Riktige kabler

doomhead

Fersking
Ble medlem
02.06.2015
Antall liker
0
Lurte på om noen hvet hvilke høytalerkabler som kunne passe bra mellom Hegel H200 og klipsch rp-280-f

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei og velkommen til forumet. Tråden er flyttet fra hifi-generelt til kabelhjørnet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
No offense - med fare for å bli svartelistet i en kabeltråd: Her kan du klare deg med nesten hva som helst.

Junior stakk av med høyttalerkablene mine på arbeidsrommet. Krise. En lampettledning fungerer helt utmerket. Hører ikke forskjell på den og en 2-3.000 kroners kabel. Men for dem som får hifi-angst av å lese slikt: Jeg har en ny kabelløsning i løypa.

Men inntil videre: Helt OK lyd.

IMGP5544.jpg

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
No offense - med fare for å bli svartelistet i en kabeltråd: Her kan du klare deg med nesten hva som helst.

Junior stakk av med høyttalerkablene mine på arbeidsrommet. Krise. En lampettledning fungerer helt utmerket. Hører ikke forskjell på den og en 2-3.000 kroners kabel. Men for dem som får hifi-angst av å lese slikt: Jeg har en ny kabelløsning i løypa.

Vis vedlegget 324321
Lurer lidt på de benyttede jumpere. Er det stål spikere, eller hegns tråd der benyttes her?:confused:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

Vis vedlegget 324321
Lurer lidt på de benyttede jumpere. Er det stål spikere, eller hegns tråd der benyttes her?:confused:
Dette er ProAc's originale jumpere. Du får spørre ProAc hvis det er noe mer du lurer på.

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Antall liker
73
Kabler fra Biltema eller Clas Ohlson med tverrsnitt på minimum 2,5 mm2 skal være trygt. Om du vil være tryggere går du for 4 eller 6 mm2.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Lurte på om noen hvet hvilke høytalerkabler som kunne passe bra mellom Hegel H200 og klipsch rp-280-f
Hei. Her inne er det ikke det aller enkleste å be om råd angående kabler. Noen mener at kabler ikke betyr noe som helst, mens andre mener at de kan ha til dels stor innvirkning på lyden. Som du ser, er du allerede blitt anbefalt Biltema. Ikke noe jeg ville anbefalt i det hele tatt til noen som helst. Kanskje du burde klargjøre hva du er ute etter når det gjelder kabler. Lettere å gi råd da.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Ok, spøg til side,- til tråd starter: Monster standart foreksempel, tror du i lengden vil foretrekke kabler m lidt varm klang frem for kabler m mere analysiske klang egenskaber.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
859
Sted
osøyro
van den hul the magnum hybrid høyttaler kabel er et råd jeg vil gi , hegel er kjent for og være litt for frampå i det øvre , og denne kabelen kan hjelpe deg i riktig retning , kabelen er ganske balansert og luftig diskant som heller mot det varme. Men som lars_erik skriver her Kanskje du burde klargjøre hva du er ute etter når det gjelder kabler. Lettere å gi råd da. Er mye mye enklere og gi råd da.

Imagine

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

Vis vedlegget 324321
Jeg kan glede alle som har vært bekymret på mine vegne, med at ny kabelløsning er på plass:

Silkspeak.jpg

Et par Silkspeak kabler som jeg har fått av broren min, men som jeg ikke har kunnet bruke på mine ProAc før jeg fikk byttet plugger i alle endene - noe jeg fikk gjort i dag. Bananplugger med strammeskrue - sitter som støpt på terminalene.

Lyden, spør dere kanskje? Vel - if you twist my arm: en ørliten forbedring. Kanskje...... Men det kan like gjerne skyldes at man gjerne vil ha lønn for strevet. Det ny pluggene kom ikke på plass helt av seg selv.

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
735
Torget vurderinger
10

Vis vedlegget 324321
Jeg kan glede alle som har vært bekymret på mine vegne, med at ny kabelløsning er på plass:

Vis vedlegget 324595

Et par Silkspeak kabler som jeg har fått av broren min, men som jeg ikke har kunnet bruke på mine ProAc før jeg fikk byttet plugger i alle endene - noe jeg fikk gjort i dag. Bananplugger med strammeskrue - sitter som støpt på terminalene.

Lyden, spør dere kanskje? Vel - if you twist my arm: en ørliten forbedring. Kanskje...... Men det kan like gjerne skyldes at man gjerne vil ha lønn for strevet. Det ny pluggene kom ikke på plass helt av seg selv.
Flott Ulf :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
^Men totalt off-topic, vel?
Kan hende - men det ligger et budskap til trådstarter her: Når jeg hører minimalt med forskjell - om noen - mellom lampettledning og langt dyrere kabler, KAN det vel tenkes at kabelvalget hans egentlig er hipp som happ. Vel - han må jo gjerne bekymre seg om valget sitt - det er hans penger.......

Olmais

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2013
Antall liker
76
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
van den hul the magnum hybrid høyttaler kabel er et råd jeg vil gi , hegel er kjent for og være litt for frampå i det øvre , og denne kabelen kan hjelpe deg i riktig retning , kabelen er ganske balansert og luftig diskant som heller mot det varme. Men som lars_erik skriver her Kanskje du burde klargjøre hva du er ute etter når det gjelder kabler. Lettere å gi råd da. Er mye mye enklere og gi råd da.

Imagine
Er enig med Imagine her. VDH vil trolig passe bra. Anbefaler The Clearwater som er en "billig" og pent designet kabel.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Kan hende - men det ligger et budskap til trådstarter her: Når jeg hører minimalt med forskjell - om noen - mellom lampettledning og langt dyrere kabler, KAN det vel tenkes at kabelvalget hans egentlig er hipp som happ. Vel - han må jo gjerne bekymre seg om valget sitt - det er hans penger.......
Ikke for å trekke opp til noen krangling her; men om du ikke hører forskjell på lampettledning og dedikerte kabler, er det kanskje andre han bør søke råd hos.

Men, igjen; trådstarter bør klargjøre hva han er ute etter.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.470
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hva "minimalt" er og hva det betyr for hver enkelt er ikke så lett.. Og gode ting MÅ ikke koste mye penger , dette gjelder og kabler.. Så greit å ta av skylappene, og la TS ta til seg de opsjoner han får. Og treffe sitt valg deretter. Forøvrig er det litt fornøyelig , i disse kabel-hygge-tider, at et nytt medlem dukker opp. Skriver ett innlegg og bryr seg ikke mer med tråden,..

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Antall liker
73
Den eventuelle ørlille forskjellen har gjerne med en liten justering i plassering av høyttalerne etter at du skifta kabler, samt lytteposisjonen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ikke for å trekke opp til noen krangling her; men om du ikke hører forskjell på lampettledning og dedikerte kabler, er det kanskje andre han bør søke råd hos.

Hvem trådstarter søker råd hos, blir opp til ham. Jeg prøver bare å bidra med mine erfaringer - så får andre bidra med sine. Men det er vel forhåpentligvis ikke slik at mine subjektive opplevelser er mindreverdige på noen som helst måte?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.470
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28

Hvem trådstarter søker råd hos, blir opp til ham. Jeg prøver bare å bidra med mine erfaringer - så får andre bidra med sine. Men det er vel forhåpentligvis ikke slik at mine subjektive opplevelser er mindreverdige på noen som helst måte?

Såklart ikke .. Mener nå jeg.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0

Slett ikke, om dette er erfaringer du har gjort deg. Nå er det jo også slik at "minimalt" for noen, kan være "betydningsfullt" for andre.

TheFlair

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2014
Antall liker
73
Ved nærmere ettersyn kan man spare 50 kr på ti meter med 2 x 4 mm2 på Clas Ohlson kontra Biltema. Førstnevnte tilbyr også 6 mm2-kabler.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
859
Sted
osøyro
Dere kabel skeptikere hører forskjell på høyttalere , forsterkere , hjemmekino forsterkere osv osv. Men kabler hører dere ikke forskjell på ja vel.

Imagine

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.487
Sted
Oslo
Dere kabel skeptikere hører forskjell på høyttalere , forsterkere , hjemmekino forsterkere osv osv. Men kabler hører dere ikke forskjell på ja vel.

Imagine
Pen stråmann, men helt halmløs...

Jeg har vel ikke sett noen som sier at det ikke under enkelte omstendighet er forskjell, men mange som mener forskjellen normalt er minimal elller mindre, omtrent i takt med målbarheten. For min del har jeg som tidligere nevnt hørt forskjell mellom 25 år gamle kabler og nye og mye tjukkere kabler. Jeg har imidlertid hørt langt større forskjell med langt billigere oppgraderinger, og tar dessuten forbehold om av kabelforskjellene var så små at det kan ha vært andre ting som spilte inn (og ikke kablene som ble spilt inn).

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Genial tråd dette her. Ingen vet egentlig hva temaet er, men så lenge det spørsmål om kabler, går diskusjonen av seg selv. ....:)

Jeg kjører på et tilsvarende anlegg metervare til 35 kr. meteren. Det funker helt utmerket. Ingen grunn til å ha noe dyrere.

skallet hare

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2012
Antall liker
672
Sted
Oslo
Torget vurderinger
53
så lenge Du ikkje har koblet gode kabler livet er veldig enkelt...

Topp Bunn