Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Min mening er at nivået mellom 100 og 200Hz påvirker og gir en følelse av utrolig sting i musikken.
    Om det er alene grunnen er vanskelig å si.
    Hadde det ikke vært for søkket fra 50-100 hadde jeg bare anset meg som ferdig, case closed, opp og avgjort. Det høres uansett bedre ut med det søkket, nesten ingen gd og 18" som blir med opp pga slakk deling.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Da kan jeg komme med en hyggelig tilleggsopplysning.
    For lenge siden ble jeg fortalt at området rundt 70Hz er det område som ødelegger minst om det skulle være litt manglende nivå. Kan faktisk oppleves veldig riktig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dessverre består den ikke "Doin It Right" testen, så jeg må nok adressere problemet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Har vært spesielt obs på dette 70Hz området når min nåværende løsning ble valgt.
    OB og vannfall som stuper rett ned i intet, ned til 50Hz, sammen med perfekt GD gjør at nivået kan opprettholdes uten og grumse resten
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har vært spesielt obs på dette 70Hz området når min nåværende løsning ble valgt.
    OB og vannfall som stuper rett ned i intet, ned til 50Hz, sammen med perfekt GD gjør at nivået kan opprettholdes uten og grumse resten
    Begynner å se et mønster nå Shy. Det at jeg bruker et 6db/oktav filter gjør at det fra 100-200 har rettet seg ut. Justerte fase og ble kvitt 50-100 problemet som jeg betalte med noe millisekunder av timing. Det låter fortsatt topp.

    Som du skjønner jobber jeg på et mer simpelt plan enn deg, men det er faktisk litt gøy. Siden boksen står på gulvet noen meter una får jeg gymnastikk også... 😁
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge det ikke er noen plutselige endringer i spectrogrammet så har vel absolutt timing helt der nede veldig lite betydning?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Begynner å se et mønster nå Shy. Det at jeg bruker et 6db/oktav filter gjør at det fra 100-200 har rettet seg ut. Justerte fase og ble kvitt 50-100 problemet som jeg betalte med noe millisekunder av timing. Det låter fortsatt topp.

    Som du skjønner jobber jeg på et mer simpelt plan enn deg, men det er faktisk litt gøy. Siden boksen står på gulvet noen meter una får jeg gymnastikk også... 😁
    Da hadde det vært interessant å se om 7' klarer seg i forhold til bassen
    En frekvens og forvrengningsmåling fra bunn til 500 Hz på rundt 95 Db? Det burde være langt innafor lineær slaglengde på alle elementene.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Da hadde det vært interessant å se om 7' klarer seg i forhold til bassen
    En frekvens og forvrengningsmåling fra bunn til 500 Hz på rundt 95 Db? Det burde være langt innafor lineær slaglengde på alle elementene.
    vreng.png
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Vil vel si det ser veldig bra ut på andre og tredje harmonisk Stusser bare på den grønne (N) Egentlig merkelig høy oppover i middbass og mellomtonen - du støvsugde ikke mens du målte? ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vil vel si det ser veldig bra ut på andre og tredje harmonisk Stusser bare på den grønne (N) Egentlig merkelig høy oppover i middbass og mellomtonen - du støvsugde ikke mens du målte? ;)
    Projektoren står rett over mikrofon. 😁

    Du vet jeg ratter manuelt og som jeg har vett til, overser kilder til unoter. Vet hva som er hva.

    Har aldri sett på vreng, har liksom aldri brydd meg. Har derfor 0 referanser.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kjørte en stepped en gang til nå i tomt hus uten støy. Samme resultat på noise.

    vreng.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vet ikke hva som er grunnen. Alt ser forresten glattet ut også.
    Fordi jeg kjører Stepped Sine. Den gjør en litt mer grundig analyse ved et gitt antall punkter over et gitt spekter. Kunne sikkert ha kjørt flere punkter, men da vil det ta lang tid, det gidder jeg ikke. Men har seff et sweep jeg kan legge ved under.

    vreng.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Klarer du deg med basser bare i front?
    Jepp! Og inntil videre holder jeg meg der. Etter at jeg fikk vekk drivankrene som var der før fikk jeg endelig frigjort noe av potensialet som ligger i disse kjipe smultringene. Geddes' filosofi er kastet på bålet, den slakke delingen later til å fungere og jeg er lykkelig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bra, nærmer deg en annen Tosk's filosofi
    Lar intet være uprøvd! :giggle:

    Nei, dette med surroundbass har jeg aldri vært helt komfortabel med. Det fungerer, men i et stereo oppsett blir det mange hensyn og kompromisser. Deler du over 50, blir du sittende å føle på at ting ikke er helt på stell. 30Hz var max her.

    Ser fortsatt ikke problemet med et horisontalt array forresten som denne Plageborg intetsigende pep om.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Tydelig at dette virker bra ja :)
    Er dette med fronter og suber sammen , eller kun suber ?
    Er det brukt mye EQ for å få dette så jevnt ?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tydelig at dette virker bra ja :)
    Er dette med fronter og suber sammen , eller kun suber ?
    Er det brukt mye EQ for å få dette så jevnt ?
    Ja, dette er responsen på systemet. Vet ikke hva som defineres som mye. Har vel to punkter hvor jeg har løfte 2-3db med lav Q, og tre punkter jeg har dratt 3-4db ned med høy q. Det morsomme med manuell justering er jo effektivisering, men trenger å bli litt kjent med nye forhold først.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Såpass ja.... dette er med fire i front, og kun det?
    Kunne du sendt et bilde av hvordan det står?
    Takker👊🏻

    Det meste jeg gjør står dokumentert i denne tråden. :giggle:

     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er det justert og EQ et globalt i front?
    Som en enhet?
    Ble det sånn at du opplevde lydbildet unaturlig med multisub/front-back
    Forsto ikke det første spm? Beklager! Til det siste: Nei, ikke når jeg tok forholdsregler. Men hadde lyst til å prøve med noe mer tradisjonelt som gir meg mer frihet med tanke på deling.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Forsto ikke det første spm? Beklager! Til det siste: Nei, ikke når jeg tok forholdsregler. Men hadde lyst til å prøve med noe mer tradisjonelt som gir meg mer frihet med tanke på deling.
    Sorry jeg var kanskje uklar.
    Er subbene justert som én enhet, eller individuelt?
    Med forholdsregler mener du lav deling kanskje?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sorry jeg var kanskje uklar.
    Er subbene justert egler mener du lav deling kanskje?
    De er justert som en. Prøvde første med fire kanaler, men det ble for mye styr. Foreløpig ihvertfall.
    Lav deling er et must ja, særlig når du får noe så stort der bak.

    Ok! takk.
    Ligger det i kortene at du vil prøve deg lenger opp i frekvens kanskje?
    Jeg tror ikke jeg orker å EQe noe over 200 og jeg har testet mange forskjellige dele konfigurasjoner 6db/oktav fungerer best, ihvertfall foreløpig. Har også lagret et en justering med 48db ved 110. Låt ikke like bra selv om kurven opp til 100 ser temmelig lik ut. Med et 6dB filter spiller de med opp til 400Hz. Jeg aktiverte lavpassen i forsterkerne slik at de ruller av ved 500...justerte ned fra 600 i stad. Jeg prøver ikke ta helt av med justeringer, men kommer sikkert til å tweake periodevis.

    Nå må bare snekkeren gidde å gjøre ferdig integreringen, slik at det blir en stue igjen. 😁
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Skjønner!
    Det gir i hvertfall mange muligheter det systemet ditt, og spennende at det er justert som en.
    Kan du prøve å beskrive hva du mener låt verre med deling på 110 med bratt filter?
    Sorry jeg maser men mannen har en plan her😇
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    For å bruke et blomsterord, bassen virker tyngre med den bratte delingen. Kan selvfølgelig være andre grunner til det, men med 6dB fikk det liksom mer snert. Nå er også Evidence delt hele veien med 6dB filter, så jeg føler at jeg holder meg til Dynaudios filosofi. 😂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn