Restaurering av gml. Yamaha M-4 Amp

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg har en plan om å samle noen gamle Yamaha-komponenter, fra midt 70 til 80-tallet.
Men har begrenset budsjett, så jeg har beregnet en del reparasjonsarbeid & restaurering må til.

Legger derfor ofte inn et skambud på "bayen", om jeg er tidlig nok...
Og,...dessverre vant jeg!

En Yamaha M-4 forsterker, som var "litt slitt i kantene & 1 defekt kanal". Frakten var dobbelt så dyr som forsterkeren
(med pakkevekt på noen-og-tjue kilo). + moms.
Det som kom, var godt pakket. Men..."noe slitt med bruksmerker", liknet mer på noe som hadde blitt dratt ut av en kontainer, etter
å ha blitt kondemnert etter ett eller annet ekstrem-vær.
Jeg glemte helt å ta bilde...
Innmaten, bunn, print, kabler, mm. var rust-brunt, som om den hadde stått under vann i et par uker, for deretter å "tørke ut" i en fuktig garage i en måneds tid.
Jeg hadde aldri turt å plugge den til strøm i denne tilstanden.

En skikkelig rens var første bud. En STOR balje ble fyllt med lunkent vann og en dl. Zalo.
+ M-4'en
Dette stod over natta, dagen etter ble den spylt med hageslangen, og duppet i karet med rent vann gang på gang.
Etter hvert kunne jeg se fargene på kabling og komponenter, og satt inn på badegulvet med varme.

Etter et par dager, kunne alt demonteres, og en siste rens og sjekk kunne utføres.
Verden ble støvsuget på leting etter ett sett utgangs-transistorer, men ingen funnet til rett spesifikasjon.
Av og til er de gamle data-bøkene kjekke å ha, og gir flere alternativer enn Google. Ett nr opp, og databoka viste en
"uprated" transistor. Samme data overall, men tåler mer Amp. (eller Watt).
Og slike lot seg skaffe, ikke NOS, men ny-produksjon. Og i matchet sett. Kontrollmålt, og godkjent.

Alle print sømfart og ca. halvparten av alle loddepunkt er fornyet.
Enkelte små oppgraderinger ble det også....
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn