Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke rart at dette blir slitsomt! Nivået mellom 250hz til 2000hz er alt for høyt i forhold til resten. Den toppen rundt 2000hz er også svært hørbar.
    Åja, det er mye å ta tak i her. Men har tenkt litt å ta det i følgende rekkefølge:

    - Prøve å finne den beste plassering for høyttalere og lytteposisjon innenfor de begrensningene jeg har. Målingene over er det beste utgangspunktet jeg får til.
    - Finne refleksjonpunkter og sette opp akustiske tiltak.
    - Begynne å leke med filter med DLCP / Ingus.

    Høyttalerne er Linkwitz Lab LX521 4 veis aktive dipoler.

    Er jeg inne på noe, eller bør jeg ta det i enn annen rekkefølge?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Rydd opp i det som er mest krevende først.
    Dvs bassen fra 20-300
    Tro meg, det var være før høyttalergymnastikken;) Peak på litt under 40hz er blitt betydelig redusert, og nivået mellom 100-150hz er en del høyere. Men til gjengjeld har jeg fått noe skikkelig digg rundt 160hz å jobbe med. Men vil tro det er lettere å hanske med ting som ligger høyere i frekvens.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Har bedrevet høyttalergymnastikk i det siste. Eller det vil si at det snart er 1 år siden jeg flyttet rundt på høyttalerne, og først nå jeg har fått målt litt. Jeg har fått til en litt jevnere frekvensrespons, og jeg syns selv det låter bedre (fyldigere mer kropp) enn hva det har gjort på lenge. Men selv om det låter bedre så låter det enda høgg. Her melder lyttetrettheten seg på veldig fort. Det håper jeg å kunne gjøre noe med, som blir godt nok til at musikk kan nytes. Hvis ikke er det vel en fare for at hele anlegget ryker ut. Skru lyd til perfeksjon har jeg dessverre ikke tid til lengre.

    Har også prøvd å få målt ut refleksjonpunkter i rommet. Er det en god ide og bare dure på med tiltak her (1. refleksjonspunkter tak, bakvegg, frontvegg, sidevegg) og drite litt i frekvensresponsen enn så lenge? Med litt flaks så blir ikke denne være enn det den er i dag med sine tydelige utfordringer på ca 160hz og 340hz. Vis vedlegget 671940 Vis vedlegget 671944
    Dette var en snodig frekvensrespons. Det hadde vært interessant å sett en gated måling, ved omlag 1,5ms, for å se hvor mye refleksjonene påvirker FR.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lag målinge bare fra 20 til 500, enda lettere å se feilene i bassen.
    Men får du trukket ned alt det andre med DSP er det jo langt bedre.
     
    Sist redigert:

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Dette var en snodig frekvensrespons. Det hadde vært interessant å sett en gated måling, ved omlag 1,5ms, for å se hvor mye refleksjonene påvirker FR.
    oh... dette har jeg glemt ut hvordan jeg gjør. Har du noen hint, så skal jeg få se om det blir litt tid til å se på det i kveld:)
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Lag målinge bare fra 20 til 500, endda lettere å se feilene i bassen.
    Men får du trukket ned alt det andre med DSP er det jo langt bedre.
    Har stort sett brydd meg om område opp til ca 300, da det er her jeg alltid har manglet nivå. Hva som skjer over dette får vi ev. ta siden, og jeg vil tro det blir til å justere det inn med digitale filtre.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har stort sett brydd meg om område opp til ca 300, da det er her jeg alltid har manglet nivå. Hva som skjer over dette får vi ev. ta siden, og jeg vil tro det blir til å justere det inn med digitale filtre.
    Et vannfall sier også ganske mye sånn i første omgang.
    Hvis det er lang etterklang i rommet har jo det også sine utfordringer.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Et vannfall sier også ganske mye sånn i første omgang.
    Hvis det er lang etterklang i rommet har jo det også sine utfordringer.
    Definetift!:) Når jeg sier at den peaken under 40hz er betydelig redusert med ny plassering så mente jeg først og fremst i tid. Kan se om jeg ikke har før/etter vannfall liggende hjemme.

    Har et par XTZ (W10.16?) suber som jeg kan leke med ved behov. Tenker da på å sette opp som motfasesub. Det bygger seg opp ganske godt bak lytteposisjon i hjørnene når jeg fyrer opp med ren sinus tone på 36hz. Men dette tenker jeg er noe av det siste jeg ser på. Altså, nå utelukkende se på akustiske tiltak hvis ingen har noe formening om at jeg bommer grovt med den strategien.

    Som vist i mitt første innlegg har jeg prøvd å finne de første refleksjonspunktene / de som stikker seg mest frem. I og med at jeg har dipoler, hva kan være smart å gjøre på frontvegg? Jeg prøvde å sette opp 3 pakker (med plasten på) bak høyttalerne. Dette dempet veldig ujevt og laget en enda støre kløft i problemområdet mitt 100-200hz.

    Prøvde også hjemmlagede absorbenter bak lytteposisjon som er ca 95cm fra bakkvegg. Litt demping her var å gå i riktig retning, for mye så fikk du følelsen av å sitte litt inneklemt på en måte...
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    oh... dette har jeg glemt ut hvordan jeg gjør. Har du noen hint, så skal jeg få se om det blir litt tid til å se på det i kveld:)
    Du trenger ikke å ta ny måling, bruk den du la ut over her hvis du har fila. Trykk på Impuls-fanen og let deg frem til IR-window under tools i menyen. I feltet "Right window" legger du inn f. eks. 1,5ms og trykker apply. Når du nå går tilbake til FR winduet har REW fjernet all informasjon som kommer etter 1,5 ms. Husk at ved så kort gating er grensefrekvensen hvor dette fremstilles korrekt ca 650hz. Hvis du endrer gating til 5ms vises ned til 200hz men da får du med mer refleksjoner.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Pakker med plast gir ikke riktig demping, detter prøvd og bevist tidligere.
    Dette er heller ett bevis på ujevn demping. Jeg snakker da om mye og luftig som Knauf Space Slab Labda 37.
    Dette er vel noe av det beste du får, som du dessverre ikke får i Norge lengre. Det fordi den ikke er en god isolasjon.
    Har jo opplevd det samme selv med lite og tett, dette gir dårlig virkning i bassen.
    Slik demping gjør mest med ting i tidsdomenet.
    Skal jo ikke lage ett enda større søk.
    Har mic og ht da stått på prikken samme sted?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Pakker med plast gir ikke riktig demping, detter prøvd og bevist tidligere.
    Dette er heller ett bevis på ujevn demping. Jeg snakker da om mye og luftig som Knauf Space Slab Labda 37.
    Dette er vel noe av det beste du får, som du dessverre ikke får i Norge lengre. Det fordi den ikke er en god isolasjon.
    Har jo opplevd det samme selv med lite og tett, dette gir dårlig virkning i bassen.
    Slik demping gjør mest med ting i tidsdomenet.
    Skal jo ikke lage ett enda større søk.
    Har mic og ht da stått på prikken samme sted?
    Ingenting er som å prøve selv, men ble overasket over hvor ujevnt og feildempet dette ble med plastikken på. Når dette ble målt sto målemic uberørt i mikrofonstativ mellom slagene.

    Har 10pk med 50mm Knauf Space Slab Labda 37. Handlet inn når det enda var å få tak i, slik at en har mulighet til å lage en svjær bassfelle hvis det er eneste utvei. Men må si at jeg har et håp om å bli fornøyd uten, og selv om jeg ikke blir det så sitter det litt inne å ta så mye fysisk plass fra rommet. Så er det også alt det du leser om helsekonsekvenser, dette rommet skal jo tross alt bli brukt av resten av familien også.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Knausen er heldigvis ikke i den kategorien att den har støvtendenser.
    Har jo ca 9 m3 i rommet mitt. Det er ikke overdempet, tro det eller ei. Men faktisk en sannhet.
    Heller veldig jevnt dempet. Shy sitt er også ekstremt godt behandlet, eller riktig som det heller bør hete.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger ikke å ta ny måling, bruk den du la ut over her hvis du har fila. Trykk på Impuls-fanen og let deg frem til IR-window under tools i menyen. I feltet "Right window" legger du inn f. eks. 1,5ms og trykker apply. Når du nå går tilbake til FR winduet har REW fjernet all informasjon som kommer etter 1,5 ms. Husk at ved så kort gating er grensefrekvensen hvor dette fremstilles korrekt ca 650hz. Hvis du endrer gating til 5ms vises ned til 200hz men da får du med mer refleksjoner.
    Se der ja, er ikke så vanskelig. Slenger også med et vannfall Ny vs gammel plassering (blå gammel, rød ny).
    Frekvenskurve ubehandlet rom 1_5 gating.jpg
    Vannfall 20-300hz gammel vs ny plassering.jpg
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du tar skjermdump med samme oppløsning er det lettere for deg å sammenligne.
    Man ser forøvrig mye av samme trend. Mitt tips er å blåse i det som skjer på 160hz og 340hz og fokuser på balansere nivået fra 200 og oppover.


    Frekvenskurve ubehandlet rom 1_5 gating.jpg
     
    Sist redigert:

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det låter på ingen måte bra nei, lyttetrettheten kommer nokså fort snikende.

    Ut i fra tilbakemeldingene virker det som jeg kanskje bør ta noen nærfeltsmålinger og sjekke litt filter igjen. Har ikke brukt mye energi på det, da jeg har hatt en ide om at det kan være lurt å få på plass litt grunnlegende akustikk-tiltak først.

    Andre med LX521 som har en måling og to å legge ut for sammenligning?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det ser ut som ob løsningen arbeider imot deg. Prøv å juster avstand til bakvegg .... Linkwitz har kanskje skrevet noe om høyttalerplassering. Du har noen fantastiske høyttalere og de er designet av en meget kompetent kar mht tom interaksjon. Når du får tilbake energien i nedre mellomtone og øvre bass så tar du resten med digital korreksjon.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som ob løsningen arbeider imot deg. Prøv å juster avstand til bakvegg .... Linkwitz har kanskje skrevet noe om høyttalerplassering. Du har noen fantastiske høyttalere og de er designet av en meget kompetent kar mht tom interaksjon. Når du får tilbake energien i nedre mellomtone og øvre bass så tar du resten med digital korreksjon.
    Fant F..... meg feil i filteret! Det ene LP filteret på nedre mellomtone ser ut til å ha vert deaktivert. Dette kan fort resultere i rykk tilbake til start og start høyttalergymnastikken opp igjen:sneaky: Får se neste gang sjansen byr seg for litt måling og moro.

    Forslag til hva jeg kan prøve? Mener å huske at høyttalerne står 114cm fra frontvegg målt fra front, 64cm fra vegg målt fra senter. Frontvegg er 364cm og rommet er 480cm langt. Ser ca slik ut:
    Kjellerstue.PNG


    Finnes en egen liten fin side for hvordan disse skal plasseres ihht til Linkwitz: LX521 Room Position Calculator
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Vel... siden du spør :cool: det er flere som har aktivert disse høyttalerne med Audiolense ... med stor suksess. Men da trenger du 6 da kanaler og 6 forsterkerkanaler.

    Men med rett kopling og plassering osv, så skal disse høyttalerne prestere bedre enn det meste annet uten hjelp av DSP. Du bør finne ut av det først. Hvis du er som meg, så er det noe som heter "godt nok" og da handler det stort sett om å få det så bra at man glemmer anlegget og lytter til musikken. Hvis du er som 8x12, OMF og en del andre som har en toppidrettstilnærming til hifi så er det alltids forbedringsmuligheter.
     

    Full Lyd

    Medlem
    Ble medlem
    20.09.2016
    Innlegg
    15
    Antall liker
    2
    Hei.
    Har prøvd å leite på forumet, men send meg ditt jeg skal hvis noen vet hvor.
    Men jeg prøver å spørre her.

    Hvordan måle fase mellom elementer i REW. Altså sørge for at bass er i fase med mellomtone også dette igjen med diskant. Også når elementene ikke står på linje, eller signalene går gjennom forskjellig elektronikk.

    Kan det med å måle ved deling også vri fasten til det spiller høyest, eller til det utfaser hverandre mest mulig også snu ledningene. Men er det godt nok ?

    Har lest noe om at REW kan sende ut et kjapt knepp eller en lyd for å så se i en måling om ting er i fase ( Lyden kommer frem til lytte posisjon på samme tid ?). Eller hva bruker dere for å få dette til ?

    Driver ofte med DIY, så dette hadde vært kjekt å ha på stell.

    Har DSP og forsterkere jeg kan slå av og på, på hvert element. Alt drives aktivt. Hvis dette gjør det lettere.

    Jeg er ikke så kjent med REW enda. Så om noen har tid, setter jeg pris på en quick guide :) Virker som det er mange som kan mye her.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Vel... siden du spør :cool: det er flere som har aktivert disse høyttalerne med Audiolense ... med stor suksess. Men da trenger du 6 da kanaler og 6 forsterkerkanaler.

    Men med rett kopling og plassering osv, så skal disse høyttalerne prestere bedre enn det meste annet uten hjelp av DSP. Du bør finne ut av det først. Hvis du er som meg, så er det noe som heter "godt nok" og da handler det stort sett om å få det så bra at man glemmer anlegget og lytter til musikken. Hvis du er som 8x12, OMF og en del andre som har en toppidrettstilnærming til hifi så er det alltids forbedringsmuligheter.
    JA! Godt nok til å glemme at det kanskje kan låte bedre og heller nyyyyyyyte lit musikk og heller gruble på hvordan neste DIY øl skal bli, DET er målet. For å nå det målet så investerer jeg også gjerne i akustiske tiltak, men å bytte DLCP'n med Audiolense blir litt for heavy tenker jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer på når noe slikt som dette kommer i multi-kanals form;


    Vurderer å bytte ut DLCP med en slik en. Bruker man skikkelige saker som Crown forsterkere eller tilsvarende kan man ta delingen der og kun bruke en slik som convolver/pre amp.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ingenting er som å finne feil på effektforsterkere i tillegg til egne blindheter... men nok om det. Det viktigste er at det faktisk går fremover på det rent lydmessige:D

    Det er ingen løsning på lavt nivå 100-200hz innenfor der jeg kan plassere høyttalerne, enkelt og greit. Dette viser også simuleringer jeg har gjort i REW. Da er det heldigvis enkelt å dele LX521 i to og plassere bass og mellomtoner/diskant på forskjellig plassering. Etter ca 30 målinger har jeg nå funnet det jeg mener er optimal plassering av bass-delen i høyre kanal.

    Da er det over til å finne den beste plasseringen av mellomtoner/diskant. Det er greit nok helt til vi skal sy dette sammen med bass-delen og må legge inn tids forsinkelser. Noen enkel og grei måte og finne ut av dette på? Bass-delen står nå ca 50cm lengre bak en mellomtoner/diskant, men så er det litt høydeforskjeller som kommer inn i bilde og alt det der. Kan denne forskjellen i tid måles i REW på en grei måte? Eller er jeg prisgitt å måle med laser fra mikrofon og leke litt rundt differansen på avstandene jeg får mellom de forskjellige enhetene som er ca 40cm? Tips mottas med stort takk!:)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor plasserer du bare ikke mellomtone og diskant der hvor du har satt bassen?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor plasserer du bare ikke mellomtone og diskant der hvor du har satt bassen?
    Fordi det både låter og måler crap;)

    Tanken her er blant annet å ungå noen av de samme utfasningene pgr av SBIR for bass og mellomtone rundt delefrekvens, slik at det i sum blir bedre:) Må jo prøves siden LX521 byr på muligheten.

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det blir ikke mindre crap å ha tidsfeil mellom elementene tror jeg. 0.1ms tidsfrist mellom høyre og venstre kanal forskyver lydbildet høyre-venstre hos meg. Tilsvarer 3.4cm avstandsforskjell.
    Har du mulighet til å forsinke/time signalet til hvert element på 0.xxx millisekundnivå?

    Skaff deg en lasermåler og kjør impulse plot i REW så ser du tid/avstand . Men diskant har en helt annen puls enn bass så det er ikke så lett å tolke

    Interessant utfordring og mulighet du har..
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det blir ikke mindre crap å ha tidsfeil mellom elementene tror jeg. 0.1ms tidsfrist mellom høyre og venstre kanal forskyver lydbildet høyre-venstre hos meg. Tilsvarer 3.4cm avstandsforskjell.
    Har du mulighet til å forsinke/time signalet til hvert element på 0.xxx millisekundnivå?

    Skaff deg en lasermåler og kjør impulse plot i REW så ser du tid/avstand . Men diskant har en helt annen puls enn bass så det er ikke så lett å tolke

    Interessant utfordring og mulighet du har..
    Tror vi kanskje snakker litt forbi hverandre og er egentlig veldig enig. Høyt i frekvens utgjør 1ms ganske mye, men for området 100-200hz som jeg leker med ikke fult så mye skulle jeg tro. Delefrekvens mellom bass og resten er 120hz. Avstand til lyttepos. fra venstre/høyre for mellomtoner og diskant blir lik. Gjøres noe ulikt her så er et forskjøvet lydbilde ikke helt utenkelig en av konsekvensene. Tror jeg kan forsinke med stepp på ca 0,1ms.

    Impuls så lavt i frekvens er vel nærmest bare å gi opp? Ser om jeg ikke får lekt litt med lasermåleren. Det må vel være en grei indikasjon på at en treffer når bass og mellomtone summerer med +6db på delefrekvens.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Impuls måliing av bass ser ut som sirup hos meg og blir forurenset av de andre elementene også , laser bør funke ja
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Kopierte denne fra min egen tråd.

    Tok meg tid til noen målinger i dag siden jeg var litt nysgjerrig.
    Det er fortsatt en del uro i huset her, og utfor så de er vel fortsatt ikke helt valide, men gir en pekepinn på hva som er i vente etterhvert.
    Jeg sier meg fornøyd så langt.

    Bilde 1 er L/R
    Bilde 2 er venstre
    Bilde 3 er høyre
    Bilde 4 er vannfall samlet.

    Der er litt uro i responsen fra 900hz-2khz som jeg tilegner sofaen.
    Peak/dipp rundt 70-100hz på venstre ht. kommer fra pipeløpet rett bak ht.
    Som vi ser fra vannfallet er det forholdsvis rolig i sub-bass området tross ingen tiltak der. Dette tilegnes størrelsen på rommet med dens åpne løsninger.
     

    Vedlegg

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Med DSP vil headrom være nødvendig med det fleste program/hardware tror jeg, (ett unntak er Trinnov som gjør DSP med 64bit flyttall passer på at signalet ikke klippes ut digital/analogt...) . En begrensing er selcsagt at sluttforterker kan klippe om man legger på 12db og spiller høyt i tillegg. Generelt bør men IKKE buooste opp dipper da de ikke lar seg korrigere i sørlig grad uansett. Riktig metode er å ta ned peaker...

    Det bør ikke være noe problem å bruke headroom. jeg setter headrom i Roon til -6db siden jeg begrenser eq til +6 . Det er jo bare å justere opp volumet på forsterker tilsvarende
    Kan noen forklare meg hvorfor lyden "kollapser" helt når jeg slår på headroomfunksjonen i Roon?
    Den gode oppløsningen og luftigheten i lydbildet jeg har i utgangspunktet forsvinner helt ved å slå på headroom -3dB (eller annen verdi deromkring).

    80C9A5D8-8573-4171-85DA-D0A6478BBD6F.png


    Jeg kjører i utgangspunktet en enkel parametrisk EQ som vist her:

    63ED9F98-96B9-48D1-BEB0-E008D77E806E.png


    Selv om jeg tar ned de to frekvensene som ligger over 0dB, indikerer Roon klipping av signalet.
    Dette er tydeligvis et kjent problem pga upsampling ved DSP og løses vanligvis ved å aktivere headroomfunskjonen.

    Men, det låter da plutselig usedvanlig flatt og kjedelig selv om jeg kompenserer ved volumkontrollen.
    Hva er forklaringen på dette? Stjeler headroom noe fra resten av signalet i prosessen?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke helt hvordan headroom påvirkel andre ting men. Men det høres ofte tamt ut å ha helt rett frekvensgang , Jeg kompenserer med et løft i bassen økende fra 200hz og nedover. Så om du flater ut en ujevnhet i bassen topp og bunn trengs det kanskje kitt bassløft for å holde trøkket.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Min erfaring er at rett frekvensgang med noen få dB fall er kick ass bra. Bassløft ødelegger nedre mellomtone i mine ører. Da er det bedre å tilte mer... eller spille høyere. Fletcher-Munson våkner i bassen når man skrur til 13.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke helt hvordan headroom påvirkel andre ting men. Men det høres ofte tamt ut å ha helt rett frekvensgang , Jeg kompenserer med et løft i bassen økende fra 200hz og nedover. Så om du flater ut en ujevnhet i bassen topp og bunn trengs det kanskje kitt bassløft for å holde trøkket.
    Gav rimelig fort opp alt som liknet på flat frekvensgang og tar kun ned romnode på 63Hz i tillegg til litt løft rundt 115Hz og 37Hz. Det låter alt annet enn flatt for å si det sånn, inntil headroom-funksjonen skrus på

    Edit trykkleif
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Headroom senker jo alt, er du sikker på at du volumkompenserer nok samtidig
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Selv om jeg tar ned de to frekvensene som ligger over 0dB, indikerer Roon klipping av signalet.
    (...)

    Den gode oppløsningen og luftigheten i lydbildet jeg har i utgangspunktet forsvinner helt ved å slå på headroom -3dB (eller annen verdi deromkring).
    (...)

    Men, det låter da plutselig usedvanlig flatt og kjedelig selv om jeg kompenserer ved volumkontrollen.
    Det kan ikke være at du har vært litt heldig med klippingen, da, og at det klipper på en måte som fremhever diskanten? Da vil det jo høres ut som mindre «sprut» når du øker headroom.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Det kan ikke være at du har vært litt heldig med klippingen, da, og at det klipper på en måte som fremhever diskanten? Da vil det jo høres ut som mindre «sprut» når du øker headroom.
    Har vært inne på den tanken ja, at beleilig støy ved klipping oppleves som mer luft og detaljer ..
    Men, kommer fort på hvor j.. det låter når det klipper skikkelig, så dette er en litt tynn forklaring :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn