"retning" på kabelen, hva betyr det?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ser det er forskjellig retning på kablene, hvor mye har det å si at de står i "samme" retning? --->

Lurer og på hva dette betyr, står i produktbladet til forsterkeren min:

"The two pairs of connectors are parallel connected for the
base of Bi-wire connection or for an extra set of speakers."

Vil det si at om jeg bi wirer så kan jeg ha et sett ut fra A og et annet sett ut i fra B fra forsterkeren til høytalerene?

Mvh
Ø

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ja det hadde sikkert vært bra for lyden ;) Hehehe :D gir "lys" og fin klang"farge" :D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Skink_123 skrev:
Ser det er forskjellig retning på kablene, hvor mye har det å si at de står i "samme" retning? --->

Lurer og på hva dette betyr, står i produktbladet til forsterkeren min:

"The two pairs of connectors are parallel connected for the
base of Bi-wire connection or for an extra set of speakers."

Vil det si at om jeg bi wirer så kan jeg ha et sett ut fra A og et annet sett ut i fra B fra forsterkeren til høytalerene?

Mvh
Ø
Hehe - det med retning tar nå jeg med en stor bøtte salt.

Men spørsmålet om biwiring er teknisk sett greit nok. Med to høyttalerutganger - A og B - kan man ta høyttalerkabel fra A til diskanten og fra B til bassen (eller omvendt om man skulle ha veldig behov for det), og dermed er man i biwiremodeus. Men OBS! OBS! det blir ikke biwiremodus før man i tillegg fjerner den koblingen man har mellom inngangsterminalene på høyttalerne. Fjerner man ikke koblingen er man fortsatt i singlewiremodus - men med et større kabeltverrsnitt.

Om det har noe å si for lyden: Ingen kommentar - dette er det skrevet nok om her på HFS.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Takker!

Jeg ser ikke noe som kan fjernes bak på høyttalerne mine, det er bare 4 hull.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
43.624
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enkelte signalkabler har en retning. Det kan være XLR-kabler med skjermen koblet til jord i bare den ene enden, eller RCA-kabler med signalet på et tvinnet par og skjermen koblet til minus i den ene enden. Da kan det gjøre en forskjell om skjermen er koblet til den ene eller andre enden. Det vanligste er da å koble skjermen til jord på kilden, men du ødelegger ingen ting ved å koble den "feil".

Man gjør sånt for å bryte jordsløyfer og redusere innstrålt elektromagnetisk støy. Hvis du ikke har "mystiske" brumme/summelyder og du ikke får inn mobiltelefonen (eller Radio Moskva) på anlegget, så er det antagelig ikke noe å bekymre seg om.

http://www.rane.com/note110.html

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Skink_123 skrev:
Takker!

Vill forhåpentlig vis tro det er en skinne imellom de. en skinne mellom de to + "polene" og en mellom de to - "polene"...

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Faktisk ikke, og om jeg tar bort et av setta bak så får jeg lyd kun i et element

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Psychonaut skrev:
Skink_123 skrev:
Takker!

Vill forhåpentlig vis tro det er en skinne imellom de. en skinne mellom de to + "polene" og en mellom de to - "polene"...
Skink_123 skrev:
Faktisk ikke, og om jeg tar bort et av setta bak så får jeg lyd kun i et element
Men kanskje det har vært "skinner" der en gang?
Kan ikke huske å ha sett at høyttalere som har to sett innganger ikke er levert med skinner........ Om du ikke er første eier er det nok en stor mulighet for at de har blitt borte "underveis"..............

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.008
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
"Bare 4 hull". Mener du at de bare tar bananplugger? Nå blir jeg nysgjerrig. Hva slags høyttalere er det du har?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Riktig, pappa har samme, og det er likt der og.

Celestion SL 600 si.

Nå driver jeg å lytter på kabler, for å bestemme meg hva jeg vil ha :)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har hatt Celestion selv og der var det med et par tynne "messingwire" som stod standard mellom terminalene (de to parene). Dette IMO OPPFORDRET til testing med Bi-Amping, ikke bare bi-wiring, for min del. Mine 7000-modeller spilte faktisk MYE bedre med biamping og fjernede wire. Mulig dette gjør delefilteret mere transparent på disse.

Topp Bunn