Rimelig måleapparat for å måle nettstøy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hei

    Trenger et rimelig måleapparat for å finne ut hva denne forurensingen på strømnettet mitt består av så jeg vet hva jeg skal filtrere. Er ganske grønn på dette med støy og måling. Noen forslag?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Søk på skitten strøm og kjøp fra en overtroisk helsebutikk. Billigere enn fra hifibransjen. Vil du høre støyen, skru anleggetvpå maks volum uten signal inn. Hører du ikke noe har du ikke et problem...
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Trenger et rimelig måleapparat for å finne ut hva denne forurensingen på strømnettet mitt består av så jeg vet hva jeg skal filtrere. Er ganske grønn på dette med støy og måling. Noen forslag?
    Glem det,selv ingeniørene hos netteier der jeg bor skjønte ikke bæret av støy,ei heller hvordan måle eller tolke målingene.
    Kontakt netteier hos deg.Er du heldig har de en som kan dette,men fremdeles er det slik at netteiere flest ikke har kompetanse på dette og setter jobben ut til andre,som det ikke finnes mange av.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Søk på skitten strøm og kjøp fra en overtroisk helsebutikk. Billigere enn fra hifibransjen. Vil du høre støyen, skru anleggetvpå maks volum uten signal inn. Hører du ikke noe har du ikke et problem...
    Dette viser tydelig total mangel på erfaring og kunnskap.0 begrep om hva dette dreier seg om.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Søk på skitten strøm og kjøp fra en overtroisk helsebutikk. Billigere enn fra hifibransjen. Vil du høre støyen, skru anleggetvpå maks volum uten signal inn. Hører du ikke noe har du ikke et problem...
    Denne støyen jeg sliter med hører mann ikke.

    Hei

    Trenger et rimelig måleapparat for å finne ut hva denne forurensingen på strømnettet mitt består av så jeg vet hva jeg skal filtrere. Er ganske grønn på dette med støy og måling. Noen forslag?
    Glem det,selv ingeniørene hos netteier der jeg bor skjønte ikke bæret av støy,ei heller hvordan måle eller tolke målingene.
    Kontakt netteier hos deg.Er du heldig har de en som kan dette,men fremdeles er det slik at netteiere flest ikke har kompetanse på dette og setter jobben ut til andre,som det ikke finnes mange av.
    Har netteier ansvar for brukernes forurensing av strømnettet? Selv når forurensingen ikke skader apparater?
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Har aldri sett noe billig instrument for å måle støy. Måtte i så fall være noe pc software greier.
    Mitt "stand-alone" Audio Precision instrument for å måle THD og andre ting kostet 85000,- på slutten av nittitallet......
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis du ikke hører støyen, hva er det da du sliter med?
    Det er støy på nettet og i lufta.
    En godt konstruert strømforsyning tar bort det aller meste.
    Hva du måler utenfor anlegget er ikke så interessant.
    Bortsett fra i test sammenheng.
    Det er rest støy inne i enheten som kan være plagsom.
    Den er mye enklere å måle også.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Søk på skitten strøm og kjøp fra en overtroisk helsebutikk. Billigere enn fra hifibransjen. Vil du høre støyen, skru anleggetvpå maks volum uten signal inn. Hører du ikke noe har du ikke et problem...
    Dette viser tydelig total mangel på erfaring og kunnskap.0 begrep om hva dette dreier seg om.
    Jasså, hva vet du om det? svaret ditt gjør meg hvertfall overbevist om at jeg kan pisse lengre enn deg ( og antagelig bygget flere forsterker enn deg også)

    Mitt innlegg sier i grunn det samme som Audiomix forklarte godt, men på en litt mer illustrerende måte, og som kan bekreftes med ørene.

    Men nå må jeg ut på Apoteket ,har hørt at det er kommet noen nye piller mot menstruasjonsmerter for menn.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Hei

    Trenger et rimelig måleapparat for å finne ut hva denne forurensingen på strømnettet mitt består av så jeg vet hva jeg skal filtrere. Er ganske grønn på dette med støy og måling. Noen forslag?
    Glem det,selv ingeniørene hos netteier der jeg bor skjønte ikke bæret av støy,ei heller hvordan måle eller tolke målingene.
    Kontakt netteier hos deg.Er du heldig har de en som kan dette,men fremdeles er det slik at netteiere flest ikke har kompetanse på dette og setter jobben ut til andre,som det ikke finnes mange av.
    Ymir har rett her. Kunnskapsnivået er bortimot null blant netteiere og resten av bransjen innen el-forsyning. Problemet er komplisert men får mer og mer fokus, men er nok rettet mer mot driftsproblemer, enn vårt problem som fører til dårligere lyd. Problemet er også delt mellom ren støy forårsaket av andre brukere på nettet, og problemer med nettforsyning.
    Mange som ikke hører dette, noe som jeg finner merkelig, men hos meg er det ingen problemer å høre forandringer på nettet. Bruker rensere og filter så tror nå mitt problem er mer på grunn av "svakt" nett.
    Uansett er mitt forslag å lese Ymir sin tråd der det er mye info og mye å lære....

    Har en ekstremt mye støy kan en kontakte Post og Teletilsynet som kan foreta en gratis måling. Jeg gjorde det for å bevise for Boligbyggerlaget at gatelys som var koblet i tilknytning til min elforsyning til huset støyet noe gjævlig. Fikk dokumentert støy og forsyning til gatelys ble flyttet med bedre lyd som resultat...
    Bare det er sagt, slik støy som jeg nevner her hører en ikke som "sus og spraking" i høyttalerne, men fører til dårligere lyd. Kan virke som støykomponentene legger seg til på signalet som en ekstra del av signalet. Klarer faktisk å se dette på VU-metrene på forsterkerne da disse blir mindre "dynamiske" når det er forstyrrelser på nettet...
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Nettstøy genereres av forbrukere tilknyttet samme distribusjonsnett som deg, enten de andre brukerene eller dine egne forbrukere. En annen mulighet er lekkasjer mot jord osv i de samme områder. Det er ikke nettselskapets problem eller ansvar overfor deg. Laserprintere er feks en djevelskap. Vær klar over at ditt eget anlegg kan støye tilbake mot nettet og dette vil og bli målt. En skilletrafo på tilførselen til anlegget ditt vil kunne gjøre at du måler før/etter og måler støy fra nett og støy tilbake fra anlegget. Nettstøy kan sees - ukalibrert ved å vinde en kobberledning en 5-6 ganger rundt den ene lederen som mater systemet ditt og koble det til et oscilloskop. Osc apper kan lastes ned til mobilen og man får frem kurveformene. Dette er naturlivis ikke kalibrerte verdier men en "ser" hva en har med å gjøre.
    Elektromagnetisk induserte koblinger over trafo eller mellom ledningsnett i eget anlegg kan selvsagt også havne i "scopet".
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå tror jeg flere av dere er ute, - ikke på tynn is, men langt ute i Marianergropa. Støy på nettet er et uomtvistelig faktum, og at nettselskapene ofte kan svært lite om dette, er nok også riktig, - deres ansvar og problem er forsyningssikring og stabilitet. Det og koble seg til utenpå en nettkabel med en loop for å måle, er bare tull. Vi omgir oss med haugevis av produkter i heimen, som også vil fanges opp av en slik loop. Målinger som dette kan egentlig kun gjøres med spektrumanalysator og sikker tilkobling til nettet - ikke en jobb for legfolk. Det springende punktet som ingen i denne leiren vil svare på , er hvor mye av dette som passerer strømforsyninga i apparatene. Her transformeres det ned, likerettes og filtreres, - nettstøyen blir faktisk også likerettet og filtrert. Så blir neste spørsmål, - hvor god er denne filtreringa.
    Jordsløyfer og annet morostoff er en helt annen problemstilling.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Se der ja, nok en totalt totalt typisk ukvalifisert HFS respons til et faglig fundert innlegg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Når du foreslår å koble en loop utenpå en nettkabel har du ikke skjønt hvordan loopen evt fungerer. De feltet fra de to lederne i kabelen kansellerer hverandre.
    Faglig fundert??
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Rettelse - ny feil følger.. :) Ser at du faktisk presiserer den ene lederen - så OK. Men hva forteller dette, med et enkelt eller fantastisk O-scope?? Egentlig ingenting av verdi - for du vil samtidig få all annen strålingsbåren støy som genereres både innomhus og i nære omgivelser. Dersom man virkelig vil måle nettstøyen, er en korrekt tilkobling og kalibrert måling det eneste som gjelder. Så kommer i neste omgang, som jeg skrev - hvor mye av dette forplanter seg inn i forsterkeriet, og ikke minst, dersom så er tilfelle, - hvordan kommer det dit? Nettstøy ser ut til å være den nye vin i Hifi-kretser..... mye annet psykoakustisk spiller også inn.
    De som bor i nærheten av større industrianlegg, har derimot kanskje grunn til å bekymre seg, men hvor mange opplever egentlig dette som et problem? Er dette blitt HiFi verdenens svar på chemtrails?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Altså bare for å forklare hva som skjer, det er to scenarior som skjer, jeg tar med hva som skjer med pc monitoren min(som jeg bruker til film osv) og pcen.

    Først litt som hvilken filtrering jeg har fra før av, på pc monitor og pc har begge dette filteret hver, pcen har et slikt filter innebygd i strømforsyning, hele anlegget inkludert pc og monitor har er koblet på denne, alle komponentene er koblet på filtrerte kontaktene.

    I tillegg har jeg gått amokk med ferritter på kjøleskap, fryser, oppvaskmaskin og bredbåndsmodem(internett gjennom coax) passer på å ikke ha mobillader i stikkontakten når den ikke brukes osv.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    1. Frekvensgangen virker ganske skjev, bass, spesielt mellombass og deler av nedre mellomtonen oppleves ganske høy, bassen er veldig slapp og ukontrollert, mens øvre mellomtone og diskant oppleves som veldig lav, men ingen tegn til hardhet i lyden. Kropp og dynamikk er dårlig.

    Monitoren og pcen ser ikke ut til å ha noen nevneverdige problemer.

    Dette problemet kommer og går året rundt ser det ut til, men har vært noen ganger hvor det har vært ekstremt forrige vinter, mener å påstå at dette startet 4. januar 2016, misstenker at det er veiarbeid i området som startet da, har foregått så og si kontinuerlig siden da. Kan hende dette har vært så lenge jeg har bodd her, veldig usikker. Ikke klart å se noe som helst antydning til mønster med akkurat dette.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    2. Hele lydbildet er veldt hardt, noen ganger er det slik at det blir hardere jo lengre ned du går i frekvensene. Bassen er strammere da, men fortsatt langt fra optimalt. Kropp og dynamikk er dårlig.

    I dette scenarioet så bråker pc mye mer og skjermen er veldig uskarp, veldig lett å se på hvor korrekt fonter er rendert(overdreven antialiasing, samtidig som de er veldig pixlete).

    Dette problemet er enormt om vinteren ganske konstant merkbart, men varierer. Og kommer og går om vår og høst(dvs som merkbar mengde), mindre til stede lørdager og søndager og natt har inntrykk av at det avhenger av temperatur. Dette har vært her siden jeg flyttet inn.

    Alle filterene som nevnt overfor har gjort 2. mindre ille men fortsatt ekstremt om vinteren, jenving filteret er det første filteret jeg har på selve anlegget som jeg nettopp har anskaffet og, men første periode på høsten med 2. har vist at det er fortsatt er et problem. Mens 1. ser ut til å bare fortsette.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    1. og 2. kommer selvfølgelig til tider samtidig. Først nå nylig at jeg har fått inntrykk av at det er to separate problemer.

    Så langt med jenving filteret har 2. ikke vært et problem om sommeren og høsten, helt til temperaturen begynte å bli lav.

    2. Var mye verre i flere pga fryseren, ferrittere har løst det, varmluftspumpen på bygget er fjernet som også har forbedret 2.

    Netteier har vært her og målt tidligere:

    nettkvalitet.png


    "Laveste spenning som er målt i måleperioden er 229 Volt (min. krav 207 volt), og høyeste spenning 241 Volt (maks. krav 253 Volt). Spenningsmåling med multimeter hos deg og i transformator viser også ok spenning. Ut fra de målinger som er gjort blir vår konkusjon at leveringskvalitet er ok."

    Mobiltelefoner aldri hatt problemer, foruten om da de har vært i nærhet av trådløs router som før var i underetasjen, rett under soverom, trådløs router er flyttet ganske langt unna leiligheten nå. Men mobiltelefon gjør 2. verre når de er nært anlegget.

    Beklager om dette blir rotetete, innlegget blir nok redigert.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er veldig få som snakker om støy (feks fra SMPS) som regenereres tilbake på nettet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg skal overhodet ikke påstå at det du opplever / hører hverken er innbildning eller noe annet :) Men - du sier så langt ingenting om dine øvrige omgivelser - by,land, boligfelt, tungindustri i nærheta, luft eller jordbåret strømnett osv osv. Har du fått sjekka strømnettet i huset ditt mhp jordfeil og slikt? Hvordan er jordinga til huset?
    Alt dette kan faktisk være en minst like plausibel årsak, som nettbåren støy. Dersom ikke det veianlegget bruker elektriske tungmaskiner, som feks steinknuser og slikt, er de neppe skyld i dine problemer..
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Det er veldig få som snakker om støy (feks fra SMPS) som regenereres tilbake på nettet.
    Ble bevisst på det da jeg så en youtube video hvor noen tok en AM radio inntil en switchmode strømforsyning. Men totalt sett hjelper det ikke mye tror jeg etter som jeg og tre(snart fire) andre leiligheter er på netttilkobling på strømnettet.

    Jeg skal overhodet ikke påstå at det du opplever / hører hverken er innbildning eller noe annet :) Men - du sier så langt ingenting om dine øvrige omgivelser - by,land, boligfelt, tungindustri i nærheta, luft eller jordbåret strømnett osv osv. Har du fått sjekka strømnettet i huset ditt mhp jordfeil og slikt? Hvordan er jordinga til huset?
    Alt dette kan faktisk være en minst like plausibel årsak, som nettbåren støy. Dersom ikke det veianlegget bruker elektriske tungmaskiner, som feks steinknuser og slikt, er de neppe skyld i dine problemer..
    Er et enorm veiprosjekt her i byen, hvor det lages tunnel osv osv, bor rett ved siden av et skipsverft hvor de driver service på skip og dette er ganske sentrumsnært, vil bor nesten nede i sentrum for å si det slik.

    Bor i Harstad.

    Vi har hvert vårt sikringsskap alle leilighetene på bygget, testet jordfeilbryteren i går og da gikk bryteren ned da jeg trykket på testknappen og strømmen kom og gikk.
    Noe mer kan jeg egentlig ikke si annet enn at det står 400v på sikringene i sikringsskapet, vil anta at jeg har et TN-nett da.

    Kan nevne at jeg har pratet med noen som bor her like i nærheten, han merket seg også mer støy fra hvitevarer og stabilitetsproblemer med hans pc som har overklokket prosessor, som han ikke hadde da han bodde lengre unna sentrum.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Kan nevne at jeg satt her i vår(ennå til tider kjølig) med vinduet åpent og hørte på musikk og opplevde at 2. kom plutselig inn samtidig som jeg hørte ventilasjonsanlegget på skipsverftet slo inn. Dette var før jeg fikk jenving filteret.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til at du kan være et av tilfellene som har et reelt problem Roberth, og du har gjort ditt beste så langt jeg kan se. Hvorfor dette skulle slippe gjennom strømforsyningen til apparatet og medfører dårlig lyd gjenstår å forklare. OM DU ER ELEKTROKYNDIG kan du måle på likespenningen på apparatene og se om det sier noe. Et den stabil og unendret og uten støy, er problemet et annet sted


    her er meteret fra helsebransjen
    https://shop.unovita.com/omgivelser...trom-maleapparat-dirty-electricity-meter.html
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    umulig å fjerne dobbepost?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Åja- er det der du bor!! :) Da har du kanskje som BC sier et absolutt reelt problem. Du har ikke muligheten til å få lånt deg en skilletrafo, for å teste??
    ( BTW - jeg bor på ytterste neset langt nordvest i fjorden.... :rolleyes: )
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ser ut til at du kan være et av tilfellene som har et reelt problem Roberth, og du har gjort ditt beste så langt jeg kan se. Hvorfor dette skulle slippe gjennom strømforsyningen til apparatet og medfører dårlig lyd gjenstår å forklare. OM DU ER ELEKTROKYNDIG kan du måle på likespenningen på apparatene og se om det sier noe. Et den stabil og unendret og uten støy, er problemet et annet sted


    her er meteret fra helsebransjen
    https://shop.unovita.com/omgivelser...trom-maleapparat-dirty-electricity-meter.html
    Har du noen instruksjonsvideo på youtube e.l. for hvordan jeg måler likespenningen mellom apparatene? Har et voltmeter.

    Vel alle komponentene jeg har hatt i anlegget har vært påvirket av disse problemene jeg har. Apparater med switchmode strømforsyning har vært verst rammet uten tvil.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Mye av samme problematikk som hos meg.Støyende hvitevarer,dårlig bilde og lyd med store variasjoner mht.
    belastningsbilde på nettet.
    Det målemafiaen ikke skjønner er at dette ikke høres på ett stereo anlegg f.eks med phono trinnet på fullt uten at
    pickup er på platen.På en bildeskjerm sees det,men det gjelds ikke.
    Ikke skjønner de heller at strømforsyningen og filtreringen ikke tar dette.

    Harmoniske gir temperatur økning.Bias til en transistor settes bl.a også med ett blikk på temperatur.
    Hva om temperatur øker med 30 grader?Og en tror,siden dette er normalen,at slik skal det være.
    Har selv praktisk erfaring under kontrollerte forhold med 5 harmoniske og THD langt over forskrift.

    Dette gav en mindre temperaturøkning målt i kjøleribbe.Altså påvirker dette transistorens arbeidstemperatur.
    Lyden?Lite påvirket,men merkbart og ikke på ett nivå der jeg ville klaget.
    Og hvorfor går det ganske så greit med høye verdier med THD og lavere harmoniske på nettet?
    Harmoniske er synkron med grunnfrekvens 50Hz og det takler strømforsyningene sånn noen lunde bra.

    Verre er det med intermodulasjon eller interharmoniske.
    Disse er ikke synkron med med grunnfrekvensen og "smetter" forbi filtreringen i strømforsyningen.
    Det skal svært lit til av dette før det gir tydelig utslag på lyd og bilde.Mener å ha lest at bare tideler
    av intermodulasjon sett i forhold til harmoniske påvirker sterkt.

    Dette ser også ut til å bli forsterket som følge belastningsbilde på nettet,dvs at forbrukstopper morgen og ettermiddag,
    sommer vs vinter påvirker.

    Er kapasitansen lokalt i fordelingsystemet til netteier litt uheldig kan problemet bli ytterlig forsterket.

    Ett godt eks på belastningsbilde og kapasitanser på nettet.


    Sentralnett
    22kV fordelingen
    230 V fordelingen

    I % svært lave THD verdier på sentralnettet og med økende THD hele veien ned til 230V,
    i all hovedsak pga. kapasitansene i nettet.THD smitter i all hovedsak ovenfra og ned.


    bs1.jpg



    Lokalt hos meg med en resonans ved 23 harmoniske = 1150 Hz som blir forsterket av kondensatoren
    på sekundærsiden av støydempingstransformatoren.(Ulveco)


    st2.jpg

    st1.jpg

    st5.jpg



    Slik sett merkes også kapasitansen i nettkabler OG nettfilter som gav økt/forsterket støy,
    men med så lave kapasitanser var nok støyens innhold høyere en fra de 1150Hz fra 23nd harmoniske.

    Selv om en skrur av PC`er etc med slike filtre som vanligvis sitter i dagens elektronikk og som TS har
    kjøpt vil X kondensatoren i X/Y filtre allikevel ligge på nettet og KAN gi lokal (egen installasjon)
    forsterkning av støykomponenter.

    En støydempingstrafo vil kun dempe høyere harmonisk støy noe og enda mindre av de lavere.
    Interharmoniske/intermodulasjon erfart i praksis slippes tvers igjennom.
    Det samme med filtre og PS Audio regenerator.

    Jeg ville derfor etterspurt en ny måling,men forventet samme svar fra netteier.
    Neste steg blir da å ta saken videre til NVE,
    og da presisert at det sees etter interharmoniske/intermodulasjon.
    Godta ikke svar som at "verdiene der er lave".
    Det skal lite til for at det påvirker mye.


    Ang. SMPS. Mulig de takler spenningsvariasjoner ok,men hos meg trinnet de fordelingstrafoen til 225V,hovedsakelig fordi SMPS ikke liker høye spenninger
    over tid,da ryker.Tidligere lå spenningen over lengre perioder på 240 - 245V
    sommerstid.Det er forøvrig min erfaring også at SMPS sliter mest med støy.

    Ang. Forskriften (FoL lovdata) er det ikke noen grenseverdi for interharmoniske,ei heller i EU,
    men de fleste faginstanser internasjonalt ønsker og jobber for en grenseverdi på 0,2%.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Takk for innspill ymir, kan hende du har missforstått litt, prøver ikke å si at du på jordet, jeg misstenker at det er flere problemer her, hvis du misforsår er det delvis min feil, har glemt å nevne noen viktige ting:

    Er åpenbart for meg at 2. også "smitter" over fra apparatere til det andre som er koblet sammen fks. pc <-> anlegg(usb) og pc <-> monitor, har også opplevd at 2. er mindre verre jo lengre anlegg er fra monitor(begge står på samme skrivebord).
    Når det gjelder pc <-> anlegg så har det galvanisk usb skille i mellom, men alikevel nytter det å sette ferriter på usb-kabel merkelig nok. Har hatt stor suksess ved å sette ferriter i starten på usb-kabelen ved datamaskinen og sette ferriter i starten på usb-kabel fra galvanisk skille.
    Det galvaniske skillet har bare plast på dekselet og står i vindus karmen, så antar at det plukker opp noe støy i fra luften og sender det til anlegget, opplevd at å ha trådløs nettverkskort koblet maskinen har også gjort 2. verre.
    Også hjulpet mye med viftestøy i pc og bildekvalitet på monitor ved å sette ferriter på skjermkabelen.

    Oppdaget her om dagen at når jeg spilte med pcen så ble 2. mye verre, så satt flere ferriter på usb-kabelen nærmest pcen, og det ble mye bedre, så jeg tror at pcen, mest sannsynlig viftene skaper denne typen støy i tillegg til hva som kommer fra strømnettet og lufta fordi når jeg spiller så starter vifter i pcen som knapt går ellers til høres ut som noen vifter på en drone.

    En annen ting som jeg skulle ha nevnt er at dårlig skjermede kabler og til en viss fra godt skjermede kabler smitter over til hverandre når de er for nært hverandre. Fks da jeg hadde vanlige lakrissnorer koblet til pc så hang den en stund slik at den kabelen var i direkte kontakt strømkabelen som går langs veggen.

    Og alle filterene jeg har brukt, har lettet problemet, har overhode ikke opplevd at noe har blitt verre.

    Ang. SMPS så er 237v det høyeste jeg har selv målt med selv voltmeter for å nevne det.

    Men hva 1. angår, så kan det godt være THD som er problemet for å alt jeg vet. Men er du sikker på at filtrene du bruker ikke er ganske annerledes enn det jeg bruker?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    @Ymir:
    Vil harmonisk støy slippe rett gjennom når man går fra AC til DC og tilbake til AC?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Mine skriblerier tok utgangspunkt i.

    1.Dårlig lyd og bilde,der lyden slik jeg forstod det heller mot det magre.
    2.Nabo med støyende hvitevarer
    3.Skipsverft,hvor oppstart av vifte påvirker
    4. Tunnel driving.Normal i dag vil tunnelmassen bli knust og den knuste massen bli siktet og transportert på belter.
    5.Problemet varierer natt/dag,ukedager/helg,sommer/vinter.Støyen er mindre sommer,helg,natt.

    PC - monitor - kabelavstand/legging problematikken holder jeg meg unna:)

    Filtre kan hjelpe,men ikke fjerne.
    De er oppbygd stort sett på samme lest,om de står i IEC stikk eller som dedikert nettstøy filtre som
    Isotek o.l.

    se filter delen.
    Det smutsiga nätet - Artikelarkiv - Euphonia Audioforum

    Supra filteret ditt avviker litt da det ikke er noe komponent i serie på fase etter hva jeg husker,kun parallelt.

    Filtrene jeg har forsøkt dempet,Consonance PW-1 filteret mer enn Isotek mini sub.
    Problemet gikk tvers i gjennom støydempingstrafoene (m/galvanisk skille) og PS Audio PPP.
    Noen nettkabler økte støyen.

    Når problemet endelig forsvant etter 15 år opplever jeg at Consonance filteret øker den beskjedne reststøy.
    Skjerm på Supra kablene fungerer bra.

    237V til SMPS er også over deres trivsel nivå dersom det er over tid.

    Tips ang EMI/RFI.Prøv med absorbent på innsiden av kabinett.
    Kitagawa og 3M tror jeg har forhandler i Norge

    emi/rfi absorber - Startsiden søk
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Var der et svar til meg inni utredningen over?
    Jeg tenkte på utsagnet:
    'En støydempingstrafo vil kun dempe høyere harmonisk støy noe og enda mindre av de lavere.
    Interharmoniske/intermodulasjon erfart i praksis slippes tvers igjennom.
    Det samme med filtre og PS Audio regenerator.'
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Var der et svar til meg inni utredningen over?
    Jeg tenkte på utsagnet:
    'En støydempingstrafo vil kun dempe høyere harmonisk støy noe og enda mindre av de lavere.
    Interharmoniske/intermodulasjon erfart i praksis slippes tvers igjennom.
    Det samme med filtre og PS Audio regenerator.'

    Fikk ikke med meg ditt innlegg,trykket legg ut svar og gikk ut litt:)

    Regner med du tenker regenerator siden du spør om AC til DC og tilbake til AC?
    Harmoniske mener jeg vil bli håndtert greit,men er nivået høyt vil en få varmgang
    og det vil jeg tro påvirke elektronikken,spesielt dersom de harmoniske er av høyere orden,
    da kan det ende opp som på bildet.

    Nå er det også slik at noen elektronikk produsenter plasserer kondensatorer bevist på ugunstig sted
    for å redusere produktets levetid,har en da i tillegg litt høye verdier med harmoniske blir levetiden ekstra kort.

    http://www.powersensorsltd.com/Down... conducted emissions 2-150kHz band (v3.0).pdf


    pq1.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Antar at manges problem mht støy er å finne her.



    http://grouper.ieee.org/groups/harmonic/iharm/ihfinal.pdf


    Interharmonics can be thought of as the inter-modulation of thefundamental and harmonic components of the system with anyother frequency components and can be observed in anincreasing number of loads. These loads include staticfrequency converters, cycloconverters, sub-synchronousconverter cascades, induction motors, arc furnaces and all loadsnot pulsating synchronously with the fundamental power system

    A similar analysis can be done relating the peak voltagedeviations with interharmonic frequency. The interface betweenelectronic equipment and the AC power system is the DC powersupply comprising rectifiers, a capacitor and a regulator. Thepresence of the rectifiers ensures that only the AC voltage peakscharge the capacitor voltage. Since, from one cycle to another,these peaks always reach the same amplitude, the regulatorcorrects the fluctuations at the capacitor terminals.The addition of harmonics to the supply signal does not affectthe fluctuation because these harmonics are synchronized withthe fundamental of the power system. However, interharmonics,which are not synchronized, do affect the peak amplitude of theAC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of thecapacitor varies from one cycle to another, resulting in anincrease in the fluctuation upstream of the regulator and, sincethis fluctuation is excessive, it affects the operation of the equipment.


    http://www.elforsk.se/Global/Vindforsk/Rapporter VFIII/13_13_report.pdf

    Potential consequences of inter-harmonics are in IEC-61000-4-7 listed as:
    • Noise in audio amplifiers
    • Additional torque on motors and generators
    • Disturbed zero crossing detectors, for example in dimmers
    • Additional noise in inductive coils (magneto-striction)
    • Blocking or unintended operation of ripple control receivers


    3.4.4 Origin
    Inter-harmonics mainly derive from the same sources as harmonic emissions.
    The inter-harmonics with a continuous spectrum are foremost emitted by arc
    generating equipment, i.e. arc welders, arc furnaces, mercury lamps and
    fluorescent lamps. The lamps individually have low levels of inter-harmonic
    emission but the amount of installations is increasing and the summarized
    effect is large [11].
    Inter-harmonics also originate from induction motors (wound rotor and sub
    synchronous converter cascade), integral cycle control (heating applications)
    and low frequency power line carrier (ripple control) [23]. Apparatus and
    equipment based on Pulse Width Modulation (PWM) can also be an origin of
    various inter-harmonics within a relatively large range of frequencies [11].
    The biggest source to inter-harmonics is the cyclo-converters [23].
    There are also indicators that active power electronic converters (IGBT or GTO
    based) generate a more continuous spectrum of emission than existing power
    electronics. This will result in more inter-harmonics, which will lead to increased
    risk of high distortion caused by resonances [20], [23].




    http://cired.net/publications/cired2015/papers/CIRED2015_1100_final.pdf

    Heat pumps are rotating loads so even small amount of
    mechanical unbalance or variable friction could cause
    interharmonics near the odd harmonic currents produced.
    According to [15] the odd harmonic emissions of many
    heat pumps are high especially on partial load operation
    and may cause voltage quality problems regarding
    harmonic levels in weak LV-networks where very many
    similar heat pumps are in the same network area [15].
    When harmonics or interharmonics are coming from the
    same or an identical source, they cannot be considered
    independent from each other. The combined impact of
    each distortion source and each frequency component is
    much bigger than in the case when their sources are
    independent.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    før og etter støydempingtrafo

    Her noen målinger før og etter støydempingtrafo,når forstyrrelsen hos meg var på det verste.


    Nettet,2 ms/d og 5ms/d


    nett1 (2).jpg

    nett2 (2).jpg



    Sekundærsiden Noratel støydempingtrafo,2ms/d og 5ms/d


    skt1 (2).jpg

    skt2 (2).jpg




    En kommentar fra "rhesus" en gang i tiden ang. harmoniske.


    rhesus.jpg



    Sinuskurven fra PS Audio PPP


    mem2.jpg
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Sinuskurven fra PS Audio PPP
    Vis vedlegget 458446
    Ser ut som scopet er innstilt på 25V/div og med 10 ruter gir det maks 250V, noe som gjør at scopet klipper. Nettspenningen burde være i området 330V, men det er umulig å måle innenfor måleområdet vist på figuren.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Sinuskurven fra PS Audio PPP
    Vis vedlegget 458446
    Ser ut som scopet er innstilt på 25V/div og med 10 ruter gir det maks 250V, noe som gjør at scopet klipper. Nettspenningen burde være i området 330V, men det er umulig å måle innenfor måleområdet vist på figuren.

    Lenge siden Hiokien til netteier var her så husker ikke innstillingene som ble satt,og jeg hadde ikke kunnskap til å skru og trykke,selv om jeg ble oppfordret til å leke litt med Hiokien,
    men her er noe fra PS Audio sin siste regenerator.
    De gjør vel det "rhesus" beskriver?Noen her mener jo at PS Audio ikke vet hva de gjør når de tilfører
    harmoniske.



    PS Audio wave form (2).jpg



    Slik ser kurven ut når vi er i "øydrift" med diesel aggregat.Høy THD verdi (8%+) hovedsakelig pga
    5 harmoniske verdier over grenseverdiene.Noe mer avrundet kurve.
    De høye verdiene kommer pga liten demping i nettet her.Men større belastning ville THD og 5 harmoniske sunket.



    aggregatderift2  sinus med 5 harm..jpg



    Tilkoblet sentralnettet med litt 23 harmoniske,ikke fullt så rund kurve som med 5 harm.


    23 harmoniske sentralnett sinuskurve.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kurvebildene fra den PS-greia begynner å ligne på illustrasjonene fra ei lærebok i signalteori, om hvordan man bygger opp et firkantsignal fra diskret sinuskomponenter....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Verre er det med intermodulasjon eller interharmoniske.
    Disse er ikke synkron med med grunnfrekvensen og "smetter" forbi filtreringen i strømforsyningen.
    Det skal svært lit til av dette før det gir tydelig utslag på lyd og bilde.Mener å ha lest at bare tideler
    av intermodulasjon sett i forhold til harmoniske påvirker sterkt.

    Dette ser også ut til å bli forsterket som følge belastningsbilde på nettet,dvs at forbrukstopper morgen og ettermiddag,
    sommer vs vinter påvirker.
    Det er nok dette som skjer hos meg. Kvaliteten på lyden kan variere hele tiden når jeg sitter å lytter, og er verre under belastningstopper morgen/kveld og er verre om vinteren og mye bedre om sommeren, spesielt når "røkla" er på ferie....
    Slik det oppleves så er det ikke "støy", lydkvaliteten blir bare dårligere enn den er under gode forhold.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Verre er det med intermodulasjon eller interharmoniske.
    Disse er ikke synkron med med grunnfrekvensen og "smetter" forbi filtreringen i strømforsyningen.
    Det skal svært lit til av dette før det gir tydelig utslag på lyd og bilde.Mener å ha lest at bare tideler
    av intermodulasjon sett i forhold til harmoniske påvirker sterkt.

    Dette ser også ut til å bli forsterket som følge belastningsbilde på nettet,dvs at forbrukstopper morgen og ettermiddag,
    sommer vs vinter påvirker.
    Det er nok dette som skjer hos meg. Kvaliteten på lyden kan variere hele tiden når jeg sitter å lytter, og er verre under belastningstopper morgen/kveld og er verre om vinteren og mye bedre om sommeren, spesielt når "røkla" er på ferie....
    Slik det oppleves så er det ikke "støy", lydkvaliteten blir bare dårligere enn den er under gode forhold.


    Og problemet kan være å finne kiden,dersom målinger viser at interharmoniske er over
    den ikke fastsatt grense på 0,2%.
    Hos meg var/er det fire store hovedkilder.
    Slepering magnetisering til generator,en trafo hvor disse er nå borte,
    samt smelteverket og sentralnettet.De to siste "støyer" etter min erfaring marginalt,
    avhengig av lokal belastning.Slik du også beskriver støybildet var det hos meg også,
    helt til de to hovedkildene forsvant.
    Nå venter jeg bare på økt forbruk lokalt,jo mer dess bedre;)
    Helt motsatt av "audiofile flest".Kan jo om jeg ønsker regulere dette selv ved å ta turen den til
    forsamlingshus og/eller kapell og legge inn opp til ca. 33 kW belastning,ren ohmsk.
    Det gjør susen det,og strømprodusenten betaler strømregningen;)

    Ang. de to hoved kildene til støyen.
    En av fem generatorer var problemet og disse leverte til lokal 66kV trafo med linje ned til
    samlestasjon,sentralnett.

    Trafoen som lagde støy ble forsynt med egen linje fra samme 66kV trafo.

    Vi ble også forsynt fra samme 66Kv trafo med egen linje.

    Støyen var altså ikke på samme trafokrets og på både primær og sekundær siden av 66kV trafo.
    Støyen på primærsiden (generator) forsvant ved nedleggelse av produksjonsanlegg fra ca 1915 i 2007.
    Støykilde 2 forsvant da trafoen havarerte for snart tre år siden.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    some alternative facts
    Mains Quality

    Hva er "alternative facts" her?

    Elliot sier vel det som f.eks PS Audio utfører i praksis og "rhesus" skriver og blir forklart i rapporten fra IEEE.


    The slightly distorted waveform actually results in a small improvement, with lower ripple and noise than if the rectifier and filter capacitors are fed with a pure sinewave. This happens because the filter capacitors have a tiny bit longer to charge while the mains is at its peak.


    Men det Elliot ikke tar for seg er følgene interharmoniske/intermodulasjon som er svært godt forklart
    i rapporten fra IEEE.


    http://grouper.ieee.org/groups/harmonic/iharm/ihfinal.pdf


    A similar analysis can be done relating the peak voltagedeviations with interharmonic frequency. The interface betweenelectronic equipment and the AC power system is the DC powersupply comprising rectifiers, a capacitor and a regulator. Thepresence of the rectifiers ensures that only the AC voltage peakscharge the capacitor voltage. Since, from one cycle to another,these peaks always reach the same amplitude, the regulatorcorrects the fluctuations at the capacitor terminals.The addition of harmonics to the supply signal does not affectthe fluctuation because these harmonics are synchronized withthe fundamental of the power system. However, interharmonics,which are not synchronized, do affect the peak amplitude of theAC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of thecapacitor varies from one cycle to another, resulting in anincrease in the fluctuation upstream of the regulator and, sincethis fluctuation is excessive, it affects the operation of the equipment.



    Har også erfaring med PS Audio regenerator som jo ikke er annet enn AC/DC-AC forsterker
    som leverer 230V 50Hz,og som i praksis var ubrukelig der det er interharmoniske/intermodulasjon
    til stedet.Det er en slik regenerator Elliot beskriver.

    Det er ikke fastsatt noen grenseverdier der med de (IEEE) ønsker,og jobber for en grenseverdi på 0,2%

    Derimot håndterte PurePower som bruker en annen tilnærming,en slags UPS dette utmerket.

    Som TS også skriver om SMPS,de sliter mye mer enn en vanlig strømforsyning der
    interharmoniske/intermodulasjon er til stede.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Kurvebildene fra den PS-greia begynner å ligne på illustrasjonene fra ei lærebok i signalteori, om hvordan man bygger opp et firkantsignal fra diskret sinuskomponenter....
    Her ble øya bare større og større:

    "This is the only part of the wave that is useful"
    Hele kurve er selvsagt nødvendig! - og derved "useful"

    "Note how small the peak is of the sine wave"
    Bare å skru på x-aksen så ser den mye større ut ....

    "Note the flat top of the sinewave"
    Hvis toppen er flat, så det ingen sinuskurve.
    Sinuskurven endrer seg absolutt hele tiden!

    For meg høres dette ut som tullprat, og det undergraver selvsagt tilliten til nevnte firma.

    Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke skjønner at nettstøy kan være svært problematisk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn