"rette" opp warpede plater?

lehaug

Medlem
Ble medlem
20.02.2009
Antall liker
0
Hei

Var innom en bruktsjappe i nordland og fikk tak i masse ræl. Deriblant en plate med Robert Plant. Problemet er at skiva er så warpa at jeg får ikke spilt den av.. Kan dette fikses? Legge den press eller noe?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.846
Torget vurderinger
27
Furutech og Air Tight har ordninger for den slags. Ellers finnes spillere som i større grad enn andre retter ut platene.
Et siste alternativ er å bake plata i ovnen mellom to glassplater med en murstein på toppen, ikke for varmt.

Har ikke egen erfaring, så er det nevnt.

L

Lars.N

Gjest
Hei

Kan hende den kan reddes ved å bake den i ovnen til hu Mor ved 50 grader, legg den mellom 2 stk glassplater med litt tyngde tid for baking kanskje 15 min ? litt usikker her
ta den ut å la den ligge i press til den er blitt kald igjen.

Laban

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det finnes maskiner til dette, i prisklassen 15.000,- eller noe sånt. Ellers er det mulig å ovnsbake plata mellom to glassplater eller tilsvarende. Jeg gjorde dette med godt hell en gang for mange år siden. Jeg husker ikke detajlene, men jeg tror det var rundt 80 grader og ca. 10 minutter i ovnen pluss at den fikk ligge en halvtimes tid til nedkjøling etterpå (eller noe sånt). Jeg la også et håndkle mellom glasset og plata.

Bulkete plater har også en tendens til å rette seg ut etter noen måneder klemt inn i hylla sammen med de andre.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.082
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
80 grader er katastrofalt for vinylen :eek: Den smelter rett og slett. Dette er noe jeg selv har erfart. Hva som er riktig temp vet jeg ikke, for lysten på "ovnsoppretting" forsvant i samme øyeblikk som jeg tittet inn i ovnen og så vinylen som fløt utover. :(

Kan tenke meg en 30-40 grader holder, men dette har jeg ikke prøvd ut.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Som sagt husker jeg ikke tallene nøyaktig. Jeg burde kanskje vært enda litt tydeligere på det. Men den lå også pent innpakket mellom to glassplater og et håndkle, så plastens temperatur ble neppe den samme som lufta i ovnen.

Nå mens jeg husker det: Det var en som anbefalte å legge plata på en glassplate og varme den opp med hårføner (fra stor avstand) til den rettet seg ut. Forsiktig var vel refrenget der. Men han mente at det virket bra.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
220 grader varmluft , og en Grandiosa på toppen av lp en , 7 minutter og du er i mål ;D

God middag !

Espen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan'ke ha Grannndiooosa på LP'ene, Espen. DDE finnes bare på CD.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Her blir det liv....rai rai. ;D

Som fosse sier over.....feks så har transrotor og vpi spillere med "utflater ringer" på tallerkene sine , avid har en smart strammer i center , mange spillere har utstyr som fikser dette , for de spillere som ikke har det , er alt som du er inne på å rette skivene ,.

Jeg har sett på disse utflatermaskinene og i bruk , de er tidskrevende , og for 15k kunne jeg tenke meg å rette mer enn ei skive i døgnet eller to...det går faktisk ikke fordi disse bruker mange mange timer på å rette ei plate,.....så blir de rette også.

to glassplater høres ikke dumt ut det heller , verdt ett forsøk , jeg vil tro håndkle vil bli for tykkt , men en tynn duk av noe slag som tåler varne , feks to tøystykker av bomulls t skjorter etc......mellom vinyl og glassplater....

det må være herdet glass så det tåler varmen....eller ildfast glass , som fåes til kjøkkensaker ,

verdt å teste ut.....ta ikke Harry bellafontes carnegie hall som førstetest.... :D

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Er ikke det enkleste bare å kjøpe ei ny plate da? ::)

V

vredensgnag

Gjest
Stekepapir og glassplater. Øverste glassplate kan gjerne være litt tykk.
Legg nedre glassplate på flatt underlag, stekepapir oppå, LPen oppå, nytt stekepapir, og tyngste glassplate øverst.
Plasser et lodd i sentrum, og lodd/vekt ute på hjørnene på øverste glassplate - sett det i solvarme - ikke midt på dagen, eller bruk hårføner.
Følg med så det ikke blir for varmt. Bruker du føner må du rotere den jevnt. Temperaturen skal gjennom glasset - sol gir jevn oppvarming.

lehaug

Medlem
Ble medlem
20.02.2009
Antall liker
0
Oi, her var det respons.

Tenkte på steikeovnsprosjeketet, så blir nok å prøve det. Gidder ikke å kjøpe ny plate, da får den heller stå der.. Takk for tips godtfolk. Blir nok å bake seg en lp etterpå.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Noen som har forsøkt i mikro`n?

Mvh. RS

S

Slorbak

Gjest
:)

Luxman i 300 serien med vakum retter opp disse platene. Rart at dette ikke er på de dyre nye spillere som er i dag. Er vel bare Sota og et par til som har dette.
Det er klart bedre lyd på mine Luxman med vakum på.

Mvh Roar

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Nå mens jeg husker det: Det var en som anbefalte å legge plata på en glassplate og varme den opp med hårføner (fra stor avstand) til den rettet seg ut. Forsiktig var vel refrenget der. Men han mente at det virket bra.
På den måten ser man når det er varmt nok, den retter seg perfekt ut. Men det rare er at når den kjølner så blir den like skeiv igjen med mindre du legger den i press med en glassplate på oversiden også. Det siste har jeg ikke prøvd fordi jeg innbiller meg at man vedlig lett skader rillene når vinylen er varm. Jeg kjøpte en ny i stedet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mulig det er rett. Jeg har aldri prøvd å rette ut plater med hårføner. Man har da mannesveis, og følgelig ikke føner tilgjengelig.

Med unntak av den ene plata, har jeg valgt den langsomme prosessen i hylla. Det virker som bare det.

Når det gjelder ovnsbaking under press, kom jeg akkurat til å tenke på en ting. Claser'n (tror jeg) har noen silikonmatter som er ment å erstatte bakepapir. Det må da være perfekt mellom glasset og platene?

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Har brukt denne "bakemetoden" ved flere anledninger, de fleste med godt resultat. Men har også opplevt at nor platen er veldig herpet/skjev strekker
rillene seg utover, og platen blir helt umugligt å spille, der blir sideveis kast i armen.

Men som regel blir resultatet fint, LP melleom 2 glassplater, max 50gr. en times tid, la Platen ligge mellom glassplaten for kjøling til dagen etter. Og husk at på vinylen og LP,en må være helt fri for skit og fedt.

Mvh Tom-Erik

Topp Bunn