Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, er egentlig det når det kommer til den nye diskanten. Kan sitte andre steder i rommet uten å irriterer meg nevneverdig
    Det eneste viktige! (y)

    Nå som du er i mål, har du vurdert nye utfordringer? Kan det være interessant å løsrive seg fra datastyring feks, eller er det umulig slik anlegget er satt opp?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Det eneste viktige! (y)

    Nå som du er i mål, har du vurdert nye utfordringer? Kan det være interessant å løsrive seg fra datastyring feks, eller er det umulig slik anlegget er satt opp?
    Ser ikke noen spesielle fremtidsplaner akkurat nå, men skulle det plutselig regne store penger over Tangenveien 5 kunne det jo hende det satte hjernen i spinn.

    Er redd det blir dobbeltuff fra deg da. Både horn og datastyring
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ser ikke noen spesielle fremtidsplaner akkurat nå, men skulle det plutselig regne store penger over Tangenveien 5 kunne det jo hende det satte hjernen i spinn.

    Er redd det blir dobbeltuff fra deg da. Både horn og datastyring
    Ææh! Folk får jo surre med det de synes gir dem noe.

    Jeg har jo halve foten i datagreiene, men vet ikke helt hvordan jeg skal komme ut av det igjen. Jævli lat. Må tenke på det noen år til.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Gjorde måling idag, etter at jeg syns lydbilde har endret seg noe i mellombassen, legger ved en måling gjort i høst og en gjort idag. Ser ut til at jeg har noen skikkelige dips ved 135hz og 180hz, samt peaker rundt 230hz og 300hz. Hadde disse tidligere også, men ser ut som både dipsene og peakene har økt. LItt usikker på årsaken til dette. Har på veggene hengt opp noen nye akustikkplater - men reagerte ikke på dette da, syns egentlig lyden ble bedre når jeg hengte de opp. Elektronikken har jeg flyttet til bak sofa, men kan ikke skjønne at det skal ha noe å si. Kablene til subbene har blitt lenger, resterende signalkabler har blitt tilsvarende kortere.

    Noen tips? Prøvde å vinkle høyttalerne litt mer, uten den voldsomme forskjellen.

    Grønn graf er fra idag.

    123'.jpg


    Legger ved bilde av sub-instillingene også. Har to stk.

    124.PNG


    125.PNG


    Hornsubbene mine har ikke mye å gi over 100hz.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Sikker på at mikrofonen står på akkurat samme sted på grønn og oransje måling?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Kanskje ikke på millimeteren nei, kan være minimal forskjellig vinkling også - men i utgangspunktet står den med den medfølgende stativet på ryggen av sofaen.

    Kan såklart være så enkelt at plasseringen utgjør de målbare forskjellene. Men syns jo også at jeg hører forskjell da :)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    I noen tilfeller kan 10 cm utgjøre 20 dB forskjell i bassen :)

    Akustikkplantene er ikke årsaken med mindre de er bassfeller. Har du ny sofa eller noe sånt?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, må nesten være plasseringen av mikrofonen som gjør det. Eller rett og slett at sofaen har flyttet seg minimalt fremover. Akustikkplatene skal ikke gå så langt ned nei :)

    Spørs om jeg får tenke ut en plan på hvordan jeg kan få til mer demping bak lerretet, for å kunne stramme opp litt. Veldig usikker på hvordan jeg skal få til det rent praktisk.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gjorde måling idag, etter at jeg syns lydbilde har endret seg noe i mellombassen, legger ved en måling gjort i høst og en gjort idag. Ser ut til at jeg har noen skikkelige dips ved 135hz og 180hz, samt peaker rundt 230hz og 300hz. Hadde disse tidligere også, men ser ut som både dipsene og peakene har økt. LItt usikker på årsaken til dette. Har på veggene hengt opp noen nye akustikkplater - men reagerte ikke på dette da, syns egentlig lyden ble bedre når jeg hengte de opp. Elektronikken har jeg flyttet til bak sofa, men kan ikke skjønne at det skal ha noe å si. Kablene til subbene har blitt lenger, resterende signalkabler har blitt tilsvarende kortere.

    Noen tips? Prøvde å vinkle høyttalerne litt mer, uten den voldsomme forskjellen.

    Grønn graf er fra idag.

    Vis vedlegget 718963

    Legger ved bilde av sub-instillingene også. Har to stk.

    Vis vedlegget 718964

    Vis vedlegget 718965

    Hornsubbene mine har ikke mye å gi over 100hz.
    Ta måling bare fra 20 til ca 500 hz.
    Er jo i bassen problemene ligger. Mye lettere å se.
    Har jo ett voldsomt dropp på 30-60 hz
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det skal jeg gjøre ikveld 👍 hvis det mulig å gjøre noe med det uten omfattende dempetiltak hadde det vært gøy.

    Leker med tanken på nye/flere subber på sikt som kanskje kan jevne ut i bunnen. Får dessverre kun til plassering av subber forran.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Snickers-is Her er sammenligning av ingen all-pass vs 2x all-pass vs 1x allpass.

    all-pass2.jpg

    all-pass2 phase.jpg


    Hvordan bør fremgangsmåten være her? Utgangspunktet her har vært at begge høyttalere har blitt EQ'et separat før Allpass-filter på ene høyttaler.
    Hører tydelig skift av lydbildet når jeg sitter foran den høyttaleren som får allpass på seg, men hører ikke det i sweetspot. Da er det bare bedre bass.
    Men jeg er svak for pene grafer og faseskiftet plager meg :(
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det skal jeg gjøre ikveld 👍 hvis det mulig å gjøre noe med det uten omfattende dempetiltak hadde det vært gøy.

    Leker med tanken på nye/flere subber på sikt som kanskje kan jevne ut i bunnen. Får dessverre kun til plassering av subber forran.
    Mye kan gjøres med mange ja😁
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Her er en måling av subene alene (grønn), og subene sammen med høyttalerne (rød).

    Tar gjerne imot innspill på hva jeg kan gjøre med minidsp-en jeg har, før jeg raner en bank og fyller rommet bak lerretet med subber :)

    Har da innstillinger som lagt ut ett par poster lenger opp her.

    subba.jpg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Den dipen mellom 30 og 45 er litt kjip… har du mulighet til å flytte subene? Det kan også tenkes at litt forsinkelse på frontene kan hjelpe.

    Det er en liten sjans for at du kan EQ-e den dipen, men den er liten. Kan du legge ut GD-grafen, gjerne med "minimum phase"? hvis det er flatt omkring der kan du prøve å legge til noen dB der. Men sannsynligvis er det en kansellering. Da kan det hjelpe å forsinke frontene, flytte subene, legge til en sub eller to og/eller dempe.

    Du kan også zip-e mdat-fila og laste den opp her :)
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Antonsen, er det betydelig avstand fra sweetspot til henholdsvis ht og sub?
    Om så, må du legge inn denne avstanden i delay innstillinger på minidsp.

    Nå vet jeg ikke hvordan bassrespons ser ut uten noe EQ, men syntes det virker litt snodig at du har trukket ned 6 dB bredt ved 31 hz når du har denne kraftige dipen ved 40 hz.

    Null ut alle EQ innstillinger, sett inn riktig delay, og mål hele systemet på nytt.
    ...så kan du begynne med forsiktige EQ innstillinger.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg legger ut mdat fila :) Takker for all hjelpen. Kan flytte subbene noe, men ikke allverdens mye - de er fysisk fryktelig store. Nå står de i hvert sitt hjørne forran, med hornmunningen pekende mot hverandre. Kan flytte de 30 -40 cm nærmere lytte posisjon, og noe nærmere hverandre.

    Avstand mellom ht og lytte posisjon er mer eller mindre lik. avstand mellom sub og ht er ca 1 meter.

    Jeg skal prøve å fjerne EQ og ta nye målinger.
     

    Vedlegg

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Skrudde av eq, i rødt.

    Hvorfor jeg hadde -6db ved 31 hz aner jeg ikke :)

    Men har nå fått en dip va 70hz.

    dele.jpg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Mye bedre med en gang det der.

    Er den grønne sub og fronter, dvs alle fire høyttalerne?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmmm, den røde kurven der uten eq kan bli spennede når den er justert... 👍
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Både den røde og grønne er med subber og fronter.
    Den grønne er før jeg skrudde av EQ. for å illustrere forskjellen :)

    Noen tips til hva jeg kan gjøre med den rundt 70 hz?

    Skal jeg eventuelt ta en måling bare med subbene uten EQ?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ville ikke brydd meg så mye om dipen omkring 70 siden den er så smal, men den er jo muligens et resultat av kansellering mellom sub og fronter. Har du sjans til å måle fronter og suber for seg?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Skjønner ingenting, nå er dippen rundt 40hz tilbake. Trippelt sjekket minidsp, EQ står ikke på.

    rød er sub+ht
    grønn er bare sub
    blå er bare frontht.

    målingeruteneq.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ville nok prøvd som Makkintoskens forslag her.
    Håper du har litt headroom på gain.

    Jeg vet ikke hvordan man skal angripe problemdiper da jeg sjelden har slike utfordringer selv.
    Det beste er vel å plassere seg, eller plassere bassen vekk fra problemene.

    Jeg har liten erfaring med miniDSP og rew, men dette klarer du å fikse med veiledning fra kloke hoder her.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ser veldig ut som en kansellering rundt 40 Hz der. Er rommet f.eks. 2,5 eller 5 m langt?

    Utover kanselleringen er det jo bare å dra ned en dB eller to på 25 og kanskje 70, så er du der.

    MEN: Nå har du jo fått veldig forskjellige målinger uten å ha endret innstillinger. Kan det hende at mikken ikke har stått på samme sted under alle målingene? Jeg kan også tenke meg at det kan være lurt å ta en del forskjellige målinger rundt lytteposisjon – litt til høyre, til venstre, over, over til høyre, over til venstre – 5-10 ulike. Da kan du få et slags bilde av hvordan det er omkring lytteposisjon og litt mer info om hvordan resonansene i rommet foregår. Eller så kan du prøve en "moving mic method".

    Har du forresten high-pass på frontene?
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Målene på rommet er i underkant 7 meter langt, og 4,2m bredt. Framkant av Høyttalerne er ca 1,7m fra bakvegg.

    Skal prøve å dra ned litt, noe formening om hva Q verdien burde stå på? Relativt høyt?

    Må få tatt endel målinger imorgen. Men skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å gjenskape den relativt greie røde målingen jeg hadde i stad. Mikrofonen står der hvor hodet er plassert på sofaryggen, eneste som kan ha forandret seg noe er vinklen på mikrofon, har prøvd flere målinger nå for å gjenskape målingen fra i stad, uten hell. Forstår det ikke :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er micen god nok?
    Er micen gammel?
    Kan den være defekt?

    Har den en kalibreringsfil som gjelder kun for denne?
    ...som igjen må legges inn rew.

    Det er viktig at målinger er presise og til å stole på, ellers famler man i blinde.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Skal prøve å dra ned litt, noe formening om hva Q verdien burde stå på? Relativt høyt?
    Når du skal dra ned, start alltid på høyest Q, prøv deg litt forsiktig frem. Ofte kan også bare noen få Hz finjustering gjøre underverker. Særlig nede under 30Hz. Skal man EQe manuelt er det viktig å være systematisk. Ikke prøve å løse for mange problemer om gangen.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Kan det ha vært ei dør som har vært åpen eller noe sånt?

    Hvor sitter du i rommet, sånn ca? Ligner dette?
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Skjermbilde 2021-05-02 kl. 21.07.33.png


    I så fall kan det hjelpe å flytte lytteposisjonen ca. en meter frem.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Skjønner ingenting, nå er dippen rundt 40hz tilbake. Trippelt sjekket minidsp, EQ står ikke på.

    rød er sub+ht
    grønn er bare sub
    blå er bare frontht.

    Vis vedlegget 719125
    Ser ganske tydelig her at sub+ht kansellerer hverandre alt for mye ved 40Hz men adderer fint fra 50-70Hz. Da må nok beste løsning å ha en brattere avrulling av frontene. Jeg spør som @hestepare: Ha du highpass på frontene? Og generelt hva slags xo filtre bruker du i MiniDSP? Ser ganske slake ut?
    Plassering av subbene kan selvsagt også hjelpe men jeg skjønte at det ikke var så lett...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Og så må jeg bare gjenta til alle som bruker REW: Vær HELT sikker på at du ikke ved en feiltakelse bruker mikrofonen i PC'n!
    Det har skjedd så mange ganger for de fleste at det nesten er litt komisk ;-)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, dobbeltsjekker at den sier unimik og at kalibreringsfila ligger inne. Mic-en er ca 4-5 år gammel, men som dere forstår lite brukt :)

    Har ingen filter eller dsp frontene.

    Har LR 24 og 80hz deling i MiniDsp.

    Harepus - sitter ca 2m fra bakvegg. - Kan prøve å måle litt lengere frem.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du sitter 2 m fra bakvegg er det nok som @erk sier at det er noe kansellering mellom høyttalerne.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hvis du sitter 2 m fra bakvegg er det nok som @erk sier at det er noe kansellering mellom høyttalerne.
    Så vidt jeg kan se, og fordi @Antonsen ikke har highpass på frontene, er at mye av problemet ved 40Hz skyldes kansellering mellom høyttaler og sub. Hvis man absolutt ikke ønsker hipass på frontene (som helt opplagt ville vært en fordel her, det er bare å se på den røde kurven som er lavere enn med subben alene) kan man alltids prøve litt annen delay på subbene men siden det adderer så bra mellom 50-70Hz er det ikke så enkelt... For øvrig er dippen en kansellering i bredderetningen (4.2m) så vidt jeg kan forstå men min erfaring er at det er komplett umulig å regne seg fram til optimal plassering selv om teorien er grei nok (dette etter år med rulling av subber på hjul)... Men kanskje flytte subbene litt nærmere sidevegg kan gjøre susen?
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Subbene står helt i hjørnene, slik at det kan kun flyttes nærmere hverandre eller ca en halvmeter nærmere hovedht.

    Subbene spiller med hornmunningen mot hverandre.

    MEN; tok en måling nå med mikrofon ca en meter forran ørehøyde. Dette ble noe annet. Grønngraf er 1m nærmere HT og rød graf er på sofa.

    nyplassering.jpg


    Usikker på om jeg ønsker å flytte sofa en meter frem da.... hehe, surroundoppsettet er helt på bærtur etter plasseringen av sofaen allerede. Men er musikk i to kanaler som er det viktigste for meg.

    Jeg tar kvelden nå straks, men skal eksperimentere mer imorgen. Tydelig at enten jeg eller sub bør flytte seg.

    Tok for gøy en måling en meter bak sofa (dette blir kanskje litt feil da jeg ikke fjernet sofa, men dette også ser vel egentlig bedre ut en der jeg sitter nå.). Denne plasseringen får jeg ikke til uten å bytte ut sofa med noen stoler. Med tanke på resten av rommet og film er dette bedre plassering enn lengere frem.

    Grønn er en meter forran sofa, rød er en meter bak.

    baksofa.jpg



    Takker for alle tips og råd så langt :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Subbene står helt i hjørnene, slik at det kan kun flyttes nærmere hverandre eller ca en halvmeter nærmere hovedht.

    Subbene spiller med hornmunningen mot hverandre.

    MEN; tok en måling nå med mikrofon ca en meter forran ørehøyde. Dette ble noe annet. Grønngraf er 1m nærmere HT og rød graf er på sofa.

    Vis vedlegget 719153

    Usikker på om jeg ønsker å flytte sofa en meter frem da.... hehe, surroundoppsettet er helt på bærtur etter plasseringen av sofaen allerede. Men er musikk i to kanaler som er det viktigste for meg.

    Jeg tar kvelden nå straks, men skal eksperimentere mer imorgen. Tydelig at enten jeg eller sub bør flytte seg.

    Tok for gøy en måling en meter bak sofa (dette blir kanskje litt feil da jeg ikke fjernet sofa, men dette også ser vel egentlig bedre ut en der jeg sitter nå.). Denne plasseringen får jeg ikke til uten å bytte ut sofa med noen stoler. Med tanke på resten av rommet og film er dette bedre plassering enn lengere frem.

    Grønn er en meter forran sofa, rød er en meter bak.

    Vis vedlegget 719155


    Takker for alle tips og råd så langt :)
    En ting er i hvert fall sikkert, og det er å sørge for at fase mellom sub og hovedhøyttaler er noenlunde OK ved å justere delay. Og helst highpass på frontene selv om jeg har lykkes bra uten med mine Westminsters+subs etter mye fikling. Så det er absolutt mulig men mye mer krevende enn med en hipass på frontene. Men før man kommer så langt så er det eksperimentering med plassering som er tingen og har jeg ofte brukt laaaang tid på før jeg i det hele tatt rører noen PEQ'er... Og så snart jeg fikler med PEQ så endrer det fasen så da er vi på'n igjen ift integrasjon sub+main :) For øvrig ble jeg positivt overrasket av å plassere mine subber på kinoen med elementene pekende utover og kun 10cm fra sidevegg og nesten i hjørnet. Da ble jeg kvitt en lei kansellering ved rundt 30Hz som hadde plaget med i evigheter! Kan bare anbefale en tur til Biltema og deres flotte "scooter" plattformer med låsbare hjul. Perfekt for å rulle store subber hit og dit (y)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn