RIAA probelemer

hansen74

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
0
Jeg sliter med et riaatrinn som er modifisert (av meg). Modifikasjonen består av nye kondensatorer i filter (opa627ap), Elna silmic II elektrolytter og PRP motstanderer i filteret.
Problemet merkes speiselt når på vokalstemmer, og dybde. Lyden kan beskrives som om det er MYE støv på picupen og støy (som er 100% i orden for skit, og ellers i tipp-topp stand). Kan også beskrives som om PL'ene er vasket men ikke tørket skikkelig før spilling (LP'ene er helt tørre). Ellers ved rolig musikk merkes det ikke så mye. Det er ikke støy når riaan står på/standby, kun når jeg spiller av.
jeg fant en kortslutning, som jeg rettet opp i. Men noe er skjedd. Kan en eller flere av opampene ha gått adundas? jeg vet ikke helt hvordan det høres ut.

takknemlig for svar

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
OPA627 MÅ ha forsterkning, vil oscillere som buffer. Det er også den opampen det finnes flest fake av...

Edit: Meg blingset...KJ har helt rett...se under.

Arne K

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.925
Torget vurderinger
1
o.t.
Cobra2 skrev:
OPA627 MÅ ha forsterkning, vil oscillere som buffer. Det er også den opampen det finnes flest fake av...

Arne K
627 er stabil på forsterking på 1X, 637 derimot skal ha minimum 5X.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.925
Torget vurderinger
1
hansen74 skrev:
Jeg sliter med et riaatrinn som er modifisert (av meg). Modifikasjonen består av nye kondensatorer i filter (opa627ap), Elna silmic II elektrolytter og PRP motstanderer i filteret.
...
Hva heter RIAAen?

Har du trippelsjekket fire ganger at komponentplasseringene og loddingene er riktige?

Hva var orginalen til OPA627AP?

mvh
KJ

hansen74

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
0
Jolida
Hadde panasonic FM elektrolytter i, men ville forsøke Elna Silminc II. Det var da problemene oppsto (og loddefeilen som ble rettet opp). Skal sette i de originale som er fra analog devices opa 37 (?).
Men jeg må si at lyden var VELDIG god med Panasonic kondensatorene, (og modifiseringen forøvrig). Men så er det sånn at en vil prøve å flytte grensene litt.........

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Ville være rart om forskjellen på Silmic og Panasonic skulle gi oscillasjon i poweret. Men for sikkerhets skyld kan du avkople Silmic-en med små Polyprop eller faktisk Keramiske som er beregnet til å kortslutte høyfrekvente signaler.
Å nevne keramiske kondiser i audio er jo som å banne i kirka, så unngår du dem er det en fordel.

På den annen side; har du sjekket at spenningen inn til kretsene er rett? Du nevner en kortslutning og denne kunne kanskje tatt knekken på noe rundt? Som for eksempel strømforsyningen til en av kretsene.

VH. Bernt

hansen74

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
0
Jo, men ville det fortsatt være lyd, hvis det ikke var strøm til kretsene? det rare med det hele, er jo at når jeg spiller rolig musikk, så merkes det nesten ikke i det hele tatt (så sant du ikke vet at det er problemer), men det er først når jeg spiller musikk med litt dynamikk og intensistet problemet er merkbart?.Jeg skal forsøke å sette to av de originale opampene, rundt der det var kortslutning. Forstår at 4 av opampene er på "inn" signalet og de to siste på "ut". Kortslutningen var rundt de to siste på "inn" før de to opampene på ut. Opampene ble kjøpt på RS,så tror ikke disse er fake, dessuten virket de utmerket med Panasonic FM'ene.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"men det er først når jeg spiller musikk med litt dynamikk og intensistet problemet er merkbart"
Det er derfor jeg ville sjekket at kretsene får rett spenning. Bein 4 og 7 på vanlige Op-amper.

VH. Bernt

hansen74

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
0
ok, men hvor finnes det en beskrivelse av av som er hva på en opamp? hvilket bein gjør hva fra hvilken vinkel? ???

hansen74

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
0
og hvilken spenning kreves for at opampeene skal fungere optimalt? :-\

hansen74

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
0
ok, det skal jeg forsøke å måle, men kan det være at Opamp'en i seg selv er ødelagt og ikke selve kretsen rundt (kondensatorer etc..)?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/opa627.pdf

Side 3 viser IC sett ovenfra. Max spenning på denne er +/- 18 Volt DC. Normal spenning burde vel ligge rundt 15 hver veg.
Så om du jorder Voltmetrets sorte ledning burde det vise rundt - 15 Volt på pin 4 og + 15 Volt på pin 7.
Dette er den klassiske måten 8 Pins IC-er har vært laget siden 741 kretsen kom for endel år siden.

http://www.technologystudent.com/elec1/opamp1.htm ( Funksjonen til pin 5 og 8 er byttet om, men det betyr ingenting her )

Opamp-ene er trolig det som tåler minst juling i koplingen og kan være skadet, ja.

VH. Bernt

hansen74

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
0
Ok, da spenningen målt.....på de to opampen ut, måles ca 14 volt + og -. Men på de fire andre snakker vi om 5 volt + og minus. Det var forresten rundt her kortslutnigen var. Derfor antar jeg at noe i filteret er galt. Hvilken komponenet er den første som børe sjekkes om er ok? :-\

hansen74

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
0
motstanderne som er fra PRP er ok, de viser iallefall rett verdi

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Selv om signalet er lite synes jeg 5 Volt er lite som forsyningsspenning på IC-ene. Helt i grenseland såvidt jeg kan se på OPA37. Finnes det noe mer info om trinnet? Skjema?
Står det 7805 kretser i strømforsyningen eller er det de vanlig 317 kretsene?
En feil i RIAAfiltret ville gitt feil "klang" og neppe i begge kanaler likt. VH. Bernt

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.925
Torget vurderinger
1
Jeg ser to stk 7905 spenningsregulatorer omtrent midt på «IC-kortet», så jeg tipper det er to par med 7805/7905.

Står ICene fortsatt på sokler? Har du prøvd å bytte tilbake til orginalt oppsett av ICer?

mvh
KJ

hansen74

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
0
Ic'ene er lett å ta ut, de er ikke loddet fast. Jeg har enda ikke forsøkt de gamle Ic'ene, men det skal jeg forsøke. men jeg forstår ikke hvorfor ikke 627 fungerer skikkelig, noe må ha skjedd.

hansen74

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
0
hmmm, opa627ap skal kunne fungere med +- 5 volt. Det står som et minimum 4,5 +- på spesifikasjonene til denne opampen..

hansen74

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
0
det er et par med disse spenningsregulatorene (7805/7905) ja, de går vel rundt 5 volt

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1

hansen74

Medlem
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
0
Liten update: fant to dårlige loddepunkter ved den ene av de to utgangsopampene, det er rette opp. Har byttet frem og tilbake på opampene, De samme skjedde, dvs. ingen endring. Spenningen på opampene ble målt, alle viser det de skal.
Litt frustrasjon.....Kunne det være pick up'en? Jeg har en Dynavector 10x5 som er maks spillt 70 timer. Byttet om til en AT OC5 som jeg har hatt liggende siden slutten av 90-tallet. Eureka! det låt alt annet en sløvt, og innklemt. Lyden var noe "spiss", men det har noe med lydsignaturen til dene pickupen.
Spørsmålet er: hvor mange timer må til før Dynavectoren går seg til? Lyden er "ok" når jeg spiller plater fra 80 og 90 tallet. Men så snart jeg spiller helt nye plater med 3 spor på hver side, så høres det ut som skitt på pickupen, eller som om platene ikke er tørre og det fortsatt er væske på. Lyden er veeeeldig anstrengende (inneklemt?).

Topp Bunn