RIIA forslag til en som ikke har peil lenger.

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
Hei
Hatt stor glede av å lese ulike interessante poster på dette utmerkede forum etter at HIFI interessen våknet til live etter over 10 års søvn.
Har et spørsmål angående valg av RIIA trinn, der noen evt kunne dirigert meg i riktig retning.

Har (stort sett) det samme anlegget som da jeg gav meg; Quad ELS 63, Micro Seiki RX 1500 med en Ortofon MC 30 super, Electrocompaniet AW 180 effektrinn og en Electrocompaniet EC4 pre. Forforsterkeren er en nyere anskaffelse enn fra hine hårde dage og mangler RIIA trinn som jeg hadde på Tandberg preampen.
Forslag til RIIA (gjerne brukt) til en fornuftig penge mottas med takk.
mvh
b@s

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Som alltid vil jeg anbefale Trichord Dino, som jeg synes gir mye for pengene lydmessig. Den har dessuten innstillingsmuligheter for nær sagt alle mulige pickuper og kan om ønskelig utbygges med ekstern psu etterhvert.

Det lå en her på bruktbørsen nylig. Vet ikke om den er solgt.

Mvh.
Ketil

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei og velkommen til HFS! :)

Jeg vil hive meg på rådet til K.H.
Dinoen som var til salgs (regner med at den er solgt, fordi det burde den vært for lengst!!) synes jeg å huske var med ekstern psu boks. Kjempepris for kjøper også så vidt jeg husker.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.900
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Ligger en ProJect Phonbox ute på børsen nå, kjøp den, masse for pengene og et trygt kjøp lydmessig.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Jeg vet om en NLE 17 riaa med forbedret strømforsyning som skal selges... Send meg en PM, så kan jeg formidle deg videre til selger!

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
gut_man skrev:
Jeg vet om en NLE 17 riaa med forbedret strømforsyning som skal selges... Send meg en PM, så kan jeg formidle deg videre til selger!
Makan... Det kunne du har fortalt meg synes jeg :)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Rudi skrev:
Ligger en ProJect Phonbox ute på børsen nå, kjøp den, masse for pengene og et trygt kjøp lydmessig.
IKKE phonobox men tube box... STOR forskjell
Mvh Jan I

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.900
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Jan_I skrev:
Rudi skrev:
IKKE phonobox men tube box... STOR forskjell
Mvh Jan I

Rørbox var det ja........ er visst bare rør mellom øra på meg i kveld åsså....... kommer nok en ny feil straks skal du se.

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
Takk for gode forslag.
Er det noen som har klare og sterke meninger om hvordan disse ulike trinnene vil kle/påvirke lydbildet
fra de øvrige delene av anlegget?
Spiller alt av fra klassisk til relativt aggressiv dansebandmusikk. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Med slike høgtalarar og interesse for klassisk musikk, har du truleg ikkje det heilt ekstreme bassbehovet, men behov for å høyre detaljar og tredimensjonalitet. Dette fiksar høgtalarane og platespelaren din svært godt. Pickupen er ikkje på langt nær så interesann som han var for ti år sidan, og forsterkeriet ville eg nok etter kvart vurdert å legge til utskifting, sjølv om det absolutt er godt passande (men eg ville gått for rør med stor evne til å formidle tredimensjonalitet, særleg når det gjeld pre, men også effekt. Og det finnest drøssevis av gode alternativ, om ein berre er villeg til å betale ein del. Har du dårleg råd, er Rogue ein god stad å starte. Preampane der har svært gode kvalitetar pr krone, (eg har testa Metis og Perseus på www.audiophile.no) og det skal brukast betydeleg meir for å snakke om "utklassing" eller betydelege forbetringar. Og dei har innebygd riaa. Sjekk http://www.plsn.no/forsterkere.htm)

Om du berre treng ein riaa, er Trichord utmerka ting inn til det du har, og ein Tube box er flott innanfor eit litt lågare prissegment. Eg ville også tenkt på ein ASR mini (eller storebror, sjølvsagt, om du vil ta han heilt ut. Men då må du ha deg ein betre pickup) som du finn her: http://www.stereofil.no/produkter/riaatrinn_.html

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Hadde en liten "test" av ortofon mc30super for kort tid siden ( har en slik)
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14194.0.html
( har også testet denne på tangentialarmen nå)
Og dette er en ganske bra pickup selv i dag. Mener en må opp i over 4000,- for å få bedre i dag
( i sær til klassisk.. Forresten det kommer jo an på matching så jeg skal ikke si noe bombastisk her)
Slik jeg ser det , så har mc 30super en topp som trenger å temmes litt.
Hvis du ikke skal bytte pickup med det første, så finn en riia/mc forsterker som ikke er for lys i toppen.
Og gjerne med en som har litt extra fra nedre mellomtone og nedover.
Selve spilleren er en "TANKS" som du skal langt opp i pris for å få bedre, men du skriver ikke noe om hvilken arm du har.
Lykke til med valg av riia/mc uansett hvilken du kjøper
PS: jeg synes ikke Trichord Dino passet så bra til mc30 super i mitt anlegg, her passet faktisk pro-ject tube boxen bedre ( OBS: i mitt anlegg)
Dette har nok en sammenheng med at tube-boxen ikke er så "lys" i toppen som dinoen.
( Og det var reklamen all den tid jeg har en slik for salg, men jeg står fast på dette uansett. ;) ::) )
Mvh Jan I

PS: bilder av anlegget er alltid velkommen b@s

K

kbwh

Gjest
Kanskje off topic, men:

Er det ikke litt skummelt å matche RIAA til pickup? Burde man ikke gjøre dem omvendt, sånn rent prinsipielt?

Kan vi enes om at det er større lydforskjeller mellom gode pickuper enn mellom gode RIAA-trinn?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Kanskje off topic, men:

1. Er det ikke litt skummelt å matche RIAA til pickup? Burde man ikke gjøre dem omvendt, sånn rent prinsipielt?

2. Kan vi enes om at det er større lydforskjeller mellom gode pickuper enn mellom gode RIAA-trinn?
1. Det må då komme an på kva ein er mest fornøgd med, og kva som kostar mest? Men for all del, sjølv vil eg nok ikkje kvitte meg med SP10en, så eg må ha ein MC-pickup som spyttar iallfall 0,5 mV og elles passar godt saman med denne.

2. Ja, her må eg gje deg rett. Men det er all grunn til å tenke nøye over riaane ein vil ha også.....

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
Takk for gode innspill og forslag.

Tror nok jeg skal begrense meg til å få eksisterende anlegg til å spille igjen i første omgang.

For å oppsummere mitt inntrykk virker som det er mulig å få et greit, noenlunde anerkjent RIIAtrinn brukt til ca 2- 3000 kr. Sliter med å rettferdigjøre større utlegg enn dette pt.
Antar dette eventuellt lar seg selge videre uten stort verditap om en skulle være misfornøyd i eget oppsett.
mvh
Bård

K

kbwh

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Valentino skrev:
Kanskje off topic, men:

1. Er det ikke litt skummelt å matche RIAA til pickup? Burde man ikke gjøre dem omvendt, sånn rent prinsipielt?

2. Kan vi enes om at det er større lydforskjeller mellom gode pickuper enn mellom gode RIAA-trinn?
1. Det må då komme an på kva ein er mest fornøgd med, og kva som kostar mest? Men for all del, sjølv vil eg nok ikkje kvitte meg med SP10en, så eg må ha ein MC-pickup som spyttar iallfall 0,5 mV og elles passar godt saman med denne.

2. Ja, her må eg gje deg rett. Men det er all grunn til å tenke nøye over riaane ein vil ha også.....
1. Enig. At gode pickuper varer omtrent 1000 timer er mitt underliggende argument.

---

Til b@s. Om du skulle komme over en SAT Phonofix (den kommer nesten innenfor budsjett) har du en velkonstruert, presis og stille kandidat. Bør på listen din synes jeg.

P

Parelius

Gjest
Valentino skrev:
1. Enig. At gode pickuper varer omtrent 1000 timer er mitt underliggende argument.
Der er jeg uenig. Tror faktisk du i heldige tilfeller kan gange med 3.

Tillegg: Jeg har ingen personlig statistikk på dette. Selv så forventer jeg MINST 2000 timer fra XV-1S

K

kbwh

Gjest
Man har de gode pickuper og de eksepsjonelle pickuper, Parelius. Noen av oss kan fremdeles drømme, andre kan nyte realitetene hver dag.

P

Parelius

Gjest
Jeg drømmer om kvinner… Men de varer kanskje ikke så lenge?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
458
Torget vurderinger
4
Parelius skrev:
De koster ihvertfall mye mer enn noen PU....

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Parelius skrev:
NEI, men det er da mulighet for å få 1 års seperasjonsgaranti.

Lf

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
Jan_I skrev:
r.
Selve spilleren er en "TANKS" som du skal langt opp i pris for å få bedre, men du skriver ikke noe om hvilken arm du har.
Ble litt nysgjerrig på dette selv. Står ikke noe annet enn Micro på den. Etter søk på bilder på Google ser det ut til at det er en Micro MA 505 mark3

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
Det er et lite svart "bad" på siden i bakkant på armen. Alltid antatt at det skal fylles med en væske for å gi en dempingseffekt. Er dette riktig og hvilken type væske skal i så fall brukes?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
b@s skrev:
Det er et lite svart "bad" på siden i bakkant på armen. Alltid antatt at det skal fylles med en væske for å gi en dempingseffekt. Er dette riktig og hvilken type væske skal i så fall brukes?
Hei igjen
Du har helt rett ang. dempebadet. Vet ikke hva micro brukte, men det vanlige er å bruke en silikonolje.
OBS: det er ikke alltid at det blir bedre med "olje" ( har ikke testet din arm, men dette er erfaringer fra flere andre armer jeg har hatt) Noen pickuper/armcomboer låter bedre uten enn med bad.
Det eneste forslaget jeg vil komme med er å teste seg fram.
PS: en kan også bruke andre "oljer" enn silikonolje.
Forresten hvis du ikke har manual til armen, så kan den lastes ned her:
http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Micro%20Seiki&selected_model=MA-505

Se litt ned på siden

Mvh Jan I

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.477
Valentino skrev:
Kanskje off topic, men:
Er det ikke litt skummelt å matche RIAA til pickup? Burde man ikke gjøre dem omvendt, sånn rent prinsipielt?
Tja, kanskje ikke til en spesifikk pickup, men om en foretrekker - eller kan tenke seg muligheten for å prøve - pickup med lavt utgangssignal kan det være en fordel å skaffe seg en RIAA som har forsterkning og signal-støy forhold til å håndtere disse.

mvh

PS. Er det noen som er opptatt av det rent prinsipielle her? Trodde dette forumet er så pragmatisk som det bli.

Topp Bunn