Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Skjønner jeg det riktig hvis jeg setter opp REW slik hvis jeg ønsker å måle Høyre HT (muter da suben), samt at jeg bruker venstre HT som referanse? Linje tre i excel arket ditt?

    Skal finne frem lasermåler og kaffe imorgen. Er gøy, selv om det er frustrerende ;)


    Vis vedlegget 719374

    Takker for all hjelp.
    Jepp det stemmer (bare at layouten ser litt annerledes ut hos meg - har du REW 5.20?) ;)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Takk for solide vurderinger gutter :)

    Er dette bedre enn første?



    Vis vedlegget 719461


    Satte på LOW cut for å fjerne humpen i bunnen, kompenserte så med 250Hz, og dro mer på på Venstre enn Høyre, målte begge hver for seg så de måler nå like mye i bunn.

    Boostet også toppen litt slik at avrullingen ikke skulle være så dramatisk. Vet ikke om jeg likte den ekstra toppen.

    Hvordan låter det nå kontra tidligere? Det låter snillere i mellomtonen, sikkert siden jeg har kompensert for energien i toppen på begge sider? :)

    Vis vedlegget 719462
    Prøv litt toe-in framfor å dra på med mer diskant? Da får du mindre førsterefleksjon fra høyre sidevegg også...
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Prøv litt toe-in framfor å dra på med mer diskant? Da får du mindre førsterefleksjon fra høyre sidevegg også...
    Godt tips som jeg testet mens jeg var i målinga, men lydbildet ramler sammen om jeg setter dem med toe-in.

    Ble forresten litt mer i toppen med toe-in så du har helt rett :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hei igjen mine gode hjelpere :) Da har jeg foretatt disse firemålingene + en måling hvor alt spiller sammen. Jeg har mulighet til å justere gain noe opp på sub (står pr nå på -5,5 db) Gain på Stereoforsterkeren står på 1,0 (etter hva jeg forstår er dette hva parasound anbefaler).

    Jeg har nummerert filene 1 - 2 - 3 - 4 etter rekkefølgen over her.
    Alt - Blå
    1 - Gul
    2 - Rosa
    3 - Grønn
    4 - Rød

    Håper dette gir noe mening, og at det er mulig å jevne ut dette noe :)
    målinger.jpg
     

    Vedlegg

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Er:

    1 venstre HT
    2 venstre sub
    3 høyre HT
    4 høyre sub

    ?
    Det ser sånn ut, ogiht målingene i excel-arket. Ikke så ille kansellering der mellom subber og høyttalere som jeg trodde egentlig (egentlig synd for da er det mindre å fikse) uten at jeg har forsøkt å aligne dem ennå... Men fytti for en fæl dipp spesielt på høyttalerne! Skal sjekke mer, måling er gøy ;-)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, stemmer hva som er 1 - 4 :)

    Men jeg får vel ikke stilt noe tidsforsinkelse på hoved ht når jeg ikke har noe dsp på de?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ser ut som 4 ms forsinkelse av hoved-ht kan fikse mye… eller hva tenker du?
    Ja det hjelper litt... Egentlig er det allerede perfekt timing hvis du ser på impulse response overlay mellom alle fire, men ja +4sek på HT sammen med en -7dB PEQ ved 28Hz vil gjøre en god del. Men egentlig introduserer du da litt "vennlig" kansellering over 70Hz slik jeg leser overlays og etter å ha prøvd alignment tool og da er det etter min mening bedre å ta det ned med PEQ...
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ja, stemmer hva som er 1 - 4 :)

    Men jeg får vel ikke stilt noe tidsforsinkelse på hoved ht når jeg ikke har noe dsp på de?
    Ja det gjør det enda vanskeligere at du ikke har DSP eller highpass å hoved HT :) Etter å ha sett dette, impuls, fase, amplitude mener jeg nok at det beste du kan gjøre er å ta ned subbene noen dB vha en PEQ ved ca 27 Hz (må være ganske smal) men la det være igjen noe for moroas skyld!! :) + evt. litt reduksjon -3/-4 dB i området 60-70Hz, ikke veldig bred. Kanskje det hjelper en del. Men helt optimalt blir det nok ikke hvis du ikke har noe mer å flytte rundt på! Men her har sikkert andre fintunere også meninger i fleng ;-)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg skal teste litt igjen imorgen, takker for tips:)

    Prøver da å kjøre ned noen db ved 27 Hz og de hva som skjer. Er det "peak" jeg burde velge under type filter?

    Ja - testet å snu fasen på subbene, mener det ble ett langt større dropp men noe høyere opp i frekvens. Jeg kan prøve igjen imorgen, tror ikke jeg har lagret alle måler som jeg syns så verre ut.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg skal teste litt igjen imorgen, takker for tips:)

    Prøver da å kjøre ned noen db ved 27 Hz og de hva som skjer. Er det "peak" jeg burde velge under type filter?

    Ja - testet å snu fasen på subbene, mener det ble ett langt større dropp men noe høyere opp i frekvens. Jeg kan prøve igjen imorgen, tror ikke jeg har lagret alle måler som jeg syns så verre ut.
    Det som er så fint @Antonsen med å bruke timing reference er at du kan sjekke alle slike ting, inkludert invertert polaritet, forskjellige delays og nivåer og summere enkeltmålinger uten å gjøre nye målinger. Alignment tool i REW. Funker helt strålende, har også sjekket flere ganger at resultatene er svært pålitelige så lenge timing reference er god. @hestepare viste meg den for lenge siden mens jeg fortsatt målte og målte og målte mye mer enn jeg trengte :)

    Ja peak så må du eksperimentere litt med Q men jeg tipper 4-5 ;-)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mistenker at du deler for høyt og for bratt. Du kjører jo ht utenom slik jeg gjør. Brukte ikke høypass før i år. Det krever fikling og lurereri for å få dette til. Jeg hadde fordelen av syv drivere med plasseringsfrihet, men fikk det ikke bedre enn dette.

    uhøy.jpg
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Mistenker at du deler for høyt og for bratt. Du kjører jo ht utenom slik jeg gjør. Brukte ikke høypass før i år. Det krever fikling og lurereri for å få dette til. Jeg hadde fordelen av syv drivere med plasseringsfrihet, men fikk det ikke bedre enn dette.

    Vis vedlegget 719570
    Den var jo veldig bra :)
    Enig, og når jeg ser etter tror jeg ikke low-pass var på subbene under målingene (ser slik ut). Det vil hjelpe å ikke dele høyere enn 60Hz tipper jeg slik at subbene ikke bidrar så mye med festkulen oppover... Da holder det kanskje med en PEQ på 27Hz, -7dB, Q=5 for å roe det litt ned men det blir jo fortsatt et krater mellom 40-55Hz dessverre... (hos Antonsen altså:)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Den var jo veldig bra
    Ja, forsåvidt, men her delte jeg subbene foran ved 20Hz og 6db slope. Subbene bak var vel delt ved 30, men med 24db slope. Skal man surre på gamlemåten er det fordel (forutsetning) med plasseringsfrihet. Bedre nå som jeg ruller av mains, selv om jeg fortsatt holder dem unna dsp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Liten test av MMM vs singel punkt måling av begge høyttalerne for å sjekke hvor høyt jeg kan bruke EQ med utgangspunkt i singelpunkt måling. (Mye mindre styr med bass-EQ da).

    mmm vs single point.jpg


    Aight, veldig likt opp til 350 hz. Noen som har sterke meninger ang samlet vs separat EQ i bassen og evnt hvor høyt man kan/bør bedrive samlet EQ?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det blir måling og testing ikveld igjen :) Godt det er regn og oppussing må vente ett par dager til. Tiden flyr når man driver med dette, hehe.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tiden flyr når man driver med dette, hehe.
    Tiden er på din side. Bare vær tålmodig. Fint å få noen tips her, men husk det er bare tips. Jeg er ikke overbevist om at dette er håpløst med litt fikling og tenking over tid. Tok meg lang tid å bli kjent med eget rom og jeg får stadig ny innsikt som jeg tester ut i det stille. Noen ganger er det bom, andre ganger eureka!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hei gutter! Da er jeg tilbake ;)

    Har målt litt, og justert litt. Fått dratt ned i bunnen, men oppover fikk jeg ikke til noe særlig endring.
    Deler nå på 65hz mot 80hz tidligere. Delte jeg lavere enn dette så sank kurven også i område 40-60hz. Filtertype BW 24dB/oct - prøvde litt forskjellig her, men mener dette ble best. tidligere hadde jeg LR 24/dB/oct

    Har en peq på -9 ved 30hz q4.

    Rød er originale kurve, blå er med EQ.

    målinger.jpg
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kan du ikke øke nivået til subbene for at 40-60hz området matcher nivået til frontene bedre, og så trekke ned 30hz området enda mer?
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Kan du ikke øke nivået til subbene for at 40-60hz området matcher nivået til frontene bedre, og så trekke ned 30hz området enda mer?
    Ja, det er det jeg tenker også.
    Kjører du fortsatt fullrange på ht, Antonsen? Du har jo mulighet for høypass i Yamahaen. Kan sikkert trekke nivået ned ved 30 der også, så bidrar ikke høyttalerne der i tillegg. Ser forøvrig ut som at det er litt EQ ved 30, automatisk korreksjon i Yamahaen??
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Bruker ikke Yamahaen på musikk - dette er måling med sub og tradisjonell stereopre. Ingen DSP eller EQ på høyttalerne.

    Men jevnet seg jo ut litt nå :)
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Bruker ikke Yamahaen på musikk - dette er måling med sub og tradisjonell stereopre. Ingen DSP eller EQ på høyttalerne.

    Men jevnet seg jo ut litt nå :)
    OK, da skjønner jeg : )

    Men nå ser det jo bedre ut allerede, dette ror du fint i land.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.440
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke kjent med Wavelet bilde og er uskker hvor dårlig eller bra det er her. Hva sier det meg?

    wavelet 2021 2.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Litt vanskelig å si noe så lenge en ikke vet hvilke innstillinger du har brukt. Ikke det at jeg skjønner så mye mer da:)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jepp, denne målingen er med alt inne ja.

    Må man høre på det også? 😅

    Hehe, rakk bare ett par låter men begynner absolutt å ligne på dette. Planen imorgen er å ikke ta med pc ut i lytterommet men bare kose meg med noen plater - syns ofte det er greit å spille noen forskjellige album jeg liker for å danne meg litt ordentlig inntrykk. Demospillelista høres jo ofte bra ut uansett ;-)

    Litt ekstra guffe i bunnen kan jo bare være gøy også, sålenge det ikke blir for mye av det gode.

    Takker for hjelpen sålangt.
    Tenker etterhvert at jeg skal prøve å gjøre noe med dipper på 150hz, trikset her blir vel eksperimentering med demping. Dette blir dog ikke med det første.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sånn? :D
    Vis vedlegget 719819

    Det var ikke dumt :)
    Husk å sjekk på vannfall/decay/spectrogram om du plutselig innførte en satans resonans i området som du hevet. Det er veldig fort gjort, trust me! 😁
    Jeg synes aldri det låter bra å heve store dipper med EQ. Plassering, delefrekvens, deleflanke og fase er virkemidlene som bør prøves først da brute-force tilnærmingen gjerne ser veldig bra ut målt i det punktet, men tilfører en haug med ekstra desibel andre steder i rommet hvor samme frekvenser allerede har peaker.

    Nå har jeg ikke studert hvilke muligheter du har for justering av disse tingene, men hvis ørene sier det er greit å heve med en haug med desibel, så er det jo det.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nja, floor dip er ikke noe man bør mose på med EQ på.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Husk å sjekk på vannfall/decay/spectrogram om du plutselig innførte en satans resonans i området som du hevet. Det er veldig fort gjort, trust me! 😁
    Jeg synes aldri det låter bra å heve store dipper med EQ. Plassering, delefrekvens, deleflanke og fase er virkemidlene som bør prøves først da brute-force tilnærmingen gjerne ser veldig bra ut målt i det punktet, men tilfører en haug med ekstra desibel andre steder i rommet hvor samme frekvenser allerede har peaker.

    Nå har jeg ikke studert hvilke muligheter du har for justering av disse tingene, men hvis ørene sier det er greit å heve med en haug med desibel, så er det jo det.
    Tror ikke han har hevet noe område. Kun senket med EQ på 27-30 Hz (og muligens noe ved 80 og 100 Hz??) . Deretter gainjustert sub i forhold til høyttalerne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn