RIAA Trøbbel

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.876
Torget vurderinger
1
Sente min Rotel RHQ-10 til Dalens Elektronikkservice fordi det var bruse-lyder i høyre kanal (høres ut som et jetfly i stor høyde). Fikk den tilbake med beskjed om at ingen feil var konstatert. Og helt riktig var RIAA'n helt i orden ved ankomst. Den spilte i ca. 14 dager. Nå har lyden kommet tilbake. Jeg åpna dekslet, kikka inni og skrudde det på igjen. Nå var RIAA'n i orden igjen! Det varte bare to dager. Nå har den begynt a bruse i VENSTRE kanal (ikke i høyre som sist). Nå nytter det ikke å skru av og på dekslet.
Noen som vet hva dette kan være? Dyrt å sende utstyr til andre enden av landet når feilen er borte når den kommer fram!

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Sente min Rotel RHQ-10 til Dalens Elektronikkservice fordi det var bruse-lyder i høyre kanal (høres ut som et jetfly i stor høyde). Fikk den tilbake med beskjed om at ingen feil var konstatert. Og helt riktig var RIAA'n helt i orden ved ankomst. Den spilte i ca. 14 dager. Nå har lyden kommet tilbake. Jeg åpna dekslet, kikka inni og skrudde det på igjen. Nå var RIAA'n i orden igjen! Det varte bare to dager. Nå har den begynt a bruse i VENSTRE kanal (ikke i høyre som sist). Nå nytter det ikke å skru av og på dekslet.
Noen som vet hva dette kan være? Dyrt å sende utstyr til andre enden av landet når feilen er borte når den kommer fram!
Feil som kommer og går er noe dritt! Som regel vanskelig å feilsøke.
Er det noe mønster her?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Audiomix-Hans, er dette noe for deg? :)

Har forresten hatt maken RIAA-trinn sjøl, tror de er kjent for god byggekvalitet.

Er du forresten sikker på at feilen ligger i selve trinnet? At det ikke er eksterne forstyrrelser som trigger dette?

Mvh

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.876
Torget vurderinger
1
Er du forresten sikker på at feilen ligger i selve trinnet? At det ikke er eksterne forstyrrelser som trigger dette?

Ja, jeg er sikker på at det ligger i RIAA'n. Jeg har prøvd på forskjellige forsterkere med eller uten platespiller tilkoblet. Også på Stax hodetelefoner med driver. Det kan selvfølgelig være eksterne forstyrrelser siden jeg utelukkende har brukt den i samme rom etter at feilen oppstod.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.876
Torget vurderinger
1
I går kveld tok jeg den ned i stua sammen med Stax hodetelefonene + driver. Det var støy der og. I dag, imidlertid, er den taus igjen i lytterommet! Slitsomt dette her :-/

Kan det være noe forstyrrelser i strømnettet? En RIAA er kanskje følsomme greier....

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.876
Torget vurderinger
1
Det var kortvarig. Nå blafrer det i høyre kanal. Ser forøvrig a bassmembranene står og skjelver også så det må være en lavfrekvent komponent i støyen.......

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Jeg tror et nettfilter av noe slag kan være til hjelp i ditt tilfelle. Det tyder på at for-
styrrelsen kommer via nettet.
I og med at problemet kommer og går kan det tyde på at en eller annen last som
brukes av og til kan forårsake problemet.
Ta med deg RIAA`en til en annen husstand og koble den opp der og hør om duren
forandrer karakter eller forsvinner helt.
RIAA`er er ømfindtlige saker.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.870
Torget vurderinger
1
Har du prøvd uten platespiller tilkoblet? Evt. med kortsluttet inngang? Annen pickup? Jording? Bytte om på kanalene (H/V) på utgangen? Annen inngang på forforsterker (e.l.)? Står alle nettsstikkene på samme kurs? Er alle tilkoblinger i orden? Defekte kabler? etc.

mvh
KJ

Topp Bunn