Rimelig måleapparat for å måle nettstøy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og er det slik hos deg SKAL det også være slik hos alle andre,selv på Hypex rundt om kring i verden.
    Der ligger problemet.
    Muligens jeg må finne innlegget der du benekter på det sterkeste at du noen gang overhode har brukt filtre,
    og du sier "please,finn det innlegget".Vel har funnet tre,så din troverdighet er lik null.

    Du kan jo lete selv i tråden tredimensjonalitet...ett eller annet.
    En ting er at innlegget rett over ditt tar så mange forbehold om at dette gjelder hos meg med disse forsterkerne at påstanden din faller på sin egen urimelighet, noe annet er at jeg ikke kan finne noe slikt innlegg som du beskriver. Jeg har faktisk forsøkt, men jeg finner ikke noen slik tråd engang. Jeg aner rett og slett ikke hva du snakker om eller hvilken angivelig påstand fra min side du tror at du motbeviser ved å linke til mine gamle innlegg fra ca 2012-13.

    Fint om du kan vise en link til det aktuelle innlegget. De tre linkene du nettopp la ut viser ingen selvmotsigelser eller feil opplysninger fra min side, og det er heller ingen steder i de innleggene hvor jeg "benekter på det sterkeste" at jeg har brukt nettfiltre. Tvert imot. Jeg kan forsatt ikke huske at jeg har skrevet noe slikt, så en av oss må nødvendigvis huske feil. Inntil videre velger jeg å tro at det er du. Vis meg gjerne linken om jeg tar feil. Det er mulig at du må finne frem det innlegget, ja.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Og jordingen danser mellom fasene her som vanlig på denne tiden av året, holder på å bli sprø av å drive å snu på stikkontakten, mindre sprø en før mtp at jeg ikke trenger å skru av anlegget riktignok, men nå begynner jeg å bli veldig lei. Lyden er helt elendig når stikk kontakten står i feil vei, men ganske bra riktig vei.

    Så viddt jeg har skjønt så løser isolasjonstrafo dette? Men den legger til motstand?

    Finnes det i det hele tatt andre alternativer?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Det var da voldsomt til effekt. Hva måler du mellom fase1-jord og fase2- jord og fase1-fase2?
    Hva er DC mellom chassis og jord på de ulike apparatene.. kun relevant om du har jordet kontakt
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå ga du jo en pekepinn om hvor du bor en gang tidligere, da jeg spurte, men det må være noe fundamentalt galt med nettet, enten i huset der du bor, - eller i hele nabolaget... er det noen av naboene dine som har noen slags problemer? Vet du om verkstedet er på samme sekundærstasjon ( transformator) som huset du bor i?
    Jeg skal forøvrig på Violet Road konserten den 9. så det kunne jo være interessant å møtes og snakke om dette.... må i så fall bli lørdag til lunch eller så... returnerer lørdag ettermiddag...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Nå ga du jo en pekepinn om hvor du bor en gang tidligere, da jeg spurte, men det må være noe fundamentalt galt med nettet, enten i huset der du bor, - eller i hele nabolaget... er det noen av naboene dine som har noen slags problemer? Vet du om verkstedet er på samme sekundærstasjon ( transformator) som huset du bor i?
    Jeg skal forøvrig på Violet Road konserten den 9. så det kunne jo være interessant å møtes og snakke om dette.... må i så fall bli lørdag til lunch eller så... returnerer lørdag ettermiddag...
    Ja misstenker at noe er fundamentalt galt ja, netteier har jo vært her med en boks som sto i en uke, fanget ikke opp noen problemer, men derimot veldig gode målinger(så viddt jeg vet).

    Har jo veldig lytt ned til etasjen under, der har det stått en radio og holdt spetakkel, har hørt mye mindre bass fra den om vår og sommer, når høsten kom inn for fullt så begynte den å plage meg med bass samtidig som jeg får store problemer med anlegget, den gang var det garasje der.
    Nå er det bygd om til leilighet der om, og jeg har fått strømfilter på nesten alle støykilder som står på konstant her, hvitevarer osv, da fikk jeg mye mye bedre lyd den jalladabradioen på soverommet og mye mer bass, samtidig hørte jeg nå bassen litt fra tven i underetasjen, som jeg antar er dypere bass fra den som klarer å penetrere taket/gulvet.
    Og så var det den forbaskede varmluftspumpen som nå er fjernet som holdt på å få meg til å ødelegge den når den bråkte noe ekstremt samtidig som det var ekstra mye problemer her.
    Når det gjelder vifter på bad og i stue som min og leiligheten ved siden har, så kan jeg trygt slå fast at de har like mye problemer som mine vifter.
    Så jeg vil sterkt tro det er like mye problemer ellers på bygget. Har ikke spurt noen, bor stort sett bare utlendinger fra ikkevestlige land her, så bare på grunn av språkproblemer alene så har jeg droppet den tanken.

    En jeg kjenner en som bodde like oppi her en stund og han merket litt problemer der og med bråkete kombikjøleskap og mer ustabil overklokket pc. Om han i det hele tatt er koblet til på samme trafo vet jeg ikke, kjenner en annen hifinisse som enda nærmere, har aldri hørt at han har klaget noe eller brukt filter de gangene jeg har diskutert hifi med han.

    Aner ikke hvordan verkstedet er koblet til strømnettet, har ikke en gang fått klart svar fra netteier på om jeg har IT eller TN-nett en gang, men skal prøve når jeg er i humør til å tegne for å forklare over telefon til dem.

    Har sendt deg PM.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Det var da voldsomt til effekt. Hva måler du mellom fase1-jord og fase2- jord og fase1-fase2?
    Hva er DC mellom chassis og jord på de ulike apparatene.. kun relevant om du har jordet kontakt
    Skal få sett på det.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Endelig skaffet meg et Rimelig måleapparat for å måle nettstøy, et Alpha labs Line EMI Meter.

    SPECIFICATIONS: Power Line Meter Model PLM

    Operating Voltage: 85-250 VAC 50/60 Hz.
    Voltage Reading: 85-250 VAC; Accuracy +/- 1 VAC
    Line Noise Range: 1-1999 mVAC (differential)
    Line Noise Accuracy: +/- 5% @ 1MHZ; +5% to -50% @ 10 KHz TO 10MHz.
    Fredag 9. november rundt 20:30-20:40:




    Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette for å være ærlig. Sistnevnte video vil jeg tørre å misstenke at måleapparatet viser støy som lakrissnoren til måleapparatet plukker opp fra purepowern. Denne målingen ble gjort uten at elektronikken som er koblet til den er skrudd på, måle apparatet viste ingen forskjell med komponentene skrudd på så det er sagt.

    Beklager den elendige filmingen.

    To be continued...
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For meg ser de ut til å vise at du har minst ti ganger mer nettstøy med PurePower enn uten.

    Jeg vet ikke helt hvordan instrumentet definerer sin «total EMI», men målingene dine uten PurePower ser ut til å vise nivåer rundt -110 til -120 dB under nettspenningen. Det bør være uten noen betydning. Med PurePower går instrumentet rett til max. Det kan ikke vise høyere verdier enn 1999 mV, så det er hva det viser. Hvor mye mer støy den PurePower-tingen egentlig skaper vet vi ikke, men det er ihvertfall mer enn hva instrumentet kan måle. :rolleyes:
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Blir nå spennende å se hva det apparatet viser fremover rett fra stikkontakten, det er en veldig god periode her på strømnettet.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Lørdag 10. november rundt klokken 10:50:


    Nå viste måleapparatet ~220 mV uten filteret.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Så etter som jeg prøvde nå å dra ut all elektronikk jeg har i leiligheten ut en etter en, det meste er koblet til via bajog filter som jeg også koblet til, eneste jeg oppnådde i alle tilfellene var MER støy rundt 40-50 mV mer per hvert filter jeg dro ut, dette inkludere tilfellet hvor jeg skrudd av strømforsyningen på pcen som har et skikkelig nettfilter innebygd, mens selve pcen avskrudd reduserte støy. Viften på både gir ingen utslag til måleren.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Blir ikke lett å få sett noe nærmere på saken når det er høysesong for helseplager her i gården.

    I allefall, så har det vært veldig bra her på nettet de siste timene, fikk satt inn måleapparatet i veggen og det målte ~90 mV støy. Har målt omentrent akkurat det samme når dette problemet som ødelegger lyden er der.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    for Info
    jeg har samme måler og antagelig samma Bajog filter
    Iden verste stikkontakten i et naborom har jeg 1500mV med en lysdimmer som synder, Bajog drar dette ned til 750mV
    Med filtre på dimmer og router/TV kommer jeg ned i 125 mV på uttaket til stereoen. OBS Støymåleren som Isotek og OHC bruker viser 0 når jeg kommer under ca 300mV AlphaLabs meteret.

    90mV må værer veldig bra!
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Tror mann skal ta tallene denne måleren oppgir med en klype salt, den sier ingen ting om hvilke frekvenser det er snakk om, ville ikke blitt overasket om lysdimmeren din er på bare noen få frekvenser som er veldig aktive for å si det slik.

    Den målingen på 90 mV er nok tydeligvis ikke representativ for mitt problem.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Fikk et gjennombrudd i går, det er støy godt over 30 mhz som har vært største parten problemet ser det ut til, har tidligere hatt noen ferriter ved stikkontakten til pcen og skjermen og ikke merket noen forskjell mht til viftestøy og uklart bilde på skjermen, så jeg flyttet de ferrittene over på kabelen som går til anlegget hvor det var litt hørbar forskjell.

    Så nå etter å ha bombardert alt mulig av apparatet i leligheten med bajog alpha filtere og får sliter, bestilte jeg bestilte jeg noen andre ferritter, disse er slike at supra lorad kabelen passer med et nødskrik, og voila nesten all viften støyen forsvant på pcen og adskillig klarere bilde på pc-skjermen.

    Satte samme ferriter på kabelen til stereoanlegget og dypbassen og dynamikken osv er tilbake(for det meste).

    De gamle ferritene er det en noen mm gap mellom kabel of ferritene, nok til at de gled på kabelen, er det normalt sett så stor forskjell mtp på hvor nært ferritene er bare på mm? eller er det forskjell på hvor effektive ferriter er totalt sett?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selve ferritblandingen har nok størst betydning, - der er ferrit og det er ferrit, - mange forskjellige blandinger alt etter hva slags frekvensområde de er designet for. Dette er særlig viktig når man vikler spoler til forskjellig bruk...
    Forøvrig - frekvenser over 30 MHz i strømnettet? - Jeg tviler forøvrig ikke på det du sier, men mistanken faller i mot at det må være en sender i ditt nabolag, - noe det antagelig ikke er...

    En anekdote fra 80-tallet; - En bekjent av meg studerte i Tromsø da CD-spillerne gjorde sitt inntog, sånn rundt midten av 80-tallet.... Hybelvertinna var ille plaget med TV-støy, og det viste seg at det var CD-spilleren på hybelen som var synderen. Forhandleren blånekta for at det var noe feil med spilleren, - noe det heller ikke var, bortsett fra TV-problemet. Det endte med at han tok spilleren med hjem, og jeg tok noen sweep med spektrumanalysator som ble printet som bevis. Spilleren hadde en massiv strålingspukkel rundt 200 MHz, - nok til at TV-en, som da var bakkebasert med antenne ute elle rinne... 200MHz er ca midt i Bånd-III, hvor det meste av vanlige TV-sendere opererte før det ble satellit og kabel-TV over det ganske land..... Konfrontert med bevis i form av spektrogram, ga forhandleren opp, og pøjken fikk ny spiller, - problem solved!
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel det er jo rundt 4-5 min å gå til nærmeste mobilmaster her, er 13 totalt på den avstanden for å si det slik, hvis det er en sender per frekvens.

    Fikk i dag ferritter fra TDK, umiddelbart stor forskjell i forhold til kinamikk ferritene jeg hadde som ikke en gang hadde riktig kabel diameter oppgitt.

    ferritt.png
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Har nå oppdaget en ting som får jordingspunktet til å "skifte fase". Hver gang vaskemaskinen i naboleiligheten skrus på så skjer det, det er vel ikke normalt eller?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det høres mest ut som det er alvorlig jordfeil i bygget, og at sammenkoblingen met sann utvendig jord enten er svært dårlig eller mangler helt.
    Litt eldre bygg har ofte svært mangelfull ekstern jording...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke sikker på hva du mener med å «skifte fase» når det gjelder et jordingspunkt, men du kan jo forsøke å teste spenningen fra hver fase til jord i en jordet stikkontakt. Det kan du gjøre med et vanlig multimeter med AC-innstilling. Det bør være ca 131 V fra hver av fasene til jord hvis du har et vanlig IT-nett.

    Hvis det viser seg at du har korrekte 131 V når naboens vaskemaskin er av, og f eks 10 og 225 V når den er på, så har du påvist jordfeil i vaskemaskinen. (Men jeg har sett 18 og 230 V hos meg uten noen hørbare konsekvenser etter at naboens varmtvannstank tok kvelden.) Dette gjelder bare på et IT-nett, på TN blåser sikringen ved jordfeil.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Bare en tekniske oppl: Hvis feilen er i naboens installasjon, si et pluggbart forbruksapparat med jordfeil på den ene fasen og pluggen er vendt i neste omgang når det plugges til flytte jordfeilen fra den ene fasen til den andre hos naboen. Gjelder IT nett og i utgangspunktet et "friskt" nett.

    My twin poselenssikringer...
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har registrert jordfeil to ganger,i to forskjellige installasjoner uten noe negativ påvirkning av lyd.
    Ved det ene tilfelle pågikk PQ måling med det resultat at harddisk gikk full :cool:
    Netteier var i begge tilfeller raske med utbedring.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Er ikke sikker på hva du mener med å «skifte fase» når det gjelder et jordingspunkt, men du kan jo forsøke å teste spenningen fra hver fase til jord i en jordet stikkontakt. Det kan du gjøre med et vanlig multimeter med AC-innstilling. Det bør være ca 131 V fra hver av fasene til jord hvis du har et vanlig IT-nett.

    Hvis det viser seg at du har korrekte 131 V når naboens vaskemaskin er av, og f eks 10 og 225 V når den er på, så har du påvist jordfeil i vaskemaskinen. (Men jeg har sett 18 og 230 V hos meg uten noen hørbare konsekvenser etter at naboens varmtvannstank tok kvelden.) Dette gjelder bare på et IT-nett, på TN blåser sikringen ved jordfeil.
    For å si det slik: jeg må snu på stikkontakten til anlegget da. Og for ordens skyld, stikkontaktene på de individuelle komponentene har bare en vei å stå i stikkontakten på upsen, det er bare stikkontakten fra upsen til vegg som må snus på.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Bare en tekniske oppl: Hvis feilen er i naboens installasjon, si et pluggbart forbruksapparat med jordfeil på den ene fasen og pluggen er vendt i neste omgang når det plugges til flytte jordfeilen fra den ene fasen til den andre hos naboen. Gjelder IT nett og i utgangspunktet et "friskt" nett.

    My twin poselenssikringer...
    Begge leiligheten er på samme nett.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    For å legge til, vet ikke om jeg har nevnt dette tidligere, men det var et problem som forsvant for noen år siden, som kom med gjevne mellomrom.

    Plutselig kan strømmen komme og gå lynfort flere ganger med varierende intervall som kan være et minutt eller bare noen sekunder, noen ganger blir strømmen værende borte i noen timer, det kan gå flere måneder mellom hver gang, dette kom igjen for en stund siden. Dette har ikke skjedd mens vaskemaskinen i naboleiligheten var på.

    Tok fram denne saken, den viser live neutral reverse uansett hvilken vei den står i stikkontaktene i hele leiligheten. Den utløser jordfeilsbryteren når jeg trykker på knappen på den dvs, jordfeilbryteren går helt ned og strømmen går i hele leligheten.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den dingsen der er beregnet på test av TN-nett... vi har samme problemene med de der nå amerikanerne kommer og plugger seg i vårt 115V IT-nett..... en gang laget jeg en jord-nøytral-lask i et støpsel og plugga i første kontakten... det tok flere timer før det gikk opp for de hva jeg hadde gjort, - så var plutselig alt OK... lasken skulle selvsagt stått på lokaltrafoen, men der var det ikke plass....:)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel det var veldig amerikanskt gjort av meg å ikke tenke på det ja, godt å høre. Dette viser vel at jeg har IT-nett? Den har vist det jeg forventer når jeg har brukt den før.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Bare en tekniske oppl: Hvis feilen er i naboens installasjon, si et pluggbart forbruksapparat med jordfeil på den ene fasen og pluggen er vendt i neste omgang når det plugges til flytte jordfeilen fra den ene fasen til den andre hos naboen. Gjelder IT nett og i utgangspunktet et "friskt" nett.

    My twin poselenssikringer...
    Begge leiligheten er på samme nett.
    Nettopp og om jeg ikke har misforstått noe i beskrivelsen din, om det er naboens plugg-inn utstyr som forårsaker det du beskriver, er det full mulig at han/hun ved å snu en plugg fra tid til annen når han/henne plugger utstyret inn så vil resultatet bli slik du beskriver.

    En annen mulighet er at det er to forskjellige nabodingser som alternativt forårsaker "ditt" problem ved alternerende bruk.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel, når det 4 leiligheter her som deler nett, den vaskemaskinen er det eneste jeg har oppdaget som gjør dette, den riktige veien går tilbake til det som den ellers er når vaskemaskinen er ferdig.
    Dette driver å forandrer seg ellers tilsynelatende uforutsigbart, noen ganger har det vart i bare noen sekunder, minutter eller timer for eksempel.
    I perioder må jeg snu hver morgen rundt klokken 6 og rundt midnatt, i lange perioder trenger jeg ikke snu i det hele og det store, kan trenge å snu det midt på natten av og til, noen ganger må det snus rundt klokke 16-17 osv.

    Så jeg tviler ikke på det.

    Vel det er alltid slik jeg kan se det en spesifikk vei støpselet må stå for at anlegget skal fungerer slik det skal med dette isolert sett. Noen ganger har jeg ikke klart å høre forskjell uansett hvilken vei det står, men det har det være veldig mye støy, men om det var så mye støy at jeg ikke klarer å høre på lyden "fordelene" ved at støpselet står riktig vei eller feil vei er jeg usikker på.

    Bare for å presisere.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Å sette på noen skikkelige feritter nært inntil apparatkontakten på pc-skjermen har også gitt veldig gode resultater og måleapparatet har ikke vist noen forskjell med skjermen koblet fra eller noe.

    Demper ferritene noe konduktert EMI som verken støymåleren ikke ser(den går jo bare til 10 mhz og der er nøyaktigheten -50%) og Bajog filteret ikke klarer å filtrere?

    Her er nå en video noen andre har laget som viser et slikt tilfelle:

     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    IT-nett med eksakt en jordfeil = TN-nett.
    Jeg trodde TN-nett var mye bedre enn IT-nett i en privat bolig? Eller er det en vits som flyver over hodet mitt?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mest en vits... :) i TN-nett er ene fasen koblet sammen med jord i trafo eller inntaksskap... litt forskjellige varianter på TN-nett...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ja, en vits, og samtidig ramme alvor. Første jordfeil i et IT-nett kortslutter den fasen til jord. Det du har da er fortsatt et fungerende nett, men med en fase på ~230 V og en på 0 V. Det tilsvarer ganske nøyaktig et TN-nett. Med jordet stikkontakt har du et TN-S med separat nøytral (fase kortsluttet til jord) og sikkerhetsjord. Neste jordfeil tar sikringen.

    Apropos «bedre»: TN er ikke mer «bedre» enn at amerikanske audiofile betaler i dyre dommer for skilletrafoer og regeneratorer som skal gi «balanced power» til anlegget, for det skal være så mye bedre på alle måter. Det de får da er i praksis et lokalt IT-nett for anlegget, og som vanlig en lettere lommebok. Eksempel: https://www.plixirpower.com/pages/plixir-power-concept

    IT-nett brukes internasjonalt i sykehus, datasentre og lignende, hvor man vil være sikker på at strømmen ikke plutselig går i tilfelle en jordfeil. Dessuten har det lavere berøringsspenning og dermed lavere risiko for personskade og brann. Det er faktisk ikke så dumt som enkelte vil ha det til.
    http://www.studiecd.dk/cahiers_techniques/The_IT_system_earthing_in_LV.pdf
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Skjønner mer og mer at jeg virkelig må få ut fingeren når jeg er i form og få sjekket fasene mot jord.

    Men ut i fra hva jeg har observert så er det jordingsfeil jeg stadig vekk får i følge dere om jeg kan si det slik.

    Hvis dette stemmer og jordfeilen(e) aldri blir fikset, er isolasjonstrafo en kur? Dvs at jeg slipper å snu på stikkontakten helt?

    Er usikker på dette med isolasjonstrafo og hva galvanisk skille for jord vil si. Altså spenninger som går ned i jord fra anlegget, hva skjer med dette om jeg har isolasjonstrafo tilkoblet?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg aner ikke egentlig hvilket problem som hjemsøker deg, men forsøkte å forstå hva du mente med at jordpunktet skiftet fase. En betydning kunne være en jordfeil, men det stemmer ikke med beskrivelsen senere. Min (og Ymirs) erfaring er at selv en alvorlig jordfeil ikke fører til slike hørbare konsekvenser. Jeg ville likevel sjekket for om mulig å utelukke dette, men jeg tror ikke det alene er årsaken til problemet.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Spenning fase/jord vil alltid variere med lastvariasjon på nettet - lokal nettrafo.
    Variasjonen skyldes hovedsakelig kapasitansen til jord samt mellom fasene.
    Er kapasitansen 10% forskjellig vil også spenningen variere i samme størrelseorden.
    Er forskjellen fase/jord over 10% indikerer det jordfeil.


    Litt om trafoer,det å snu stikk etc.

    det handler hovedsakelig om spenningspotensialet mellom apparatene.

    https://senorc.no/?p=226


    Dersom du har utbytte av ferritter etter UPS,(PurePower?),
    denne er aktuell fremdeles

    http://www.arcticpeak.com/files/HF_innslag.pdf

    Da bør hjelp søkes hos Nkom.(Gamle støykontrollen)


    Uheldig legging av kabler i installasjonen og EMC problemer?
    De to siste innslagene,men er litt usikker på hvordan dette stiller seg på et IT nett.




    https://senorc.no/?p=226
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Spenning fase/jord vil alltid variere med lastvariasjon på nettet - lokal nettrafo.
    Variasjonen skyldes hovedsakelig kapasitansen til jord samt mellom fasene.
    Er kapasitansen 10% forskjellig vil også spenningen variere i samme størrelseorden.
    Er forskjellen fase/jord over 10% indikerer det jordfeil.


    Litt om trafoer,det å snu stikk etc.

    det handler hovedsakelig om spenningspotensialet mellom apparatene.
    Ahhh da har jeg missforstått litt ja, det er vel dette jeg sikter til, Asbjørn.

    Dersom du har utbytte av ferritter etter UPS,(PurePower?),
    Jeg har per dags dato bare ferriter i begge endene på kabelen inn til purepowern, strømkablene fra purepowern til komponentene har jeg rullet inn i sølvfolie og tredd kabelstrømper over.

    Takker og bukker.

    Uheldig legging av kabler i installasjonen og EMC problemer?
    De to siste innslagene,men er litt usikker på hvordan dette stiller seg på et IT nett.
    Tja vet ikke hvordan det er lagt opp helt, alt jeg vet er at det er flere sikringsskap, et felles et og ett til hver av leilighetene og vi alle har en felles strømmåler og en strømmåler hver.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Å sette på noen skikkelige feritter nært inntil apparatkontakten på pc-skjermen har også gitt veldig gode resultater og måleapparatet har ikke vist noen forskjell med skjermen koblet fra eller noe.

    Demper ferritene noe konduktert EMI som verken støymåleren ikke ser(den går jo bare til 10 mhz og der er nøyaktigheten -50%) og Bajog filteret ikke klarer å filtrere?

    Her er nå en video noen andre har laget som viser et slikt tilfelle:

    ser at du fant Youtubevideoen min, det er flere andre også,,
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn