Rimelig måleapparat for å måle nettstøy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Å sette på noen skikkelige feritter nært inntil apparatkontakten på pc-skjermen har også gitt veldig gode resultater og måleapparatet har ikke vist noen forskjell med skjermen koblet fra eller noe.

    Demper ferritene noe konduktert EMI som verken støymåleren ikke ser(den går jo bare til 10 mhz og der er nøyaktigheten -50%) og Bajog filteret ikke klarer å filtrere?

    Her er nå en video noen andre har laget som viser et slikt tilfelle:

    ser at du fant Youtubevideoen min, det er flere andre også,,
    Så min mistanke var ikke ubegrunnet altså...
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har du pakken kablene du bruker ut av PP inn med aluminium er det å anse som skjerm.
    Da kan du få noe lignende resultat ved bruk av ferritter.
    Er det som du sier,en bedring,så har du ett emc problem.


    Her brukes ferritter på "alt" fra strømkabler,signalkabler og høyttalerkabler

    http://www.arcticpeak.com/files/HF_innslag.pdf

    Hjelp fra Nkom er gratis,men så er det det om de vil bruke tid på slikt.
    De virker å være litt humørsyke.
    Noen ganger trør de til på "småting" og andre ganger er de litt vanskelige.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja det var jo det å ha energi og hue til å plage dem da.

    Tviler ikke på at det er delvis iallefall et emc problem, eneste jeg ikke forstår er hvorfor denne sølvfolien ga god utslag på strømkablene men minimalt til ingen ting på signalkabler og kabelen mellom batteriet og regenereringsmodulen på purepowern.

    Skjermingsmatter har hjulpet og å ha under komponentene, på purepoweren støyet viftene mindre ved å ha et dobbelt lag med slik matter under.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Spenning fase/jord vil alltid variere med lastvariasjon på nettet - lokal nettrafo.
    Variasjonen skyldes hovedsakelig kapasitansen til jord samt mellom fasene.
    Er kapasitansen 10% forskjellig vil også spenningen variere i samme størrelseorden.
    Er forskjellen fase/jord over 10% indikerer det jordfeil.


    Litt om trafoer,det å snu stikk etc.

    det handler hovedsakelig om spenningspotensialet mellom apparatene.

    https://senorc.no/?p=226
    Jeg har lest om det der, men det er fortsatt uklart.

    En type isolasjonstrafo er CTI transformatorer fra Advance. Denne trafoen transformerer spenningen på en slik måte at 230 Volt inn gir 230 Volt ut, noe som i utgangspunktet høres litt tåpelig ut. I tillegg isolerer den jordnivået på primærsiden (nettjord) fra jordnivået på sekundærsiden (apparat jord). Jordnivået på sekundærsiden legges i tillegg midt mellom fasene, slik at spenningen fase A -J blir identisk med spenningen fase B-J. Et apparat som er koblet til en slik CTI trafo vil derfor indusere samme spenning på kabinettet, uavhengig av hvilken vei stikket på apparatet er snudd.
    Det du prøver å si er at det stikkontakten fra isolasjonstrafoen til vegg må fortsatt snus på?
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Har nå skaffet meg isolasjonstrafo fra noratel, og forskjellen er stor.

    Men måler fortsatt 95-99 mV med støy ut fra den kontra ~165 mV fra stikkontakten, samtidig som ferriter og filter er satt på i stikkontakten.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Noe dere må være klar over, er at det vil bli enda mere støy på nettet hvis vi skal få ende flere elbiler som skal ha ladestrøm. Noe jæva dritt:mad:
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Noe dere må være klar over, er at det vil bli enda mere støy på nettet hvis vi skal få ende flere elbiler som skal ha ladestrøm. Noe jæva dritt:mad:
    Ja jeg grøsser stadig vekk over at bare blir flere elbiler og enda mer dilldall pga IoT og.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ser ut til at Oslo HFC vil selge enda mer strømrenseutstyr fremover. :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vi får håpe produsentene av dacer og forsterkere osv. Blir mer fokusert på støyfiltrering spesielt mtp. på at det kan være mange skrekkscenarioer der ute.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Noe dere må være klar over, er at det vil bli enda mere støy på nettet hvis vi skal få ende flere elbiler som skal ha ladestrøm. Noe jæva dritt:mad:
    Ja jeg grøsser stadig vekk over at bare blir flere elbiler og enda mer dilldall pga IoT og.
    Jeg er elektrikker av yrke, og kjenner til de krav det stilles til el-biler.
    Her er noe av raporten fra det lokale el-tilsyn(DLE) til garasjelaget :
    BRUK AV EKSISTERENDE STIKKONTAKT TIL LADING AV ELBIL/HYBRID:
    For fast parkeringplass for ladinga av elbil/hybrid må sikkerhet mot overbelasning, jordfeil og overspenning ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig ladning vi dette være å anse som en bruksendring etter paragraf 16i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget skal være egnet til fortsatt bruk. Bakgrunnen er at lading av elbil/hybrid vil innebære en vesentlig endring i belasningsmønsret og type belasning. Selv om vanlig stikkontakkan tilkobles 16A, er den ikke laget forhøye belasninger over tid. Det lokale eltilsyn(DLE) erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann. I tilegg vil ladesystemet i elbil/hybrid maskere en vanlig jorfeilbryter som ikke vil fungere ved jordfeil.Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må innstalleres en jorfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystem.
    Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk for lading av elbil/hybrid.
    Tror heller ikke nettet blir forsynt med grønn energi fra fosskraft:)
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Og forskjellen med isolasjonstrafo er like fortsatt når vaskemaskinen går i underetasjen, men det er bare slik når den sentifugerer på det høyeste turtallet.

    Forskjellen er enda større nå egentlig for nå forsvinner dypbassen helt, den dypbassen hadde jeg ikke før.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Målte fase mot jord i dag og fikk 126-127v på en og 188-189v på den andre.

    Om jeg har gjort det riktig nå vel og merke...

    EDIT: Målte igjen nå, 128v på begge fasene.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Og nå er det fantastisk lyd med ~115 mV støy målt.

    Mens det er jordingsfeil med 131-132v og 191-192v på fasene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Det var stort avvik !!! Men betyr tydeligvis null og niks for lydkvaliteten . Er ikke det et slags hint?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel det er et 400 volts nett tydeligvis? Sikringene i sikringsskapet er merket med 400 volt ser jeg nå.

    Hint til hva?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Som et eksperiment(evt. midlertidig løsning) kjøpte jeg en Chord mojo, som jeg koblet til kilde med optisk.

    Og lyden varierer uansett, ikke like mye, men fortsatt i stor grad. Så jeg det er åpenbart at det er et EMC problem her, men jeg skal uansett begynne å tenke på å kjøpe meg bolig. så det får nå bare være slik.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Har du 400v anlegg skal du måle 230-240 volt mellom polene på en stikkontakt og ca 130v mellom ene "pol" og jord i jordet stikkontakt og en lav spenning mellom andre polen og jord. Og i "kraft-stikk" hvor alle 3 faser ført frem (i tillegg til neutral og jord) måler det 400 volt mellom faser, 230 volt mellom fase og neutral), i tillegg skal det vere tydelig merket i sikringsskap at det er 400V anlegg. Spenning påført sikringer sier ikke noe om dette.

    Ut fra de målinger du presenterer ovenfor - er det åpenlyst noe galt 130v fase-jord ok, men 190v har ingen plass hverken i vanlig "2 fase" eller 400V anlegg - og kanskje skulle du få anlegget sjekket av elektriker før du bruker en formue på strømrensning. Kanskje er det en løs kontakt på pålen som gir strøm til deg - og det gir dårlig lyd....
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Målte fase mot jord i dag og fikk 126-127v på en og 188-189v på den andre.

    Om jeg har gjort det riktig nå vel og merke...

    EDIT: Målte igjen nå, 128v på begge fasene.
    Da har du en jordingsfeil når det er forskjell på fasene. Noe som er avslått siden det er ok siste gang?
    Du må måle og dra ut et apperat for hver gang.
    Typiske slike apperat med feil er varmtvannsbereder, vaskemaskin, komfyr osv
    Hvis ikke du finner noe, sjekk og andre apperat.
    Dette må fikses!
    Å kaste vekk penger på noe før dette er fikset er tullball. Farlig kan det og være.

    Jeg hadde og slik i perioder.
    Målte meg frem til at det var kurs på garasjen.
    Og ned der og målte meg frem til en lampe.
    Periodisk feil da det var bryter på den.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jordfeilen i et IT-anlegg trenger ikke være i eget hus engang.... hvis du vet hva du gjør, og kan måle direkte direkte på fordelingssida i sikringsskapet, - slå ut enkeltkurser i tur og orden..... Hvis ubalansen fortsatt er tilstede med kun hovedsikring inne, er feilen ute i kretsfordelingen... dessverre slett ikke uvanlig.
    Innomhus er feil i VV-tank, kjøl/frys og varmekabler mest vanlig.. samt utendørs stikk og belysning...

    EDIT : Ser nå at du måler 128V jord-begge faser.. dette er helt OK.... resten får stå som tips til andre med evt jordfeil... Forresten - jordefil i VV-tank, div varmekabelanlegg og utelys med fotocelle vil komme og gå i takt med termostater, fotceller etc etc
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Har du 400v anlegg skal du måle 230-240 volt mellom polene på en stikkontakt og ca 130v mellom ene "pol" og jord i jordet stikkontakt og en lav spenning mellom andre polen og jord. Og i "kraft-stikk" hvor alle 3 faser ført frem (i tillegg til neutral og jord) måler det 400 volt mellom faser, 230 volt mellom fase og neutral), i tillegg skal det vere tydelig merket i sikringsskap at det er 400V anlegg. Spenning påført sikringer sier ikke noe om dette.

    Ut fra de målinger du presenterer ovenfor - er det åpenlyst noe galt 130v fase-jord ok, men 190v har ingen plass hverken i vanlig "2 fase" eller 400V anlegg - og kanskje skulle du få anlegget sjekket av elektriker før du bruker en formue på strømrensning. Kanskje er det en løs kontakt på pålen som gir strøm til deg - og det gir dårlig lyd....
    I 400V-anlegg skal du måle 230V mellom fase og jord og ca 0 mellom N og jord på en 1-fase stikk. I 230V-anlegg er det 130ish Volt mellom hver fase og jord.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    TN er 400-voltsanlegg. Hver fase er 230 V over nøytral med 120 grader faseforskjell, slik at man kan ta ut 400 V mellom fasene. IT er nedskalert, slik at man har 131 v fra hver fase til jord og 230 V mellom fasene. Det betyr at begge faser er live i 230 V IT-nett, mens 230 V TN-nett har en fase live og en nøytral.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Lettere å skjønne med bilde?

    tn3 (2).jpg


    tn (2).jpg
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Har du 400v anlegg skal du måle 230-240 volt mellom polene på en stikkontakt og ca 130v mellom ene "pol" og jord i jordet stikkontakt og en lav spenning mellom andre polen og jord. Og i "kraft-stikk" hvor alle 3 faser ført frem (i tillegg til neutral og jord) måler det 400 volt mellom faser, 230 volt mellom fase og neutral), i tillegg skal det vere tydelig merket i sikringsskap at det er 400V anlegg. Spenning påført sikringer sier ikke noe om dette.

    Ut fra de målinger du presenterer ovenfor - er det åpenlyst noe galt 130v fase-jord ok, men 190v har ingen plass hverken i vanlig "2 fase" eller 400V anlegg - og kanskje skulle du få anlegget sjekket av elektriker før du bruker en formue på strømrensning. Kanskje er det en løs kontakt på pålen som gir strøm til deg - og det gir dårlig lyd....
    I 400V-anlegg skal du måle 230V mellom fase og jord og ca 0 mellom N og jord på en 1-fase stikk. I 230V-anlegg er det 130ish Volt mellom hver fase og jord.
    Helt rett dette - beklager - tanketosk fra min side. Men feil er det med ovennevnte målinger skulle jeg mene, som kanskje er viktigere at håndtere end støyrensing.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    TN er 400-voltsanlegg. Hver fase er 230 V over nøytral med 120 grader faseforskjell, slik at man kan ta ut 400 V mellom fasene. IT er nedskalert, slik at man har 131 v fra hver fase til jord og 230 V mellom fasene. Det betyr at begge faser er live i 230 V IT-nett, mens 230 V TN-nett har en fase live og en nøytral.
    Kjendte dette ganske kontant - oppvokst i Danmark, og etter kommt til Norge: slo av bryter (leder trudde jeg) og skulle skifte lysrørsholder...;-) - var ikke hel strømløst nei.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja da er det visning for kommunal bolig neste uke, så kan konkludere med at ny bolig er på plass, blir spennende å se hvordan dette oppleves der. Boligen er i samme område av byen, så ikke helt sikker om den er på samme forsyningstrafo eller ikke.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Da er kontrakten tegnet. Helt nytt elektrisk anlegg i leiligheten med eget strømabbonement. Dette er jo noe lengre unna sentrum så også lengre unna mange av de mobilmastene jeg bor i nærheten av i dag. Får håpe dette blir bra.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    0.28 ohm er det jeg har regnet meg fram til at nettimpedansen er på strømnettet i den nye leiligheten.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    an kan inte använda en vanlig multimeter för att mäta förimpedansen på "rätt" sätt, men man kan med hjälp av en vanlig multimeter kontrollera att förimpedansen inte är helt åt he___te..

    Ta ett dubbelt vägguttag och mät spänningen med multimetern i det ena uttaget, vi kallar den U1. Skriv upp värdet.
    Plugga sedan in en resistiv last på 1000W eller något åt det hållet i det andra uttaget. En vattenkokare, kaffebryggare eller ett värmeelement går bra.
    Starta den och mät spänningen i uttaget när den är igång (kallas U2) och skriv upp värdet. Det räcker med några sekunder.
    Stäng av "vattenkokaren" och kontrollera att spänningen nu är ungefär densamma som U1.

    Titta på "vattenkokaren" så står det säkert någonstans (antagligen i botten) vilken effekt den har, t.ex 1200W.
    Ta nu den spänning som du först mätte i uttaget (U1) minus den spänning som du fick när "vattenkokaren" var igång (U2).
    exempel: Vid obelastat uttag mäter du 230V (U1) och med kokaren i drift mäter du 226V (U2). Skillnaden är då 4V (som vi logiskt kallar för U3).
    Det är spänningsfallet över din förimpedans.

    Räkna nu ut strömmen som kokaren drar genom att ta effekten (1200W i mitt exempel) och dela med spänningen U2 (1200 / 226 = 5,31A)
    Nu kan du räkna ut impedansen genom att dela spänningsfallet över förimpedansen (U3) med strömmen. (4V / 5,31A = 0,75 ohm)

    Gör om mätningen ett par gånger för att vara säker.
    Det här är ingen "snygg" eller exakt mätning, men den duger gott för att kontrollera att det inte är några större fel i ditt nät.
    Så hos meg så var det slik:

    U1=238
    U2=236
    U3=2

    1630 / 236 = 6.90

    2 / 6.90 = 0.28
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Og som jeg sa,den er ikke helt korrekt da det kun er R delen,men det gir en god pekepinn på ståa.
    Når en måler slik blir det egentlig helt bak til generator.

    Blir spennende og se hvordan det spiller i den nye heimen.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Det vil jo at en tid etter som høyttalerne er så og si helt nye. Samme med effektforsterkeren, men om det har noe å si kan vel debatteres.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Slik jeg har forstått det så er det slik at jo høyere nettimpedansen er, jo mer av støyen som kommer ut på strømnettet blir liggende uten at det går ut av strømnettet. Dette spiller også rolle for hvor godt nettfiltere vil fungere på strømnettet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Slik jeg har forstått det så er det slik at jo høyere nettimpedansen er, jo mer av støyen som kommer ut på strømnettet blir liggende uten at det går ut av strømnettet. Dette spiller også rolle for hvor godt nettfiltere vil fungere på strømnettet.
    Så høyere impedans er bedre?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn