Rimelig måleapparat for å måle nettstøy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja ymir sier så, men det kan godt hende at problemet mitt er jordsløyfer altså, så du er nok inne på noe uansett kansje.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har bestilt ifi groundhog, får se om det er noe hente med dette.
    Det var du som sa du har bestilt så men kanskje jeg mente defender?.
    Ser ut som om det bare koblinger for å route jord?

    Har du jordutfordringer?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Det var du som sa du har bestilt så men kanskje jeg mente defender?.
    Ser ut som om det bare koblinger for å route jord?

    Har du jordutfordringer?
    Tror du gjorde det ja.

    Korrekt. Tanken er jo også om apparatet ikke er skikkelig jordet, at det skal få en bedre jordingsnei som det går mer støy ned i.

    Vet ikke hva en jordutfordrer er for noe.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Utfordringer med jord = jordutfordringer :)
    Siden du bestiller et slikt produkt.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja det er jo det jeg ikke vet. :)

    Skal prøve den som et eksperiment, for å se om problemet ligger der.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Voldsomme problemer du har. Det må være lett målbart fra forsterkerutgangene. Er det ikke noe detekterbart der tror jeg du trenger andre høyttalere
    Har du noen analyser med REW kan det sette deg på sporet tror jeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Og om du spiller med bare en høyttaler og monoblokk, samme hvilken side så er lyden klar?
    Høres nesten ut som du har rom/akustikk problemer i stereo, evnt. fase/kanselleringer.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja altså lyden er like dårlig i begge høyttalerne når begge forsterkerne er skrudd på.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Voldsomme problemer du har. Det må være lett målbart fra forsterkerutgangene. Er det ikke noe detekterbart der tror jeg du trenger andre høyttalere
    Har du noen analyser med REW kan det sette deg på sporet tror jeg
    Ja det er bare å få målt korrekt med rew da, det varierer jo noe hvor ille det er og jeg må få målt med nøyaktig samme nivå fra anlegge og sted mikrofonen er plassert, veldig vanskelig å gjort konsistente målinger når forholdene er utenfor min kontroll.

    Å måle på noen annen måte har jeg ikke utstyr til.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Prøv flere målescenarioer, først med ene monoblokken av, så med den andre. med begge to på, og kjør bare lyd ut på REW for den ene kanalen om gangen og sammenlign.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Prøv flere målescenarioer, først med ene monoblokken av, så med den andre. med begge to på, og kjør bare lyd ut på REW for den ene kanalen om gangen og sammenlign.
    Ja, selvfølgelig, skal se om jeg får gjort det i morgen.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Nå må en holde tunga rett i munnen.
    Dersom det spilles til tider bra, det kommer opp både klokkeslett og dager så kan det vel ikke være Akustikken?
    Det kan vel ikke drives med ommøblering
    flere ganger til dagen eller i uken?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Nå må en holde tunga rett i munnen.
    Dersom det spilles til tider bra, det kommer opp både klokkeslett og dager så kan det vel ikke være Akustikken?
    Det kan vel ikke drives med ommøblering
    flere ganger til dagen eller i uken?
    Det som sto de siste sidene er at det spiller bra på bare en kanal, dette er jo forsåvidt merkelig i seg selv og høres mer ut som akustiske problemer enn støy fra strøm-nettet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må pga ekteskapet dra høyttalerne fram ved lytting og skyve inntil veggen ved hvileposisjon. Noen få cm avvik fra optimal posisjon gir faktisk hørbart og målbart avvik
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Hjelp!

    For 1-2 måneder siden var det i en tråd linket til en liten sak som man plugget inn i veggkontakten som målte spenning, fase, etc. Kjøpes på nett fra østen (kina?) til 2-400 kroner, små led lamper på den. Anyone?
    Husker ikke hvilken tråd....:unsure:
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Etter mange pauser og noe lesing har jeg kommet sånn "halveis" i mål med støy tror jeg(?)

    1. Fant dette pdf-dokumentet og har fulgt oppskriften der, med andre ord bombardert leiligheten med fair-rite #31 ferriter, slik at jeg har fått dempet ned støy 500 khz til 50 mhz sånn ca. virker som alle apparater som er problematiske når det gjelder rfi herjer der basert på prøving og feiling.
    2. Så har jeg byttet ut masse problematisk datautstyr, og plasser høykvalitets strømforsyninger(ifi ipower x) der jeg ikke kan bytte ut selv apparatet.(zyxel kan dra til hellvette)
    3. Kjøpte meg ny dac og forforsterker som jeg kan bruke ifi ipower x på.
    4. Investert i star quad høyttaler kabler.
    MEN....

    Nå sitter jeg igjen med et problem jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal gjøre, for å si det slik problemet oppleves som at det er ekstremt mye harmonisk forvrengning på strømnettet og/eller i luften(???) for å forklare så kan jeg ta to eksempler:

    1. Isolasjonstrafoen, står den for nært anlegget oppstår det masse harmonisk forvrengning i lyden.
    2. Ventilasjonsanleggene i leilighetene skaper dette problemet også, dette er den desidert verste kilden.

    I tillegg er det masse av dette som ligger på nettet som jeg heller ikke får bort, dette er borte en stund i ny og ne.

    Så nå står jeg fast, ikke bare er dette et problem for meg, men bassen i anlegget blir et problem for naboen også når ventilasjonsanleggene står skrudd på, disse kan kan ikke bare skrus av pga inneklimaet.

    Nå kjører jeg balansert så det har jo demper jo en del harmonisk forvrengning jeg opplever i lyden. Men det "kiler" egentlig bare problemet.

    Så nå sitter jeg fast.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.474
    Torget vurderinger
    1
    Er det virkelig slikt man må lese om på sentralen tar tullet aldri slutt, det finnes da reelle utfordringer med å få god lyd så man trenger ikke finne på ting, om du ikke bare driver og troller kan jeg anbefale noe beroligende og en realitetsorientering.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Kan skjønne det er vanskelig å tro, tok meg over to år å innse hvor stort dette problemet jeg sitter igjen med er.

    Er nok ikke mer hollus pokkus enn at jeg sitter igjen med elektronikk som er dårlig konstruert som jeg hadde kastet på fyllingen om den tilhørte meg, men dessverre tilhører utleier.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    I mitt hode er dette helt utrolig. Hadde man ikke lest om det her på sentralen, så ville man ikke ofret det en tanke og hatt problemer med dette.
    Nå rir jo alle hi-fi forhandlere og produsenter på denne støybølgen og det påvirker en hel del kan jeg tenke meg.. Særlig etter at hjemmelading med EL-bil ble vanlig. Så MÅ det liksom være slik at EL-bilen støyer på stereoanlegget, hva annet kan den gjøre liksom?
    Det er ikke mer penger å hente på salg av høyttalere og forsterkere lenger. Fortjenesten er mye større på strømrense-produkter. I tillegg er visst det siste nye(har jeg fått med meg) at XLR(balansert) er ut og ubalansert utstyr er inn. Nå har man brukt typ 20år på å få XLR inn i hvert eneste Hifi-hjem, nå skal vi tilbake på RCA og ubalanserte overføringer. Alle komponenter i signalkjeden må byttes ut rett og slett.

    Noen av de troende skulle virkelig vært hjemme hos meg for å se hvordan det står til med koblingene mine og hørt på lyden(man kunne gjerne hørt lyden før man så hvordan det sto til, deretter lytte igjen etterpå..). Det ser helt forferdelig ut bak benken der, og ikke har jeg egen kurs til stereoanlegget heller. Allikevel er det helt støyfritt. Kjører til og med alle signalene mine gjennom et elektronisk delefilter med tilbakekobling på bassen(servosystem). Hadde det vært støy innenfor frekvensområdet bassen ligger i, så ville det vært hørbart for å si det sånn.
    Det er fryktelig deilig å lytte til musikken, nyte og være fornøyd. Andre burde prøve det også. Nå har jeg imidlertid satt anlegget sammen med komponenter som passer hverandre mtp. gain. Det er jo et smart sted å begynne, også har jeg drømmehøyttalerne.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Du får få deg et slikt ventilasjonsanlegg og se, tror du meg ikke da, kan du skaffe deg 19 stk til og koble på nettet og se, for det er det som er situasjonen her.

    Jeg bor i et leilighetsbygg hvor forsyningstrafoen er i kjelleren på bygget og alle 20 leilighetene har et slikt anlegg, og så har du et større ventilasjonsanlegg for en etasje hvor det er kontorer.

    I tillegg er det oppvarming via fjernvarme for de fleste rom på bygget, som innebærer at det pumpes opp varmtvann fra et anlegg noen kilometer unna. For alt jeg vet er denne pumpen på bygget og.

    Hvem vet hvor mye de sistnevnte løsningene bidrar til problemet.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hva vet du om ventilasjonsanlegget - er det et aggregat som forsyner alle leilighetene, eller det separate aggregater for hver leilighet ?

    Hvis det er et aggregat til hver leilighet, har du noe produktadata på det ?
    Hva vet du om styringen av det, sitter det (VaV) spjeld på avgreiningene (tvilsomt i så små anlegg) ?
    Det eneste jeg kan komme på i farta når det gjelder strømforsyning er at en del aggregat har frekvensomformere som styrer turtallet på aggregatet...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Har link til info om anlegget i innlegg #420. Her er forresten link til kjøkkenhetten om det skulle være til hjelp.

    Problemet blir verre jo høyere hastighet det går i.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Beklager, den ser såvidt jeg kan se ingenting om hvordan motor'n i aggregatet styres.
    Er det en trinnløs regulering, så er det muligens en frekvensomformer der. Men jeg tviler, er ikke så ofte det er slike ting på noe så "enkelt" som et lite leilighetsaggregat...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Beklager, den ser såvidt jeg kan se ingenting om hvordan motor'n i aggregatet styres.
    Er det en trinnløs regulering, så er det muligens en frekvensomformer der. Men jeg tviler, er ikke så ofte det er slike ting på noe så "enkelt" som et lite leilighetsaggregat...
    Du tittet i denne manualen? Kan informasjonen på side 14 si noe? Beklager jeg har ikke peiling, kan alltids spørre produsenten.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tja... kommer vel litt an på anleggets alder? En eller annen parameter styrer vel pådrag.....
    Jepp, det er div. signaler inn som kan styre tilluft og avkast. Som temp og fuktighetfølere, knapper på display osv.
    Men hvordan turtallet på viftene faktisk styres ser jeg ikke i det lille jeg kikket i.
    Det har såvidt jeg kan se tilkobling for Modbus, div analoge signaler samt noen digitale I/O'er.
    Hva som faktisk brukes er ikke godt å si...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis det er såpass nytt at det bruker Modbus, så er det vel nær innpå helt sikkert at det er frekvensstyring.. Jeg kom npå at vi hadde noe tullball med et nytt anlegg på jobben, hvor det manglet diverse jordingsstropper for å bypasse gummidemperne...
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    man trenger ingen kommunikasjonsbuss for å frekvensregulere noe i utgangspunktet. Slik jeg forstår aggregatet har det mulighet for å styres via Modbus med et SD-anlegg.
    Det er jo noen krav til EMC skjerming når man begynner med frekvensomformere som stiller krav til både brytere, kabler, gjennomføringsnippel, samt utførelse. I visse tilfeller skal man ha på et filter også. Jeg har sett at ikke alle vet om dette.

    kan jo være en start å se på de faktiske forhold rundt tekniske installasjoner fremfor å prøve og rense seg ut av det…
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Poenget mitt var bare at et anlegg som er såpass nytt ( nå er jo ikke akkurat komm-bus'er veldig nytt, da..) antar jeg bruker frekvensomformere...

    EDIT: Sjekka den manualen det ble linket til.. Dette er jo nærmest et Villavent-anlegg.... lite trolig med variabel styring..
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Det har roterende varmegjenvinner ser det ut til. De bruker og hastighetsreguleres hvertfall. Så har jeg vært borti både frekvensregulerte, og ikke frekvensregulerte(men stadig hastighetsstyrt) varmegjenvinnere og vifter.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nei, en trenger ikke, og tipper det i dette tilfellet heller ikke brukes hverken Modbus, BACnet osv.
    Siden Schneider har en lang historie med Modbus, så velger de ofte den hvis de kan. Der hvor de har SD / BAS anlegget.

    Men tilbake til tema, jeg ser kun et lite kretskort i delelisten, men hva det har av funksjoner (som frekvensstyring) er ikke godt å si.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Grunnen til at jeg tenker på motorstyringen er at det er vel det eneste som i teorien kunne generere noe som helst støy...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Har en slik som står i samme stikkontakt som ventilasjonsanlegget som blinker en god del, men gjør lite med den harmoniske forvrengningen, i likhet med bajog alpha filtrene.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis du har "radiostøy"" kan du bruke en radio til å sniffe / peile.
    Billig og ikke helt håpløs.
    Batteriradio med mellombølge og oppover.
    Men tror du RF ødelegger for din HiFi?
    Jeg har enormt mye støy hos meg. 3-30 MHz.
    Hadde "støy kontrollen" på besøk. Jo da. Veldig høyt nivå.
    Ga opp å lokalisere kilden. Kommer tilbake når snøen er borte.
    Forstyrrer absolutt ikke HiFi'n.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn