Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg står inne for alt jeg skrev.

    Jeg har ikke noen problemer med korreksjon basert på mange målinger, bare så det er sagt. Men her ble det hevdet mot bedre vitende at hørselen er så mystisk og komplisert at det ikke er mulig å lage en velfungerende korreksjon basert på en måling i rommet. Da tenkte jeg at det var greit å si fra.

    Og du tar feil om det med meg og spredning. Dette fanges opp i målinger og korreksjon i Audiolense (og de fleste andre tilsvarende løsninger)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg tror ikke vi starter en ny debatt om at spredning ikke betyr noe så lenge man kjører romkorreksjon her i denne tråden. Hvis du virkelig er interessert i emnet kan du starte en ny tråd om det.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg startet en egen tråd om dette, men burde kanskje likegreit spørre her.
    Hvordan måler jeg at elementene er i fase på en 3veis HT?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg startet en egen tråd om dette, men burde kanskje likegreit spørre her.
    Hvordan måler jeg at elementene er i fase på en 3veis HT?
    Det kommer litt an på hva du vil finne ut av. Det kan være spørsmål om polaritet, eller om fasepresisjon. Også spørs det om du sitter med et aktivt delt oppsett der du har tilgang til å herje litt med delefrekvenser og slikt, eller om dette er en ferdig høyttaler, evt med passivt filter.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer litt an på hva du vil finne ut av. Det kan være spørsmål om polaritet, eller om fasepresisjon. Også spørs det om du sitter med et aktivt delt oppsett der du har tilgang til å herje litt med delefrekvenser og slikt, eller om dette er en ferdig høyttaler, evt med passivt filter.
    Dette er en Sonus faber Olympica 2, definitivt kjøpt ferdig ;)
    Tanken er bare å avfeie at den er koblet feil mellom elementene, inne i høyttaleren.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sier dette noe som helst?
    1602165897044.png


    Denne er målt på ca 50 cm avstand
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Ok, om den er feilkoblet skal du få tydelige diper akkurat ved delefrekvensen. Om du måler i relativt nærfelt, og i tillegg sammenlikner høyttalerne vil det nok komme ganske tydelig frem om den ene er feilkoblet.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her er venstre og høyre side målt hver for seg på ca 50 cm avstand, midt mellom basselementet og mellomtone.

    1602166594224.png


    Det er ikke feilkoblet så da må det være rommet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det enkleste er ofte å se på impulsresponsen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hvis den ene høyttaleren eller et element er invertert vil det være speilbilde av den andre. Der den ene går opp går den andre ned osv.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Du vil selvsagt ha en viss mulighet til å se dette når du sammenlikner høyttalerne, men om det er noe annet enn diskanten som er invertert er ikke det noen enkel øvelse. Hadde det vært et aktivt delt system der man kunne fjernet LP-filter på alle driverne og målt dem hver for seg hadde det vært noe helt annet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Du vil selvsagt ha en viss mulighet til å se dette når du sammenlikner høyttalerne, men om det er noe annet enn diskanten som er invertert er ikke det noen enkel øvelse. Hadde det vært et aktivt delt system der man kunne fjernet LP-filter på alle driverne og målt dem hver for seg hadde det vært noe helt annet.
    Ja, det stemmer. Det går også an å se på faseforskjeller. Invertering er jo 180 grader faseforskjell. Men da skal man ikke dekomponere til minfase og excessfase @ynot. Bare sammenlikne fasegangen på høyre og venstre høyttaler.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det stemmer. Det går også an å se på faseforskjeller. Invertering er jo 180 grader faseforskjell. Men da skal man ikke dekomponere til minfase og excessfase @ynot. Bare sammenlikne fasegangen på høyre og venstre høyttaler.
    Ja, det er jo det jeg lurer på hvordan jeg gjør 🙂
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ynot:
    Forstår det slik at du lurer på om begge høyttalerne er riktig koblet internt?
    Mål ene høyttaleren. Så setter du andre høyttaleren i samme punkt som den første og måler den.
    Mic står selvsagt på samme plass.
    Sammenling målingene, både frekvensrespons og impulsrespons.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    feilkoblet polaritet vs riktig.jpg


    Sånn ser det ut rundt delefrekvensen når jeg snur polariteten på en av driverne. Du bekreftet tidligere at det låt riktig i forhold til polaritetstesten på en av de videoene, så da ville jeg slappet av dersom det måler noenlunde flatt rundt delefrekvensene på begge høyttalerne.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg mål nærfelt på venstre HT, venstre sub, høyre HT, høyre sub, begge subber midt i rommet og jeg blir overbevist om at dippene er et sofaproblem.
    Sofagymnastikk får jeg ta til helga hvor jeg får tid til å hive ut en og en del.

    boomen rundt 35Hz er plasseringen av HT/subber vs MLP. MLP kan jeg flytte til midt på gulvet, men nei takk.
    Jeg kan flytte HT/subber midt på gulvet og nei takk.

    Måten alt har blitt bygd ut på med årene så må jeg enten bytte masse elektronikk så jeg kan ta i bruk DSP eller jeg kan kjøpe noe ala AVAA c20 (som koster skjorta).
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Ja, det er jo det jeg lurer på hvordan jeg gjør 🙂
    Og når man er usikker på slikt blir også feilkildene tildels store. Derfor foreslo jeg den metoden som gir deg det antatt sikreste resultatet.

    Når vi betrakter impulsresponsen betrakter vi i prinsippet frekvensrespons og fase samtidig. Det er svært ofte veldig lite intuitivt. Når vi betrakter frekvensrespons betrakter vi den delen av, og versjonen av målingen som gir den mest robuste fremstillingen av det du ser etter. Om målingen er gjort sånn eller sånn gjør ikke all verdens forskjell, og du trenger ikke tenke på om fremstillingen er en minimum fase-versjon eller om den inkluderer eksess fase. Om du i stedet vil betrakte faseresponsen blir de tingene plutselig viktige. Da må du også vite at du har målt riktig, at du har fått riktig TOF i målingene osv.

    Så for å ikke komplisere det hele unødig er det klart mest fornuftig å betrakte frekvensresponsen og ikke blande inn alle mulige andre muligheter, spesielt siden høyttalerne dine har et passivt filter du ikke har planer om å koble ut, og du vet trolig heller ikke altfor mange detaljer om hvordan filteret er konstruert.

    Dessuten ville verken fasemåling eller impulsresponsbetraktning gitt deg svar på hva som var riktig dersom høyttalerne målte betydelig forskjellig. Du ville bare sett at det var ulikt, men ikke hva som var ment å være riktig.

    Enda en faktor melder seg på. Hvis jeg sier "gating" så blir jeg i det minste ikke overrasket om du sier "hva er det for noe?", eller kanskje du ikke føler deg 100% trygg på emnet. Men la oss si du har en fasefeil ganske langt ned i frekvens. For det første kan du glemme å se den på impulsmålingene. For det andre vil du få med så mye rominformasjon at du, dersom du ikke måler høyttalerne fra eksakt samme sted med eksakt samme mikrofonplassering og fornuftig gating, få med så mye rominformasjon at du ikke vil kunne skille det fra målingen av høyttaleren.
     

    Tommy Lidal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2020
    Innlegg
    127
    Antall liker
    90
    Sted
    Leikanger - Norway
    tenkte no for å sjekke om det er høgtaleren eller rommet som du nevner. letter å flytte høytaler en å åpne for å sjekke feilkobling ( var tanken min med innlegget)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 665759

    Edit; Jeg må lære meg å lese egne setninger... Sammenligning av Multi-punkts måling (Moving mic method) med manuell EQ under 300hz og ingen EQ over.
    Etter korreksjon i Audiolense i Oransje også målt med MMM.

    Dette må verifiseres ved en senere anledning da den dippen i diskanten virker rart med Audiolense.
    Ok, jeg har testet på nytt da et eller annet må ha gått galt. Her er ny MMM måling av høyttalerens rårespons (med noen manuelle PEQs i bassen for å redusere noen peaker) mot MMM etter korreksjon av Audiolense med ettpunkts måling;

    MMM original M2 (Blå) vs MMM Etter Audiolense (Rød).jpg

    Skjermbilde (11).png


    I mitt tilfelle er det ingen tvil om at jeg tjener på å bruke flere målepunkt som grunnlag for automatisk korreksjon, spesielt hvis jeg ikke kan bruke en slik multi-punkts måling som en guide for hvordan jeg bør trekke target-linjen. Dette er ikke noe kritikk av softwaren i seg selv, men viser at resultatet man får er helt avhenging av hvordan man bruker romkorreksjon generelt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Dette interesserer meg. Hvordan beveger du mikrofonen på mmm her?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette interesserer meg. Hvordan beveger du mikrofonen på mmm her?
    I dette tilfellet i sirkulære bevegelser i en sfære på ca 80x80 cm sentrert rundt sweetspot.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    I dette tilfellet i sirkulære bevegelser i en sfære på ca 80x80 cm sentrert rundt sweetspot.
    Det blir jo da mer over hode en under hodehøyde? Regner med att sofa stol som blir brukt er der, den er jo også en faktor i dette.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Håper du har prøvd, men kan du ikkje flytt om på og sjå om " feilen" flytter seg over på andre siden ??.
    Å flytte fra en side til den andre krever litt tid, spesielt å fininnstille etterpå.
    Men som en sa her, hvis jeg måler fullfrekvent i nærfeltet (innenfor 1 meter) så vil jeg få en markant dupp i overgangen mellom elementene hvis en av de har motsatt fase og jeg har ikke det på verken høyre eller venstre side. De ser veldig like ut :)
    Og det argumentet forstår jeg. Eller er det noe mer jeg misser? Jeg er helt åpen for akkurat det :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det blir jo da mer over hode en under hodehøyde? Regner med att sofa stol som blir brukt er der, den er jo også en faktor i dette.
    Neida, jeg går ikke høyere enn toppen av hodet, så det blir i hovedsak fra pannebrasken og ned til navlen fra bakerst i sofaen til fronten av sofaen i en bredde på ca 80-100 cm slik at jeg dekker området jeg sitter i med overkroppen i sweetspot uansett positur.

    MMM er sammenlignbart med å ta snittet av 32 målinger innenfor samme område.

    Utføres slik;
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Står impuls oppe på verktøylinja. Der vannfall og alt det andre er:=)
    Det så jeg, men hvis jeg setter samme filter så får jeg dette:
    1602226224966.png


    Dette er målt rett foran HT så det er ikke en reel måling i så måte at det ikke er der jeg sitter, eller noen gang kommer til å sitte (50cm foran den ene HT ;) )
    Leser jeg her at HT bruker ca 176ms å falle fra elementet er i maks utsalg til det er ned 50db?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bruke rullegardinen oppe i venstre hjørnet på grafen, sett den til %
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det så jeg, men hvis jeg setter samme filter så får jeg dette:
    Vis vedlegget 667288

    Dette er målt rett foran HT så det er ikke en reel måling i så måte at det ikke er der jeg sitter, eller noen gang kommer til å sitte (50cm foran den ene HT ;) )
    Leser jeg her at HT bruker ca 176ms å falle fra elementet er i maks utsalg til det er ned 50db?
    Her har du jo tatt filter ikke Impuls, men ja sett den til %.
    Var jo min måling du refererte til?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva sier egentlig den visningen, Makkintosken? Det er forresten veldig bra hovedmonitorer i den Youtube videoen 😁
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her har du jo tatt filter ikke Impuls, men ja sett den til %.
    Var jo min måling du refererte til?
    Da ser det mye bedre og, jeg kan nesten forstå hva grafen forteller meg :)
    Regner med dette blir gjort i SS?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn