Rett pris på zapsolute?

O

OivindJ

Gjest
Hva mener dere er rett bruktpris for dette? En LC-Audio Zapsolute(mkII?) som visstnok ikke er i nærheten av orginal forfatning.

Takk til olebrum for denne gode ideen..

O

OivindJ

Gjest
Til dere som har peil på elektronikk; ser dere noe/mye feil i denne?

T

timc

Gjest
Bare èn trafo? Min MK4 50w hadde to. Min hadde også 2 transistorer pr side, men jeg vet ikke hva som er orginalt i MK2 versjonen.

Mvh

O

OivindJ

Gjest
Bare èn trafo? Min MK4 50w hadde to. Min hadde også 2 transistorer pr side, men jeg vet ikke hva som er orginalt i MK2 versjonen.

Mvh
Jeg ser også bare en :) . I den aller første Zap`n var det vel to små i tillegg til den ene store?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Hva mener dere er rett bruktpris for dette? En LC-Audio Zapsolute(mkII?) som visstnok ikke er i nærheten av orginal forfatning.

...

Takk til olebrum for denne gode ideen..
Hei OivindJ,
hva som er en gangbar pris for DIY-ting er det egentlig ikke godt å si noe om. Det avhenger bla. svært mye av kjøpers betalingsvilje og kunnskap om tingene, foruten tingenes tilstand, alder og ytelse. Bare kjøleprofilene er jo verdt omlag en frognertier eller så, og gode trafoer går ikke ut på dato (i motsetning til el-lytter). Av tilleggskortene på forsterkerprintene så ser det ut som en MK3 utgave (eller var det MK2.1 de kalte dem) med revidert inngangstrinn og spenningsforterker. Dersom man finner «riktig» kjøper, så vil jeg anta at den kan være verdt opp mot 5 frognertierer (et eller annet sted, dvs «give or take» en frognertier eller så). Problemet er at denne kjøperen kan være svært vanskelig å oppdrive, så det kan være bedre å selge det til «feil» kjøper for et par tre forgnertiere.

mvh
KJ

PS: med utgangspunkt i bildet er det ikke mye feil å se, med unntak av at jeg ikke ville ha plassert trafo og lytter på den måten i forhold til forsterkerprintene, men det er en annen sak, trur eg.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Har sjølv MK II med det s.k. ULC-modulet. Eitt enkelt potensiale til forbedring: Tvinne nettkablane fram til trafo og tvinne signalkablane. Tok bort mykje brum hos meg. Et anna er å bytte plassering trafo med elektrolyttbatteriet. Det er greitt å få trafo og likerettarbruer lengst mulig vekk frå kretskorta. Var ein litt uvanleg vri på lyttebanken dette. Ein variant av LC sin Y-nettdel?
Den som er vist på biletet er den rimeligaste nettdelen. Ein kan ha eigen/eigne trafoar/nettdel for inngangstrinnea. Då vil dei bli mindre påvirka av det andre og effekten kan bli litt høgare(Inngangstrinnet toler høgare spenning enn effekttrinnet). Neste trinn er to hovudtrafoar og dual mono nettdel.
Eg har fått ein MK 4 i hus som har fire hovudtrafoar, to og to i parallell i eit dual mono oppsett og to til inngangstrinna, i alt 6 trafoar.

Sigurd

O

OivindJ

Gjest
Kan det være verdt det å ta med denne til NAT med f.eks et par lapper i baklomma da?

Hifi-Olsen

Medlem
Ble medlem
26.03.2007
Antall liker
15
Sted
Stathelle
Torget vurderinger
1
Hei. Synes konstruksjonen ser helt grei ut. Det holder med et hovedkort uten extention kort hvis man ikke skal kjøre med tung laster.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Tatt i betraktning behovet for kjøling på disse, og den høye prisen på alu kjøleribber, så virker det merkelig at de bakerste kjøleribbene ikke synes å å ha kontakt med den delen som avgir varme. (Her ligger det vel et åpenbart forbedringspotensiale). No

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
-Jarle- skrev:
Hei. Synes konstruksjonen ser helt grei ut. Det holder med et hovedkort uten extention kort hvis man ikke skal kjøre med tung laster.
Min 42W har extentionkort. Men det er med silikonskiver mellom eff.transistorar og kjøleelement. Då silikon blei bytta ut med capton? og kabinett/ribbe blei litt høgare, blei det nok med eitt sett eff.transistorar til 42W meiner eg å hugse. Den avbilda ZAPsoluten er truleg første generasjon med captonskiver i og med at hovudkortet med ULC er det same som på min.

Sigurd

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Antall liker
14
Sted
vestfold
må vel fortelle at jeg var den "heldig" kjøperen av denne forsterkeren :) hadde fått hørt mye positiv kritik om den fra mange år siden så da var det bare å slå til med den prisen :) Den blir "vikar amp" mens jeg moder litt min gamle DP.

Men tilbake til Zapsolute, er det noen som har skjema til den? skulle gjerne justert hvile strøm og offsett (dc ut). Har montert bedre enn hva den var originalt da tidiligvis slik det ser ut i det første bilde er det faktisk original layout fra LcAudio... men nå er den noe bedre.

Fant ut en del diverse som jeg lurer på. Det kan ikke være riktig ifra produsentens side men må være "montør feil"? skulle gjerne set skjeman :) Det ser ut som den har hatt en del andre deler tilkoblet.

skal prøve å legge bilde av hvordan den ser ut etter noen timers arbeid.

før:

etter: nesten ferdig

nærbilder: ellers er høyttaler terminalene og RCA flyttet og ca 0,5 meter med kabler til overs. Det var svak støy (brumm) men er borte nå.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Et lite tips;ring Morten på Norsk Audio Teknikk,han er hjelpsom til tusen :)
mvh Filip

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Antall liker
14
Sted
vestfold
F.E. skrev:
Et lite tips;ring Morten på Norsk Audio Teknikk,han er hjelpsom til tusen :)
mvh Filip
okei, var innom dems sider men fant ingen info ellers ;)

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Antall liker
14
Sted
vestfold
laban skrev:
Hei

Ligger en tråd pluss manual til zapen din under DIY

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18897.0.html

Mvh

Laban
gikk gjennom linken labban og det er ikke mye som er likt, bortsett fra selve inngangs modulen. Da vet jeg hva de forkjellige Lys dioder indikerer. Ellers fikk sett at jeg hadde rett da på Zap MK4 kan sees at ptc en ligger helt inntil kjøleribben, den jeg har har vær limt inn på en dobbelsidig teip... den ble ganske varm før den stabiliserte seg igjen men den er riktig montert nå :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
mwt skrev:
...
gikk gjennom linken labban og det er ikke mye som er likt, bortsett fra selve inngangs modulen. Da vet jeg hva de forkjellige Lys dioder indikerer. Ellers fikk sett at jeg hadde rett da på Zap MK4 kan sees at ptc en ligger helt inntil kjøleribben, den jeg har har vær limt inn på en dobbelsidig teip... den ble ganske varm før den stabiliserte seg igjen men den er riktig montert nå :)
Det er kanskje bare snakk om syns vinkel ... bortsett fra kabinett, strømforsyning og ext.moduler så er de like ...

Den om-møbeleringen du gjør av egen strømforsyning ser for min det ut til å være et par steg i riktig retning.

mvh
KJ

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Antall liker
14
Sted
vestfold
ja, det er fremdeles bare en trafo men har markert og gjørt plass til 2 stk trafo til seinere eventuelt ;) og 100"% dual mono. Separert ps til inngangs delen ser jeg ikke som det store oppgradering lydmessig, om ikke spenningen forhøyes og eventuelt hvor mye og gjerne med kvalitets regulering -så lenge jeg ikke kan se noe skjema :)

inngangs kortet henter spenningen paralell med utgangene men det er 3 stk kondiser i hver rail der den ene har en filter som igjen forsvinner i "gamle linje delen" som er i utgangs kortet men jeg lurer på om dette er egentlig i bruk da jeg ville heller brukt dette til å matte det separerte kortet og øke kondis banken til det. Ved klasse A modus så øker rippel spenningen ganske lite egentlig så derfor tro jeg det er mer å hente ved å endre andre områder. Eller skal jeg ha en av/på brytter muligheter foran da det er tungvingt å komme til baksiden for å slå av/på. skal meke en vippe krets som styrer en relee slik at man unngår AC kabel rundt om med releen like ved sikringen.

Topp Bunn