RIAA med digital utgang

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Jeg vet ikke om dette har vært diskutert før, prøvde meg på å søke, men fikk ingen treff.

Finnes det en RIAA-preamp med digital utgang, optisk eller SPDIF?
Altså ikke USB men noe jeg kan koble rett til DAC/preampen min.

Jeg bruker en løs A/D og en NAD PP-2 i dag, tenkte å spare en boks i stua pluss oppgradere fra PP-2.
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Nå har jeg RIAA+A/D+DAC, hvis jeg hadde hatt en RIAA med digital ut hadde jeg sluppet hele A/D-boksen.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
RIAA med digital utgang blir nå til RIAA+ADC enten man vil eller ikke, enten den nå er direkte digital etter PU ( som jeg aldri har sett eller hørt om) eller analog RIAA og ADC. Hvis du i tillegg har ekstern DAC, så skjønner jeg ikke hvorfor du vil via ADC+DAC???
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Fordi jeg har DAC som fungerer som forforsterker, alt anna er digitale kilder. Alternativet er enten RIAA + A/D inn i DAC eller RIAA med digital utgang inn i DAC.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Det tror jeg du vil slite med å finne, du får jo som du sier med USB. Hovedgrunnen til det er jo for ta opp på pc.
Hvorfor vil du egentlig ha det? Du kan du jo heller spille CD hvis du vil ha ett digitalt signal?
Har sett ett integrert lydkort til PC med RIAA før, men aldri en vanlig RIAA med digital utgang, og hvis du allerede har er ADC kan du jo bare koble det til den. Hvis du ikke har preamp vil jeg heller anbefale deg en ''switch'' mellom DAC og RIAA da (Du får RIAA med volume justering)

 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Uansett hva du velger blir det akkurat det samme. Kjør RIAA i AD, som Aurora sier ovenfor blir det en utfordring å finne RIAA med innebygd AD
Fordi jeg har DAC som fungerer som forforsterker, alt anna er digitale kilder. Alternativet er enten RIAA + A/D inn i DAC eller RIAA med digital utgang inn i DAC.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Eller du kan finne deg en ADC som har muligheten til RIAA korrigering (EQ/DSP) i det digitale domenet! Da slipper du unna en boks med analog RIAA-korrigering.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Selvbygg er jo ett alternativ dersom du er en ivrig DIY'er, men det blir jo fortsatt det samme... Dersom han allerede har en A/D Omformer kan jo den brukes, det må jo omformes uansett om det er eksternt eller internt
Selvbygg uaktuelt??? Eller halvfabrikata og skru sammen ???
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.478
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg kjører PU-stepup-ADC-digital RIAA-DAC-analog lydregulering. Alt etter stepup skjer inne i samme boksen, så slikt finnes.

Mvh
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
PS Audio nu wave phono converter har vel digital ut og fått gode skussmål på nett hvertfall, vet ikke hvem som selger her til lands.
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Jeg tror det er flere her som misforstår begrepene eller jeg bruker feil benevnelse, så la oss ta dette fra toppen:
Analogt ut av platespiller inn i RIAA-preamp.
Analogt ut av RIAA-preamp inn i analog til digital-konverter.
Digitalt ut(spdif) inn i Digital til Analog-Converteren min som fungerer som kildevelger++.

Dette er signalkjeden jeg har.

Jeg ser etter en RIAA-preamp som har digital utgang, SPDIF eller optisk, som kan kobles rett i DAC.

Jeg lever fint med at en slik boks kansje ikke finnes, og alternativ signalgang er heller ikke aktuelt pga. det som skjer i DACen min. Takk for konstruktive forslag uansett, men det er altså ikke aktuelt :)

Jeg har fått tips om en boks som kan gjøre det jeg vil:
PS NuWave Phono Preamplifier | PS Audio

Ser fin ut den, men hvis noen vet om en lingnene tar jeg gjerne flere tips :)
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
PS Audio nu wave phono converter har vel digital ut og fått gode skussmål på nett hvertfall, vet ikke hvem som selger her til lands.
Sist gang jeg handlet PS Audio var det Perfect Sense som hadde agenturet for Norge.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Jeg vet ikke om dette har vært diskutert før, prøvde meg på å søke, men fikk ingen treff.

Finnes det en RIAA-preamp med digital utgang, optisk eller SPDIF?
Altså ikke USB men noe jeg kan koble rett til DAC/preampen min.

Jeg bruker en løs A/D og en NAD PP-2 i dag, tenkte å spare en boks i stua pluss oppgradere fra PP-2.
Hvorfor skal du digitalisere signalet fra platespilleren?
Hvorfor ikke bare kjøre det rett inn i forforsterker?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.046
Antall liker
2.990
Torget vurderinger
2
Ser ut som om trådstarter bruker sin DAC som pre, den har volumkontroll og bare spdif inngang.
Jeg ville strukket meg langt for å unngå å konvertere signalet fra RIAA fram og tilbake, og ville heller skaffet meg en pre med analog inngang.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.800
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jo da, samme her, men nu vil Helge. A ha´ riaa med digital ud, så er det vel det, vi skal hjelpe ham med? :)
Det behøver slet ikke at være dyrt at prøve (se link).
Den sætter du efter din NAD PP-2. Får du "blod på tanden" efter dette, er der masser af opgraderingstips fra andre :)

https://www.avxperten.dk/ad-converter/
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.046
Antall liker
2.990
Torget vurderinger
2
Stakkars Helge, det er ikke mange som leser det han skriver... han har jo en sånn liten ADC allerede... han vil ha den integrert.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
han spurte om dette mai 2016...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg tror det er flere her som misforstår begrepene eller jeg bruker feil benevnelse, så la oss ta dette fra toppen:
Analogt ut av platespiller inn i RIAA-preamp.
Analogt ut av RIAA-preamp inn i analog til digital-konverter.
Digitalt ut(spdif) inn i Digital til Analog-Converteren min som fungerer som kildevelger++.

Dette er signalkjeden jeg har.

Jeg ser etter en RIAA-preamp som har digital utgang, SPDIF eller optisk, som kan kobles rett i DAC.

Jeg lever fint med at en slik boks kansje ikke finnes, og alternativ signalgang er heller ikke aktuelt pga. det som skjer i DACen min. Takk for konstruktive forslag uansett, men det er altså ikke aktuelt :)

Jeg har fått tips om en boks som kan gjøre det jeg vil:
PS NuWave Phono Preamplifier | PS Audio

Ser fin ut den, men hvis noen vet om en lingnene tar jeg gjerne flere tips :)
MALA seøger PS, men jeg finner ikke denne.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Ser ut som om trådstarter bruker sin DAC som pre, den har volumkontroll og bare spdif inngang.
Jeg ville strukket meg langt for å unngå å konvertere signalet fra RIAA fram og tilbake, og ville heller skaffet meg en pre med analog inngang.
Nettopp.
digitalisere for å analagisere burde være vel verdt å unngå.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.373
Antall liker
12.376
Sted
Sørlandet
Hvorfor det? Dette skjer jo langt over støyteppet til resten av den analoge kjeden. Med andre ord, det er en vinn/vinn å gjøre evnt endringer i det digitale domene. Man kan feks legge på så mye andre harmonisk forvregning man har lyst på.

-BB-
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.398
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Det er over 4 år siden han startet tråden😁

O
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Hvis noen er veldig nysgjerrige, så endte jeg opp med en PS Audio NuWave Phono converter.
Fin sak, gjorde akkurat den jobben jeg trengte.

Og til de som er bekymra, med dagens A/D-D/A-convertere er det null stress med en ekstra konvertering så lenge de konverterne du bruker er av ok kvalitet :)

Anlegget består av Technics SL1200 platespiller, NuWave, McIntosh D100 preamp/DA, Lake LM26 DSP, EC AW250R forsterker som driver et par Quad ESL63 og Nad 218 THX som driver et par Linkwitz LxSub4. Spiller meeeget bra og rent, jeg er fornøyd og samboeren min liker lyden i stua.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.046
Antall liker
2.990
Torget vurderinger
2
Når det allikevel skal skvises gjennom dsp kan det være det samme. Da kan man jo bare konvertere i vei. Spørsmålet blir jo bare hvorfor man vil gjøre dette hjemme. Kan man ikke bare la plateselskapet konvertere og så streame fra tidal? Da blir det færre bokser da.
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Jeg har en del musikk som ikke fins på Tidal, derfor har jeg platespiller :)

DSP er nødvendig for EQ-korreksjon og delefilter på subbene i mitt oppsett. Jeg er usikker på hva du refererer til med "skvist gjennom DSP"?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.478
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har en del musikk som ikke fins på Tidal, derfor har jeg platespiller :)

DSP er nødvendig for EQ-korreksjon og delefilter på subbene i mitt oppsett. Jeg er usikker på hva du refererer til med "skvist gjennom DSP"?
Jeg lurte på det samme.

Mvh
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.046
Antall liker
2.990
Torget vurderinger
2
Jeg ser egenverdi i å holde signalet analogt fra start til mål. Alternativet er skvising i mitt vokabular.
 
Topp Bunn