rillestøy med benz!?!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,bytta pu nå,fra en dv-20x til en benz ace som har ligget en stund harn på lån,og fikk lyst til å prøve,begge er low output mc,syntes vel at benzen har noebedre klang,men mangler dv ens tøffere bass,uansett en fin pickup dette her,så opplever jeg faktisk en del mer rillestøy med benzen enn dynaen,...så kommer spm..blir det mindre rillestøy på dyrere benzer?

Kan jeg forvente å finne samme klangstrukturen i benzfamilien høyere opp?

Denne likte jeg,skulle vært gøy å hørt en dyrere benz en gang,pu en sitter i jmw-9 arm.

hvem er best? konkludererheller med at begge er bra på hver sin måte,spiller egentlig ingen rolle,jeg blir nok eier av denne for små summer,så det kan være ok å ha begge kanskje?

Hva med glider og oppover,er rillestøyen fremtredende der?

Det er stor forskjell på rillestøy på disse pu ene,benz med klart mer støy fra rillene enn dyna....ps alle platene er nyvasket...benzen blir sittene i helgen i allefall tipper jeg......

Håper på svar fra kjennere av benz..ES

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Har kun kjennskap til Benz LP (montert på jmw-9)
Erfarer ihvertfall at den sporer veldig bra, og ikke at den gir mer støy enn diverse pick-up'er fra Ortofon og Denon som jeg også har prøvd.
Klangmessig så oppleves den som ganske fyldig og behagelig, kanskje mot det litt for snille.
Håper å ha en Lyra Helikon (mono) i hus om noen uker, så vi får se......

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Leverer i allefall mer enn godkjent stratocasterklang her i gården! ;D

stemmer er også veldig flotte,men dynaen er ett par hetehoder foran på rillestøy altså.....

får spella mer med denne.

Noen som vet om det er noe innbytteordning på benz?

Dynavector har jo det..ES

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
ixos_76 skrev:
Noen som vet om det er noe innbytteordning på benz?

Dynavector har jo det..ES
Innbiller meg at Tor/Lyric gjorde det førihvertfall. Du får ringe ham.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
519
Sted
Stockholm
Har hatt en Benz H2 og Ace M, var ikke store forskjellen på rillestøy mellom de, sjøl om det var noe. Ortofon Kontrapunkt C er til sammenligning m y e stillere enn disse to. Hører man på mye rolig musikk, kan det være irriterende..

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Enig Cundis....spørs om det blir en dyr benz ,irriterende som fy...dynaen er tyst som graven,og det må vandaliserte eller skittene skiver til før knitringen tilkommer...

Spørs om ikke en dyna xx-2 fortsatt står øverst på ønskelisten...Espen

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
519
Sted
Stockholm
Hehe, XX-2 er jo bare helt i drømmeland for min del.. ;D Veit ikke om jeg hadde turt å kjøpt en slik heller, tenk om man skulle være uheldig å ødelegge nålefanen.. ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Som tidligere eier av Benz Glider kan jeg ikke si at jeg noengang reagerte på rillestøy. Dette kan selvfølgelig ha med innjustering å gjøre. På dette nivået kan selv små justeringer bety endel, noe du selv har erfart, Espen.
Dynavectors pickuper opplever jeg som i en klasse for seg hva gjelder rillestøy..elller egentlig fravær av rillestøy. Ingen velementer har vært så tyste hos meg som DV 23, 17 og XX2 II, så det kan jo være at din dyna har satt en standard andre sliter med å leve opp til.

Ellers må jeg jo si jeg forstår at du har lyst på en XX2. Det er rett og slett den beste pickupen jeg har eid noen gang. Men så er det den dyreste også, i rettferdighetens navn.....

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Noe dritt å tråkke på den ;).......eller om guttungen sier: fattern,skal den lille pinnen med nåla på ligge løs på spillern din... ::)

nei,får vel ta en sjanse på en slik en når mørket kommer snikende utpå høsten....skal visst være en forbanna god pu,den blir i midlertid like dyr som spillern da men....ES

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja Impulse,har jo slept med dynaen lenge nå,så å bvytte pu i går,oppdaget jeg støyen pronto,og jeg liker det ikke,stratocastere får en noe bedre klang her hos meg,men dynaen er LANGT bedre på dynamikk og bass,det er såpass mye at jeg savner dette alt...heldigvis ligger 20x en i eske vsa spillern....kjører litt med benzen nå..

Har ett håp om å høre en xx-2 en gang før høsten,den er sikkert helt heidundranes...men aller først skal jeg la kontoen lege seg noen mnd nå,etter siste audioanskaffelsen,som ble en oppgradert audionote m3..for det ble ikke helt gratis akkurat,men faen å det speller...jeg ble nesten redd her,på testdagen,aldri hadd noe i nærheten av golyd i hjemmet...helt konge...Så heretter kan jeg vel skrive under på med de som mener at en preamp er selve hjertet i ett anlegg.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Forsåvidt enig med deg der, Espen. Men samtidig spiller det ingen rolle hvor god preampen er om ikke kilden holder høy klasse. Anlegget har flere hjerter, tror jeg.... ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Minimalt med rillestøy på min Ruby 2 også, helt fraværende på gode pressinger. (De som har vært innom og hørt er veldig overrasket over hvor støysvak gjengivelsen fra platespiller er her i heimen....)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Forsåvidt enig med deg der, Espen. Men samtidig spiller det ingen rolle hvor god preampen er om ikke kilden holder høy klasse. Anlegget har flere hjerter, tror jeg.... ;)
Jo enig med deg Trond,kilden her skulle det vel ikke være noe galt med, i allefall ikke den som det satses på ;)...på cd fronten derimot er det vel noe å hente,det får uansett komme i neste runde,som ikke akkurat er rundt svingen nå i allefall....en an dac/drivverk kanskje?

Ellers har jeg kikka og lest litt om stello dac/drivverk,virker jo spennende,og fikk kjempetest i Fidelity...på det grunnlaget kunne det i allefall vært fint å hørt en slik kombo.

...................men tror i allefall at før eller siden kommer en xx-2 i hus,i flg opphavsmannen til vpi spiller en scout med dv toppmodell bedre enn en hrx med middelmådig pu,dette fortalt av snapa,jeg tar meg aldri råd til en pu til 35k-men litt lengere nedi dumpa vel å merke,da kandet nok hende xx-2 kunne være no.spen

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Hei Espen,

Jeg har også Vpi Scout med Benz Ace M. . Alt er selvfølgelig relativt, men kan ikke si at jeg er plaget med rillestøy Jeg bruker Artemis labs Pl-1 riaa. Er du sikker på at pu'en ikke er slitt?

Andreas

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Har hatt Benz Glider L2, L04 og Ruby3. Noe av det første jeg la merke til når jeg kjøpte Glider L2 var den lave rillestøyen sammenlignet med Clearaudio Aurum Alpha (gjentar meg selv og nevner at dette virker være noe flere Clearaudio-pickuper er befengt med).

Kan ikke si å ha opplevd de ulike Benzene som annet enn meget gode på dette med rillestøy. Selv opplever jeg imidlertid XV-1s å være i referanseklasse hva angår knitring og støy (beste jeg har vært borti på området). Den rimeligere Te Kaitora Rua var også svært god på dette feltet.

At det er lite knitring er for så vidt greit og hyggelig, men jeg opplever det vel så viktig hvordan knitringen fremstilles. Noen pickuper har en tendens til å presentere knitringen på en ”tørr” og svært markant møte mens andre pickuper har en mer dempet knitter -gjengivelse.
Og erfaringene dine omkring lyddifferansene på Benz og Dynavector stemmer vel.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Takk for ett fint svar Fosse....bytta pickup igjen i dag,tilbake til dynaen,da blir det skikkelig driv og dynamikk i forhold til benz en,dynamikken kom,klangrikdommen ble dempet for så vidt,og knitringen er så å si fraværende!

Har ikke all verden av referanser til pickuper,men det beste hadde vel vært ja takk begge deler... ;)Vet noen om andre pu er som både har dynamikken til dynaen,og klangen til benz ;D......?

Ikke nødvendigvis til prisen av disse to jeg har nå.

Mvh Espen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Nå vil jeg vel påstå at Dynavector kan ha riktig så godt med klangfarger og fylde, om den matches riktig. Jeg kjenner ikke så godt til alle modellene, har selv bare testet 17D2 under håpløse forhold (min feil), Te Kaitora Rua og XV-1s. Shelter har etter hva jeg kan forstå og har erfart noe mer kropp og fylde enn Dynavector samtidig som den etter mitt skjønn har noe mer fart og driv enn Benz (selv klarte jeg aldri å få det samme raffinementet ut av den). Har bare erfaring med Shelter 90X. For meg har Benz en fantastisk mellomtone og klang, våt og varm karakter, men de mangler noe av smekket og drivet nedover.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Uansett blir det ikke gjort noepå en stund på pu siden,da det kommer til å koste litt neste gang....jo da du sier noe Fosse,ang klangfargene.....og dynamikken er jo fantastisk i dynaen i forhold,men stratocaster med singelcoil får en fantastisk lyd med denne benzen,som ny bare koster 3500,......./men knitrer gjør den definintivt,uten at jeg har tatt meg tid til ukesvis med justeringer enda.....utrolig lett å plukke ut hva som skjer og ikke skjer ved bytte mellom disse 2 pu ene....

Shelter ja,hadde vært fint å hørt ved en anledning....tror jeg må prøve å få til det,hva med zyx??

Parelius!...er du her? ;D ;D ;D

mvh Espen

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Etter å ha eid en Benz Glider er det bare et svar på spørsmålet ditt. Dyna XX2. Den har alt. Sporing, klang, kontroll, bunn. Men den kommer ikke helt ut før den har 150 timer på nåla.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja impulse,mulig det blir denne neste gang,som forsåvidt ikke er rett rundt svingen akkurat,etter å ha herpa kontoen med ny preamp....

Trives så godt med vinyl på alle måter at jeg er usikker på om jeg skal legge fælt mye penger i cd rigg for fremtiden altså...

Dynaen jeg har speller bra den for guds skyld ikke det,men litt mer klangfarger med ace egentlig,men svært dårligere på andre parametere som rillestøy,bass det kjente smekket som jeg har med dv-20 x en min...

I og med det er så lenge til jeg skal kjøpe no ny pu(utpå vintern igjen) kan det vel hende jeg både får hørt xx-2 og ett par sheltere..

Noen som vet hva glidern til benz er bedre på enn den billigere ace?

Espen

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Med forbehold om at jeg aldri har hørt Ace, så er forskjellen mellom Glider og H2 at sistnevnte er mer oppløst i mellomtone og topp. Mer "silke" om du vil. Mulig det samme gjør seg gjeldende nedover, muligens ikke.

Ellers er rillestøy så fraværende med H2 som jeg har hørt det med noen pickup. På gode 180g er det helt enkelt null her jeg sitter.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
På gode pressinger skal vel de fleste pickuper klare å formidle musikken uten særlig sjenerende kniting. Middels og dårligere pressinge er vel der man skiller klinten fra hveten?

Opplevde ikke L04, forløperen til L2 (eller M2 for L04-utgaven med 0,8 mv som jeg hadde) som særlig tight i bassen sammenlignet med andre pickuper jeg har vært borti på samme spiller (Ruby3 og Argo).

Men, Benzene, særlig de litt mer påkostede versjonene har sin force i mellomtone.

Det koker vel ned til preferanser, og der er jeg personlig på linje med Impulse (selv om jeg aldri har hørt XX-2).

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Somsagt Fosse,jeg har ikke mye å referere til,men somsagt,ace syntes jeg var bedre på klang,spesiellt da flott på stratocaster ala Mark knopler,shadows ol.enn dv 20 x en min,men det er selvsagt ettmen,fordi dynamiske egenskaper er så til de grader bedre i dynaen.......så er det jo sånn at en trenger jo ikke bare å ha en pu,og ved å bytte litt innimellom,får en jo treninga i det også...

Engang fram i tid når pu bytte står for tur,vil jeg nok prøve å få hørt disse merkene:

ZYX

Shelter

dynavector xx-2

man kan vel forhåpentligvis forvente en god del mer av alt når prisen ganges nesten med 3 får jeg håpe,så direkte sammenlikninger her blir jo feil.

men å sammenlikne ace,og 20x er vel ikke hakkende gæli selv om ace er litt billigere.....glider og 20x hadde vel vært enda mer rett..

Tusen takk for bra info og innspill i tråden folks...

Topp Bunn