Richard Wagner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.664
    Torget vurderinger
    23
    Noen som kjenner denne? Jeg har mye Wagner på LP, men er også interessert i innspillinger på CD, da særlig av ting som jeg ikke har på vinyl.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Satt og leste en anmeldelse fra 60-tallet i Gramophone over Decca-ringen, hvor jeg ble gjort oppmerksom på en spesialutgivelse av settet der de har 22 LPer, og hvor hele fem sider går med på en gjennomgang av hele Ringen ved Deryck Cooke, som studerer leitmotiver og oppbygning.

    Anmelderen hadde brukt en hel dag på å lytte seg gjennom, og kom nå til å gå gjennom hele Ringen med Cookes bok som ledsager. Den må jeg nå finne.

    Og hva er på Spotify? Fem LP-sider passer på 2 CDer:

    http://open.spotify.com/album/0FlXh5frD7NlXm7tJOPJKN
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Satt og leste en anmeldelse fra 60-tallet i Gramophone over Decca-ringen, hvor jeg ble gjort oppmerksom på en spesialutgivelse av settet der de har 22 LPer, og hvor hele fem sider går med på en gjennomgang av hele Ringen ved Deryck Cooke, som studerer leitmotiver og oppbygning.

    Anmelderen hadde brukt en hel dag på å lytte seg gjennom, og kom nå til å gå gjennom hele Ringen med Cookes bok som ledsager. Den må jeg nå finne.

    Og hva er på Spotify? Fem LP-sider passer på 2 CDer:

    http://open.spotify.com/album/0FlXh5frD7NlXm7tJOPJKN
    Denne er første plate av flere Wagner linker jeg la ut i høst. Er mye Wagner på Spotify.

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,49548.0.html
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tror faktisk det er kommet til en god del også, over det siste året. Men du har selvsagt rett - likevel, en oppfrisking, fikk ikke med meg din flotte innføringsside!

    Har inntrykk av at klassisk-delen på Spotify er i vekst - får flere og flere treff når jeg søker på ting. Fant Klemperers Flyvende hollender i dag, og den har ikke vært der før, tror jeg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.664
    Torget vurderinger
    23
    Sjekk "konserter" tråden - Wagner på Ringen og Gimle kino - direkteoverført. Har sett endel forestillinger, glimrende alternativ til å reise verden rundt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Steike ja!

    Allerede fra forspillet er det full flesk på den der. Flott utgivelse!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Kom over en anmeldelse i NYT av Das Rheingold da den kom på CD i 84'.

    Interessant at man i 84' med de cd spillerne som var tilgjengelig da, og med den første cd utgaven av Das Rheingold mente at cden var LPen overlegen. (kan jo ha noe med hva man spilte lpene på og da).
    Og her sitter jeg 27 år etter, og foretrekker LP :) .

    Sitat: ''Das Rheingold especially, marked the coming of age of stereo recording, and to hear this same performance now on high-fidelity's newest medium not only lets us remember what a milestone this recording was in 1959, but permits us to encounter it with a clarity and accuracy that the LP disk could not provide."

    Sitat: "The CD transfer sounds excellent - so excellent, in fact, that it makes one realize that the record industry has now a whole new market, if it can convince collectors that their favorite LP's will sound better and last longer as CD's. This is not some crude trick, like the ''electronic stereo'' applied to monaural recordings. Nor is it, conversely, a miraculous transformation of the sound onto some new level of brilliance: that would only distort the purity of the original. What we have, instead, is the best solution of all - a closer realization of what is on the master tapes than the home consumer has ever been able to hear."


    http://www.nytimes.com/1984/10/28/arts/solti-s-1959-rheingold-wears-well-in-its-cd-incarnation.html
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har '84 og '97-utgivelsene av Das Rheingold (med Solti fra '59), og '97 er overlegen '84.
    Jeg har ikke hørt noen LP-utgivelse, men det sirkulerer mange pressinger og innpakninger av den, så man kan jo ha flaks (og en god platespiller).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Minner meg om Gordon Holts lyriske anmeldelse av SONYs første CD-spiller.

    Vi glemmer at dengang opplevde folk det som om de steg fra forværelset inn i selve konsertsalen når de hørte CD - et teppe ble fjernet fra musikken. Og de som faktisk levde av musikken, som arbeidet med akustiske fremførelser, var i ekstase.

    Samtidig med at CD-mediet kom, fikk vi også elektronika og synth, og den konstruerte musikken dukket opp, og folk mistet sine akustiske referanser.

    De første CDene var skapt med enorm omhu, fordi man ønsket å vise hva som var mulig i det nye mediet.
    I dag har vi lyttet til et spektrum av CDer, fra elendige til superbe, og vi har et annet gesamtausdrück av mediet - mens vinylen synes å levere jevnere og ørevennligere.

    Det går frem og tilbake. Jeg hadde nylig en ekstatisk opplevelse med en Philips-utgivelse av St. Martins/Marriner, Die Kunst der Fuge - og savnet overhodet ingenting fra den vinylen, men så er den også så stille at jeg måtte sjekke om anlegget var på da jeg la nålen i startrillen.

    Gordon får CD-spiller og to (2!) CDer:
    http://www.stereophile.com/cdplayers/193/

    Gordon prøver et utvalg innspillinger:
    http://www.stereophile.com/content/sony-cdp-101-compact-disc-player-comments-first-cds

    Der kommer også anmeldelsen, og en rekke kommentarer o.a., som det virkelig er verdt å lese gjennom. Inkl. innspill fra Doug Sax.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Nettopp begynt på Die Walkure og fant nettopp ut det er to "nyere" utgivelser fra Testament med Keilberth tilgjengelig nå.
    Noen som har sammenlignet?




    Jeg begynner safe med Solti/Bõhm.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Keilberth er tøft. Skrangler litt av og til, det er live så det holder, men tøft. Vidar P har vært rent lyrisk om denne utgivelsen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var nok den første med Varnay som Brünnhilde jeg tenkte på.
    Mener å ha lest slemme ord om Mödls vokalprestasjoner et sted. Det kan være jeg husker fullstendig feil. Kan du sammenlikne?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Etter det eg skjønar er det berre Die Walküre og Götterdämmerung som er tilgjengelege med "alternative cast", og då i relativt stivt prisa (etter dagens standard) einskildboksar (GBP 45 på Europadisc)

    FWIW, I Faber-boka om Wagner konkluderer Michael Tanner med at Keilberth er den desidert beste Ringen, og at Solti nærast er Disney-barnsleg effektmakeri (fritt etter minnet, men det var noko slikt).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    "Beste" er nok alt etter hvem som hører det. Men ser at det er kommet flere komplette utgivelser av Ringen de siste årene f.eks.
    Keilberth (52' og 55') ,Knappertsbusch (56'), Krauss (53') og Kempe (57').
    Siden jeg nå holder på med Die Walkure, kom jeg over disse som jeg heller ikke har hørt mye om tidligere.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    vagstol skrev:
    Etter det eg skjønar er det berre Die Walküre og Götterdämmerung som er tilgjengelege med "alternative cast", og då i relativt stivt prisa (etter dagens standard) einskildboksar (GBP 45 på Europadisc)

    FWIW, I Faber-boka om Wagner konkluderer Michael Tanner med at Keilberth er den desidert beste Ringen, og at Solti nærast er Disney-barnsleg effektmakeri (fritt etter minnet, men det var noko slikt).
    Det blir rart å skulle vurdere slik. Først av alt - det er sannsynligvis umulig å lage en Ring der hvert ledd i kjeden er like sterkt. Ulike har forskjellige styrker og svakheter - og lytterens preferanser er også viktige. Vil man ha musikkens skjønnhet, så er f.eks. Karajans den man velger.

    Solti/Culshaw er et praktverk, men det er stereo-teater, og ble laget som slikt. Den første, store stereoinnspillingen, før det stod fjernsyn overalt - og den skulle gjengi scenen for lytterens indre øye. Programheftene er fulle av skisser over scenebildet, og hvor lydkilder er plassert, for å bistå dette.
    Det blir feil å sammenligne den flatt mot senere versjoner, som konsentrerer seg om det musikalske, eller som Boulez' blir utgitt sammen med en VHS, senere DVD-serie.

    All entusiasmen rundt Keilberths skyldes også en del snobberi og ønske om å være ordentlig sær - du skal lytte forbi en helsikes masse støy, sus og "der skulle mikrofonen stått et annet sted" for å komme inn i den, men sangprestasjonene er fenomenale.

    Böhms har sangerne i fokus, med Bayreuth-lyd; Solti har sangerne bak og i musikken, men sjelden foran; Karajans har musikkens skjønnhet og effekter i fokus, men sangkreftene svikter ham i forhold til de beste prestasjonene på andres.
    Keilberth-ringen foretrekkes av virkelige kjennere av sang fordi sangerne som er med alle var i prima sangstyrke da den ble tatt opp; noe man ikke kan si om Hotters Wotan utover 60-tallet. Den siste som ble innspilt av Solti/Culshaw var Walküre (1965), og der har Wotan et og annet han skulle sunget, men stemmen til Hotter er godt over middagshøyden på den tiden.

    Og Culshaw selv lette høyt og lavt etter en annen Siegfried enn Windgassen, som han mente hadde sunget sitt beste i 1955 (for Keilberth) - men den de prøvde å trene til rollen falt gjennom, og Windgassen steppet inn og reddet prosjektet.

    Hvordan dømme?
    Opptakskvalitet.
    Stemmeprestasjoner.
    Ensemblet (ingen svakheter)
    Musikalsk perfeksjon
    Helheten

    Vanskelig. Unødvendig. Bare det å prøve å takle et par kvartér av dette er jo sinnsykt, og man skal løse nesten 17 timer. (Mer om du er Karajan, mindre om du er Böhm).

    For tiden nyter jeg Böhms syklus, som også har ups and downs.

    Så blir det Knappertsbusch og mono, men det blir til vinteren.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Minutten skrev:
    Synes også det lille jeg har hørt av Bömhs er meget bra, flott lyd på disse Phillips platene er det og.
    Har du hørt Krauss? Her er det og fokus på sangerne.
    For et lytt: http://open.spotify.com/album/2Uz5BQQjDLSSjnX3balROP
    Kun dyppet tåen i den.
    Og har lite grunnlag for meninger, annet enn at jeg syns orkesteret i det jeg hørte ble veldig dust, spesielt instrumentene med luft i - men jeg er kanskje for glad i blåsere, og dermed ikke objektiv.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Kan være enig med deg ang. orkesterlyden, men jeg synes at sangerne var bra på det jeg har hørt. (Das Rheingold)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg er ingen kjenner av skjønnsang og sangkvaliteter, og finner Hotter meget lytteverdig i Soltis Walküre, men kan også høre hvorfor folk foretrekker ham i tidligere versjoner.

    Det som griper meg er orkester og musikk - og har man dypdykket lenge i Ringen kan det bli vel mye deklamasjonssang, med folk som forteller om hva de har gjort, eller har tenkt å gjøre. (Siegfried er vel strengt tatt ni dialoger?)

    Fikk en rar reaksjon da jeg dekomprimerte en tid tilbake ved å lytte til Madame Butterfly. Skvatt til i første akt der, mens jeg leste i librettoen. Det var rene sjokket å oppleve tekst som handlet om det som skjedde der og da!

    Og så er jo Wagner rar. Da han skulle skrive en komedie (Meistersinger) ble den over fem timer lang, og hans lengste opera, som han jobbet med i årevis. Fem timer komedie - man må være tysk!
    (Mens Donizetti klemmer av l'Elisir d'Amore på to LPer - og skrev den på en måned. Den har Una furtiva lagrima ...)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har spilt Tryllefløyten som en avveksling fra det Wagnerske, og det er jo litt annerledes. (Mye opera i det siste , Verdis Nabucco og Rigoletto kom i posten i går, mens Haitinks Don Giovanni ser ut til å ha forsvunnet i posten)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg hadde egentlig tenkt å vente en stund før jeg dykket ned i Haitinks Ringen, men så - i ren nysgjerrighet - kom jeg til å lytte til noen highlights.

    http://open.spotify.com/track/1BqH2lv8DEY7giao8YZh5S

    Har ellers brukt tid i dag på å overbevise med selv om at jeg liker Nilsson i Böhms Siegfried. Ennå ikke i mål med den overbevisningen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    vredensgnag skrev:
    FWIW, I Faber-boka om Wagner konkluderer Michael Tanner med at Keilberth er den desidert beste Ringen, og at Solti nærast er Disney-barnsleg effektmakeri (fritt etter minnet, men det var noko slikt).
    Det blir rart å skulle vurdere slik. Først av alt - det er sannsynligvis umulig å lage en Ring der hvert ledd i kjeden er like sterkt. Ulike har forskjellige styrker og svakheter - og lytterens preferanser er også viktige. Vil man ha musikkens skjønnhet, så er f.eks. Karajans den man velger.

    Solti/Culshaw er et praktverk, men det er stereo-teater, og ble laget som slikt. Den første, store stereoinnspillingen, før det stod fjernsyn overalt - og den skulle gjengi scenen for lytterens indre øye. Programheftene er fulle av skisser over scenebildet, og hvor lydkilder er plassert, for å bistå dette.
    Fyrst av alt, eg står på ingen måte inne for det Tanner skriv, men no fann eg iallfall att sitatet (s. 281–2)

    "It (Keilberth 1955) was originally intended for commercial release, but then the producer John Culshaw decided he wanted to make a complete Ring in the studio, with all kinds of special effects which now sound childish. What resulted, between 1958 and 1967, was the Solti Ring, an archivement of recording but artistically something close to a wreck. Solti lives for the moment, there is a wearing brilliance to the sound, and several singers from the Keilberth Ring are heard again, but in much less fresh voice. Over the decades the Solti recording has archived a canonical status ludicrously out of proportion to its artistic merits, and now that the Keilberth Ring is available no one need bother with it again".

    For min eigen del tykkjer eg at (det kanskje overdrivne) stereoperspektivet er nyttig for å skjøna (og visualisera) kva som skjer. Solti var den fyrste komplette Ringen eg skaffa meg, og boksen var definitivt verd dei 1200 kronene eg betalte - og det var hysterisk morosamt å lesa John Culshaw: Ring Resounding ved sidan av (ikkje dumt å sjå BBC-dokumentaren The Golden Ring, heller).

    Takk, forresten, for eit innlegg som, æh, perspektiverte dei ulike innspelingane veldig fint. Eg er fersk på dette her, og manglar fleire av dei "store" innspelingane. Og, ikkje minst, tid til å driva med wagnerisme.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I forhold til de ordentlige Wagner-kjennerne har jeg lite å fare med, det er som et parallelt univers, egentlig.
    Glemte å nevne Barenboims. Hadde DVD settet en sommer for et par år siden, på en hytte jeg leide. Jeg hadde tatt med storskjerm, lerret og høyttaleranlegg. Etter første kveld kom andre hytteboere og ville se og høre med.
    Blir fortsatt grepet av hvordan han betoner ledemotivene - og Siegfrieds død og Sørgemarsjen kan jeg ikke huske å ha hørt bedre (verre?). Får tårer i øynene når jeg hører det, og det er vel meningen.
    Men uten bilde til sjeneres man av scenestøy der, syns jeg.

    Mye fint å velge mellom. Alle vi har nevnt, og flere til, er tilgjengelige på Spotify. Levine, for eksempel ...

    Har København-Ringen på DVD, fortsetter regnet blir det den.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.664
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp bestilt - nok en "Ring" - i moderne tagning, den første digitale, med Marek Janowski ved roret. Skal visstnok ha flott lyd...

    Latterlige CDN$ 23.11, eller på godt norsk under 200,- levert i postkassa!
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Husker da den kom. Fikk strålende omtale for Rheingold, men resten var visst ikke helt i samme stil. Har vurdert den der selv. Koster 26€ - mva fra amazon.de
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.664
    Torget vurderinger
    23
    Han holder seg jo til originalintensjonene visstnok, fikler ikke med egen "vri" på ting som f.eks. tempi og slikt. Det kan jo være like dumt..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den skal jeg se, sluket.

    Var og så Tristan und Isolde i Oslo på lørdag.
    120 kg ungmø er alltid problematisk, men synge det kunne hun. Tristan (Uhlenhopp) nådde ikke opp i duettene og ble faktisk buet på. Fiore kan sin Wagner; utmerket arbeid fra orkestergraven.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.664
    Torget vurderinger
    23
    I helsike - buet folk? Som i gamle dager?? Hehe... det er frisk kjøring i dagens "siviliserte" konsertverden..

    120 kg. kvinnfolk må til skal det bli noe trøkk bak låtene! Til andre gjøremål blir det noe tungrodd - som en bil uten servostyring, som fatter'n sa, han var på dans med enker og faderløse tre-fire ganger i uka.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn