Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    AVAA er dårlige greier, de har vel arbeidskapasitet på linje med en middels lat bergenser? I tillegg er de like dyr som kebab på Aker Brygge.
    Aker Brygge-kebaben kan jeg ikke gjøre noe med, men @erk skulle stressteste greiene for å se hva de var gode for… mulig han har noen tall på det etter hvert. :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det var AVAA vi testet....
    Jeg returnerte både AVAA og E-Trap og kjøpte heller 4x ASC Isothermic 20" TubeTraps som skal stables gulv til tak i hvert hjørne foran. E-Trap fikk jeg ikke noe orden på uansett hvor mye jeg forsøkte å fininnstille. Og når 12-tommeren som sitter der nesten ikke beveger seg selv om du spiller kjempehøyt forstår man jo enkelt at effekten er relativt moderat.
    AVAA derimot er jeg ikke fullt så sikker på foreløpig. Målemessig var det en forskjell omtrent som jeg hadde forventet med en passiv felle. Hadde jo håpet på mer må sies. Men før jeg returnerte hadde jeg en liten festaften hvor jeg ga på litt ekstra. Og da mener jeg ganske mye ekstra. Jeg har ikke forsøkt å måle effekten av AVAA over 100dB SPL men det hørtes tydelig om de sto på da må jeg si. Så for min del venter jeg nå i første omgang på ASC Tubetraps, og så vil 2xAVAA kanskje bli neste tiltak. Selv om jeg nok synes de blir litt dyre ift effekten.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbakemelding! Virker som gode gamle glava er vinner.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette måtte jeg flire såpass av at folk trodde jeg hadde klikket. "haha AUAU hahah AUUAUAU hahah"
    De som nettopp har operert for lyskebrokk og får latterkrampe kan fort havne på mentalsykehus :ROFLMAO:

    Synes ikke du det virket? Må ha vært amatører bak spakene!

    Klart det, men det finnes vel ikke folk med IQ over 62 som lar steinull/glava stå åpent i stuen? :geek:

    AVAA er dårlige greier, de har vel arbeidskapasitet på linje med en middels lat bergenser? I tillegg er de like dyr som kebab på Aker Brygge.
    Du må selvfølgelig pakke de inn i noe. Ser ut som Paroc du har der? Bare det att det får svulme ut så den ikke er komprimert gjør mye. Heller da ett lag med gladpack rundt og eller tynt stoff.
    Iq til folk legger jeg meg ikke opp i:=)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Takk for tilbakemelding! Virker som gode gamle glava er vinner.
    Tja det er i hvert fall MYE billigere! Ut fra mine målinger må glava stå omtrent 1m inn i rommet for å ha noe særlig effekt nedover. Så mer trykkbaserte/membran/tilsvarende passive feller tenker/håper jeg fortsatt kan gjøre en bedre jobb. For eksempel fra RPG eller ASC. Og som sagt, et LITE forbehold om den effekten jeg hørte (men ikke målte) på høyere lydtrykk med AVAA, den var faktisk ikke helt ubrukelig altså (*)

    (*) men du får ganske mye glava og flotte eikespiler for 2xAVAA = 54000 kr ;-)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ut fra denne er det vel ingen tvil om at frekvensresponsen er helt suveren totalt sett. Men hvis det er korrigerte sub bass og bass respons jeg ser på i grafen kombinert med summen i den grønne kurven tenker jeg vel at det er litt suboptimalt ved 40-50 Hz siden du har litt kansellering der, og det er jo dyrebare watt (faktisk omtrent dobbelt av det som trengs der, og med tilhørende økt forvrenging), og ofte med dårligere group delay også. Hvordan ser group delay kurven ut? Jeg mistenker et lite hopp ved 45hz men kan selvsagt ta feil ;-) Mulig det kan fikses med litt endret delay settings.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Men 1m dybde på Glava må man ikke glemme å regne inn kvm prisen på kåken da med mange leiligheter for ca. 50' pr kvm blir det da 200.tusen for en fire meters Glavavegg, da blir jo egentlig trykkbasert nesten gratis.. 😁😁😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hmm.. Det var ikke døden. 10-12000 for å dekke lytteområdet. Kanskje jeg må tegne litt.. :unsure:
    Du kan fort få det fint ihvertfall, jeg regnet på spiler fra Geitanger Bygg osv. det var jo billigere, men er mye styr, faen skal man få det rett, skjult skruene osv, eller lime, herremann det e jo VM i venting. Jeg gjør som rørleggeren sier når jeg klager min faktura nød: "Det er viktig å holde pengene i omløp" sier han. Ja ja
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ut fra denne er det vel ingen tvil om at frekvensresponsen er helt suveren totalt sett. Men hvis det er korrigerte sub bass og bass respons jeg ser på i grafen kombinert med summen i den grønne kurven tenker jeg vel at det er litt suboptimalt ved 40-50 Hz siden du har litt kansellering der, og det er jo dyrebare watt (faktisk omtrent dobbelt av det som trengs der, og med tilhørende økt forvrenging), og ofte med dårligere group delay også. Hvordan ser group delay kurven ut? Jeg mistenker et lite hopp ved 45hz men kan selvsagt ta feil ;-) Mulig det kan fikses med litt endret delay settings.
    Ingen kanselering i det området, tvert imot har jeg en topp ved 49Hz som er trukket ned med noen db grunnet rom. Ingen delay å sette inn. Høyttalere er ikke innom dsp. Ikke så mange bortkastede watt her føler jeg. Høyttalere delt ved 100Hz med 6dB/oktav passivt linjefilter. Subbene har ingen boost bare trukket ned der rommet tøyser. De har også et 6db filter satt ved 40Hz.

    Har ikke tatt vare på noen måledata fra den seansen, gjort like etter ommøblering, men skal snart tweake og vil vel huske å lagre da.


    Ble oppfordret til å vise vreng tidligere i tråden

    1614458305263.png
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ingen kanselering i det området,
    Greit for meg, men vanligvis vil jeg si at summen av amplitude for sub-bass og mellombass burde bli større enn enkeltbidragene og i den grafen ser det ikke slik ut mellom 40-50Hz. Ikke pga rom-kansellering, men utfasing mellom elementene. Men mulig grafen viser noe annet, for eksempel at den grønne kurven er romkorrigert i etterkant. Jeg antok at den grønne grafen er A+B.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Ingen kanselering i det området, tvert imot har jeg en topp ved 49Hz som er trukket ned med noen db grunnet rom. Ingen delay å sette inn. Høyttalere er ikke innom dsp. Ikke så mange bortkastede watt her føler jeg. Høyttalere delt ved 100Hz med 6dB/oktav passivt linjefilter. Subbene har ingen boost bare trukket ned der rommet tøyser. De har også et 6db filter satt ved 40Hz.

    Har ikke tatt vare på noen måledata fra den seansen, gjort like etter ommøblering, men skal snart tweake og vil vel huske å lagre da.


    Ble oppfordret til å vise vreng tidligere i tråden

    Vis vedlegget 700956
    Ikke farlig å ta en utfordring på vreng når det ser sånn ut :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke farlig å ta en utfordring på vreng når det ser sånn ut :)
    Du vet jeg ikke har greie på dette! 😁 Legger bare frem dokumentasjon som beordret! Denne gang sviktet jeg grunnet iver etter ommøblering og @erk har tydeligvis falkeblikk.

    Er jo temmelig fornøyd selv om halve skiten styres av en utdatert Behringer, i dag byttet jeg til og med til svarte skruer rundt elementene. Ønsker bare være en av gutta!🥺
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    ^ til sammenlikning her er "min" THD graf fra doble SVS PB16 Ultra subber i extended mode. Kun litt i overkant av 0,5% vreng ved 16.66 Hz ved 92dB output, og som det vises med de stiplede linjene er det meste under støygulvet . Men lavere i frekvens enn 16 er det absolutt ikke like mye moro som hos @MakkinTosken ;-)

    1614541015826.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    ^ til sammenlikning her er "min" THD graf fra doble SVS PB16 Ultra subber i extended mode. Kun litt i overkant av 0,5% vreng ved 16.66 Hz ved 92dB output, og som det vises med de stiplede linjene er det meste under støygulvet . Men lavere i frekvens enn 16 er det absolutt ikke like mye moro som hos @MakkinTosken ;-)

    Vis vedlegget 701221
    Trøste deg med at min M5 F90 ikke går over 7000rpm. 😁
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    ^ Spinnvilt! :eek:
    PS: beveger elementene seg i det hele tatt ved 90dB??? :D
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    De får ta regnestykke de som vil. Målte litt ved 20 hz og 126 db i lytteposisjonen. Da var det ca +/- 5 mm vandring på elementene

    Edit: Ved 90 db blir det vel rundt +/- 0,08 mm eller +/- 6mm på to 6,5"
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tester en svs pc13 ultra med blåst amp (bruker Xtz sub amp 1) sammen med Divine 100.49, kan jeg bruke denne for å bli kvitt noen kjipe dipper i bassen? Har satt den ved siden/bak venstre høyttaler nå, tuninga er litt så som så ....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    De får ta regnestykke de som vil. Målte litt ved 20 hz og 126 db i lytteposisjonen. Da var det ca +/- 5 mm vandring på elementene

    Edit: Ved 90 db blir det vel rundt +/- 0,08 mm eller +/- 6mm på to 6,5"
    hæ..hÆÆ ...HHÆÆÆ ..HÆÆÆ ...Hæ?? HÆ!!
     

    Kristian_TT

    Fersking
    Ble medlem
    09.03.2008
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Børstet støvet av Umik og REW etter at ny LCR kom på plass i kinoen. Noen innspill til målingene? Vannfallet har kanskje litt mye rot? Fronter + subber uten smoothing.

    2.jpg
    1.jpg
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Halleluja, knotet 1 time med REW for jeg hadde glemt å legge 48V phantom power på mikrofonen.......
    Klassisk REW ræl er det ikke...
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    En målesjekk idag.
    Har vent meg til litt mer enegi i toppen, ellers blir det for ullent med Toole kurven, ørene er gamle og ruller av
    1617451175575.png
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    771
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Jeg måler litt i stuen ettersom jeg vurderer å flytte anlegget for å få et større rom (6,8 x 4,2 spiller på tvers).
    Forsøker å forstå REW og lurer på om det er rett konklusjon at det er mye jobb å gjøre på demping om dette skal bli bra.
    Bassen må nok ordnes med DSP så fokuset mitt er resten av frekvensområdet.

    Skjermbilde 2021-04-06 kl. 14.24.17.png


    Skjermbilde 2021-04-06 kl. 14.29.17.png
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det vannfallet der er ikke iorden.. Måleutstyret ditt må ha gjort noe rart...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Litt mye etterslep i bassen her ja.
    Du må jo først få dempet den toppen fra 30-60 hz.
    Bør vell inn en kraftig felle for å få ned etterslepet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Rareste topp jeg har sett og ganske sikker på at noe er galt med det vannfallet/målingen
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Selv med tydelige forbedringer i frekvens responsen samt en stor bedring i etterklang på den romnoden du har på rundt 50Hz, så er etterklangstiden ellers veldig variabel fortsatt med Dirac, store peaker og dipper i etterklangstiden avhengig av frekvens høres bedre og er mer ødeleggende for lyden enn frekvensekurven
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    771
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Selv med tydelige forbedringer i frekvens responsen samt en stor bedring i etterklang på den romnoden du har på rundt 50Hz, så er etterklangstiden ellers veldig variabel fortsatt med Dirac, store peaker og dipper i etterklangstiden avhengig av frekvens høres bedre og er mer ødeleggende for lyden enn frekvensekurven
    Målingen jeg har her er fra TV anlegget i stuen og jeg vurderer om det er praktisk å gjøre dempning i stuen slik at jeg kan flytte hovedanlegget for å få det i et større rom.
    Ja og så sett t= 500ms, der som det står 60-120-180-240-300
    Hva mener du nå?
    Jeg finner ikke valget noe sted. Er det i impulse grafen fremdeles?

    Skjermbilde 2021-04-07 kl. 14.39.06.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn