Retip av pickup

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg har gjort en tabbe og kjøpt en gammel Ortofon/Fonofilm pickup type A Mono fra 50 tallet altfor dyrt på Ebay:(.
Når jeg fikk den så fungerte den selvsagt ikke. Selgeren sier den av ok når han sendte den.

Det er tydelig at denne pickupen var levert med såkalt bonded Diamond hvor kun selve fremste delen av stiften er diamant.
Diamanten er borte og "roten" som diamanten var limt fast i er fortsatt på plass.

Finnes det en "enkel" DIY måte å fikse dette på:confused::confused::confused:

Finnes det eventuelt noen i dette langstrakte land som fikser slike ting?

Dette er jo noe "grovere" enn en moderne pickup. Anbefalt stifttrykk er 7 gram.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Beste DIY-løsningen jeg kan komme på er å åpne en 'item not as described', forholde seg til alt av tidsfrister, og få pengene tilbake.
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Er nettopp ferdig med en sånn sak. Kjøpte en forsterker som ikke virka som den skulle. Alle skruer var plomberte med en plasttape, og da jeg spurte om jeg kunne åpne den for å se om dette var en quickfix, fikk jeg nei. Når den så ankommer selger i retur påstår han at jeg har brutt forseglingen. Sak var allerede åpnet, og jeg spilte alt over til Ebay da jeg ikke gadd å diskutere med svindleren. Det tok 12 timer, så var pengene på konto.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Det som kompliserer i en slik sak er jo moms som er innbetalt og frakter hit og dit.
Totalt så blir dette ganske betydelig.

Jeg har blitt enig med selger om tilbakebetaling av 200 usd, og jeg håper at dette er langt på vei nok til en retipping.

Har noen erfaring med denne? www.schallplattennadeln.de

Prisene ser ganske fornuftige ut her.

Eventuelle tips til DIY metode tas imot med stor takk:)

Stiligere pickuper skal en lete lenge etter!
typeaa.jpg
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Fair enough. Retipping av denne er neppe enklere eller billigere enn å retippe en moderne pu. Det er ikke store anleggsflatene vi snakker om, så jeg vil tro kravene til lim og liming er ganske så beinharde, det samme med preisisjonskravene i plasseringen av diamanten. Kanskje noen kan, men det er ikke gitt at 'riktig' type diamant er lagervare noe sted.

Jeg ville i hvert fall holdt mine egne DIY-pølser langt unna. ;)
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg har brukt dem. Veldig bra resultat og service. Det er bare å sende en mail og spørre om de kan gjøre jobben og til hvilken pris. Jeg fikk retippet med Shibataslpt diamant og montert ny cantilever av boron for drøye 2000kr.
 

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
204
Antall liker
94
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Sannsynligheten for at gummiopphenget er gåent på denne er meget høy. Vær forberedt på det.
Axel Schürholz (schallplattennadeln.de) skal etter sigende være i stand til å bytte gummiopphengene.
Hvorvidt det blir like bra som originalt vet jeg dog ikke. Ortofon endret på utførelsen av opphenget for endel år tilbake, og lager ikke noe som passer til disse gamle.

Du har selvfølgelig muligheten til å få byttet hele innmaten til en ny CG25 hos Ortofon. Det koster 380EUR pluss moms etc.
Jeg føler nok at sistnevnte er det ideelle i et lengre perspektiv.

Nå vil selvfølgelig noen påstå at de nye fra Ortofon ikke låter like bra som de gamle. Jeg velger å tvile kraftig på det...
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Takker for tilbakemelding:)

Jeg har sendt forespørsel til Axel Schürholz (schallplattennadeln.de), Expert Stylus Company og nadelspezialist.de om retipping.
I hvert fall de to førstnevnte tror jeg er kompetente på disse pickupene, så jeg er spent på hva jeg får til svar.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Fikk tilbakemelding fra 2 retippere i dag, men begge vil sjekke pickupen grundig før eventuell reparasjon, og det vil koste en god del uten å vite om den i det hele tatt ville fungere. Reparasjonspris hos Expert Stylus Company kunne bli helt opp i 330 GBP. Jeg er usikker på om det er verdt det, og jeg tok derfor "DIY pølsene" i bruk og gjorde følgende forsøk:

Pickupen hadde en liten gjenstående bit av original diamant som var flat på toppen som "ber" om en ny diamant.
Jeg fant en ny konisk reservestift i rotekassen. Cantilever var helt flat der diamanten var montert.
Jeg brukte et barberblad for å kutte cantileveren helt inne ved diamanten. Jeg hadde da en bitteliten flat aluminiumsbit med ny konisk diamant på toppen.
Jeg presset diamanten inn i enden av en fyrstikk, og påførte litt superlim på undersiden av aluminiumsbiten.
Så satte jeg den ned på den gjenværende diamantdelen på pickupen og holdt den på plass i vertikal stilling i noen sekunder.
Deretter løftet jeg vekk fyrstikken

VOILA!!! Ny diamant er på plass og pickupen spiller brillefint;););)

1725.jpg

Bilde fra nettet som viser diamant montert på cantilever som faktisk er en "svingarm" som kun beveger seg i horisontalplanet.
Jeg limte ny diamant ned på "stumpen" som sto igjen.
 
Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.946
Antall liker
27.879
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du store, det var litt av et "handywork" - gratulerer!

ShineySmileysSmile.jpg


/ Morten
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg er faktisk DYPT imponert over hva denne mer enn 60 år gamle saken presterer.
Denne spilles nå:
mCCcPJ8pMo_AQy5FnlFPWhw.jpg

;)
 

Kht

Medlem
Ble medlem
09.05.2012
Innlegg
11
Antall liker
13
Sted
Hafrsfjord
Jeg brukte Axel Schürholz (schallplattennadeln.de) til retiping og skifte av oppheng på min Benz. Kan desverre ikke si at servicen var på topp lenger. Etter veldig mye mas og 3 måneder fikk jeg den tilbake. Svarte aldri på henvendelser før jeg truet med å trekke handelen tilbake. Sporingsmessig var det heller ingen forbedring etter skifte av oppheng. Hele greia med oppheng, ny diamant, frakt og moms kom på ca 3000 penger.

Ken H
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Jeg har en Dynavector DRT XV-1s som opphengt er defekt på. Så jeg må få dette fikset.
Stiften ser veldig fin ut i microscop, så tror ikke det trengs retipping.

Er det noen som har erfaring med retipping/rebuild her:
Cartridge Repairs - Northwest Analogue

Kom gjerne med andre forslag til hvor jeg kan sende den til reperasjon.
Kjenner allerede til at SoundSmith gjør dette, men har hørt at det kan ta laaaaaang tid:p

mvh
Kjetil
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.322
Antall liker
13.398
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Jeg har en Dynavector DRT XV-1s som opphengt er defekt på. Så jeg må få dette fikset.
Stiften ser veldig fin ut i microscop, så tror ikke det trengs retipping.

Er det noen som har erfaring med retipping/rebuild her:
Cartridge Repairs - Northwest Analogue

Kom gjerne med andre forslag til hvor jeg kan sende den til reperasjon.
Kjenner allerede til at SoundSmith gjør dette, men har hørt at det kan ta laaaaaang tid:p

mvh
Kjetil
Jag har min Koetsu Black på retip/overhaul hos Expert Stylus Company i UK nu och kan ge dig litt mer info när jag får den tillbaka. Räknar med att ha den i första halvdelen av februar. Hittils har de varit extremt proffe. Räkna dock med 3 månader utan pup.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hej Kjetil.
Jeg syntes Sound-Smith er ganske hurtige og billige, og kvaliteten af deres arbejde kan der intet dårligt siges om.
Men ansvaret for om nålen/fanen som Sound-Smith monterer passer, må du selv tage. De monterer blot den nål/fane du vælger.

Anderledes forholder det sig med vandenHul.
Sender du puén din ned til ham, gennemgår han den helt og laver det han syntes trænger til at laves.
Han tager så at sige, ansvaret for puén i sin helhed og det kan betyde han laver mere end du på forhånd ventede.

Jeg har haft et utal af puér forbi vdh og er aldrig blevet negativt overrasket med hensyn til pris.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Ps. Tiden for den sidste pu (kanariefugl) jeg havde hos vdh, var 1 måned.
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Hej Kjetil.
Jeg syntes Sound-Smith er ganske hurtige og billige, og kvaliteten af deres arbejde kan der intet dårligt siges om.
Men ansvaret for om nålen/fanen som Sound-Smith monterer passer, må du selv tage. De monterer blot den nål/fane du vælger.

Anderledes forholder det sig med vandenHul.
Sender du puén din ned til ham, gennemgår han den helt og laver det han syntes trænger til at laves.
Han tager så at sige, ansvaret for puén i sin helhed og det kan betyde han laver mere end du på forhånd ventede.

Jeg har haft et utal af puér forbi vdh og er aldrig blevet negativt overrasket med hensyn til pris.
Takk for tilbakemeldinger!
Jeg har nettopp fått min VDH "The Frog" tilbake fra total rebuild hos VDH, de gjorde en super jobb! Den låter helt fantastisk nå. Det tok ca 3 uker fra jeg sendte den til den var tilbake. Men tar VDH rebuild av andre merker også?

Mvh
Kjetil
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
196
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Jeg har en pu som jeg vurderer retip på. Leser her at VdH anbefales. Hva kommer regningen på fra han ? Selvsagt vil det variere, men gir en pekepinn.

Er alt positivt med han ? Vurderer VdH eller å sende den til USA og Andy Kim som får mye skryt. Eller andre forslag ?
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.661
Antall liker
1.406
Torget vurderinger
2
Jeg har en pu som jeg vurderer retip på. Leser her at VdH anbefales. Hva kommer regningen på fra han ? Selvsagt vil det variere, men gir en pekepinn.

Er alt positivt med han ? Vurderer VdH eller å sende den til USA og Andy Kim som får mye skryt. Eller andre forslag ?
Hvem er Andy Kim? Jeg har en p.u. jeg planlegger å sende til VdH, og lurer også på hva jeg kan forvente av utlegg. Min p.u er fra naturens hånd utstyr med VdH type I nål og aluminiums cantilever, så kanskje det er best å satse på "The dutchman"!?
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg har retippa topp PU'er hos Benz, Expert Styuls og Soundsmith. Kun ny diamant, ikke ny cantilever. Alle sammen ble vellykket, men Expert stylus vinner på kommunikasjon og dokumentasjon.
 
Topp Bunn