Rimelig måleapparat for å måle nettstøy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Furman bruker vel Plitron balanced power støydempingstrafo.
    Det samme gjør Torus Power.

    Furman og demping iht linken

    Differential Mode
    >20 dB, 1Khz. - 2 kHz.
    >40 dB, 2Khz. - 100 kHz

    Common Mode
    >95 dB, 10Hz. - 50 kHz.
    >40 dB 50kHz. – 1MHz

    https://www.plitron.com/custom-toroidal-transformers/power-conditioning-2/


    EMC filtre for 1-fase utstyr fungerer likt på TN,TT og IT nett.
    På trefase nett er det visst andre faktorer som spiller inn.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Men er det ikke 2-fase nett som er vanligst i norske boliger?
    I gamledager ble boligene forsynt med 1-fase og lastene (boligene) ble fordelt ute i forsyningsnettet.
    Nå får boligene 3-fase helt frem og lastene (1-fase) blir fordelt på disse 3 fasene i installasjonen til boligen.
    Trur eg er ok forklart?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Tok fram SCHAFFNER FN9222B filterene jeg har liggende, klarte ikke å måle noe forskjell med og uten dem på strømnettet.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvordan du måler eller med hva, men kan det ha noe med at filteret er et medico , hospital filter, bokstaven B til slutt?
    Disse filtrene har generelt dårligere common mode demping siden Cy kondensatoren er utelatt.
    Har noe med lekkstrømmer til jord å gjøre?
    Da blir common mode støy dårlig filtrert. Det er kurve B på bilde som er for FN9222B .

    sch (2).jpg

    fnb (2).jpg



    Litt om støy og filtre for oss som ikke er helt stødige i emnet og er litt nysgjerrig.




    Ground loops are one cause of common-mode noise between phases, neutral and ground, in a power distribution system. This noise is injected into the power supplies, which in turn pass it on to the electronic components.

    Conventional power transformers and isolation transformers will not block normal-mode noise impulses, but if the secondary of these transformers have the neutral bonded to ground, then they serve to convert normal-mode noise to common-mode noise. From the standpoint of microelectronic circuits, common-mode noise is more potentially harmful than normal-mode noise
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Det er 3A versjonen og B ja. At common mode støy er den største syndebukken har jeg mistenkt lenge, som kan forklare hvorfor det ble så mye mindre støy da jeg tok i bruk isolasjonstrafo, mao isolasjonstrafoen brøt opp en jordsløyfe som ledet til mindre common mode støy? Om jeg har forstått det riktig.

    Har tatt å "lekt" meg mer AM-radioen, og oppdaget at DC-filteret radierer noe fryktelig med støy, så fikk det flyttet bort, var litt forskjell, men det at jeg flyttet bort dacen fra effektforsterkeren(ca 20 cm), var ganske dramatiskt.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Observerte det samme med Jenving sin strømskinne med filter(samme produsent som dc-filteret), når det gjelder støy, ble bare dårligere lyd.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Startet helt på nytt med ferrite på strømkablene, oppdaget at det ikke er noe vits med ferriter på kabelen til forsterker, de gjorde ingen ting der, ikke en stk en gang.
    Så jeg har satt nesten alle på kabelen til dacen og nå så er det ganske bra lyd på kveldstid, men lyden er fortsatt elendig på dag fram til ca 17:00.

    Men observerer at det er mer støy på nettet på dagtid selv om det sjeldent er over 56 mV, så høres det på høyttaleren på måleinstrumentet at det er mye mer mangfold av støylyder der.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ferrit er ikke et ensbetydende begerp. Det finnes forskjellige blandinger for ferrit, - og forskjellig permeabilitet tilpasset forskjellige frekvensområder, - og bruksområder... det er forskjell på om kjerna skal brukes til støydemping eller som kjerne i en HF trafo.....

    Litt info her.
    Jeg forstår det, jeg bruker jo ferriter som er for over 30 mhz, dvs støy som filteren jeg har ikke tar. Å begynne å vase med toroid ferritkjerner for lavere frekvenser på kablene fks, tviler jeg på om jeg vil orke å gjøre med mindre jeg finner noe plug and play-løsning til max 1500 kr.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Får vel oppsummere hva som har skjedd siden sist:

    Har gjort mange tiltak for å redusere problemet med støy i luften, har funnet et sted i stuen hvor anlegget blir minst påvirket av dette.
    Har plasserte masse ferriter på høyttalerkablene og hodetelefonkabelen med stor suksess, mye mindre harmonisk forvrengning og raskere transienter, ferriter på strømkablene hjelper ikke noe til sammenligning.
    Har oppdaget at ventilasjonsanleggene som er i leilighetene er en enorm støykilde, har mitt skrudd av. Dette skaper så mye harmonisk forvrengning at naboen under har sett sammenhengen og skrur av sitt, virker som begge våre ventilasjonsanlegg har like stor negativ effekt, så tenker at dette er nødt til å være lufbåren.
    Fant ut denne kabelen er mye bedre enn for eksempel blue jeans sine kabler med enorm margin, mye lavere harmonisk forvrengning osv.
    Har sørget for at stikkontakter står riktig vei over alt etter mye fram og tilbake, tidligere var dette helt feil, dette har også ført til mye lavere harmonisk forvrengning osv.

    Men fortsatt var det mye harmonisk forvrengning, så jeg byttet ut effektforsterker etter som den ikke har noe nettfilter koblet og er ikke interresert å ha det på toppen av filtere har lite innvirkning så fordi jeg allerede har så mange fra før av.

    Og da ble det ekstremt mye lavere harmonisk forvrengning osv.

    Men så sitter jeg igjen her, med nesten ingen ting bass, men så skjer det som har skjedd før, det blir helg, fredag rundt klokken 17 kommer bassen tilbake og forsvinner på mandags morgen. Om det er masse harmonisk forvrengning i bassen er jeg usikker på.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Bare for å legge til så virker det ellers i lydbildet om mann ser bort i fra bassen veldig likt hele tiden merkelig nok etter at jeg fikk den nye forsterkeren(e), mens det varierte veldig med den gamle forsterkeren over hele linja.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Dempet støyen enda, bedre lyd når dette problemet jeg snakker om er borte, men ellers er det akkurat det samme som sagt, lite bass, ellers noe grøtete lydbilde og noe spiss diskant som stikker opp av grøten, flatt lydbilde på alle mulige måter osv.
    Aldri vært borti dette før, har vært her jeg bor nå helt siden jeg flyttet inn.

    Må vel gå til innkjøp av osciloskop, men selv brukte blir veldig dyre for meg, med mindre jeg ser til kina...


    Kan dette være noe for eksempel?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    OBS OBS... ikke alle skop tåler 230V direkte...... selv om en 10x probe takler spenningen, er det ikke alle som tåler andre fasen direkte på signaljord....
    Ideelt sett bør man bruke en differentialprobe, men de er like dyre som skopet.... en liten toroidtrafo vil funke som galvanisk skille, selv om den også vil gi en liten båndbreddebegrensing, - men bør likevel være fullt ut tilstrekkelig...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja da virker det som aliexpress til og med blir uaktuelt for nå...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke nødvendigvis, - men måling direkte på lysnettet er ikke likefrem..... bruk en liten toroid som skilletrafo, så går det greit med de fleste skop...
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Styr unna. Overlat målinger til folk som har rett instrumentpark og ikke minst er kapabel til å tolke målingene.
    Skal en tro eliten og "Gud" Helge Seljeseth innen spenninskvalitet er det kun en håndfull som behersker dette faget i Norge.

    Bruk pengene på ferie eller lignende.
    Du vil ikke få noe utbytte av ett slikt instrument. Etter hva som ble vist i videoen er det ubrukelig til ditt formål på lik linje med dette støy måler instrument du har.
    Det er leketøy for barn.
    Som slikt o.l

    Screenshot_20210626_092748_com.android.chrome.jpg
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg et faktisk enig med Ymir.... dette forteller ikke så mye... Man vil saktens kunne se om sinusen er sterkt forvrengt, men ikke så mye mer....
    Signalanalyse på lysnett er ikke for hvermansen.... Et skop er derimot myttig til mye annet...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Problemet var motsatt kan mann si, når det var bass i helgene, så var det pga et eller annet problem.

    Deiset på med ferriter og nettfiltere og flyttet litt på isolasjontrafoen, og vips nå har jeg alltid bass, men ikke like ekstremt som det tidligere var i helgene.

    Dette mystiske problemet jeg snakker om har ikke kommet tilbake ennå.


    Men så var det problemet med ventilasjonsanleggene, det virker urørt av alt jeg har gjort så langt, komfyren gir samme symptom, nesten akkurat det samme med luftavfukteren jeg har kjøpt og, MASSE harmonisk forvrengning i bassen littegranne tregere transienter, mellomtone og diskant drukner i dette, spesielt med luftavfukteren.

    Problemet blir bare mer og mer åpenbart jo mer jeg prøver å dempe rfi/emi.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Styr unna. Overlat målinger til folk som har rett instrumentpark og ikke minst er kapabel til å tolke målingene.
    Skal en tro eliten og "Gud" Helge Seljeseth innen spenninskvalitet er det kun en håndfull som behersker dette faget i Norge.

    Bruk pengene på ferie eller lignende.
    Du vil ikke få noe utbytte av ett slikt instrument. Etter hva som ble vist i videoen er det ubrukelig til ditt formål på lik linje med dette støy måler instrument du har.
    Det er leketøy for barn.
    Som slikt o.l

    Vis vedlegget 731402
    Nå var jo tanken å måle selv og få noen andre til å tolke da. Enklere å bare sende måledata på epost til noen, enn å få noen til å komme hjemme og måle for å si det slik.

    Ja, slike målere er enda mer ubrukelige enn du tror, mitt måler jo ikke all slags type støy på nettet som bajog alpha filteret tar. Så og si NULL støy i følge mitt apparat på strømnettet. Forbanna søppel.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    IMG_20210717_182658_HDR.jpg


    Slik ser mange av Bajog Alpha filterene ut inni. Prøvde å spørre produsent om hvordan filtrene designet uten hell.

    Fungerer de to ferrite ringene som common mode choker?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    E vel bare en spole i hver fase...... men kondisen til høyre, - med motstanden over... ser jo nesten ut som det kun motstanden som er tilkoblet???
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ser de ringene ser nå ut som toroid ferritt ringer du får kjøpt på ebay.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Er vel for differensial mode de filtetspolene

    Screenshot_20210717_192549_com.android.chrome~2.jpg



    Motstanden er vel for lade ut kondensator.

    Men filteret til ca 1500 kr er jo dyrt når det sammenlignes med f. eks Schaffner.

    Ikke er det mye demping heller, spesielt under 150khz.Burde også vist hva som skjer under 10khz

    Screenshot_20210717_185318_com.android.chrome~2.jpg
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja, for min del har Bajog ridd på faktumet at det er en fiks derdig plugin løsning, i motsettning til shaffner.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Og nå klokken 23 i dag kom godlyden tilbake.

    - Ferriter hjelper ikke mot dette
    - Flere filtere på sekundærsiden av isolasjonstrafoen hjelper ikke


    Så det som gjenstår er å kjøpe flere filtere, eller prøve ifi groundhog: https://ifi-audio.com/products/groundhog/

    Kansje jordingspotensialet på dacen ikke er optimalt? Å sørge for at stikkontakten fra trafo til dac snudd riktig vei hadde mye mer å si enn om stikkontaktene til monoblokkene står riktig vei.

    For jeg lurer på om det er støy kommer inn igjennom monoblokkene og vandrer over til dac.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ved en tilfeldighet i dag, så glemte jeg å skru på den ene av monoblokkene og oppdaget hvor utrolig mye bedre lyden var når det bare var lyd i den ene høyttaleren, så det er tydeligvis en del egenstøy fra anlegget som også er et problem.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Burde jo vært åpenbart for meg for lenge siden, siden alle filterene på kursen har fungert så mye bedre jo nærmere de har vært plassert anlegget.

     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Har bestilt ifi groundhog, får se om det er noe hente med dette.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Ved en tilfeldighet i dag, så glemte jeg å skru på den ene av monoblokkene og oppdaget hvor utrolig mye bedre lyden var når det bare var lyd i den ene høyttaleren, så det er tydeligvis en del egenstøy fra anlegget som også er et problem.
    ….? Er høyttaler plasseringen riktig da. ? Hvilke ulyder / problemer er det snakk om Når du går fra en til 2 kanaler. Har du byttet om på monoblokk
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Egentliv bare bedre lyd over hele linja, masse dynamikk og skikkelig med dyp bass og mye bedre stereobilde(av det som er med bare en høyttaler vel og merke), mye mye bedre transient respons, de skarpene og småkornete kantene på stemmer ble borte, så da jeg skrudde på den ene monoblokken, var alt dette mye dårligere.

    Om jeg fjerner et og et filter som står nært anlegget, blir alle disse symptomene gradvis verre for hvert filter som fjernes.

    Hvor skulle det blitt mindre akustikk problemer bare ved at en høyttaler er i bruk?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har du sagt noe om hvilke komponenter du har? (ikke fått det med meg).
    Den ifi groundhog som du har bestilt er laget for å fjerne jordsløyfer mellom komponenter. (regner med at det kun er en 10-15r motstand der og kanskje en 100nf kondis parallellt).
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Kansje en god i ide;

    Teddy Pardo DAC med volumkontroller og Exposure XM9 monoblokker og Spendor A1 høyttalere.

    Og for å ha det blir noratel isolasjons trafo har vært koblet til dacen hele tiden.

    Vi får se hva groundhogen gjør for noe.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Tradisjonelle strømforsyninger (trafo + likeretter + store kondensatorer) skaper kraftig forvrengning på tilført spenning pga ulineært strømtrekk. Derfor er særlig effektforsterkere store støykilder. Så vidt jeg kan huske sier en EU-lov at det ikke er lov å trekke strøm fra 230V uttak med mer enn 5% harmonisk forvrengning. Altså er trad. psu forbudt i EU!

    Moderne SMPS strømforsyninger med fasekompensasjon løser dette. Nok et positivt argument for klasse D ;)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Kan denne ha en virkning? Er ingen information om hvordan den virker.

     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Tradisjonelle strømforsyninger (trafo + likeretter + store kondensatorer) skaper kraftig forvrengning på tilført spenning pga ulineært strømtrekk. Derfor er særlig effektforsterkere store støykilder. Så vidt jeg kan huske sier en EU-lov at det ikke er lov å trekke strøm fra 230V uttak med mer enn 5% harmonisk forvrengning. Altså er trad. psu forbudt i EU!

    Moderne SMPS strømforsyninger med fasekompensasjon løser dette. Nok et positivt argument for klasse D ;)
    Hehe ja, blir nok en god stund til jeg bytter monoblokkene ut, disse nettop innkjøpt, tror nok jeg heller ska bytte ut dac før jeg bytter ut effektforsterkerne, har mistanken om at den er veldig sensitiv for støy i forhold til de fleste andre dacer.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Kan denne ha en virkning? Er ingen information om hvordan den virker.

    Den var interessant, men om den skal hjelpe forutsetter jo den at de et er jordsløyfer som er problemet så klart.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Har du sagt noe om hvilke komponenter du har? (ikke fått det med meg).
    Den ifi groundhog som du har bestilt er laget for å fjerne jordsløyfer mellom komponenter. (regner med at det kun er en 10-15r motstand der og kanskje en 100nf kondis parallellt).
    Sikker på at du prater om riktig ifi produkt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn