Rettskriving

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ingen tvil om det, enda er ikke dette det værste jeg har sett i det siste.

Har observert en god del dårlig rettskriving her på HFS også.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Syns dom kunne skrive på bokmål æltså, erså trevalig å læsa nå ælle skriv slik dom tala.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ihht. annonsen selges sakene på grunn av bla. skolegang. ("på grun av skole gang å lapen")
Det kan faktisk vise seg at det er riktig prioritering.

;-)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Beklager om jeg drar fram en annonse fra et annet sted, men rettskrivingen er det så som så med for tiden.
Beklager at jeg drar fram en annonse fra et annet sted.

Ingen tvil om det, enda er ikke dette det værste jeg har sett i det siste.
...enda er ikke dette det verste jeg har sett i det siste.

Arbeidsuhell? ::)

;D

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Beklager at jeg drar fram en annonse fra et annet sted.

...enda er ikke dette det verste jeg har sett i det siste.

Arbeidsuhell? ::)

;D

Skriver alltid verst med æ, dette for å illustrere hvor ille det er. ;D

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Ihht. annonsen selges sakene på grunn av bla. skolegang. ("på grun av skole gang å lapen")
Det kan faktisk vise seg at det er riktig prioritering.

;-)
Hehehe.. veldig bra observert
;D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg liker i grunn dårliig at dere henger ut folk på denne måten. Det er og vil alltid være en viss mengde mennesker med skrive og lesevansker. De siste de trenger er å bli satt i gapestokken.
Dessuten er det også en del mennesker med fremmedkulturell bakgrunn, som nok kan ha sine problemer med de norske særregler.

Honkey

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg liker i grunn dårliig at dere henger ut folk på denne måten. Det er og vil alltid være en viss mengde mennesker med skrive og lesevansker. De siste de trenger er å bli satt i gapestokken.
Dessuten er det også en del mennesker med fremmedkulturell bakgrunn, som nok kan ha sine problemer med de norske særregler.

Honkey
Men ellers kan man bli hengt ut for hva man ser, hører, oppfatter, mener, hvordan lydutstyr man til enhver tid er i besittelse av og hvordan dette er oppstillt?

Jeeezzze..................

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Men ellers kan man bli hengt ut for hva man ser, hører, oppfatter, mener, hvordan lydutstyr man til enhver tid er i besittelse av og hvordan dette er oppstillt?

Jeeezzze..................
Det er vel logisk at man kan debattere holdninger og meninger om verden generelt, mens vi normalt sett ikke:

- Legger ut videoer av folk med amputert bein over kneet fordi de går rart

- Legger ut lydfiler av folk med CP fordi de snakker rart

- Legger ut linker til annonser skrevet av folk med dysleksi fordi de skriver rart.

Honkey

O

OldBoy

Gjest

Honkey
Enig med deg, Honkey.

På den annen side: hvis språkfeil aldri kommenteres, blir feilene bare gjentatt. Men det er kanskje måten man gjør det på som er avgjørende.

Derimot synes jeg at det er helt på sin plass at de som helt frivillig kaster seg inn i rettskrivingstråder som denne, må finne seg i å havne i gapestokken hvis de, naturligvis mot all formodning, skulle tabbe seg ut.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er jo morro å finne skrivefeil og slikt i publiserte artikler og avisoppslag. Men det er ikke like morro med feilstavinger i private annonser etc. Som nevnt er det endel som lider av dysleksi og derfor skriver ordene slik de høres ut for dem.

Et mer artig eksempel var vel en skrivefeil på de nye sedlene som ble trykt i Khazakstan. Der hadde de klart å stave ordet bank feil. Men sedlene ble likevel satt i sirkulasjon. Sikkert ikke noe problem egentilg da de ferreste kan lese og skrive der uansett :)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Enig med deg, Honkey.

På den annen side: hvis språkfeil aldri kommenteres, blir feilene bare gjentatt. Men det er kanskje måten man gjør det på som er avgjørende.

Derimot synes jeg at det er helt på sin plass at de som helt frivillig kaster seg inn i rettskrivingstråder som denne, må finne seg i å havne i gapestokken hvis de, naturligvis mot all formodning, skulle tabbe seg ut.
Selvsagt, OldBoy. Språket må alltid være gjenstand for diskusjon, og selvsagt rettskrivingen må med. Som undertegnede som ble irettesatt for å ha rotet litt med dobbeltkonsonant i en annen tråd her; det er absolutt OK. :) Men det å latterliggjøre folk som åpenbart har et problem, er vi altså enig om ikke er noen særlig hjelp i rettskrivingsøyemed.

Honkey

O

OldBoy

Gjest
Men det å latterliggjøre folk som åpenbart har et problem, er vi altså enig om ikke er noen særlig hjelp i rettskrivingsøyemed.

Honkey
Det er vi helt enige om.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Det er vel logisk at man kan debattere holdninger og meninger om verden generelt, mens vi normalt sett ikke:

- Legger ut videoer av folk med amputert bein over kneet fordi de går rart

- Legger ut lydfiler av folk med CP fordi de snakker rart

- Legger ut linker til annonser skrevet av folk med dysleksi fordi de skriver rart.

Honkey
Ær eni me dei i dete hånkysjattå. men jei blir lit lei a ale skrivefeillenne etervært. vis ale skule skrive slikk blei de jo jævli skjedli å lese di lange inlegga her på OT.

elmariatsji

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
vis ale skule skrive slikk blei de jo jævli skjedli å lese di lange inlegga her på OT.

elmariatsji
enig i at at det er mye skrivefeil, og jeg står nokk for en del jeg og. Men det å bli hengt ut pga at man ikke skriver helt rett synes jeg er jævlig lite hyggelig.

mvh Jørgen

(beklager de mulige skrivefeilene i dette innlegget)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Man skal, som det er skrevet her tidligere, være forsiktig med å drite ut folk med div skrive/lesefeil.
Men. når det er sagt, må jeg innrømme at jeg ble litt flirete når jeg så et skilt utenfor en pakistansk butikk hvor det stod et skilt pålydende: Vi har pissa i frysern ;D ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.466
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er sjølvsagt mest hyggjeleg når ein slepp irritere seg over skrivefeil.
På den andre sida er det mange som er uvante med skriving, og desse vert definitivt ikkje betre av å verte dukka.
Då er det lettare å la seg irritere over dei som driv trendy feilskriving, ord delings feil og denslags...
Men eg rettar sjeldan - har ein fri, så har ein fri!

S

stikken

Gjest
Hei!
???Ikke glem at det finnes mange med lese og skrivevansker der ute, som kanskje føler det ekkelt hvis vi som er heldige og ikke har, komenterer dem hele tiden! :(
Ære være dem som tør, tross alt et stort problem!
Vh
S
(miljøarbeider ,assistent, ungdomsskole)

Topp Bunn