Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Skal teste litt med subbene imorgen:) veier rundt 100 kg så har montert hjul på de. Men de ser ikke ut i måneskinn, så de blir stående bak lerretet, hehe.

    Blir spennende å teste videre. Alternativt flytter jeg meg en meter frem.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Enig med det erk nevner.
    Om du ikke kjører high pass på frontene, så gjør det...snarest. ;)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    @Snickers-is Her er sammenligning av ingen all-pass vs 2x all-pass vs 1x allpass.

    Vis vedlegget 719021
    Vis vedlegget 719022

    Hvordan bør fremgangsmåten være her? Utgangspunktet her har vært at begge høyttalere har blitt EQ'et separat før Allpass-filter på ene høyttaler.
    Hører tydelig skift av lydbildet når jeg sitter foran den høyttaleren som får allpass på seg, men hører ikke det i sweetspot. Da er det bare bedre bass.
    Men jeg er svak for pene grafer og faseskiftet plager meg :(
    Æ villa brukt sprengstoff!

    Evt psykolog?

    For hvis dette funker som fy der det skal funke så er det vel ikke så dumt?
     

    fudun

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2021
    Innlegg
    27
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    1620000176381.png

    Her er kveldens måling fra meg.

    Før jeg forteller noe mer om hva slags oppsett dette er - prøv gjerne å gjette :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kan det være Sigberg Audio SBS .1 ?
    Prototype?

    ...med sub.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Æ villa brukt sprengstoff!

    Evt psykolog?

    For hvis dette funker som fy der det skal funke så er det vel ikke så dumt?
    Nja, får prøve litt. Jeg pleier som regel å måle meg frem til et par alternativer én dag, lytte til de forskjellige alternativene de neste dagene før jeg gir opp alt sammen og begynner på nytt igjen :LOL:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det høres ut som en velkjent plan, stappfull av herlige nevroser.

    @fudun Det kan jo være omtrent hva som helst som ruller av på 30-tallet. Siden du har drøyt 100ms etterklang eller mer på ca -30dB hele veien vil de fleste høyttalere alene falle innenfor og det vil dermed handle 99,9% om rommet.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Skal teste litt med subbene imorgen:) veier rundt 100 kg så har montert hjul på de. Men de ser ikke ut i måneskinn, så de blir stående bak lerretet, hehe.

    Blir spennende å teste videre. Alternativt flytter jeg meg en meter frem.
    Har du målt noe midt i mellom? Ville passe fint hvis du fant kompromiss mellom nåværende posisjon og en meter frem mtp frekvensresponsen.

    Når du har landet på at plassering av lytteposisjon og subber ikke tar deg videre er neste vurdering en sub til, hvis du ikke er fornøyd. Har du mulighet til å plassere sub fritt i høyde og bredde bak lerretet? Jeg brukte en liten stuesubb til å teste plasseringer med. Plassering i høyden må ikke glemmes. Målet er å finne en plassering som gir peak der de andre har dipp. Med frie muligheter vil jeg påstå at tre subber nøye plassert gir stor sannsynlighet for jevn frekvensrespons.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg tenkte jeg skulle måle flere posisjoner ikveld, før jeg begynner å flytte litt på subbene :)

    Har mulighet til å plassere kanskje en sub til av samme størrelse, men disse er ikke lette å stable i høyden - legger ved ett bilde av en av subbene med meg ved siden av for å illustrere størrelsen :)

    Beste hadde kanskje vært en sub ekstra i midten, men der må nødvendigvis senter ht stå.

    Leker med tanken på kjøpesubber, men er jo morro og ikke minst langt billigere med disse kassene.

    sub.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte jeg skulle måle flere posisjoner ikveld, før jeg begynner å flytte litt på subbene :)

    Har mulighet til å plassere kanskje en sub til av samme størrelse, men disse er ikke lette å stable i høyden - legger ved ett bilde av en av subbene med meg ved siden av for å illustrere størrelsen :)

    Beste hadde kanskje vært en sub ekstra i midten, men der må nødvendigvis senter ht stå.

    Leker med tanken på kjøpesubber, men er jo morro og ikke minst langt billigere med disse kassene.

    Vis vedlegget 719243
    Enten er du veldig liten og kassene ikke så store.
    Eller er du stor og kassene enda større:=)
    Men jeg ser jo litt av problemet ditt nå.
    Eneste utvei da er jo å lage mange lukkede kasser for å få elementer helt til taket. Mye av problemene vil mest sannsynlig forsvinne, eller bli langt mindre.
    Er dette med å få en jevnere trykkbølge igjennom rommet. 240 takhøyde?
    Kan jo få inn 4stk 18" pr side.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, både jeg og kassene er store :)
    240 takhøyde ja.

    Jeg får teste litt med det har før det eventuelt blir prosjektering av noe nytt. Dette er jo tapped horn, så er særdeles lettdrevne og billige i drift sånn sett. Spiller på 2x75w. Tipper 8 x 18" trenger mer guffe for å synge :)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hehe, dette var noen voksne karer 😄

    Kan du teste plassering inntil senterhøyttaler? Mulig å være heldig med frekvensresponsen der.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, både jeg og kassene er store :)
    240 takhøyde ja.

    Jeg får teste litt med det har før det eventuelt blir prosjektering av noe nytt. Dette er jo tapped horn, så er særdeles lettdrevne og billige i drift sånn sett. Spiller på 2x75w. Tipper 8 x 18" trenger mer guffe for å synge :)
    Kommer jo an på hva du velger av elementer det.
    Husk følsomheter øker med ca 3 db pr dobling av elementer.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg fått testet litt. Prøvde alle tenkelige plasseringer og retninger på subbene, jeg fikk det til å måle best der hvor de stod. Har nå flyttet sofa ca en meter lenger frem. Grønn måling. Skal prøve å spille litt musikk men dette føles altfor nærme med tanke på bilde, tror nok ikke jeg kan ha det sånn.

    Prøvde å sette måle mikrofon ett godt stykke bak opprinnelig plassering av sofa, er vel kanskje ikke så dårlig i utgangspunkt dette heller - hva tror dere? (rød graf).

    Sofaen min er for bred til å stå så langt bak, men det er jo bare å kikke etter noen gode lyttestoler eller lignende i steden. Jeg føler at jeg ikke kan sitte så nærme som jeg gjør nå mtp film og sport.

    Begge målinger er uten EQ.

    mandafg.jpg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Synes egentlig den røde så verre ut den den opprinnelige. Dipen går jo nå fra 35 Hz og helt til 75.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes egentlig at toppen ved 26 er issuet. Den kan enkelt håndteres og etterpå kan en legge inn en lavpass shelving et sted ved 70.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, det var kanskje det jeg håpet på - at jeg kan dra ned den ved 26 hz med EQ, og der med jevne det litt ut.

    Sitter i grønnposisjon og spiller nå, syns da dette låter bedre enn igår. Fortsatt ikke en flat kurve for å si det slik, men det er vel ikke veldig realistisk å få til heller. :)

    Det mest praktiske er å sitte ved rød posisjon.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg foretrekker å trekke ned punkter og løfte områder. Vet jo ikke hva som funker hos deg, kjenner kun min egen stue. Men jeg har en topp ved 25 og 50. Napper jeg litt i dem er halve jobben gjort.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Da har jeg fått testet litt. Prøvde alle tenkelige plasseringer og retninger på subbene, jeg fikk det til å måle best der hvor de stod. Har nå flyttet sofa ca en meter lenger frem. Grønn måling. Skal prøve å spille litt musikk men dette føles altfor nærme med tanke på bilde, tror nok ikke jeg kan ha det sånn.

    Prøvde å sette måle mikrofon ett godt stykke bak opprinnelig plassering av sofa, er vel kanskje ikke så dårlig i utgangspunkt dette heller - hva tror dere? (rød graf).

    Sofaen min er for bred til å stå så langt bak, men det er jo bare å kikke etter noen gode lyttestoler eller lignende i steden. Jeg føler at jeg ikke kan sitte så nærme som jeg gjør nå mtp film og sport.

    Begge målinger er uten EQ.

    Vis vedlegget 719331
    For å få best mulig oversikt over hva som skjer inkludert fase:
    Kan du måle hver sub og høyttaler separat hvor du skrur på timing reference på høyttalerne?
    Dvs, siden sub og høyttaler overlapper i samme frekvensområde uten highpass på høyttalerne hadde jeg forsøkt noe slik:

    1620065232259.png


    Her er "x" høyttaler eller sub som skal få et sweep fra 15-200Hz, mens "T" er høyttaler som skal sende timing reference. Dvs 4 separate målinger fra din nye lytteposisjon (med timing reference kan hver enkelt måling summeres/kombineres og justeres i forhold til både delay og nivå og se hva som skjer i totalen).
    For at dette skal funke slik at man kan se på hvordan hver enkelt del summerer inkl/fase må du måle i lytteposisjon og med dønn samme avstand fra Venstre og Høyre høyttaler slik at timing reference er lik for alle 4 målingene. Hvis du gidder det og sender rew-fila kan vi ganske sikkert se om det finnes noen forbedringspunkter mtp timing osv :)

    PS: ... og hvis du fortsatt vurderer flere alternative lytteposisjoner må du gjenta disse 4 målingene for hver posisjon... (mange variable her;-)
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hei - takker for godt forslag og hjelp. Dette skal jeg prøve. Rekker ikke mer i dag, men skal prøve å få gjort det imorgen.

    Lekte meg litt med EQ med mikrofon langt bak sofa, men aner ikke hva jeg driver med så dette blir bare bingo :)

    Skal prøve å gjøre målingene slik som du foreslår i begge posisjoner imorgen.

    baksofaeq.jpg
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hei - takker for godt forslag og hjelp. Dette skal jeg prøve. Rekker ikke mer i dag, men skal prøve å få gjort det imorgen.

    Lekte meg litt med EQ med mikrofon langt bak sofa, men aner ikke hva jeg driver med så dette blir bare bingo :)

    Skal prøve å gjøre målingene slik som du foreslår i begge posisjoner imorgen.

    Vis vedlegget 719353
    Topp! Ja det jeg foreslår er viktig for å redusere utfasing mellom høyttalerne og subber mest mulig, FØR du begynner med noe PEQing :cool:
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er aktuelt å hive ut sofaen og sette inn stol(er), så kan du jo ha to forskjellige presets på dsp'en.

    Sitteposisjon lenger fremme for musikk, altså dra frem en stol. Preset 1.
    Sitteposisjon lenger bak for film. Preset 2.

    Grønn graf: EQ ved 27 Hz, minus gain. Ang Q må du prøve deg frem. 0,5 Q er det laveste du får, og da justerer du bredt, høyere Q gir smalere justert område.
    EQ ved 50 Hz, minus gain, Q?
    EQ ved 80 Hz, minus gain, Q?
    Så må du antakelig justere opp nivået under 50 HZ med Low Shelf, pluss gain. Regner med du har noe gain å gå på siden du har horn?

    Rød graf: EQ ved 27 Hz, minus gain, Q? + Low Shelf med pluss gain ved 80 Hz.

    Så vil du merke at alle justeringer forandrer frekvensresponsen lenger unna også + fase, så det blir prøving og feiling.

    Ville også tatt enkeltmålinger som blir foreslått, og høypass til hovedht.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hvis det er aktuelt å hive ut sofaen og sette inn stol(er), så kan du jo ha to forskjellige presets på dsp'en.

    Sitteposisjon lenger fremme for musikk, altså dra frem en stol. Preset 1.
    Sitteposisjon lenger bak for film. Preset 2.

    Grønn graf: EQ ved 27 Hz, minus gain. Ang Q må du prøve deg frem. 0,5 Q er det laveste du får, og da justerer du bredt, høyere Q gir smalere justert område.
    EQ ved 50 Hz, minus gain, Q?
    EQ ved 80 Hz, minus gain, Q?
    Så må du antakelig justere opp nivået under 50 HZ med Low Shelf, pluss gain. Regner med du har noe gain å gå på siden du har horn?

    Rød graf: EQ ved 27 Hz, minus gain, Q? + Low Shelf med pluss gain ved 80 Hz.

    Så vil du merke at alle justeringer forandrer frekvensresponsen lenger unna også + fase, så det blir prøving og feiling.

    Ville også tatt enkeltmålinger som blir foreslått, og høypass til hovedht.

    Ja dette er en god ide med to preseter. Jeg har hvertfall funnet ut at posisjon fremme er håpløs på film - prøvde å se litt på fotball men dette forårsaker bare whiplash ;)

    Jeg kommer nå til å prøve å ta av det ene setet på sofaen, og sette denne i den bakre posisjonen og prøve å få til flere enkeltmålinger her.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Topp! Ja det jeg foreslår er viktig for å redusere utfasing mellom høyttalerne og subber mest mulig, FØR du begynner med noe PEQing :cool:

    Skjønner jeg det riktig hvis jeg setter opp REW slik hvis jeg ønsker å måle Høyre HT (muter da suben), samt at jeg bruker venstre HT som referanse? Linje tre i excel arket ditt?

    Skal finne frem lasermåler og kaffe imorgen. Er gøy, selv om det er frustrerende ;)


    utklipp.PNG


    Takker for all hjelp.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo om å gjøre å finne det stedet du har minst søkk i målingene.
    Topper er lett å ha med å gjøre, de trekkes jo bare ned.
    kanseleringer og søkk er et langt større problem.
     

    fudun

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2021
    Innlegg
    27
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Kan det være Sigberg Audio SBS .1 ?
    Prototype?

    ...med sub.
    Haha... I wish. Men på en måte ligner de litt, og jeg ble litt inspirert av Sigberg sitt prosjekt da jeg børstet støv av høyttalerne jeg bygde for konfirmasjonspengene en gang på nittitallet.

    Jeg bygde 5 portede satelitter med Seas T17REX coax som ble brukt i et 5.2 anlegg med 2 stk Audax 13" AV-basser. Etter å ha blitt mishandlet på det groveste i et par tiår, har de nå samlet støv i en stabel med hjemmekinoutstyr i kjellern.

    Etter mange måneder med hjemmekontor i nevnte kjeller begynte det å klø i fingrene, og jeg trengte uansett bedre lyd på pulten.

    Dessverre viste det seg at bare en av høyttalerne fortsatt var ved sine fulle fem. De andre har større eller mindre skavanker. Det ene elementet som fikk tredd en skrutrekker gjennom i et av sine første leveår hadde nå sagget såpass at det skraper i spolen ved 275 Hz. En av de gir massivt støy i deleområdet rundt 3 Khz. To av de låter ullent. I tillegg hadde alle forsterkerne mine tørket ut, og når jeg fikk liv i de klarte jeg jaggu å skade et høyttalerelement til med all vrengen. Jeg kan ramse opp i en evighet alle grunnene til at dette ikke funket.

    Skuffa over det jeg hørte gikk jeg igang med å kjøpe meg aktive høyttalere til å ha på pulten, men etter å ha testet et par varianter som ble returnert i enda mer skuffelse bestemte jeg meg for å lage en mkII av det gamle konfirmasjonsprosjektet. Det kommer mer om disse i en egen tråd etterhvert.

    Målingen jeg la ut nå er et foreløpig frankenstein-prosjekt med to par høyttalere stablet i høyden og delt av på 65 Hz med sokker i bassportene - så man kan jo på sett og vis si at jeg har subber. Det er målt fra lytteposisjon foran PC'n. Kjører fra pc til MiniDSP DDRC-24 til to stk Nad 216 som Teletor nettopp gjenopplivet for meg. Først lærte jeg meg litt om målinger og målkurver ved å bruke REW og APO EQ (Peace), men Dirac Live ryddet bedre opp i lyden uten at den klarer å flate ut like mye som jeg gjør manuelt. Jeg har forsøkt å flate mer med REW etter Dirac, men det gir ikke så mye. De hullene jeg har igjen krever enormt med watt å jevne ut, og det henger ikke de slitne elementene med på.

    Så det er mange kompromisser og et dårlig utgangspunkt. men det låter utrolig nok ganske bra. Etter forholdene tight lyd til under 40 Hz og ellers tunet til å passe mine ører og resonanser i rommet.

    2 stkT18REX er bestilt for å erstatte de to mest slitne elementene, og der starter MKII-prosjektet. Det blir jo ikke så ulikt Seas sin egen Loki, men tror jeg kommer til å kjøre de lukket for å håndtere resonanser bedre.
    20210504_025902.jpg 20210504_025754.jpg 20210503_015204.jpg
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Kjøpte en Umic1 for nysjerrighetens skyld.

    Jeg er amatør på dette men ser jo at jeg har en skikkelig dip ved 90hz og høyttalerne ruller pent av oppover fra 3khz.
    Hva tenker dere eksperter?

    Høyttalerne står i stue og er på størrelse med ei skoeske.

    Begge.jpg


    BeggeWfall.jpg
     

    fudun

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2021
    Innlegg
    27
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Hei. Kjøpte en Umic1 for nysjerrighetens skyld.

    Jeg er amatør på dette men ser jo at jeg har en skikkelig dip ved 90hz og høyttalerne ruller pent av oppover fra 3khz.
    Hva tenker dere eksperter?

    Høyttalerne står i stue og er på størrelse med ei skoeske.
    Jeg er på ingen måte å regne som en ekspert på det her, men den bassen så ganske boomy ut rundt 40 Hz. Fare for at du har litt en-tone bass der. Er dette en enkeltmåling i sweet spot, eller et gjennomsnitt?
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er på ingen måte å regne som en ekspert på det her, men den bassen så ganske boomy ut rundt 40 Hz. Fare for at du har litt en-tone bass der. Er dette en enkeltmåling i sweet spot, eller et gjennomsnitt?
    Det er en enkeltmåling i Sweetspot på begge HT. Høyre høyttaler står i mot en vegg på høyre side ca 40cm i fra, og begge HT står 60cm fra bakvegg.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Synes ikke det ser så halvgærent ut. Dipen ved 90 Hz er ganske smal, så det er ikke sikkert den er så lett å høre. Det er et par topper her og der som det kan gå an å dra ned hvis du trenger det, men hvis høyttalerne er veldig små kan det jo være artig med litt hjelp fra rommet rundt 40 Hz. Kommer an på hva du liker.

    Hvis du har sjans til å flytte litt på høyttalerne kan du jo ta noen målinger og se om det blir noen forskjell.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Synes ikke det ser så halvgærent ut. Dipen ved 90 Hz er ganske smal, så det er ikke sikkert den er så lett å høre. Det er et par topper her og der som det kan gå an å dra ned hvis du trenger det, men hvis høyttalerne er veldig små kan det jo være artig med litt hjelp fra rommet rundt 40 Hz. Kommer an på hva du liker.

    Hvis du har sjans til å flytte litt på høyttalerne kan du jo ta noen målinger og se om det blir noen forskjell.
    Nei det låter ikke så ille, men ser at Høyre høyttaler måler mer db enn venstre ved lave frekvenser, sikkert pga hjørnet den står i.

    Rommet synger nok med på 40hz, men kan ikke si at jeg hører det ved musikkspilling.

    Angående plassering er lite å gå på her desverre :/
    IMG_20210420_220648.jpg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Stilig oppsett!

    Kan forestille meg at det låter riktig bra dette her, jevnt vannfall og forholdsvis jevn frekvensrespons. Litt lite i bunn bortsett fra 40 Hz-kulen kanskje, men låter det fett så låter det fett. Fallet i toppen er bortimot lærebok, kanskje litt kraftig, men det er ikke sikkert det gjør noe.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hei. Kjøpte en Umic1 for nysjerrighetens skyld.

    Jeg er amatør på dette men ser jo at jeg har en skikkelig dip ved 90hz og høyttalerne ruller pent av oppover fra 3khz.
    Hva tenker dere eksperter?

    Høyttalerne står i stue og er på størrelse med ei skoeske.

    Vis vedlegget 719430

    Vis vedlegget 719431
    Du har ganske mye ekstra energi i området 350Hz-3kHz. Ja, bassen er ujevn, men hevingen i dette området setter utvilsomt stort preg på lyden med betoning av øvre mellomtone. Mye er gjort hvis du greker å dra ned nivået en del der.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Takk for solide vurderinger gutter :)

    Er dette bedre enn første?



    BeggeWfalleq.jpg



    Satte på LOW cut for å fjerne humpen i bunnen, kompenserte så med 250Hz, og dro mer på på Venstre enn Høyre, målte begge hver for seg så de måler nå like mye i bunn.

    Boostet også toppen litt slik at avrullingen ikke skulle være så dramatisk. Vet ikke om jeg likte den ekstra toppen.

    Hvordan låter det nå kontra tidligere? Det låter snillere i mellomtonen, sikkert siden jeg har kompensert for energien i toppen på begge sider? :)

    IMG_20210504_131100.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Takk for solide vurderinger gutter :)

    Er dette bedre enn første?



    Vis vedlegget 719461


    Satte på LOW cut for å fjerne humpen i bunnen, kompenserte så med 250Hz, og dro mer på på Venstre enn Høyre, målte begge hver for seg så de måler nå like mye i bunn.

    Boostet også toppen litt slik at avrullingen ikke skulle være så dramatisk. Vet ikke om jeg likte den ekstra toppen.

    Hvordan låter det nå kontra tidligere? Det låter snillere i mellomtonen, sikkert siden jeg har kompensert for energien i toppen på begge sider? :)

    Vis vedlegget 719462
    Legg ut måling bare fra 20 til 500hz, mye lettere å se feilene i bassen da.
    Men det er jo veldig mye høyere volum opp til 2000hz en over.
    Det detter jo 10 db etter 2000hz.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Legg ut måling bare fra 20 til 500hz, mye lettere å se feilene i bassen da.
    Men det er jo veldig mye høyere volum opp til 2000hz en over.
    Det detter jo 10 db etter 2000hz.
    Ja ser den ramler mye med 2000hz.

    Her er uglattet bass med EQ settings som bildet over her.
    Ingen Glatting.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn