Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.418
    Antall liker
    102.473
    Torget vurderinger
    23
    Retep tråkker muligens i salaten igjen. Men har virkelig trua på ASR. Tror det blir bra på Kharma. Jeg husker denne som nøytral eller litt mot den mørke siden. Og med skikkelig trøkk i bassen. Får nok en tilbudsrunde iløpet av uken...

    Er spennende med REL. Aldri hatt REL tidligere. Men ser se får mye skryt. Ikke sikkert jeg trenger den, men kommer fra samme selger som ASR så tenkte jo at den skulle nok bli grei å selge igjen om den ikke passer med Kharma.

    Mulig jeg går på dac jakt. Kanskje en rør dac kan tilføre litt sweetness. Men prøver nok W4S først.

    Siden jeg fikk tak i en rimelig / sprengte ikke budsjett forsterker. Så har jeg noe igjen på budsjett til dac.
    Ikke noe salat igjen hos deg - det er blitt pesto!!! :D
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Spurte ut
    fra minnet fra det jeg har lest tidligere om at dette er nettopp det lille "ankepuntet" ift. ASR sin lydgjengivelse- ellers er del vel liten tvil om at dette er velkonstruerte forsterkere med mange gode kvaliteter. Uansett gratulerer til nye eier, og måtte det klaffe preferansene. Ut fra det jeg har forstått er Luxmans integrerte beste match i oppsettet så langt, blir spennende å høre opplevelsen disse i mellom- tilhører vel om lag samme prisklasse også.

    Vel, det kan bare Retep fortelle oss om noen få dager. Personlig har jeg aldri hørt ASR, så jeg kan ikke uttale meg. Men han skal jo også teste andre saker, så vi får se. Tipper han vet hvilken retning ASR tipper dette i, siden det er en han har hatt før han kjøper tilbake, og ikke noe helt nytt for ham. Retep får nok orden på dette, men han må nok prøve et par forsterkere til før han er helt fornøyd, tipper jeg.

    Riktig det med Luxman beste hittill. Skal jeg trekke fra noen poeng på den så kunne jeg tenke meg enda litt skarpere topp.

    Lurer litt på hva du mener med ankepunkt. Hva har du lest?
    Kan desverre ikke sitere,, er bare etter "passe oppegående" hukommelse dette- kan noen ha savnet en smule i den klanglige gjengivelsen som f.eks. et anslag "varme" . Litt som noen klasse A produkter og kanskje ikke minst rørprodukter kan gi. "Ankepunkt" er muligens dårlig dekkende begrep- men snart får vi vel dine egne inntrykk:)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har lest 2 ganle reviews som er skrevet av rør menn. Og de beskriver emitter som den beste SS forsterker de har hørt. Med en lyd så nærme rør de noen gang har hørt. Men at den mangler litt valve glow.

    Vi finner vel ut om dette passer inn hos meg etterhvert
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Har hatt REL Stampede selv. Fantastisk detaljert og fin bass, når den jobber innenfor komfortsonen. Set-safe kretsløpet slår ganske fort inn hvis du spiller høyt. Da dempes transienter og volum, og subben må skrus av og på igjen for å nullstille dette kretsløpet. Det er ingen feil, men slik produsenten har laget det. Vær obs på det.
    Hatt både Rel Stampede og Storm 5,men opplevde aldrig det du beskriver.Fra deling på 40hz og ned så bør det vel gå bra?
    Tja... kan være at den jeg hadde var ekstra følsom, eller at du ikke spilte høyt nok. Dessuten er det ikke alltid like lett å høre. Bassen er der fortsatt, men transienter dempes. Hvis den står lenge nok uten signal, resettes kretsløpet. Men jeg pleide å skru den av og på igjen. Prøv å google REL og Set-Safe. Dette kretsløpet var grunn til at jeg droppet planer om oppgraderinger innen denne serien til REL. I stedet for å lage slike kretsløp, burde de heller laget subber som tålte mer volum. Men som sagt, fantastisk god lyd så lenge de ikke presses for hardt.

    Et lite utdrag:
    If set too high no damage should
    result because the built-in electronics will limit the cone
    movement. This electronic control is called Set-Safe®
     
    Sist redigert:

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Har hatt REL Stampede selv. Fantastisk detaljert og fin bass, når den jobber innenfor komfortsonen. Set-safe kretsløpet slår ganske fort inn hvis du spiller høyt. Da dempes transienter og volum, og subben må skrus av og på igjen for å nullstille dette kretsløpet. Det er ingen feil, men slik produsenten har laget det. Vær obs på det.
    Hatt både Rel Stampede og Storm 5,men opplevde aldrig det du beskriver.Fra deling på 40hz og ned så bør det vel gå bra?
    Tja... kan være at den jeg hadde var ekstra følsom, eller at du ikke spilte høyt nok. Dessuten er det ikke alltid like lett å høre. Bassen er der fortsatt, men transienter dempes. Hvis den står lenge nok uten signal, resettes kretsløpet. Men jeg pleide å skru den av og på igjen. Prøv å google REL og Set-Safe. Dette kretsløpet var grunn til at jeg droppet planer om oppgraderinger innen denne serien til REL. I stedet for å lage slike kretsløp, burde de heller laget subber som tålte mer volum. Men som sagt, fantastisk god lyd så lenge de ikke presses for hardt.

    Et lite utdrag:
    If set too high no damage should
    result because the built-in electronics will limit the cone
    movement. This electronic control is called Set-Safe®
    Har vel hatt fem REL subber de siste 15 åra, aldri merket det. Mulig du stilte den inn feil?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Har hatt REL Stampede selv. Fantastisk detaljert og fin bass, når den jobber innenfor komfortsonen. Set-safe kretsløpet slår ganske fort inn hvis du spiller høyt. Da dempes transienter og volum, og subben må skrus av og på igjen for å nullstille dette kretsløpet. Det er ingen feil, men slik produsenten har laget det. Vær obs på det.
    Hatt både Rel Stampede og Storm 5,men opplevde aldrig det du beskriver.Fra deling på 40hz og ned så bør det vel gå bra?
    Tja... kan være at den jeg hadde var ekstra følsom, eller at du ikke spilte høyt nok. Dessuten er det ikke alltid like lett å høre. Bassen er der fortsatt, men transienter dempes. Hvis den står lenge nok uten signal, resettes kretsløpet. Men jeg pleide å skru den av og på igjen. Prøv å google REL og Set-Safe. Dette kretsløpet var grunn til at jeg droppet planer om oppgraderinger innen denne serien til REL. I stedet for å lage slike kretsløp, burde de heller laget subber som tålte mer volum. Men som sagt, fantastisk god lyd så lenge de ikke presses for hardt.

    Et lite utdrag:
    If set too high no damage should
    result because the built-in electronics will limit the cone
    movement. This electronic control is called Set-Safe®
    Har vel hatt fem REL subber de siste 15 åra, aldri merket det. Mulig du stilte den inn feil?
    Stilte den inn feil... morsomt. Jeg vet hva jeg driver med. Det er ikke alle REL subber som har dette, og ikke de nyere tror jeg.
    Men dette var standard på ST serien til REL; Stampede, Strata, Storm, Stadium og Studio. Det merkes nok ikke så godt på de større modellene, naturlig nok. Jeg liker å spille høyt, og på Stampede var det merkbart. Hører man ikke så nøye etter, er det en sjanse for at det går en forbi. Men på enkelte musikktyper var det meget hørbart. Du har nok ikke spilt høyt nok til at det har slått inn, eller du har ikke lagt merke til reduksjonen i lydtrykket fra subben.

    http://www.hnny.nl/handleidingen/rel/ST-3- ENG.pdf

    If set too high no damage should result because the built-in electronics will limit the cone
    movement. This electronic control is called Set-Safe®. It constantly and instantaneously monitors the output
    from the power amplifier and is totally transparent in operation until required. This means it has absolutely no effect on the sound quality of any REL subwoofer until an overload is detected. Ordinarily an overload would cause the power amplifier to go into clipping with resultant loss of control over the drive unit. Apart from being
    sonically offensive, this can cause drive unit damage. Set-Safe®detects the point of incipient clipping and reduces the signal level to ensure actual clipping does not
    occur.

    Legg merke til ordlyden incipient clipping, som betyr begynnende klipping. Lista legges altså ganske lavt.

    SVS har hatt lignende kretsløp i sine subwoofere i årevis. Forskjellen er at det nesten aldri er behov for dem, fordi SVS lager subwoofere som tåler høyt volum uten at forvrengningen går til himmels.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vi finner vel ut om subben går i protection mode etterhvert. Mulig det ikke blir så mye Infected Mushroom fremover.

    Ser frem til å få sakene i hus. Så håper jeg at hukommelsen er riktig. Da må Lgrons huske å endre på rutiner på soverommet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om jeg skal bytte dac nå.
    Så tenkte jeg å se etter en som har rør. For å kanskje tilføre litt sweetness.

    La oss si budsjett på 15000.

    Noen som har tips om hva jeg skal se etter?

    Skal teste grundig ut med W4S dac 2 først. Mulig det blir en kanonmatch med Kharma og ASR.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kjøpte ikke du en ASR av en på forum for lenge siden. Fikk med meg historien rundt det kjøpet:)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Vi finner vel ut om subben går i protection mode etterhvert. Mulig det ikke blir så mye Infected Mushroom fremover.

    Ser frem til å få sakene i hus. Så håper jeg at hukommelsen er riktig. Da må Lgrons huske å endre på rutiner på soverommet.
    Tror du vil like lyden i den. REL har laget mange fine subwoofere som spiller superdetaljert og med kontroll, innenfor sine begrensninger. Eneste ankepunktet jeg har er som sagt at de ikke tåler så mye volum som en del andre subwoofere. Jeg har hatt 4 forskjellige subber fra REL.
    Uansett skulle du vel bruke denne i "spille pen musikk" anlegget ditt? Jeg mener det er feil vei å gå med to anlegg, men det er jo din vei :) Lykke til.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo, REL er ivertfall planlagt å bruke til musikk anlegget. Har et par bråkebøtter til filmbruk. Som gjør en helt ok jobb.

    Skal vertfall teste ut med anlegg på hver kortvegg. Et til film og et til musikk. Om det blir den endelige løsningen får tida vise.

    Har faktisk ikke koblet opp kinodelen skikkelig enda. Venter på noen akustisk plater fra Jonas. Får ikke delt anleggene i to før de er på plass. Burde funnet meg et mindre lerret også. Men dette er småting. som nok kommer om litt. Her er det skråtaket som er utfordringen og dør på den ene sida og vindu på den andre
    Klart. Jeg kunne snudd døra. Men siden jeg har 10 totter så aner jeg ikke hvordan jeg gjør det.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sitter på toget på vei hjem. Tror dette blir en lang tur....
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg skal bytte dac nå.
    Så tenkte jeg å se etter en som har rør. For å kanskje tilføre litt sweetness.

    La oss si budsjett på 15000.

    Noen som har tips om hva jeg skal se etter?

    Skal teste grundig ut med W4S dac 2 først. Mulig det blir en kanonmatch med Kharma og ASR.
    Nå er det slik at rør ikke automatisk tilfører sweetness da.

    Haavard
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Var det ikke EHED som gjennomførte en blindtest mellom en ASR forsterker og Hypex NC400 og hvor ingen klarte å høre forskjell? Usikker på hvilke ASR modell det var, tror det var et par år siden.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bare koblet hurtig opp for å få lyd. Aner ikke om forrige eier har justert på inngangene følsomheten ol. Har glemt å koble på dac-en også...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Problemet nå er at jeg kommer til å bli døv.
    Screenshot_20161108-203500.jpg


    Synes ikke det låter høyt i det hele tatt. Appen er justert mot REW.
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Akkurat nå driter jeg i rør. Klasse A klasse D eller hele alfabetet.. Nå spiller jeg musikk slik jeg liker det.

    Dette var skikkelig morro!
    Hehe,riktig innstilling det,Peter :)

    O
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Problemet nå er at jeg kommer til å bli døv.
    Vis vedlegget 409298

    Synes ikke det låter høyt i det hele tatt. Appen er justert mot REW.
    Nei!
    Problemet nå er at vi ikke kommer til å høre fra deg på lenge, og tråden legges død fordi du er så opptatt med den jævla musikken:cool:
    Hvilken annen tråd skal man følge med på da:p
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Problemet nå er at jeg kommer til å bli døv.
    Vis vedlegget 409298

    Synes ikke det låter høyt i det hele tatt. Appen er justert mot REW.
    Nei!
    Problemet nå er at vi ikke kommer til å høre fra deg på lenge, og tråden legges død fordi du er så opptatt med den jævla musikken:cool:
    Hvilken annen tråd skal man følge med på da:p
    Får vel skrive litt om musikken jeg lytter på.

    Det skal jo muliges inn en annen dac etterhvert. Får høre litt på hvordan kombinasjonen av W4s og ASR låter på Kharma. Før jeg bestemmer meg.

    Men at ASR og Kharma spiller musikk, det kan jeg skrive under på.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg må snekre en hifibenk også. Stoler ikke på det Soundstyle racket med glassplater. Veier en del den emitteren.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Tja... kan være at den jeg hadde var ekstra følsom, eller at du ikke spilte høyt nok. Dessuten er det ikke alltid like lett å høre. Bassen er der fortsatt, men transienter dempes. Hvis den står lenge nok uten signal, resettes kretsløpet. Men jeg pleide å skru den av og på igjen. Prøv å google REL og Set-Safe. Dette kretsløpet var grunn til at jeg droppet planer om oppgraderinger innen denne serien til REL. I stedet for å lage slike kretsløp, burde de heller laget subber som tålte mer volum. Men som sagt, fantastisk god lyd så lenge de ikke presses for hardt.

    Et lite utdrag:
    If set too high no damage should
    result because the built-in electronics will limit the cone
    movement. This electronic control is called Set-Safe®
    Har vel hatt fem REL subber de siste 15 åra, aldri merket det. Mulig du stilte den inn feil?
    Stilte den inn feil... morsomt. Jeg vet hva jeg driver med. Det er ikke alle REL subber som har dette, og ikke de nyere tror jeg.
    Men dette var standard på ST serien til REL; Stampede, Strata, Storm, Stadium og Studio. Det merkes nok ikke så godt på de større modellene, naturlig nok. Jeg liker å spille høyt, og på Stampede var det merkbart. Hører man ikke så nøye etter, er det en sjanse for at det går en forbi. Men på enkelte musikktyper var det meget hørbart. Du har nok ikke spilt høyt nok til at det har slått inn, eller du har ikke lagt merke til reduksjonen i lydtrykket fra subben.

    http://www.hnny.nl/handleidingen/rel/ST-3- ENG.pdf

    If set too high no damage should result because the built-in electronics will limit the cone
    movement. This electronic control is called Set-Safe®. It constantly and instantaneously monitors the output
    from the power amplifier and is totally transparent in operation until required. This means it has absolutely no effect on the sound quality of any REL subwoofer until an overload is detected. Ordinarily an overload would cause the power amplifier to go into clipping with resultant loss of control over the drive unit. Apart from being
    sonically offensive, this can cause drive unit damage. Set-Safe®detects the point of incipient clipping and reduces the signal level to ensure actual clipping does not
    occur.

    Legg merke til ordlyden incipient clipping, som betyr begynnende klipping. Lista legges altså ganske lavt.

    SVS har hatt lignende kretsløp i sine subwoofere i årevis. Forskjellen er at det nesten aldri er behov for dem, fordi SVS lager subwoofere som tåler høyt volum uten at forvrengningen går til himmels.
    Hvis set safe slår seg på så har du stilt low level eller lfe level for høyt. Har hatt REL med set safe og spilt høyt. Aldri merket dette.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke fått koblet til subben enda... Kan man altså sette et hipass filter på subben. Slik at den feks rullet av ved 25hz? Tror jeg må lese bruksanvisning.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mener den ble hentet. Jeg fikk ikke dama til å kjøre å hente.

    Sitter å ser på nettet. Mitt Soundstyle XS310 rack skal tåle 95kg pr hylle. Virkelig?
    Max total belastning 200kg.

    Tåler virkelig glasset så mye vekt? At rammen tåler det vet jeg. Har stått på ramma for å skru PJ i taket. Tenkte å ha en batteri pakke på hver hylle. Controll enheten på toppen. Og reciver på den ene hyllen med den ene batteri pakken. Strengt tatt er det bare en batteri og et power supply. Men husker ikke hva som veier mest.

    Er dette virkelig å stole på?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Soundstyle-XS310-HIFI-AV-TV-Table-black-_1.jpg


    Noen som har lastet 50kg på en hylle?
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Herdet glass tåler myye vekt, men ingenting hvis du klasker til det på kanten/siden.
    Har jobbet med glass og når folk var skeptiske til hvor mye de tålte pleide vi å stå og gynge på 6mm herdet for å berolige de.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Høres usannsynlig ut.. Men du mener det burde gå? Har knust en slik glassplate tidligere, den pulveriserte seg. Hadde vert jævlig dumt å få det ned i en forsterker...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får vel bare laste inn i hver hylle og håpe på det beste... Skal jo gå om de vektbegrensningene er riktige. Kjenner at jeg ikke liker dette helt nå.
     

    rfo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.02.2006
    Innlegg
    67
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vis vedlegget 409408

    Noen som har lastet 50kg på en hylle?
    Hadde samme rack tidligere og hadde en 36" CRT TV med vekt på 85kg på toppen. Ikke noe problem, men kan se ut som om belastningen kom på ramma og ikke så mye på glasset når jeg ser på bildet. Noen år siden dette bilde ble tatt,
    hfs.jpg



    Runar
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn