller annet). De setter sikkert pris på at dere kommer til de for noe ekstraordinært, og fikser garantert ett eller annet til dere som både gir god mat og ferdig i tide.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Meget spennende anbefalinger!

Kan legge til at vi skal på "we will rock you" på Folketeateret, som begynner klokken 2100. Har aldri vært der før, men ser på kartet at det er veldig sentralt. Er desverre langt fra lommekjent i storbyen. :p

En stor fordel om vi slipper (taxi)transport til og fra restaurant, da det blir enklere og beregne tid.

Har veldig lyst på en slik 6/7+ retters, men aner rett og slett ikke hvor lang tid man må beregne?! :-[ Tror de fleste spisesteder åpner i 6 tiden, og jeg øsker ikke at det skal bli stress å kav.

EDIT: Med andre ord, så har jeg lite tid den dagen. :(

hpvabog

Medlem
Ble medlem
31.03.2010
Antall liker
0
Arakataka ligger jo rett i nærheten. Veldig god mat til en relativt fornuftig ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Eik resturant i første etasje i Hotell Savoy er veldig bra når det gjelder mat. Må nok bestille bord skulle jeg tro. Det er ikke spesiellt billig, men som sagt er maten helt ok. Er heller ikke kjent i Oslo men jeg gikk nå forbi noe slags teater på vei dit bort, men om det er "riktig" teater vet jeg dog ikke.??
http://www.restauranteik.no/restauranteik/index.html

Et annet alternativ jeg nok ville anbefale ennå sterkere er "Sahara Beduin" i Dronnningens gate. Det var en "ut av kroppen" opplevelse. Du går inn fra gata og oppdager brått at du har kommet inn i et beduintelt. Vidunderlig mat, vi bestillte "Liten karavane" for to personer, angrer ikke et sekund!! "Karavane" består av en laaaang rekke små retter eller nærmest "smakebiter" og avsluttes med grillspyd. Masse mat selv om det er veldig uvant å gjøre det på denne måten. Tunisisk vin var også et "første møte" og passet veldig godt til maten.

Sahara Beduin har jeg besøkt flere ganger og kommer garantert til å besøke igjen. Første gangen var som sagt både overaskende og overveldende. Vi ble møtt i døren av "vår" kelner som kom i en slags kaftan, kledd som en beduin, han var så mørk i husen at nesten var blå! Men sjokket kom da denne "ørkenens sønn" åpnet munnen, kav bergensk, totalkrasj av opplevelse!! Men det skal sies at han er en av de aller beste servitører jeg noensinne har hatt gleden av å møte. Kunnskapsrik, forklarte inngående om maten og vinen, kort sagt en kjempeopplevelse. Neste gangen vi var der var det samtidig et gjeng damer av "fremmedkulturell" mest sansynlig arabisk/nordafrikansk opprinnelse som var på "jentetur" på byen. Da volumet på bakgrunnsmusikken ble satt litt opp begynte disse damene å danse mavedans etter tur. Vi følte oss helt hensatt til 1001 natt! Som sagt må nok dette være noe av det mest "unorske" du kan finne i Oslo, men maten, vinen og atmosfæren gjør dette til et sted man bare "MÅ" besøke når man er i hovedstaden.
http://www.saharabeduin.no/

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.596
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg hadde valgt Oscarsgate. Har vært der et par ganger og det er helt spektakulært, en opplevelse man sent glemmer. Tror du må bestille snart, de har etterhvert svært lang ventetid. Prisen er høy, men ikke verre enn andre topprestauranter i Oslo. Opplevelsen er såpass at jeg mener det klart er verdt pengene i en slik anledning. Beregn 4000 kroner for 2 personer med full pakke, dvs ca 9 retter med vinmeny.

Glimrende er også Palace Grill. Men det er litt gambling. Jeg har vært der ved åpning og opplevd at det likevel ikke er bord å oppdrive. Stedet tar i teorien ikke i mot bestillinger, men det er ingen tvilom at faste gjester slipper køen for å si det slik. Jeg hadde ikke tatt sjansen på Palace i en slik anledning. Prisen ender raskt på det samme som Oscars med full pakke.

Er enig i at Ylajali er bra, men ikke på nivå med de førstnevnte selv om prisen er et par hakk lavere.

Stadholdergaarden er et klassisk valg, men de leverer alltid på veldig høyt nivå.

Et alternativ dersom dere primært ønsker fisk og skalldyr er restaurant Fjord, en av Norges beste sjømatrestauranter.

Med ønske om en flott kveld!

N

nb

Gjest
larkrla skrev:
Jeg hadde valgt Oscarsgate. Har vært der et par ganger og det er helt spektakulært, en opplevelse man sent glemmer. Tror du må bestille snart, de har etterhvert svært lang ventetid. Prisen er høy, men ikke verre enn andre topprestauranter i Oslo. Opplevelsen er såpass at jeg mener det klart er verdt pengene i en slik anledning. Beregn 4000 kroner for 2 personer med full pakke, dvs ca 9 retter med vinmeny.

Glimrende er også Palace Grill. Men det er litt gambling. Jeg har vært der ved åpning og opplevd at det likevel ikke er bord å oppdrive. Stedet tar i teorien ikke i mot bestillinger, men det er ingen tvilom at faste gjester slipper køen for å si det slik. Jeg hadde ikke tatt sjansen på Palace i en slik anledning. Prisen ender raskt på det samme som Oscars med full pakke.

Er enig i at Ylajali er bra, men ikke på nivå med de førstnevnte selv om prisen er et par hakk lavere.

Stadholdergaarden er et klassisk valg, men de leverer alltid på veldig høyt nivå.

Et alternativ dersom dere primært ønsker fisk og skalldyr er restaurant Fjord, en av Norges beste sjømatrestauranter.

Enig i alt du sier, men har du vært på Ylajali etter at de gjenåpent? Mye bedre nå enn det var før (og da var det også bra). Men enig i at Oscarsgate er i en litt annen klasse.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
larkrla skrev:

Oscarsgate er i egen klasse i Oslo etter at Bagatelle takket for seg. Med kjøkkensjef som har hospitert på selveste El Bulli er dette uforglemmelig. Og jeg har vært på NOMA København som i år ble kåret til vedrens beste. Oscars gate var ikke veldig langt unna.

Hvis penger ikke er et tema er det jo ikke noen tvil om hvor dere bør dra. Og det er jo som sagt ikke mye dyrere enn alternativene. Rettene på Oscars gate er perfeksjonert i forhold til tekstur/smakssammensetning. Og med en bemanning i nærheten av en servitør per bord er servicen absolutt tipp topp. Flere venner som er kokker er heller ikke i tvil om hvilken restaurant som har tatt over tronen nå. Lokalet er også veldig trivelig/personlig.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
gjedde skrev:
Baltazar er en opplevelse ;D http://www.baltazar.no/ristorante
Men det blir vel nokså knapp tid hvis dere skal spise 6/7 retter og rekke show kl 21.00??
Synes Baltazar er noe nært det beste i Oslo hvis en ser bort fra noen av stjerne-restaurantene. Og så er det veldig god mat + vin til en rimelig penge i Enoteca'n i 1. etasje!

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.596
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Enig i alt du sier, men har du vært på Ylajali etter at de gjenåpent? Mye bedre nå enn det var før (og da var det også bra). Men enig i at Oscarsgate er i en litt annen klasse.
[/quote]

Ja, det har jeg. Og går der gjerne igjen, men de mangler litt på den absolutte toppklasse slik jeg ser det.

Baltazar nevnes, liten tvil om at det er et bra sted. Jeg synes dessverre de leverer noe ustabilt, har vært der og opplevd alldeles strålende mat og service, men også vært der hvor ting ikke fungerte helt.

Å ja, Enotecaen er topp for en noe enklere setting!

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Hmm, starter å øyne konturene av en "vinner"! (i hvertfall så langt)

Hvor mange retter har vi tid til? (uten stress) Ser jo at dette spørsmålet er helt tåpelig, men jeg aner ingenting om hvor lang tid en 6/7/10 retters tar? Er totalt ukjent med så mange retter.

Bør vi holde oss til de klassiske tre retter?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
X-hilarate skrev:
Hvor mange retter har vi tid til? (uten stress) Ser jo at dette spørsmålet er helt tåpelig, men jeg aner ingenting om hvor lang tid en 6/7/10 retters tar? Er totalt ukjent med så mange retter.
Det tar minst 3 timer. Sannsynligvis mer. Og dere skal jo ikke stresse, et slikt måltid burde være høydepunktet på en dag, ikke noe dere skal gjøre unna før dere rekker noe annet. Hadde jeg vært deg hadde jeg planlagt et slikt måltid dagen før eller etter.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Roberten skrev:
X-hilarate skrev:
Det tar minst 3 timer. Sannsynligvis mer. Og dere skal jo ikke stresse, et slikt måltid burde være høydepunktet på en dag, ikke noe dere skal gjøre unna før dere rekker noe annet. Hadde jeg vært deg hadde jeg planlagt et slikt måltid dagen før eller etter.
FEILPOST!

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Roberten skrev:
X-hilarate skrev:
Ser den, helt klart!

Problemet er at vi ikke har tid til så veldig mye. Ankommer Oslo Lørdag i 1300 tiden, og reiser dagen etter i 13-14 tiden. (turbotur)
Spiseplassene må rett og slett åpne tidligere! ;D

Men som tidligere nevnt, vi kan fint klare oss med færre retter. Heller det, enn dårlig tid!

Ser nå, at vi burde ha reist til Oslo dagen før showet! Men da hadde selfølgelig budskjettet blitt litt anenrledes mtp overnatting osv.

S

Slubbert

Gjest
Hvis Statholdergaarden er for formelt så suger ikke akkurat maten i Krostuen heller. Jeg syntes maten var glimmers da jeg var der, men det skal sies at jeg ikke er voldsomt bevandret i "high-end-restaurantenes" verden.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.195
Torget vurderinger
4
Krostua under Stattholdergården har fortreffelig mat i et vesentlig mindre formelt miljø.
Dessverre også med et vesentlig høyere støynivå pga. stein/mur i gulv, vegger og takhvelvingene. I kombinasjon med julebordtid og fullsatte bordsetninger legger det ikke opp til en intim middag for to.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
X-hilarate skrev:
Roberten skrev:
X-hilarate skrev:
Ser den, helt klart!

Problemet er at vi ikke har tid til så veldig mye. Ankommer Oslo Lørdag i 1300 tiden, og reiser dagen etter i 13-14 tiden. (turbotur)
Spiseplassene må rett og slett åpne tidligere! ;D

Men som tidligere nevnt, vi kan fint klare oss med færre retter. Heller det, enn dårlig tid!

Ser nå, at vi burde ha reist til Oslo dagen før showet! Men da hadde selfølgelig budskjettet blitt litt anenrledes mtp overnatting osv.
Jeg ville ringt (til f.eks. Oscargate :)) på forhånd (nå) for å høre hvordan de kan organisere dette ift kvelden deres. Restaurantene på dette nivået gjør vanligvis det de kan for å møte deres behov!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
En ting er sikkert. Her må bord bookes fra det øyeblikket restauranten åpner, hvis det er 1800. Og så bør maten bestilles over telefon også, slik at dere slipper å vente for lenge. For det kommer til å knipe hardt med å få ned mer enn 4 retter. Seks, syv retter tar altfor lang tid til at dere rekker det.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
gjedde skrev:
Men det blir vel nokså knapp tid hvis dere skal spise 6/7 retter og rekke show kl 21.00??
Jeg tror noe av det ypperste du kan finne er Baltazar.
Restauranten ligger i en eldre bygning (Kirkeristen), på baksiden og vendt inn mot Domkirken. Meget hyggelig og rustikt miljø, rolig men ikke stille. Uformell men korrekt betjening; ikke noe fjolleri mao. Helt grei meny (sjekk linken); ikke gå for overoppskrytt degustasjonsmeny på Superrestaurantene hvor du tidvis ender opp mer sulten enn da da kom. Kjøkkenet åpner kl.18.00 ... og du trenger ikke å gå mer enn 3 - 4 minutter bort til Folketeateret.

Have fun!

Cheers!

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
JackX skrev:
gjedde skrev:
Jeg tror noe av det ypperste du kan finne er Baltazar.
Restauranten ligger i en eldre bygning (Kirkeristen), på baksiden og vendt inn mot Domkirken. Meget hyggelig og rustikt miljø, rolig men ikke stille. Uformell men korrekt betjening; ikke noe fjolleri mao. Helt grei meny (sjekk linken); ikke gå for overoppskrytt degustasjonsmeny på Superrestaurantene hvor du tidvis ender opp mer sulten enn da da kom. Kjøkkenet åpner kl.18.00 ... og du trenger ikke å gå mer enn 3 - 4 minutter bort til Folketeateret.

Have fun!

Cheers!
Man blir mer enn mett nok på en degustasjonsmeny på Oscarsgate, i alle fall. Spesielt hvis man går i den beryktede brødfella...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Akkurat kommet tilbake til hotellet etter en helaften på Dizzie Showteater.

De serverer mat, og det er mye bedre enn McDonalds, men der stopper det!
Fint show med Øystein Sunde, men dette er et teater med matservering, noen form for "matsted" er det IKKE!! Bare så det er sagt!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Spiralis skrev:
Nå allerede ??

Kvelden er jo fortsatt ung!!!!!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Spiralis skrev:
Nå allerede ??

Kvelden er jo fortsatt ung!!!!!
Forsåvidt riktig, men ikke bare "lille mor" som er med. Min datter på snart 13 er også med, så utsjeielsene må nok begrenses. ::)

I morgen står Operaen for tur, Nøtteknekkeren. Gleder man seg ? Ja!! ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Doc.G skrev:
han har jo tross alt spandert teater tur på kona, nå venter han vel seg belønning ;D
;D ;D

Når man har vært gift så lenge som vi har skal det nok mere enn en teatertur til for å få "belønning" ! På den annen side har jo kona også forstått sannheten i utrykket: "Gamle griser, griser best!" så i egeninteresse er hun ikke tungbedt!!

;D ;D ;D ;D

V

vredensgnag

Gjest
Jeg kan underskrive på Aftenpostens liste, etter egne besøk i disse siste år.

http://oslopuls.aftenposten.no/restaurant_uteliv/article478082.ece

Aftenpostens anmeldere finner ellers en annen av mine favorittsteder litt for klassisk i stilen, men der har jeg aldri blitt skuffet, og det er et bra sted å få snakke uforstyrret, når det er nødvendig. Det som i mange år var hemmeligheten inne på Grand, Julius Fritzner. Forbindelser fra Asia elsker å spise der:

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Oscarsgate. Kjenner flere av kokkene. Dyktige jævler.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei,

Selv var jeg på en plass som heter Dinner som ligger ikke sålangt fra National teateret, den er vel noe kinesisk inspirert og etter mitt syn helt superb.
Vi valgte en tre retters + desser samt egen vin meny som passet for alle rettene, ca kr 1000 per person inklusiv mat og vin samt noe tips i tillegg
Menyen bestod blant annet av store og da mener jeg store reker, kamskjell, hummer, breiflabb og biff , også and i de "tynne pannekakene" som en mellom rett.
Hovedrett var både seafood og biff
Alle rettene presentert.
Vinene var førsteklasses, det samme var servicen.
Vi bestilte all mat i "mild utgave"
Dessert var også første klasses.
Ganske stor plass med servering i flere etasjer, vi var heldig som fikk et bord der en Tirsdags kveld uten å ha bestilt på forhand, resturangen var ellers full.

For meg var det en stor opplevelse og value for money, anbefales
Vil anta at det tar ca et par timer

Kommer til å gå der igjen neste gang jeg er i Oslo

Mvh
Geir

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Støtter den. Dinner lager snadder mat!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jaerbu skrev:
Støtter den. Dinner lager snadder mat!
Jah. Jeg var der igjen for første gang på mange år (bodde i Bergen i mellomtiden) i høst og det var veldig bra. Ikke bare er maten er ikke bare god, men hele stedet er stilig, maten også. Ikke bare kinesiskinspirert, men rett og slet kinesisk, vil jeg si. Veldig annerledes enn klassiske kinarestauranter, dog.

Måtte endre litt her, det ble litt feil ved første forsøk...

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
GFE skrev:
Hei,

Selv var jeg på en plass som heter Dinner som ligger ikke sålangt fra National teateret, den er vel noe kinesisk inspirert og etter mitt syn helt superb.
Vi valgte en tre retters + desser samt egen vin meny som passet for alle rettene, ca kr 1000 per person inklusiv mat og vin samt noe tips i tillegg
Menyen bestod blant annet av store og da mener jeg store reker, kamskjell, hummer, breiflabb og biff , også and i de "tynne pannekakene" som en mellom rett.
Hovedrett var både seafood og biff
Alle rettene presentert.
Vinene var førsteklasses, det samme var servicen.
Vi bestilte all mat i "mild utgave"
Dessert var også første klasses.
Ganske stor plass med servering i flere etasjer, vi var heldig som fikk et bord der en Tirsdags kveld uten å ha bestilt på forhand, resturangen var ellers full.

For meg var det en stor opplevelse og value for money, anbefales
Vil anta at det tar ca et par timer

Kommer til å gå der igjen neste gang jeg er i Oslo

Mvh
Geir
Enig, veldig bra restaurant, og som du nevner, dere hadde kjempeflaks som fikk spise uten å ha booket bord på forhånd.Jeg har spist der 1-2 ganger i året de siste 5-6 årene og er alltid fornøyd.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Vel, da ble det bordbestilling på Baltazar.

Hvorfor akkurat der? Er faktisk litt usikker, siden alle plassene som er nevnt sikkert er fantastiske spisesteder.

Ble litt "elle melle", i tillegg til at det er meget kort vei til Folketeateret.

Her er et utdrag fra mailen jeg fikk fra Baltazar:

"Det skal gå helt fint med tiden, har notert at dere har bordet frem til kl. 21.00.

Dere er også velkommen til Enoteca i 1. etasjen først og drikke aperitivo hvis dere ønsker og titte på menyen, da kan dere legge inn bestillingen relativt raskt og unngå å føle at det er stress eller dårlig tid!"

Dette virker meget lovende.

Tusen takk for alle forslag folkens! 8)

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Baltazar blir helt sikkert veldig bra! En av mine favoritter sett bort fra Michelin-restaurantene. Og så er det et av de triveligste lokalene i Oslo.

.Vi derimot skal på Ylajali i dag med svært store forhåpninger :)-

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
X-hilarate skrev:
Vel, da ble det bordbestilling på Baltazar.
Gleder meg på dine vegne! Ha en hyggelig aften!

mvh
JackX

Topp Bunn