Rimelig måleapparat for å måle nettstøy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Virker mye bedre her, stikk kontakten må snus på daglig, eneste forskjellen er at den må snus på rundt klokken 16:00 man-lør, i den forrige leiligheten måtte den snus rundt klokken 23:00 som regel, ellers er det rundt klokken 07-08 om morgenen må den snus tilbake. På søndager trengs ikke stikkontakten å snus i begge leilighetene.

    Det er noe forskjell i lydkvaliteten, akkurat i skrivende stund, så er det bedre lyd, ikke mye, men nok. Alt er bedre; mer og bedre bass, trykk, dynamikk, detaljer osv osv.
    Hverken Bajog alpha nettfilter på andre apparater eller ferriter eller optisk i stedet for USB forandret på dette. EMI-meteret kan heller ikke vise noen betydelig forskjell.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Man må gjerne vite hva man ønsker å måle for å få et vellykket resultat.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Samler fort mye data så algoritmen utstyret bruker har noe å si, samplingsfrekvens, tidsstempling, omsetningsforhold +++
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Samler fort mye data så algoritmen utstyret bruker har noe å si, samplingsfrekvens, tidsstempling, omsetningsforhold +++
    Ja der dro du meg ut på dypt vann ja.

    Oppdatering, joda optisk hjelper litt, men ikke mye i forhold til problemet i seg selv. DC-offset filteret hjalp en del, det ble i allefall mye renere lyd og mye bedre basskontroll, men transientene og dynamikk står det fortsatt dårlig til med.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel, det ble mye verre når kulda satt inn, forskjellen fra høst/sommer og vinter her er mye større enn i den forrige boligen.
    Men til heldigvis tyder alt på problemet ligger i nettet og ikke lufta.

    Men jeg vil egentlig bare konkludere med at alphalabs emi-meteret ikke er til å stole på, det er noe det ikke viser, som bajog alpha filteret reduserer.
    Da jeg flyttet inn mens det ennå var høstviset metere 200-250mV støy, nå etter å skaffet 3 filtere til, visere meter 350-350 mV etter at kulda har satt inn, men lyden er mye bedre.

    Jeg så litt nærmere på spesifikasjonene til alphalabs-meteret, hvor det var et par ting som fikk meg til å rynke på nesen:

    The Line EMI Meter measures electromagnetic interference in a single-phase AC power line.

    ..........

    Line Noise Range:0.1-1999.9 mVp-p AC (differential)
    Line Noise Accuracy:+/- 8% @ 20 kHZ to 2 MHz; within a factor of 2 from 10 kHz to 10 MHz
    Første og frem dette fungerer vel ikke skikkelig med for nett med 2 faser? I så fall hvilken effekt kan det ha for måleresultatet?
    Hvor viser det bare rekkevidde for differential mode støy? Måler det ikke common mode støy?

    Og det måler jo bare opp til 10 Mhz, mens bajog alpha filteret går opp til 30 Mhz. Det kan vel kansje være en del av forklaringen.

    Jeg har aldri forventet at dette måleinstrumnetet skal være helt nøyaktig eller i nærheten av å være nøyaktig, men det må da vel være grenser.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Har derimot funnet ut at høyttaleren på støymåleren kan være mer hjelpsom, nå i helgen hvor det var veldig lite støy, oppdaget jeg at en av pcene stod for noe støy som manifesterte som en lyd som jeg kunne skille fra alt det andre gnålet. Så jeg fikk koblet to filtere slik strømkabelen til pcen gikk igjennom dem og voila veldig mange hakk bedre lyd, og det merkes godt selv nå når det ble mye mer støy igjen på nettet.
    Så jeg gjorde det samme med alle andre apparater i leiligheten, uten å gjøre lignende funn, egentlig ganske skuffende.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Oppdaget plutselig noe sus og støy høyttalerene. Elimineringsmetoden. Dro ut komponent for komponent.
    Mye veggvorter, smps etc. Synderen en 150W - 12V smps til en vifteløs HTPC som står der. Aldri vært noe problem før og ikke en lyd fra HT i "idle" mode ellers.

    Åpnet og virker som om det er denne rakkeren som har "lekket" litt. (buler litt på toppen og ESR virker i høyeste laget)
    20201218_145248.jpg
    20201218_144055.jpg

    Bestilt ny og får se om noen dager om det hjelper. Hvis ikke får jeg gå grundigere til verks eller bare skifte ut PSUen.

    Blir ganske varme endel slike switch mode psuer.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Er dette en noname strømforsyning eller er det DIY du har der?

    Nå vet jeg ikke om det er strømforsyningen i min maskin som er problemet, eller om det noe annet komponent i maskinen.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det der er Streacom sin. Garantert en "off the shelf" noname de har satt sitt merke på.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja da følger den vel ingen etablere standarder heller vil jeg anta som er synd om du skulle kjøpt ny.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Takk men dette er en slik "ekstern" sak.
    150W utgaven av denne

    Ser om den lar seg reparere først. Hvis ikke blir det en liten handel. Drar jo på årene nå den pcen jeg bruker i stua.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Godt nyttår alle sammen.

    Slik det er nå, så virker det som all gjenværende støy(EMI) kommer utenfra leiligheten. Det som jeg er usikker på er transienter og pulser. Om det er et problem, så er det vanskelig å si, etter som lyden varierer så mye pga EMI.

    Utfordringen med at all EMIen kommer utenfra er at Bajog-filteret er veldig ueffektivt til å ta dette virker det som.

    Så for å potensielt spare penger har jeg en Noratel SDT 500 jeg har vært så heldig å få helt ny ubrukt til halv pris som jeg skal teste på dacen, etter som denne blir direkte koblet til dacen blir den mer effektiv enn de bajog filtrene som står på andre apparater og "løst" i veggen.

    Har fra før av en ISO-1, men har ikke giddet å teste den på dacen pga størrelsen, i tillegg har SDT 500 bedre støydemping. Blir nok sikkert å teste ISO-1 på powerampen samtidig, selv om jeg regner med det blir et dårlig resultat ut i fra hva jeg leser:

    Min DPA 6.3 har jeg testet både mot nevnte 2.0KVA og mot en 2.5KVA CIT fra Advance. Med trafo ble utvilsomt mellomtonen mer behagelig, diskanten mer oppløst og bassen gikk litt dypere. Imidlertid forsvant noe av attakket og hurtigheten i transientene. I tillegg introduserte trafoen en during i heimen, som hverken min frue eller mine audiofile ører var særlig tilfreds med. Derfor introduserer en trafo på sluttrinnet kanskje flere problemer enn den løser?


    Det er nettopp dette med hurtigheten på transientene jeg ønsker å behold og forbedre mest av alt i denne kampen.

    Det jeg også har tenkt litt på er spenningsstabilisatorer, hvordan fungerer slike? Fungerer de som et filter som ikke bare filtrerer bort pulser og transienter som går igjennom til apparatet som er koblet på, men også hele nettet? Slik som EMI-filtere?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Kom på i går at jeg har jo faktisk ikke testet bajog alpha filter bare på dac, har tidligere kjapt testet på effekt-forsterker og dac samtidig, som forventet var resultatet av det "flatt".
    Så jeg koblet på et bajog alpha-filter på dacen, testet med noe veldig dynamisk musikk og dynamikken var ikke påvirket, største forskjellen akkurat der og da var mer bass og litt raskere transienter.
    Men om dagene så er det generelt sett bedre lyd enn det pleier å være, så regner med forskjellen med bajog alpha filteret vil være enda større til vanlig, så jeg koblet på et til og, fortsatt uendret dynamikk, men kansje pittelitt mykere lyd.

    Så i dag så ble lyden enda bedre etter som det er søndag, mens pc-skjermen som også er veldig følsom for støy, sliter som før. Tidligere gikk lydkvaliteten på anlegget og bildekvaliteten på pc-skjermen hånd i hånd.

    Blir bare mer og mer spennende med isolasjonstrafoen hva den vil gjøre med dacen. Fikk aldri testet skikkelig med isolasjonstrafo i den gamle leiligheten for å se om transienter og pulser var et stort problem der.

    Etter å ha tittet på bilder av innsiden av effekt-forsterkeren, så ser jeg ingen intergrerte krester der. Om jeg ikke tar feil, er disse mye mer følsomme for pulser, transienter og EMI/RFI. Så kansje jeg slipper å måtte gjøre noe med effekt-forsterkeren når det gjelder støy. Bajog-filterene som brukes på dacen er jo tross alt koblet til veldig nært effekt-forsterkeren.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Tror nok det var noe feil SDT-500 jeg kjøpte en veldig høy lav-frekvent during, men har en LF-ISO snart på vei.

    Har testet litt filtere rett på dacen og med ISO 1-20 fra noratel:

    Støy målt rett fra 3 stk bajog alpha filtere i serie: 125 mV
    Støy målt fra 3 stk bajog alpga filtere etterfulgt av isolasjonstrafo: 155 mV(?)
    Støy målt med isolasjonstrafo etterfulgt av 3 stk bajog alpha filtere: 25 mV(????????)

    Noen som har en forklaring her?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ser det samme om jeg kobler bare 4 Bajog alpha filtere i serie, støy går opp når jeg måler da.

    Det virker som at Bajog filterene filtrerer bare på sekundær siden av trafoen når de er koblet til der. Så nå har det generelle støy nivået gått opp i leiligheten.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Bajog en er veldig effektiv hos meg, virker på andre konatkter i rommet&naborom. Støymeteret vise mye mer støy om jeg ikke har Bajog i veggkontakten som forsyner TV,Router osv-
    Lydmessig merker jeg jeg lite/ikkeno uansett

    Med støy er jeg på 700-1700mV, kommer ned på 125 på Alpha Labs støymeteret med Bajog og SNS inne-
    Tror ikke det er lurt/meningenå ha filtre i serie. Filtre bør plasseres på /nær støykilde og på forsyning til hifien
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja, opplevde det i starten da jeg begynte å eksperimentere med dem, hadde 600 mV uten noe filter, det første tok 200 mV og det andre tok 200 til, men etter det ble det bare mindre og mindre effektivt, var til slutt helt nede 10-15 mV, men som sagt om det ble plassert på sekundærsiden på en isolasjonstrafo ble det veldig effektivt igjen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fire Bajog alpha filtre i serie, dvs plugget inn i hverandre og så skilletrafo eller anlegget plugget inn i det siste? Du får noen ganske udefinerte RLC svingekretser her, så hvem vet hvilke resonansfrekvenser som vil oppstå og hvor store de blir.
    Bajog Alpha 5B/16A.D er konstruert for å filtrere bort harmonisk støy (skittenstrøm) fra elektrisk utstyr. Filteret monteres mellom støykilde og stikkontakt og reduserer støyen som går inn i husets elektriske anlegg.
    Bajog produserer også filtre ment for audio, om det skulle være interessant.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ah, resonansfrekvenser, det er nytt for meg i denne sammenhengen.

    Isolasjonstrafo -> 3 bajog alpha filtere -> dac: nesten ikke noe støy.

    4 filtere -> dac eller 3-4 filtere -> isolasjonstrafo -> dac: mer støy.

    3 filtere -> dac: mindre støy, men mye mye mindre effektivt eller trafo -> 3 filtere.

    Har sett på det lydfilteret ja, men 30000 er ikke noe jeg har råd til med det første.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Bedre virkning av filter på sekundærsiden av støydempingstrafo..betyr vel at filteret ser en høyere impedans?

    Bajog sier det samme som jeg har sagt i flere år.

    The attenuation specifications according to the EN - and CISPR standard are define at 50 ohms. This norm configuration is not helpful and does not reflect the reality, because the public power grid do not reflect any 50 Ohm. Therefore, an attenuation specification of manufacturers at 50 ohms is unrealistic. The attenuation of the HFF-100 is impedance-independent. This means that the high attenuation will be realized at 1Ω constant as on 50Ω.

    Og da gjør de sikkert noe av det samme som OnFilter,filteret fungere ved lav kilde impedans,men OnFilteret til audio mener jeg kostet under 10 000Kr?


    Men les data på Bajog filteret,hvor stor er dempningen nederst i frekvensområdet?Ikke høy,og under 10kHz viser de ikke måling.



    Har samme erfaring med det gamle stikket mitt med impedans på 0.8-0.9 ohm, Consonance filteret gjør jobb,
    men ikke på det nye stikket, der forsterkes støyen.

    Samme som her. En for en forverring, noen null virkning og to en bedring, og det henger sammen. kilde impedans.
    De to høyeste kilde impedanser gir virkning av nettfiltre.


    førimpedans (2).jpg
    med
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok riktig. Impedansen foran filtret er sannsynligvis helt forskjellig om det står i stikkontakten eller i en skilletrafo. Det påvirker filterfunksjonen, f eks ved at resonansfrekvensen vil flytte seg som 1/kvadratroten av kildeimpedansen (hva den nå enn er ved den aktuelle frekvensen). Hvis skilletrafoen står etter filtret blir i stedet induktansen der en del av RLC filterkrets, og det er ikke godt å si hva som skjer da.

    Jeg ville jaktet opp eventuelle støykilder i eget hus og brukt Bajog-filtrene for å stoppe støy ved kilden.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Men les data på Bajog filteret,hvor stor er dempningen nederst i frekvensområdet?Ikke høy,og under 10kHz viser de ikke måling.
    For ordens skyld, her er måling for filteret jeg bruker. Men er ikke som regel konduktert EMI bare ned til 9kHz uansett?

    Jeg ville jaktet opp eventuelle støykilder i eget hus og brukt Bajog-filtrene for å stoppe støy ved kilden.
    Jeg har allerede gjort det og, ut i fra jeg kan måle, så er jeg i mål der, den lille støyen som er igjen kommer utenfra.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Men da er det i hvertfall en naturlig forklaring på dette, og ikke jeg som hallusinerer i allefall.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    For ordens skyld, her er måling for filteret jeg bruker. Men er ikke som regel konduktert EMI bare ned til 9kHz uansett?



    Jeg har allerede gjort det og, ut i fra jeg kan måle, så er jeg i mål der, den lille støyen som er igjen kommer utenfra.
    Supraharmonics støyområde er fra 2kHz til 150kHz.
    De erfaringene jeg har gjort meg er at lysrør og kompakt lysrør er de verste støy kilder.
    PC og veggvorter, smps gir mindre problemer muligens for at støybilde ligger noe høyere i frekvens.
    En må heller ikke glemme at selv om ett apparat er avskrudd kan ofte Cx kondensatoren i Emc filteret ligge foran bryter og dermed være med på å forsterke, lage resonans på eventuelle støystrømmer.
    Kapasitansen på kursen og installasjonens total kapsitans vil kunne påvirke støystrømmenes amplitude, både de fra egen installasjon og de som kommer utenfra. Men som oftest vil supraharmonics forbli i egen installasjon.
    Så er det ett område som hverken jeg eller andre har omtalt så mye. Støyvandring mellom komponentene i stereo oppsettet og komponentenes last impedans.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Testet et av lysrørene jeg har i leiligheten, fikk ikke noe betydningsfult utslag på strømmåleren, med mindre den var koblet til nærheten. Men som du sier, så måler jo ikke måleapparatet alle frekvensene de holder på i, så får vel finne led-lysrør da.

    EDIT: Ett av dem er det faktisk LED-lys i.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det er stor forskjell på lysrør også. Noen har dårlig filtrering. Noen er også slik at de blir dårlige etter en tid når kondensatorene tørker ut. Jeg var så kjip en gang at jeg reparerte et lysrør! Der var alle tre kondensatorene tørket helt ut. Med nye av bedre kvalitet lyser det fint fremdeles.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er usikker på hvordan jeg egentlig skal tolke AM-radioer og støy, hører at den plukker opp veldig mye støy på 530 kHz, betyr det at støyen er på den frekvensen?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Etter å ha fått flyttet datamaskinene adskillig lengre unna anlegget har det gitt den største forandringen så langt, dog isolasjonstrafoen kommer rett etter som en god nummer 2.
    Og så har jeg fått flyttet alt av datautstyr på en egen kurs, som egentlig det er ment at kjøleskapet skal stå på, var faktisk ikke klar over at den stikkontakten ikke var på stuekursen, dette ga også en stor forbedring, spesielt når datamaskinene jobber mye.
    Har flyttet en del filteret slik at de står veldig nært sikringskapet.

    Men alikevel, på tross av de enorme forbedringene summen av alt dette har gitt, er det fortsatt stor forskjell.

    Ferriter har gjort lite og, men kan det være støy i luften som er på frekvenser som ikke ferriter er effktive på? Eller er det såkalte supra harmonics?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Og så det bare er sagt, denne forskjellen merker naboen også til og med, når anlegget spiller bra, så banker naboen i taket fordi bassen er såpass dyp at den går igjennom gulvet, så det er ikke noe jeg innbiller meg.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er usikker på hvordan jeg egentlig skal tolke AM-radioer og støy, hører at den plukker opp veldig mye støy på 530 kHz, betyr det at støyen er på den frekvensen?
    Nei.


    Ang. ditt tidligere innlegg om Bajog filtre i serie.De er vel parallell koblet? 4 stk i hverandre?
    Mine to custom made plug in filtre fra netteier,ble anbefalt å bruke begge i parallell for bedre virkning.
    Samme tilnærming som PA Audio noise harvester.Flere filtre demper mer.
    Ikke glem at har ett produkt luft båret støy har det sikkert også ledning båret støy,eks smps,lysrør,led etc.

    Ferritter.



    1 av 10 artikler

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Måtte installere wifi.extender via strømkablene. og jaggu gikk støyen opp på Alphalabs meteret. nå kommer jeg ikke under 700mV uansett filterbruk. Lyden er helt uendret/upåvirket
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Nei.


    Ang. ditt tidligere innlegg om Bajog filtre i serie.De er vel parallell koblet? 4 stk i hverandre?
    Mine to custom made plug in filtre fra netteier,ble anbefalt å bruke begge i parallell for bedre virkning.
    Samme tilnærming som PA Audio noise harvester.Flere filtre demper mer.
    Ikke glem at har ett produkt luft båret støy har det sikkert også ledning båret støy,eks smps,lysrør,led etc.

    Ferritter.



    1 av 10 artikler

    Jeg vet ikke hvordan bajog filteret er bygd, skal spørre bajog.

    Problemet mitt er jo at kablene jeg kansje trenger å sette ferriter på er ikke kabler(Supra Lorad 2.5 mkII) mann bare kan surre rundt ferriter. Kablene som vises i den videoen er jo tynne kabler med lite eller ingen ting skjerming, som blir en helt annen sak?

    Så alternativet er å bruke ferriter som er større da? Det finner jeg ikke. Kablene har en diameter på 11mm. Disse er de jeg har funnet som har høyest motstand på en runde igjennom opp ved 1Ghz, som jeg bruker. En ting jeg har observert, denne ferriten fra TDK var ekstremt mer effektiv enn en større en som ikke passet skikkelig på, dette var ferriten jeg sammenlignet med, emn det kan jo være et den var mindre eller mindre effektiv alt etter frekvensene, ikke vet jeg.

    Når det gjelder dette med mengde ampere og ferriter, så må mann vel ta inn i "regnestykket" hvor sensitive apparatet er og, der vil jo dacen være mer sensitive pga mye IC bruk og arbeidsoppgavene til ICene? Men den trekker jo mye mindre strøm enn forsterker.

    Jeg tok av alle ferritene bortsett fra en av strømkablene, og joda det er forskjell, nå er jeg på 5 stk på hver strømkabel, og det har vært pittelitt forbedring for hver ferrit som ble satt på, men det er jo for lite.

    Det som slår meg er at det er lite ting ingen hardhet i lyden når det er mye støy på nettet, og bajog filteren og isolasjonstrafo gjør ingen ting med det, men ferritene reduserer dette, men ut over det har ferritene langt mindre innvirkning på lyden i forhold til bajog filterene og isolasjonstrafo.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19

    Her er enda en filterprodusent som påstår at de lager filtere for realistiske scenarioer og ikke lab-scenarioer, men de fungerer vel heller ikke skikkelig på IT-nett...

    Forresten, hva er det som skal til for at filter fungerer skikkelig på et IT-nett?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ferrit er ikke et ensbetydende begerp. Det finnes forskjellige blandinger for ferrit, - og forskjellig permeabilitet tilpasset forskjellige frekvensområder, - og bruksområder... det er forskjell på om kjerna skal brukes til støydemping eller som kjerne i en HF trafo.....

    Litt info her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn