RIAA igjen, hurra!

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.334
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det var herlig å kunne snurre plater igjen etter at min SAT Phonofix og RME ADI-2 dro vestover for å glede ny eier her på sensommeren.

Nu fra denne dag går signalet fra min AT-OC10 pent og fint inn på mikrofoninngangene på min RME Fireface UC, hvor de samples i glorious 24/44.1, går på USB inn i en knøttliten laptop som regner litt og forer RIAA-korrigerte data tilbake på USB til RMEen, som sender det på RCA SPDIF til min Logitech Transporter.  ;D

Brukte Rickie Lee Jones' Girl at her Volcano til å sette analogt og digitalt gain i RMEen. Den plata er det schmekk i!

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Hva slags programvare bruker du for å gjøre RIAA-korreksjonen? Hvordan funker det med "loading" av pickup'en som det skrives så mye om, på MIC-inn? Er er det kanskje irrelevant?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hvordan synes du det er sammenlignet med en god analog RIAA?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.973
Torget vurderinger
4
Ja, man skal ikke være lenge uten vinylavspillingsutstyr før man kjenner savnet.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.334
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
larsggu skrev:
Hva slags programvare bruker du for å gjøre RIAA-korreksjonen? Hvordan funker det med "loading" av pickup'en som det skrives så mye om, på MIC-inn? Er er det kanskje irrelevant?
Bruker Waves Q4 under Console. Jeg har ikke tatt hensyn til loading, men kommer antakelig til å leke litt med RIAA-avvik sånn etterhvert. Det er bemerkelsesverdig hvor likt forskjellige pickuper låter om man normaliserer frekvensgangen deres, hehe.
Bach_Man skrev:
Hvordan synes du det er sammenlignet med en god analog RIAA?
Den mikrofoninngangen til RME er fabelaktig god iallefall. Jeg må høre litt mer før jeg feller noen dom. Det er uansett ingen vei tilbake: Jeg kan ikke se at en lenger analog signalvei kan ha noe for seg.

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
larsggu skrev:
Bruker Waves Q4 under Console. Jeg har ikke tatt hensyn til loading, men kommer antakelig til å leke litt med RIAA-avvik sånn etterhvert. Det er bemerkelsesverdig hvor likt forskjellige pickuper låter om man normaliserer frekvensgangen deres, hehe.
Ah, EQ plugins ja, det er jo egentlig genialt. Har du testet vacuumsound sin RIAA EQ opp mot "manuell" skruing i Waves Q4? Link. Mange interessante alternativer blandt disse faselineære VST-equalizerne...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.334
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Beste RIAAen jeg har hatt. Transparent inntil Käbi Lareteis undertøy.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg har en digital preamp. Hvordan kobler man til digital Riia? muligens et dumt spørsmål, men tar sjansen. Stiller jo stort sett det uansett ;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Stiller et muligvis enda dummere spørsmål; hva skal man egentlig med et analogt medie hvis man digitaliserer det ihjel?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.334
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Jeg har en digital preamp. Hvordan kobler man til digital Riia? muligens et dumt spørsmål, men tar sjansen. Stiller jo stort sett det uansett ;D
Man kan jo kjøre analog preamp og ADC. Jeg gjorde det før.
Er vel litt spurv mot kanoner å kjøre lydkort+PC/software bare for en skarve RIAA.

Til det ukonstruktive:
gut_man skrev:
Stiller et muligvis enda dummere spørsmål; hva skal man egentlig med et analogt medie hvis man digitaliserer det ihjel?
Well, om man har/planlegger et stereoanlegg med digitale delefiltere, skal man slutte å spille LPer da?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Valentino skrev:
gut_man skrev:
Well, om man har/planlegger et stereoanlegg med digitale delefiltere, skal man slutte å spille LPer da?
Har ikke svar, ei heller forutsetninger for å svare utover at; hva som gir den enkelte hva man søker, må være riktig for ham/henne. Synes imidlertid spørsmålet var betimelig, for jeg regner med at det går en grense for hvor det er vits i å satse på et analogmedie i digitale domener :) hvor grensen går, det får kanskje være opp til hver enkelt. For min del går den nok ikke med digitale delefiltre, men jeg ville overhodet ikke vurdere å kjøre mitt analoge signal gjennom en pc for å få f.eks romkorreksjon. Men det er meg :)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.334
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi har jo litt ulike investeringsnivåer på våre grammofoner også. Jeg er nok mest der hvor jeg vil ha "ettellerannet til å spille de gamle platene på", musikken jeg kjøper mest gjenutgis nesten bare i digitalformat allikevel.

Eventuelle sammenlikninger mot trad RIAA ville bli litt vanskelig hos meg. Det hadde jo vært mulig å ta med de tre boksene til noen med en supergrammofon og -RIAA og sammelikne, men hvem gidder? Mitt oppsett er allerede digitalbesudlet, så da hjelper det jo lite hvor godt det låter, ikke sant?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.334
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er Tangen AV Design som har satt opp dette for meg som en del av et større prosjekt. Jeg her ikke sjekket hvor han har hentet denne RIAA-VSTen fra.

Topp Bunn