RIAA eller step-up???

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har fortsatt en Ortofon T-20 step-up som i sin tid ble brukt sammen med noen av Ortofon's mc- p.u'er. Da jeg kjøpte min pent brukte Vpi Scout, fulgte det med et riaa-trinn en DV P75 Mk. II. Jeg er klar over at step up'ene er passive, mens riaa'ene er aktive forsterkere, altså må koples til strøm. Men hva er forskjellen(e) forøvrig? Hva er best, reint lydmessig?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
VilhelmW skrev:
Jeg har fortsatt en Ortofon T-20 step-up som i sin tid ble brukt sammen med noen av Ortofon's mc- p.u'er. Da jeg kjøpte min pent brukte Vpi Scout, fulgte det med et riaa-trinn en DV P75 Mk. II. Jeg er klar over at step up'ene er passive, mens riaa'ene er aktive forsterkere, altså må koples til strøm. Men hva er forskjellen(e) forøvrig? Hva er best, reint lydmessig?
Det er ingen likheter ;D

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
VilhelmW skrev:
Lydmessig er, i mine ører på mitt anlegg, T-10/T-20 trist og tragisk. Låt som en våt ullsokk var dratt over høytalerne.

P75 har man hørt mye bra om men har ikke hørt en, desverre.

/jan

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
JanR skrev:
VilhelmW skrev:
Lydmessig er, i mine ører på mitt anlegg, T-10/T-20 trist og tragisk. Låt som en våt ullsokk var dratt over høytalerne.

P75 har man hørt mye bra om men har ikke hørt en, desverre.

/jan

Siktet meir i forskjellene på riaa og step-up sånn reint oppbyggingsmessig og i jobben de gjør....Jeg kan bekrefte at P75 låter veldig bra i mitt oppsett, Har ikke sett noen grunn til å prøve step-up'en etter at jeg bytta vinylrigg.
;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
En step-up og en riaa er to forskjelllige ting. Om jeg ikke misforstår trådstarter helt.

En step-up skal forsterke riaa signalet slik at mc pu kan brukes.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.851
Torget vurderinger
27
En step-up mangler riaa-korrigering og brukes for å tilpasse en MC-pickup til en MM-riaa. nivå- og impedansemessig.
Kjenner ikke Ortofon T10/T20, men T20MKII er helt ok step-up til en rimelig penge.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dessuten finnes det både aktive og passive step ups. Aktive, dvs at de tilkobles strømkilde.
Hensikten med step up er å øke spenningen på signalet i fra PU-en slik at en riaa som krever high output signal i fra en PU, som fra en MM, kan takle det.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
OivindS skrev:
Dessuten finnes det både aktive og passive step ups. Aktive, dvs at de tilkobles strømkilde.
Hensikten med step up er å øke spenningen på signalet i fra PU-en slik at en riaa som krever high output signal i fra en PU, som fra en MM, kan takle det.
Forsterkeren min har innebygd riaa-trinn for mm p.u'er. Jeg brukte step-up'en de gangene jeg veksla mellom mm og mc p.u'er. Er det sånn at fordi mc p.u'er har langt svakere signal enn m.m'er, må dette enten forsterkes ytterligere via step-up for at riaa-trinnet skal kunne takle dette, eller så må man bytte til riaa-trinn som er beregna på mc p.u'er? Finnes det riaa-trinn som takler begge??

P

Parelius

Gjest
VilhelmW skrev:
OivindS skrev:
Forsterkeren min har innebygd riaa-trinn for mm p.u'er. Jeg brukte step-up'en de gangene jeg veksla mellom mm og mc p.u'er. Er det sånn at fordi mc p.u'er har langt svakere signal enn m.m'er, må dette enten forsterkes ytterligere via step-up for at riaa-trinnet skal kunne takle dette, eller så må man bytte til riaa-trinn som er beregna på mc p.u'er? Finnes det riaa-trinn som takler begge??
Se Fosses svar! Ja, det fins RIAA som takler både MM og MC pu, dvs. har inngang for begge.

Noen MC-puer kan kjøres rett inn i MM-inngangen på RIAA.

kaajola

Medlem
Ble medlem
06.02.2008
Antall liker
1
Jeg mener at det man vanligvis kaller RIAA gjør to ting: Først og fremst retter den opp signalet som kommer fra platespilleren. Den senker diskanten og øker bassen. Når en lager en LP plate reduseres bassignalet og diskanten forsterkes. Standarden for hvordan dette skal gjøres ble i sin tid utviklet av "Recording Industry Association of America" RIAA

RIAA'n forsterker også signalet, men har man en MC pickup med lavt utgangssignal må en ha en stepup i tillegg. Den kan som nevt i flere av innleggene være en passiv trafo eller en aktiv forsterker.

Det finnes mange bokser på markedet som har alle disse tingene innebygd. Da er det som regel en aktiv riaa og aktiv stepup. Selv har jeg en AcousTech PH1. Den har alle muligheter innebygd. Nesten...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
kaajola skrev:
Jeg mener at det man vanligvis kaller RIAA gjør to ting: Først og fremst retter den opp signalet som kommer fra platespilleren. Den senker diskanten og øker bassen. Når en lager en LP plate reduseres bassignalet og diskanten forsterkes. Standarden for hvordan dette skal gjøres ble i sin tid utviklet av "Recording Industry Association of America" RIAA

RIAA'n forsterker også signalet, men har man en MC pickup med lavt utgangssignal må en ha en stepup i tillegg. Den kan som nevt i flere av innleggene være en passiv trafo eller en aktiv forsterker.

Det finnes mange bokser på markedet som har alle disse tingene innebygd. Da er det som regel en aktiv riaa og aktiv stepup. Selv har jeg en AcousTech PH1. Den har alle muligheter innebygd. Nesten...
Der lærte jeg noe nytt i dag også! Jeg har faktisk aldri visst - og heller ikke reflektert over - hva RIAA egentlig står for! Nå veit jeg det - også! Det er sånt som gjør dette forumet så interresant å delta i. Og dette er IKKE ironisk ment! For oss hi fi-interreserte, som ikke bor der importører og antall forhandlere er tettest, er det heilt uvurderlig å kunne høste av andres erfaringer. Litt off-topic, men jeg måtte bare få det ut...Min DM-10 er nå inne hos Densen til ettersyn, og samtidig blir det innebygde riaa-trinnet plukka ut av forsterkeren. Dermed kan jeg bruke "Line 1" til vinylspilleren, med eksternt riaa.
Takk til alle som har bidratt med kunnskap ang. step-up's kontra RIAA!
;D

Topp Bunn