Riaa og pu til Technics sl 1210

Borstad dg

Fersking
Ble medlem
29.06.2020
Innlegg
4
Antall liker
1
Sted
Surnadal
Ønsker inspill til riaa og pu som kan passe til mitt anlegg; Yamaha a-s 2100,Yamaha Soavo 1,Technics sl 1210M5 .Riaa til maks ca.6000, pu maks ca. 4000.Bra punch i dag,men ønsker litt mer åpen og luftig stil i tillegg. PU i dag er Groovemaster II. Har lest en del i trådene for sl 1200,men trenger gode råd fra erfarne entusiaster på området. Har i tillegg en Pro ject spiller som jeg bruker på phono inngangen på forsterkeren.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Borstad DG: Pickupen der er enkleste valg i verden: Imo SKAL disse maskinene ha ORTOFON. Gå så høyt opp som lommeboka tillater. Hvis totalbudsjettet på disse to delene er maks 10K, bruk dem gjerne slik:

-Ortofon 2M Black
-Rega Fono MM

Da skal du leite LENGE etter noe særlig mer engasjerende vinyllyd..

Andre RIAAs du kan se på er:

-Graham Slee
-Leema Essentials
-Exposure XM3

Hva du skal ha avhenger av hva du allerede har- som bestandig. Samt hvor du vil, rent lydmessig.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.631
Sted
Oslo
Borstad DG: Pickupen der er enkleste valg i verden: Imo SKAL disse maskinene ha ORTOFON. Gå så høyt opp som lommeboka tillater. Hvis totalbudsjettet på disse to delene er maks 10K, bruk dem gjerne slik:

-Ortofon 2M Black
-Rega Fono MM

Da skal du leite LENGE etter noe særlig mer engasjerende vinyllyd..

Andre RIAAs du kan se på er:

-Graham Slee
-Leema Essentials
-Exposure XM3

Hva du skal ha avhenger av hva du allerede har- som bestandig. Samt hvor du vil, rent lydmessig.
Har selv 1500c m Ortofon 2m svart, og er godt fornøyd. Ff achromat løftet også lyden
 

Borstad dg

Fersking
Ble medlem
29.06.2020
Innlegg
4
Antall liker
1
Sted
Surnadal
Borstad DG: Pickupen der er enkleste valg i verden: Imo SKAL disse maskinene ha ORTOFON. Gå så høyt opp som lommeboka tillater. Hvis totalbudsjettet på disse to delene er maks 10K, bruk dem gjerne slik:

-Ortofon 2M Black
-Rega Fono MM

Da skal du leite LENGE etter noe særlig mer engasjerende vinyllyd..

Andre RIAAs du kan se på er:

-Graham Slee
-Leema Essentials
-Exposure XM3

Hva du skal ha avhenger av hva du allerede har- som bestandig. Samt hvor du vil, rent lydmessig.
Takk for svaret,har kikka litt på den Rega riaaen,også kikka litt på Graham Slee,men er ikkje sikker enda.Har tenkt på Nagaoka pu, men Ortofon er også inne i bildet,sammen med noen andre.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Borstad DG : Ortofon utvikla Concorde til å passe spesielt godt på 12xx, og Ortofon har vært referansen på disse fra begynnelsen. Tidenes beste MM? Det er imo 2M Black, det. Fordi den detaljerer som de beste MCene, er smekk full av groove, liv og dynamikk og er utrolig lett å få til å spille topp!
Rega Fono MM er så vanvittig god til sin pris at den fint kan holdes opp mot andre produsenters fem ganger så dyre RIAAer og vinne testen. Fordi den har fått destillert ALT det gode Rega står for ned i en boks så gjennomført at det er en direkte drøm å leve med den. Til 2500 kr...Innbegrepet av VFM-faktor i vinyl, spør du meg Sammen med Regas spillere.

Nagaoka produserte i sin tid in-house-pickupene til Technics, og velger du en derfra får du en varmere, mer "rosemalt" sound. Spesielt MP200 og MP500 er gode. Der kan du fint bruke Gram Amp 2SE fra GSP, og få MASSE moro, der og. Forutsatt at forsyninga er stor nok. Men da blir den noe dyrere enn Rega, og Regaen er imo mer komplett. Jeg har eid begge, hvis du lurte. 2Men har også mer "get-up-and-go" enn Nagaokaene. Uten å noensinne låte stressa.Sylskarp sliping har den og! Vil du opp i high-end vinyl for ti tusen? Ortofon + Rega (y) Du sitter tross alt- i all hovedsak- på ett av de tre ikonene som er igjen i segmentet platespillere. Rega og Linn står bak de to andre. Planar og LP12. Altså: Det er null problem å få referanselyd der dersom du vet hvor den historiske referansen ligger..Øra dine vil fortelle deg HVORFOR det er sånn..Så er det opp til deg hva du vil velge..
 
Sist redigert:

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
Ville gått for pickup Audio Technica eller Nagaoka selv..
Riaa er jeg mer usikker på, men vil anbefale deg å spørre om hjemlån for å teste først om du kjøper fra en forretning.. er ganske store forskjeller iblant. Jeg kjøpte en brukt Jasmine LP 2.0 SE riaa for mange år siden og det er den mest hørbare oppgraderingen jeg har gjort (hadde en grei riaa fra Creek før det). Veldig bra greier, men Jasmine har stort sett bare dyrere modeller nå for tiden og er vanskelig å finne brukt.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.934
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ville gått for pickup Audio Technica eller Nagaoka selv..
Riaa er jeg mer usikker på, men vil anbefale deg å spørre om hjemlån for å teste først om du kjøper fra en forretning.. er ganske store forskjeller iblant. Jeg kjøpte en brukt Jasmine LP 2.0 SE riaa for mange år siden og det er den mest hørbare oppgraderingen jeg har gjort (hadde en grei riaa fra Creek før det). Veldig bra greier, men Jasmine har stort sett bare dyrere modeller nå for tiden og er vanskelig å finne brukt.
Mye sant her, hadde selv en LP2.0 SE sammen med en Denon 103r som spilte magisk og 103r passer veldig bra sammen med armen på 1210 :)

mvh
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Bruker en Goldring G-1042 på en SL1210. Luftig, detaljert og engasjerende lyd synes jeg.
Godt utvalg av pick-uper i området 4-5 tusen.
Et godt spørsmål er hvordan resten av anlegget lyder, varmt og koselig eller mot det analytiske med en litt spiss diskant? Eller mitt imellom?
(Rega Phono MM kan du bare glemme ( den er veldig god om du sammenligner med den billigste fra NAD for eksempel, men faller raskt gjennom om du legger på en tusenlapp eller 2. )) Graham Slee får veldig mye skryt rundt omkring. Pro-Ject er vel også av de som anbefales.

Og husk: Audiotor har ofte nok bevist at han ikke har troverdighet - han gjentar samme refrenget uansett hva spørsmålet er.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Heisann

Har eiet en as2100 i to år og brukt den med diverse pu samt eksterne riaa. Riaa i as2100 er meget kapabelt. Mm likte jeg godt, mc holder også høy kvalitet men er begrenset noe av kun en 50 ohms last. Måtte en rega aria til for å forbedre lyden, men da mest fordi den kunne brukes med flere mc pickuper. Har også eiet en rega fono mm, dette er ikke en forbedring.

For de nevnte summer er det lett å gå sideveis, ikke opp i lydkvalitet. Det kanskje beste bruktkjøpet på riaa er asr mini basis Mk3. Denne holder høy kvalitet, er nøytral og fantastisk anvendelig m.h.t valg av pu. Etter å ha kjøpt en slik må jeg bare innrømme at det meste positive som er skrevet om denne faktisk stemmer.

lykke til

mvh Atle
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Vil anbefale å google ''2M Black vs Hana SL'' - kommer opp mange tråder hvor 2M Black sammenlignes med andre pu-er.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
Vil anbefale å google ''2M Black vs Hana SL'' - kommer opp mange tråder hvor 2M Black sammenlignes med andre pu-er.
Hana kan være litt vanskelig å få til på arma til Technics, så 2M er i alle fall et enklere valg.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.631
Sted
Oslo
Har Zu riaatrinn? Trudde dei avgrensa seg til å byggje om pickupar.
Sjølsagt, imo dei fleste mm riaa'er funkar bra, ein mc treng ein anstendig trafo.
Kan kjøpast ferdig pakka frå Ortofon, eller dei samme delane i lævs vekt for ned mot ein tiandel.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Trafoar er greie dei, men vent til du har høyrt ein skikkeleg MC riaaforsterkar.
Njaa, det er nå mange som sverger til trafo uansett, så at det ene er udelt bedre enn det andre uansett hvor skikkelig det måtte være er vel heller uvisst. Det koker vel, som alltid, ned til smak og behag.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.631
Sted
Oslo
Hunden kan du vel klare deg utan? Det er mange morosame forsterkarar, som ASR, Musical Fidelity berre for å nemne nokre aktuelle. Armen bør du behalde. Låg omsetjingsverdi
Jeg er vel prototypen på mann med katt, rør og vinyl. Singel er jeg og, og vurderer sterkt å skaffe mono pickup
 

Borstad dg

Fersking
Ble medlem
29.06.2020
Innlegg
4
Antall liker
1
Sted
Surnadal
Tror att god riaa(dyr riaa):cry: er utenfor mitt budsjett,så trolig går jeg for Graham Slee eller en av Pro-Ject sine, er usikker på hvilket av dem som passer meg best.
Kom gjerne med forslag her også!:cool:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hønndjevelen, Handsoer et al. : For din egen del: Hold pelsdyret LANGT unna systemet ;) Jeg spisser: Ett av poengene mine- for de av dere som ikke skjønte det- er KRYSSMATCHPOTENSIALET merker som Ortofon, Rega, Graham Slee og Technics har. Det å gjøre så utrolig mye riktig- både som enkeltkomponenter og i kombinasjon med hverandre- i forhold til pris at eierens valg mht. systembygging plutselig blir no-brainers. Rega Fono MM er et sånt produkt, og det verste du gjør med den er å undervurdere den pga. den lave prisen. Da kan den fort bite hardt tilbake! Visse kombinasjoner- som Ortofon og Technics- er ikoniske av innlysende, historiske grunner, og det er svært liten vits i å overkomplisere en match dersom det allerede ligger så gjennomførte kvaliteter helt oppe i dagen. Tidsprøvde kombinasjonskvaliteter.Som kun forstås av den som har fulgt med, prøvd ut og skjønt poenget. Regas kvaliteter har ligget oppe i dagen siden 1973. For de av oss som forstår det de vil formidle. Men hva som velges, se det er opp til eier selv. Jeg vet iallefall at det funker- for min del. Og der er jeg heller ikke aleine. Langt ifra, forresten. Den saken er klar som glass...Spør danskene hvor mange Concorde og andre PUer de har levert nettopp til 12xx´er...Og så ber du dem forklare hvorfor...Svaret er svært enkelt..Fordi det spiller!
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hana kan være litt vanskelig å få til på arma til Technics, så 2M er i alle fall et enklere valg.
Det er vel ikke verre enn å kjøpe et litt tyngre headshell enn det originale Technics? jelco, f.eks. Man ja.
 

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.589
Antall liker
6.683
Det er sikkert flere som ikke føler de har har godt nok sammenligningsgrunnlag for å komme med altfor bastante anbefalinger. Dette gjelder i høyeste grad for meg også. Likevel tillater jeg meg å be deg sjekke ut Puffin Riaa´en fra Parks Audio. Av 100 tilbakemeldinger på Amazon gir 91 stk. full pott. Det er også flere medlemmer på Hifisentralen som har skrytt veldig. Og for hva det er verdt så bruker jeg selv en Puffin sammen med en SL-1200MK2 (og Ortofon 2M Black) og er kjempefornøyd.

Lykke til med jakten og undersøk gjerne nærmere hvem av folkene her inne det er lurt å høre på. Det finnes nemlig noen meget kompetente mennesker og så er det nok enkelte som ikke er like kompetente, men likefullt ivrige etter å mene noe om det meste :)
 
Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
Det er vel ikke verre enn å kjøpe et litt tyngre headshell enn det originale Technics? jelco, f.eks. Man ja.
Jeg prøvde Hana ML på min Technics 1200G, men jeg ga opp å få den til å fungere (den "hoppet" tilfeldig innimellom og jeg fikk et inntrykk av at den hadde et for stivt oppheng for arma). MEN jeg er ingen ekspert, og Mala sier at den skal fungere på Technics, så i prinsippet skal det gå. Rent subjektivt syntes jeg Hana ML hadde en enestående mellomtone og veldig bra seprasjon, men lyden ble litt for "tynn" nedover hos meg. Ortofon oppfatter jeg som litt mere "fyldig" i bassen - men dette har sikkert mye med resten av oppsettet å gjøre også. I den grad det er mulig å si noe generelt her tror jeg Ortofon en et enklere valg på Technics, om ikke like spektaktulert som Hana.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, og hvis den er littegrann for stiv, retter man på den matchen ved å øke armens effektive masse med f.eks. et litt tyngre headshell, eller noen skruer med "lodd". :) Men jada, selvsagt er det lettere med noe som passer med en gang. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Torem: Tipper du hadde for lita vekt på...men akkurat det med groove ER en av Ortofons styrker. De er nordiske, og låter så definitivt deretter. ;) Proffer og DJs tar ikke feil..
 
Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Det skal samtidig sies, Auditor, at det var kanskje ikke en tilfeldighet at Technics og Ortofon gikk inn på et samarbeid når SL1200 er og var verdens mestselgende platespiller, og Ortofon lagde DJ-pickuper;) Dette var tross alt for DJer og ikke til hifi-bruk. Derfor mener jeg sammenligningen kanskje blir noe unyansert når vi her diskuterer hifi. Som sagt i Technics-tråden samarbeider de to japanerne Technics og Nagaoka på de nye SL-spillerne. Det er langt mer spennende og tidsriktig enn samarbeidet med Ortofon for DJ svanehalser:unsure:

Ortofon sin 2M serie er vel heller et samarbeid med Rega og Ortofon, hvor 2M passer perfekt i form og vekt til en Rega-arm;)
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
ChrisAndre: Fakta er at kombinasjonene spiller. Historie taler sitt klare språk. Uansett hvilken vei du snur og vender på det. Technics og Rega spiller sammen med både Ortofon og Nagaoka. Men på forskjellig vis- og det tiltaler forskjellige EIERE. Jeg liker dem begge, men jeg kan prøve å forklare hvorfor Nagaoka funker såpass bra hos deg- sånn bortsett fra øra dine, da. Rent signaturmessig, dette.

a) Gå litt tilbake, se hvorfor du endte med Regaene dine. Mitt enkle svar? Fordi du har huset fullt av Klipsch, og Regaene er en utrolig engasjerende match med Klipsch. De temmer horna og de keramiske bassene, og viser hva som KAN være boende i dem, rent musikalsk. Anlegget blir mao. mer fokusert på formidling enn detaljering. Og låter ALDRI lyst. PMCene du før hadde har en mer korrekt måte å spille på , men må jobbes annerledes med.

b) Hvorfor funker ikke Ortofon på samme nivå som Nagaoka hos deg? Mitt enkle svar? Den danske nøytraliteten og grooven! Den KAN bli et crash med Klipsch, som OGSÅ er PÅ en gang og bestandig. Technics bidrar med sin nøytrale vri. Regaene prøver å hjelpe, men for enkelte kan den kombinasjonen bli litt vel mye. Hvorfor er Nagaoka bedre hos deg? Igjen: Fordi du har huset fullt av horn. Og hvor ligger Nagaoka, rent signaturmessig? Sånn ca. midt imellom Ortofon og Regas egne PUer. Men med et svært raffinert lydbilde som kanskje heller ENDA mer "vintage" enn det for eksempel Rega Exact - og definitivt Ortofon-gjør. Fortsatt fokus på formidlingen. Som ER i toppklasse på ALLE disse, og gjør seg svært godt i den komboen du bruker. Men fortsatt altså krever en individuell behandling for å få til. Du har fått i pose og sekk. Akkurat som jeg har her hos meg. Det topper seg med Reflex M, hvis presentasjon OGSÅ temmer horna dine, raffinerer og finpusser.. Men ikke for mye. Gjorde den det ville presentasjonen tvertimot blitt kjedelig. What´s not to like?

PS til denne og annen tråd: Mente du "smør på flesk"? ;) Det er forskjell på det og rosemaling. I England oversetter man det siste uttrykket med "To look at the world through rose-tinted glasses"..Jeg har alltid brukt briller, men uten rosa filter i glassa :devilish: :) Til det har mitt liv vært for hardt, gitt...
 
Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Mye riktig sikkert i det du skriver Auditor. Men samtidig må du huske på at Klipsch sin siste serie er LANGT mer lineær enn de tidligere Klipsch og de klassiske Klipsch i høyere prisklasser. Det er ikke så mye horn å temme lengre skjønner du. Alle tester sier det og mine ører sier det samme.
Jeg spiller nå nest med SL1210M5G fordi den spiller uhyre bra. Derfor selger jeg alt av Rega, med unntak av Rega Elex-R. Den er et sjeldent funn av en forsterker!

Beklager at jeg bidro til å spore av litt. Men tilbake til trådstarter sitt spørsmålom Riaa og pu. Jeg sier som så. Kjøp en sågod MM Riaa du kan. Kan ikke få rost Graham Slee Reflex M nok. Noe og alle tester bekrefter. Sett så på en Nagaoka MP-110 og du blir garantert fornøyd! Les blant annet testen i Audiophile.no😁
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
ChrisAndre: ALLE horn skal temmes, uansett hvor gamle eller nye de er. Iboende svakheter som alltid har ligget i selve hornprinsippet er grunn til det. Men gummierte Klipschhorn har blitt mye LETTERE å temme. Husk: Hornet og vakuumrøret er fra samme tidsepoke- og det er en historisk grunn til at disse to brukes sammen. Apropos Rega: Har du tenkt på en oppgradering til AETHOS? Det syns jeg du bør vurdere. Hvis nå du uansett vil rense unna litt.
 
Sist redigert:
Topp Bunn