Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Demping av rom er sikkert "riktig" måte å gjøre det på, men av og til lar jeg meg forundre over hvor mye tid og penger det legges ned fordi man nekter å forholde seg til EQ/DSP. :)

    Det er vel forøvrig kun bassfellene dine som gjør noe nevneverdig i det frekvensområdet vi ser på nå. Resten hjelper sikkert bra i resten av registeret, men akkurat i bassen er det gjerne EQ som er mest effektivt / gir mest effekt for minst innsats.
    Det har kanskje rett i, men jeg nekter å la en vakker vinylrigg skli igjennom en _digital_ prosessor ;p
    Selv ikke bassfellene gjør særlig mye nede i 35Hz, tipper de stopper på 40-50Hz.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det har kanskje rett i, men jeg nekter å la en vakker vinylrigg skli igjennom en _digital_ prosessor ;p
    Selv ikke bassfellene gjør særlig mye nede i 35Hz, tipper de stopper på 40-50Hz.
    Ikke lyden som skal til subwooferne heller?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det har kanskje rett i, men jeg nekter å la en vakker vinylrigg skli igjennom en _digital_ prosessor ;p
    Har du sett hva jeg har gjort? Subbene mine kjøres parallelt med et ubesudlet analogt anlegg. DSP gjør at du kan dele subbene lavt og slakt og bare rette pent opp i de nederste oktaver. Ved riktig musikk(lite dypbass) gjør de null og niks og kan likegodt skrues av.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har du sett hva jeg har gjort? Subbene mine kjøres parallelt med et ubesudlet analogt anlegg. DSP gjør at du kan dele subbene lavt og slakt og bare rette pent opp i de nederste oktaver. Ved riktig musikk(lite dypbass) gjør de null og niks og kan likegodt skrues av.
    Definer riktig musikk er du snill :p
    Noe så enkelt som Chris Jones - Roadhouses and Automobiles inneholder mer enn nok bass til at en sub blir savnet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.203
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ser jo nå at du har målt ved veldig høyt nivå, så 45-105dB funker vel ikke nei.

    Den dype peaken ved 70hz ville jeg ikke bekymret meg så veldig for. Men har du forsøkt å plassere subbene assymetrisk i rommet? Ser nå på tegningen din at det ser ut som du har plassert de symmetrisk, og nærme høyttalerne, det er ikke nødvendigvis noe lurt. Prøv å sett en av de et helt annet sted. bak i rommet, ved siden av sofaen, et eller annet.
    En dyp peak på 70hz er lett å høre.
    Eller rettere sagt ikke høre. Så den ville jeg bekymret meg for.
    Jevn frekvensgang i bassen er veldig viktig i mine ører.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ynot: en Minidsp 2x4 koster et par tusen og en dag med innsats, hvis du ikke liker hva du hører så får du solgt den kjapt med 500,- i tap.
    Jeg ville kun brukt den på subene, og tilpasset de høyttalerne, jeg blir svært overrasket om du prøver dette med åpent sinn og blir skuffet.

    Hvor mye har du brukt på akustikktiltak?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    En dyp peak på 70hz er lett å høre.
    Eller rettere sagt ikke høre. Så den ville jeg bekymret meg for.
    Jevn frekvensgang i bassen er veldig viktig i mine ører.
    Upresist formulert av meg, jeg mente at det trolig ikke er så mye å få gjort med - dermed ikke så mye å gruble på. At den er dyp er i seg selv ikke et problem så lenge den er smal, men den er jo dessverre også ganske bred. Og blir enda bredere med sub fordi sub og høyttaler treffer samme node men med litt forskjellig frekvens. Jeg skrev også dette før jeg så at subbene var plassert symmetrisk og ganske nærme høyttalerne. Kunne vært interessant å se en sub plassert et helt annet sted i rommet som foreslått lenger opp.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ynot: en Minidsp 2x4 koster et par tusen og en dag med innsats, hvis du ikke liker hva du hører så får du solgt den kjapt med 500,- i tap.
    Jeg ville kun brukt den på subene, og tilpasset de høyttalerne, jeg blir svært overrasket om du prøver dette med åpent sinn og blir skuffet.

    Hvor mye har du brukt på akustikktiltak?
    En del titusenlapper ja, men så er det med god margin det som har gitt mest igjen for pengene også selv om det sikkert finnes billigere produkter enn Vicoustic som gjør akkurat det samme (men jeg hadde ikke lyst på "skumgummi og eggkartonger" over alt :)

    Fortsatt skeptisk til å "digitalisere" lyden når jeg spiller vinyl. Selvfølgelig så streamer jeg en del også.
    Det kan godt hende at det er bare en vrangforestilling jeg har, og det vil ikke være første gang jeg oppdaget at jeg har ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    veldig interesante kurver Ynot, Dippen ved ca 70hz er nok refleksjon fra frontveggrn f=346/(4*L) gir avstand til vegg ca 1.25m ? Flytt sub inntil frontvegg og dippen som suben gir vil øke i frekvens og kanske bli borte da den går over sibens frekvensområde. Må nok stille mer på fase/tid for å matche hovedhøyttalwr. Du har jo brede jevne forløp uten masse refleksjoner hopp og sprett. Jeg ser at det skjer noe lignende hos med het høyttaler nærme sidevegg, slik du har. Typper di har enden demping, bya gjerne med opp til 300 Hz . Men spiller du så jævla høyt??? Eller er bare micen uklalibrert?

    hævla smått mobiltastatur
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kunne vært interessant å se en sub plassert et helt annet sted i rommet som foreslått lenger opp.
    Av egen erfaring ville jeg vært forsiktig med det. Selv om jeg opplevde temmelig fremragende resultater målemessig ved å plassere subber feks bak var de for meg lette å lokalisere, særlig om jeg tillot meg å dele de over 40-50Hz. Om han skal feks fylle hullet ved 68Hz antar jeg at han må dele temmelig høyt. Selvfølgelig, har man flerkanal, typ kinooppsett, vil jeg tro dette er et mindre problem, men jeg ble til tider svært distrahert ved mitt ordinære stereo opplegg. Har i dag også subber bak i rommet i tillegg til de foran, men de er delt med 12dB allerede ved 22Hz og med en liten eq boost rundt 40. Ikke klart å høre dem ennå. :giggle:

    Tror nok om man er virkelig ambisiøs, så er multisub oppsett med mulighet for litt sofistikert fase-, flanke- og frekvensmanipulasjon en forutsetning for å få det helt i boks. Jobber man litt med plassering er det ikke mange eq-punkter man trenger legge inn heller. 90% av jobben er gjort med nivå og deling.

    Synes Earl Geddes tilnærming er et godt utgangspunkt, men føler ikke man står så fritt til individuell justering og plassering av subber som han påstår. Og bare så det er understreket @ynot , om du skal implementere hans metode forutsetter det at hoved ht ikke deles, da de skal være en del av lavfrekvens arrayet.


     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmål til de av dere som måler en del og har subb:
    Når en sub står bak HT, gjerne godt over en halv meter, vil det ikke da være en hørbar forsinkelse i de frekvensene? Eller er avstandene så små at det ikke er særlig hørbart?
    (sikkert andre som kan svare, men tenkte like mye på erfaring som teori)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det er en av grunnene til at du skal ha dsp, da setter du delay slik at timingen blir riktig.
    Akkurat i dette tilfellet blir det et lite paradoks om du ikke bruker dsp på frontene men kun på subene, dsp gir også en forsinkelse slik at du da antagligvis må sette delay til en hel periode, og da vil det vel bli faseforskyving et sted uansett tror jeg?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    DSP og "digitalisering" har kommet ganske langt, og er i praksis transparent. Det finnes aktive høyttalere i hundretusenkronersklassen som bruker innebygget forsterker med DSP og dermed kjører lyden gjennom en AD/DA-prosess.
    Spørsmål til de av dere som måler en del og har subb:
    Når en sub står bak HT, gjerne godt over en halv meter, vil det ikke da være en hørbar forsinkelse i de frekvensene? Eller er avstandene så små at det ikke er særlig hørbart?
    (sikkert andre som kan svare, men tenkte like mye på erfaring som teori)
    Nei, de kan i praksis stå hvor som helst i rommet uten at du får hørbar forsinkelse, men du kan potensielt oppleve faseproblemer som gir effekter i frekvensresponsen. 1 meter avstand gir deg ca 3ms forsinkelse (3/1000 av et sekund). Skal du ha glede av utjevning av frekvensrespons ved å legge til en sub, må den nesten stå et annet sted enn høyttalerne.

    @MakkinTosken Skader vel ikke å prøve hvertfall. Virker som det med lokalisering varierer litt fra person til person. Personlig opplever at jeg fint kan plassere en av subbene andre steder i rommet, spesielt hvis den andre står fremme ved høyttalerne. Da vil det meste av bassområdet komme derfra også, og man blir lurt til å tro at alt kommer derfra. Men selv med bare én sub og den er plassert f.eks ut til en side så opplever jeg at det går fint opp til ~80hz, og det gjelder nok de fleste. Så skal jeg være forsiktig med å si så mye om placebo, men det er jo ikke heeelt umulig at man "hører" den til venstre fordi man vet at den står der heller. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er en av grunnene til at du skal ha dsp, da setter du delay slik at timingen blir riktig.
    Akkurat i dette tilfellet blir det et lite paradoks om du ikke bruker dsp på frontene men kun på subene, dsp gir også en forsinkelse slik at du da antagligvis må sette delay til en hel periode, og da vil det vel bli faseforskyving et sted uansett tror jeg?
    Fase endrer seg med frekvens, så du vil aldri oppleve "perfekt" fase uansett, men du kan ha mer eller mindre problemer. :) Hvis både subwoofer og høyttalere er lukket (eller portet høyttalere med plugget port) gir hvertfall mindre utfordringer, så det er en god start. Så styrer også avrullingstakten på subwooferens delefrekvens (og evt høyttalerens delefrekvens hvis du også har highpass) hva som skjer med fasen. Til slutt spiller avstanden inn. Så det blir summasummarum ganske bingo hvis man ikke har både DSP og måleutstyr.

    Dette kombinert med at man ikke ruller av høyttalerne er kanskje årsaken til at mange opplever at sub "ikke funker" til musikk. Man har rett og slett aldri klart å integrere subben riktig.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    veldig interesante kurver Ynot, Dippen ved ca 70hz er nok refleksjon fra frontveggrn f=346/(4*L) gir avstand til vegg ca 1.25m ? Flytt sub inntil frontvegg og dippen som suben gir vil øke i frekvens og kanske bli borte da den går over sibens frekvensområde. Må nok stille mer på fase/tid for å matche hovedhøyttalwr. Du har jo brede jevne forløp uten masse refleksjoner hopp og sprett. Jeg ser at det skjer noe lignende hos med het høyttaler nærme sidevegg, slik du har. Typper di har enden demping, bya gjerne med opp til 300 Hz . Men spiller du så jævla høyt??? Eller er bare micen uklalibrert?

    hævla smått mobiltastatur
    Jeg må korrigere deg. Avstanden fra front vegg er hhv 124cm og 121cm ;) Men du er jaggu nært nok til at jeg er imponert.
    Av fase så kan jeg velge mellom 0 og 180 så der er utvalget begrenset.

    Jeg har bare lastet ned den kalibreringsfila og ikke gjort noe manuelt. Og ja, det kan hende jeg spiller for høyt, men det er det ingen som klager på når de er på besøk og hører musikk.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    0..5m/346m/s/1000=1-4mullisekunder er under 5mS og oppfattes ikke som en egen lyd, men en del av det som kommer gra samme sted. Men tror man kan merke det på andre vis . Stiller du litt på fasen er det litt som å endre tiden , mulig det lan hjelpe. Jeg hører 0.1-0.2 ms forsinkelse mellom høyre og venstre kanan som en tydelig forskyvelsevi stereosenter...men i bassen merkes nok mindre
    Det er nok som skrevet over av de subkyndige

    går over tip PC , mobil er for liten til å skrive på
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fase endrer seg med frekvens, så du vil aldri oppleve "perfekt" fase uansett, men du kan ha mer eller mindre problemer. :) Hvis både subwoofer og høyttalere er lukket (eller portet høyttalere med plugget port) gir hvertfall mindre utfordringer, så det er en god start. Så styrer også avrullingstakten på subwooferens delefrekvens (og evt høyttalerens delefrekvens hvis du også har highpass) hva som skjer med fasen. Til slutt spiller avstanden inn. Så det blir summasummarum ganske bingo hvis man ikke har både DSP og måleutstyr.

    Dette kombinert med at man ikke ruller av høyttalerne er kanskje årsaken til at mange opplever at sub "ikke funker" til musikk. Man har rett og slett aldri klart å integrere subben riktig.
    Jeg har sparsomt med erfaringer i haifai ut over det jeg har selv har. Og med en "normal" økonomi er det begrenset hvor mange dingser man kan ta inn for å teste.
    Og med det som forutsetning så har jeg aldri hørt en subb som passer til musikk før jeg hørte REL. Sannsynligvis er nok det mangel på erfaringer, men sånn er det.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så skal jeg være forsiktig med å si så mye om placebo, men det er jo ikke heeelt umulig at man "hører" den til venstre fordi man vet at den står der heller. :)
    Ved noen av mine asymmetriske plasseringer kan jeg ikke ikke utelukke placebo. :giggle: Men når det gjelder plassering bak var det utvilsomt hørbart. Mistenker at om hullet fra front ht er stort og bredt nok vil påfyllet evt bakfra lettere høres.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    veldig interesante kurver Ynot, Dippen ved ca 70hz er nok refleksjon fra frontveggrn f=346/(4*L) gir avstand til vegg ca 1.25m ? Flytt sub inntil frontvegg og dippen som suben gir vil øke i frekvens og kanske bli borte da den går over sibens frekvensområde. Må nok stille mer på fase/tid for å matche hovedhøyttalwr. Du har jo brede jevne forløp uten masse refleksjoner hopp og sprett. Jeg ser at det skjer noe lignende hos med het høyttaler nærme sidevegg, slik du har. Typper di har enden demping, bya gjerne med opp til 300 Hz . Men spiller du så jævla høyt??? Eller er bare micen uklalibrert?

    hævla smått mobiltastatur
    Siden jeg er sløv i matte: hvor mye nærmere frontvegg må jeg for å ta ut (det meste) av den 75Hz dippen? Må se om jeg i det heletatt har muligheten til å skyve så langt bakover mot frontvegg.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sparsomt med erfaringer i haifai ut over det jeg har selv har. Og med en "normal" økonomi er det begrenset hvor mange dingser man kan ta inn for å teste.
    Og med det som forutsetning så har jeg aldri hørt en subb som passer til musikk før jeg hørte REL. Sannsynligvis er nok det mangel på erfaringer, men sånn er det.
    Ja, de er gode på markedsføring hvertfall, fascinerende hvordan de har laget et nummer ut av både analoge filtere og at man skal bruke høyttalerutgangen til å koble til. Hvilken REL har du da?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de er gode på markedsføring hvertfall, fascinerende hvordan de har laget et nummer ut av både analoge filtere og at man skal bruke høyttalerutgangen til å koble til. Hvilken REL har du da?
    Jeg har 2stk REL S3.
    Markedsføring eller ikke, funker greit.
    Jeg hadde en Ken Kreisel hjemme til test og det låt akkurat som jeg forventet av sub til musikk, helt j***lig. Med REL så ble det bra.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg er sløv i matte: hvor mye nærmere frontvegg må jeg for å ta ut (det meste) av den 75Hz dippen? Må se om jeg i det heletatt har muligheten til å skyve så langt bakover mot frontvegg.
    La oss si basselementer er 0.4m fra vegg med sub inntil vegg . Da blir dippen ved 346/4 / 0.4 =216 Hz . Ta en øvelseog mål med sub gradvis nærmere vegg..og se resultatet
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Wow , heldige flinke du!!
    PS teppe foran høyttalere og gardiner nedfelt over TV/betong så er jo alle flater behandlet ;)
    Men litt refleksjon gir jo litt liv også...
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette er med subber og HT hvor jeg trykte subbene helt opp til frontveggen. Ganske likt med når subbene står ved siden av HT

    1600154150574.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kansellering rundt 70 hz er kanskje både fra frontvegg og tak da avstanden til de flatene virker å være ganske lik.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kansellering rundt 70 hz er kanskje både fra frontvegg og tak da avstanden til de flatene virker å være ganske lik.
    Jeg kan klare å flytte HT 15-20cm nærmere frontvegg uten å krasje inn i subbene slik de står nå (litt guffent å ta bort SD-putene under HT uten hjelp så jeg kommer ikke til å flytte på HT før jeg får hjelp).
    Vil det i teorien utgjøre noe for dippen?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror du faktisk kanskje må leve med noen ipper enn så lenge. Ikke lett å tvinge rommet i kne med to små subber og et angrep fra samme hold i rommet. Om du virkelig har ambisjoner er jeg redd du kanskje må stakke opp og ta bedre kontroll enn hva RELs enkle filter tilbyr. Men du kan seff treffe blink og jeg blir nødt til å bøye hodet i skam. Bare ikke se deg blind på målinger og begynn å tro at det er eneste vei til lykke... :giggle:
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror du faktisk kanskje må leve med noen ipper enn så lenge. Ikke lett å tvinge rommet i kne med to små subber og et angrep fra samme hold i rommet. Om du virkelig har ambisjoner er jeg redd du kanskje må stakke opp og ta bedre kontroll enn hva RELs enkle filter tilbyr. Men du kan seff treffe blink og jeg blir nødt til å bøye hodet i skam. Bare ikke se deg blind på målinger og begynn å tro at det er eneste vei til lykke... :giggle:
    Målinger er bra, målinger er viktig, men det er med ørene og hjertet jeg lytter til musikk. Så ørene bestemmer om det låter bra, ikke en graf :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn